Jak prowadzić konto na LinkedInie?

W świecie biznesowych powiązań konto na LinkedIn jest narzędziem wspierającym karierę zawodową, płaszczyzną nawiązywania relacji handlowych, miejscem budowania brandu, służy do wymiany informacji i dzielenia się wiedzą.
19 sierpnia 2020

LinkedIn to kanał społecznościowy skupiający środowisko biznesowe i największa na świecie sieć profesjonalistów. Funkcjonuje od 2003 roku (w 2016 r. firmę przejął Microsoft) i w tym momencie skupia 645 milionów użytkowników w ponad 200 krajach. Jest najczęściej wykorzystywaną platformą komunikacji przez przedstawicieli B2B. Misją Linkedin jest łączenie specjalistów z całego świata oraz umożliwienie im zwiększenie efektywności i osiągania sukcesów.

Na kanale można znaleźć firmy, osoby poszukujące zatrudnienia, pracowników, zarządzających organizacjami. Motywacji do uczestnictwa w sieci LinkedIn jest wiele, najczęstsze z nich to tworzenie własnej marki, znalezienie pracy/pracownika, pozyskiwanie kontaktów biznesowych i budowanie relacji zawodowych, analiza rynku, szukanie inspiracji i wiedzy, reklama.
 

Spis treści:

  1. Aktywność na LinkedIn
  2. Konto na LinkedIn - uzupełnij swój profil
  3. Buduj sieć kontaktów
  4. Bądź aktywny
  5. Frazy kluczowe
  6. Algorytm LinkedIn pod lupą
  7. A co z reklamami?
  8. Streszczenie
  9. Podsumowanie

Aktywność na LinkedIn

Aktywność na Linkedin można zmierzyć. Bezpłatne narzędzie Social Selling Index (SSI) pozwala sprawdzić wskaźnik wartości profilu w ramach czterech płaszczyzn: budowanie profesjonalnej marki, poszukiwanie kontaktów, tworzenie relacji i wartościowych treści. Wysokie SSI to aż o 45% większa sprzedaż. Miejmy na uwadze to, że 76% kupujących wykazuje gotowość do rozmowy w mediach społecznościowych.

Social Selling Index (SSI) dla swojego profilu możecie sprawdzić tutaj: www.linkedin.com/sales/ssi

Jeśli prowadzisz firmę i chcesz zwiększyć sprzedaż, rozważ korzystanie z LinkedIn Sales Navigator. Według LinkedIn, rozmiary transakcji z użyciem Sales Navigator w przypadku kontaktu z osobami decyzyjnymi są większe o 33%. LinkedIn Sales Navigator to zaawansowane narzędzie sprzedażowe z pozwalające zarządzać zespołem i komunikacją z podmiotami zewnętrznymi oraz budować relację z klientami. Sales Navigator dzięki opcji filtrowania umożliwia wyszukanie kontaktów i ocenę stopnia ich zaangażowania. Inne możliwości narzędzia to m.in. prezentacje PointDrive i integracja z systemem CRM.

Konto na LinkedIn z pewnością warto mieć, zwłaszcza jeśli poważnie myślimy o biznesie i własnej marce. Jednak samo posiadanie profilu nie wystarczy. Kluczowe w osiąganiu korzyści jest odpowiednie zarządzanie tym kanałem. W naszym rozważaniach skupimy się zarówno na koncie firmowym, jak i profilu osobistym. Działania na obu płaszczyznach mają wpływ na kondycję firmy, ponieważ to ludzie pracują na sukces przedsiębiorstwa, kształtując swoimi działaniami wizerunek marki.

Jak prowadzić profil, by móc w pełni wykorzystać potencjał?

Konto na LinkedIn – uzupełnij profil

Stworzenie profesjonalnego profilu na LinkedIn jest niezbędne do pozyskania dobrych kontaktów. Portal daje ogromne możliwości prezentacji własnej marki. Skupmy się na kilku najważniejszych częściach profilu, pamiętając, że w zarządzaniu kontem na LinkedIn istotne jest aktualizowanie i uzupełnienie wszystkich informacji.

Nazwa i adres URL

W tej części nie powinno być żadnych zbędnych informacji. Krótko i na temat – imię i nazwisko lub nazwa firmy. Wskazana jest zmiana adresu URL, żeby zamiast przypadkowych znaków, pojawiała się nazwa firmy/imię i nazwisko, np. https://www.linkedin.com/company/ideo-force/. Jak to zrobić? Po prawej stronie znajduje się funkcja „Edytuj profil publiczny i adres URL”.

Edycja profilu

Zdjęcie profilowe i w tle

Tak, jak w przypadku nazwy, należy mieć na uwadze charakter biznesowy profilu. Zdjęcia i grafika w tle powinny być zgodne z profesjonalnym wizerunkiem. Najkorzystniejszy rozmiar zdjęcia profilowego wynosi 400x400 pikseli, a zdjęcia w tle 1536x768 pikseli.

Nagłówek

Nagłówek w profilu LinkedIn może mieć maksymalnie 120 znaków. W nagłówku dobrze jest zamieścić słowa kluczowe popularne w branży i związane ze stanowiskiem.

 Świadczenie usług LinkedIn

Informacje

W sekcji Informacje jest miejsce dla maksymalnie 2000 znaków. To tym polu możemy napisać czym zajmujemy się  na co dzień, co robimy i w jakim obszarze specjalizujemy się (np. prowadzę kampanie reklamowe w e-commerce, organizuję spotkania LinkedIn Local w Warszawie).

Podsumowanie o nas

Rekomendacje i potwierdzenie umiejętności

To miejsce, gdzie znajdziemy potwierdzenie kompetencji. Rekomendacja jest pisemną pochwałą wiedzy i umiejętności. O rekomendacje możemy poprosić osoby z kontaktów, ale i sami ją wystawić. Samo potwierdzenie umiejętności jest znacznie mniej skomplikowane. Wystarczy kliknąć w informacje znajdujące się na profilu użytkownika.

Znajomość branży

Strona firmowa na LinkedIn

Utwórz stronę na LinkedIn

Na LinkedIn możemy prowadzić zarówno profil prywatny, jak i firmowy. Zakładając konto dla marki należy podać publiczny adres URL na LinkedIn, link prowadzący do strony i informacje o firmie (branża, wielkość i rodzaj firmy).

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Pozostałe elementy profilu to m.in.: doświadczenie zawodowe, zainteresowania, aktywność, wykształcenie, licencje i certyfikaty. W przypadku firmy mam do czynienia  z informacjami ogólnymi (O nas), ofertami pracy, osobami, reklamami i opisem kultury firmowej.

Buduj sieć kontaktów

Jak budować sieć relacji na LinkedIn? Z pewnością nie poprzez wysyłanie zaproszeń do przypadkowych osób na masową skalę. LinkedIn pozwala użytkownikom na zbieranie informacji o klientach, wyszukiwanie firm, wyszukiwanie osób, a także pozyskiwanie leadów.

Jest kilka sposób na budowanie sieci:

  • wyszukiwanie po stanowiskach,
  • szukanie po nazwach firm,
  • importowanie kontaktów,
  • wyszukiwanie przed i bezpośrednio po spotkaniach biznesowych,
  • zamieszczanie informacji o profilu w punktach styku z klientem.

Zaproszenia na LinkedIn mają najmniejszy współczynnik odrzuceń, jeśli są personalizowane, czyli wysyłane wraz z wiadomością. Pamiętajmy, że piszemy do konkretnej osoby. Jeśli adresatem jest osoba, której nie znamy, zadbajmy o uzupełnienie profilu. Będzie to pomocne w „identyfikacji” i uwiarygodni nas w oczach odbiorcy. Wiadomości InMail, czyli wiadomości wysłane do osób spoza listy kontaktów nie mogą mieć więcej, niż 2100 znaków (200 – nagłówek, 1900 – treść) wraz z podpisem. Powinny być zwięzłe i zawierać najistotniejsze informacje.

Nie sposób w wątku dotyczącym budowania sieci kontaktów pominąć temat social sellingu, którego podstawą jest nie sprzedaż, a tworzenie relacji. Wykorzystanie sieci społecznościowej LinkedIn przy wsparciu social sellingu prowadzi do umocnienia marki, znajdowania potencjalnych klientów, wytworzenia eksperckiego wizerunku w branży oraz budowania kontaktów opartych na pomocy, która w konsekwencji prowadzi do zaufania sprzyjającego relacjom biznesowym.

Bądź aktywny

Aktywne korzystanie z serwisu zwiększa szansę na budowanie sieci kontaktów. Zaangażowanie na LinkedIn można wyrazić reagując na treści udostępniane przez innych, zaprezentowanie własnych i angażowanie się w dyskusje na grupach. Posty możemy polecać (mamy do wyboru pięć reakcji), komentować i udostępniać.  

Publikacja na LinkedIn może mieć formę zdjęcia, filmu lub dokumentu przesłanego jako plik bądź udostępnionego z chmury. Popularnymi formatami są prezentacje SlideShare i infografiki. Portal umożliwia napisanie własnego artykułu, dając użytkownikom do dyspozycji edytor tekstowy. Content, który spotyka się z największym zainteresowaniem osób obserwujących markę to m.in.: relacje z wydarzeń (np. osiągnięcia firmy), artykuły eksperckie, badania, porady, case study  – materiały mogą (a nawet powinny) kierować na stronę firmową lub bloga.

Wykorzystaj potencjał swojej marki i ciesz się z nami skuteczną przewagą w sieci!
Skontaktuj się

W przypadku firmy, aktywność powinni wykazywać jej pracownicy. Zachęcaj osoby, z którymi tworzysz markę do publikowania na profilu firmy i dzielenia się treścią na prywatnym koncie. Pokaż ludziom, że są częścią większego przedsięwzięcia. W ten sposób nie tylko uwiarygodnisz profesjonalizm, ale stworzysz z pracownikami społeczność – co jest wartością nie do przeceniania – budując tym samym markę pracodawcy (employer branding). Potencjalni pracownicy zobaczą, że Twoja firma, jest miejscem, które należy wybrać na kontynuację ścieżki zawodowej.

W ocenie zgodności treści publikowanych na LinkedIn z celami pomagają kryteria doboru treści. Przede wszystkim odpowiedzmy sobie na pytania:

  • Czy publikacja treści poprawi moją/firmy wiarygodność i będzie przydatna dla sieci kontaktów?
  • Czy dana treść zwiększy widoczność w serwisie?
  • Czy dodanie tej samej treści przez konkurencję i jednoczesne pominięcie jej na własnym  profilu będzie miało negatywne konsekwencje?

Widoczność postów na LinkedIn można ograniczyć. Serwis pozwala udostępniać treści dla wszystkich użytkowników, również spoza LinkedIn wraz z opcją publikacji na Twitterze lub wyłącznie dla kontaktów.

Kto zobaczy publikację

Podczas publikowania treści dobrze jest uwzględnić porę. Największą szansę dotarcia do osób najbardziej zaangażowanych mamy we wtorek, środę i czwartek w godzinach od 8 do 12 oraz między 16 a 17. Wówczas też jest najmniejsza konkurencja. Najniższe zaangażowanie obserwuje się w weekendy, dlatego jeśli chcesz publikować, to najkorzystniej będzie zrobić to w dni powszednie. To, co publikujemy i kiedy ma równie duże znaczenie, jak częstotliwość. W przypadku firmy powinien to być  jeden post tygodniowo, a na profilu prywatnym maksymalnie jeden dziennie.

Frazy kluczowe

Słowa kluczowe zawładnęły siecią. Już nie tylko w wyszukiwarce i reklamach są niezbędne, ale ich obecność widzimy w social media. Co więcej, wyszukiwanie na LinkedIn zaczyna się także w Google – od imienia i nazwiska osoby wraz z jej stanowiskiem, kompetencjami czy firmą. Wysoką pozycję na LinkedIn możemy uzyskać dzięki optymalizacji pod SEO. Jak zoptymalizować profil na pod względem fraz kluczowych?

Frazy kluczowe w profilu umieśćmy w nagłówku, posumowaniu, doświadczeniu zawodowym, umiejętnościach. Do opisu stanowiska należy dodać słowa kluczowe, po które chętnie sięgają osoby poszukujące specjalistów (Social Media Specialist, Specjalista ds. SEO, E-marketing Specialist, itp.) Frazy nie mogą być przypadkowym zbiorem słów, a powinny odpowiadać kompetencjom i być zgodne z charakterem profilu. Nie zapominajmy również o powtarzaniu fraz. Na pozycjonowanie wpływa także rozbudowana sieć kontaktów, uzupełniony w 100%  i aktualny profil oraz treści, a więc opisy czy rekomendacje.

Podstawowe zasady dotyczące fraz kluczowych na LinkedIn to:

  • spójne używanie słów kluczowych,
  • konsekwencja,
  • łączenie,
  • frazy w rekomendacjach.

Wyszukiwanie na LinkedIn, dzięki słowom kluczowym może być precyzyjne. Posługując się znakami jesteśmy w stanie otrzymać dokładne wyniki. Cudzysłów sprawdzi się przy rozbudowanych frazach, znak „NOT” służy do wykluczania, symbol „I” ma na celu uzyskanie wyników zwierających wszystkie wyrażenia, a „()” otrzymanie większych zespołów.

Frazy kluczowe

Przykładowy sposób wykorzystania:

  • Creative I Content NOT Director
  • „Creative and Content” I Manager NOT Director

Algorytm LinkedIn pod lupą

LinkedIn ma swój własny algorytm. Poznanie czynników klasyfikujących treści pozwala skutecznie prowadzić konto na LinkedIn. Algorytmy klasyfikują content, jako treść czystą, treść o niskiej wartości lub spam. Naszym zadaniem jest tworzenie wysokiej jakości, angażującego przekazu.

  • pamiętamy o tym, żeby treści zawsze dostosować do oczekiwań naszych kontaktów.
  • zachęcajmy do reagowania – zainteresowanie treścią zwiększa zasięg organiczny i przedłuża „żywotność” wpisu.
  • dbajmy o atrakcyjny, wiarygodny, związany z branżą content i jasną komunikację,
  • działajmy aktywnie w grupach,
  • używajmy hashtagów i słów kluczowych,
  • publikujmy o odpowiednich godzinach i dniach,
  • oznaczajmy inne osoby, np. autorytety,
  • dbajmy o profesjonalny wygląd profilu,
  • miejmy na uwadze, kto jest naszym odbiorcą (np. klient)
  • unikajmy dużej ilości linków, gdyż mogą być uznane za spam.

A co z reklamami?

Na Linkedin możemy prowadzić kampanie reklamowe realizujące jeden z wybranych celów marketingowych. Może nim być świadomość marki, zainteresowanie (wiąże się z wizytą na stronie, reakcjami i wyświetleniami filmu) i konwersje, czyli pozyskanie klientów, działania w witrynie i dotarcie do kandydatów na oferowane stanowiska pracy.

Reklama na LinkedIn rozliczana jest w euro lub dolarach. Do wyboru mamy ustawienie budżetu całkowitego za kampanię, dziennego bądź stawki za kliknięcie lub wyświetlenie. Do uruchomienia kampanii potrzebujemy konta firmowego, podłączonego profilu i założenia konta menadżera kampanii. W LinkedIn Ads mamy do wyboru wiele typów reklam: tekstowe, z pojedynczym zdjęciem, graficzne, wideo, reklamy w wiadomościach i  ofert pracy, reklamy dla pozyskania obserwujących oraz Spotlight (promujące produkt/usługę/wydarzenie).

Zalety kampanii reklamowej na LinkedIn:

  • targetowanie – kierowanie przekazu na podstawie danych o lokalizacji, firmie, doświadczeniu, itp.
  • retargeting – ponowny kontakt z osobami znającymi markę,
  • monitowanie – raporty o wynikach kampanii z uwzględnieniem celu,
  • mniejsza konkurencja –znacznie mniej firm prowadzi działania reklamowe na LinkedIn,
  • możliwości reklamowe – szeroki wybór formatów pozwala na stworzenie atrakcyjnego przekazu.

Decydując się na reklamę w serwisie, rozważmy czy aby na pewno jest to przestrzeń do promowania firmy. Najpopularniejsze branże na LinkedIn to oprogramowanie i IT, media i komunikacja, finanse, budownictwo. Wśród użytkowników LinkedIn nieznacznie przeważają mężczyźni, osoby posiadające wykształcenie wyższe, specjaliści i wykonujący wolny zawód, zamieszkujące w mieście powyżej 500 tys. mieszańców.  Największą grupę stanowią osoby w wieku 25-24 lat.  Jeśli uważasz, że wymienione  grupy użytkowników są jednocześnie grupą docelową firmy, warto prowadzić konto na LinkedInie, wykorzystując dostępne formy promocji.

Streszczenie

  • Aktywność na Linkedin można zmierzyć. Bezpłatne narzędzie Social Selling Index (SSI) pozwala sprawdzić wskaźnik wartości profilu w ramach czterech płaszczyzn: budowanie profesjonalnej marki, poszukiwanie kontaktów, tworzenie relacji i wartościowych treści.
  • Stworzenie profesjonalnego profilu na LinkedIn jest niezbędne do pozyskania dobrych kontaktów.
  • LinkedIn pozwala użytkownikom na zbieranie informacji o klientach, wyszukiwanie firm, wyszukiwanie osób, a także pozyskiwanie leadów.
  • Aktywne korzystanie z serwisu zwiększa szansę na budowanie sieci kontaktów. Zaangażowanie na LinkedIn można wyrazić reagując na treści udostępniane przez innych, zaprezentowanie własnych i angażowanie się w dyskusje na grupach.
  • Wysoką pozycję na LinkedIn możemy uzyskać dzięki optymalizacji pod SEO. Słowa kluczowe zawładnęły siecią.
  • LinkedIn ma swój własny algorytm. Algorytmy klasyfikują content, jako treść czystą, treść o niskiej wartości lub spam.
  • Na Linkedin można prowadzić kampanie reklamowe realizujące jeden z wybranych celów marketingowych. Mogą to być świadomość marki, zainteresowanie i konwersje.

Podsumowanie

LinkedIn daje szerokie możliwości budowania wizerunku firmy i kreowania silnej marki osobistej. Jeżeli uda nam się stworzyć spójny, wysokowartościowy przekaz mamy dużo większe szanse na powodzenie negocjacji, znalezienie pracy czy pozyskanie leada. LinkedIn jest kanałem social media wspierającym sprzedaż zarówno w odniesieniu do wartości, jak i fizycznego obrotu usługami czy produktami. Konto na LinkedIn bez względu na rodzaj i stopień zaangażowania właściciela profilu (pracownik, konto firmowe, zarządzający przedsiębiorstwem) ma charakter biznesowy. Zupełnie inną jakość niesie przekaz formułowany na Facebooku czy Instagramie. Dlatego też treści z Facebooka czy każdego innego medium nie mogą być powielane na LinkedInie.

Prowadząc działania dla marki, pamiętajmy przede wszystkim o optymalnym czasie publikacji treści, komunikacji biznesowej, prezentowaniu sukcesów i dobrych stron firmy, odesłaniu do strony internetowej, na której czeka wezwanie do działania, skorelowania profilu firmowego z profilami pracowników, aktywności kluczowych pracowników, których profil jest wizytówką firmy.

Dominika Śliwa
AUTOR
Copywriter
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 3.5 na podstawie 2 ocen

Inne wpisy