Jak wykorzystywać social media w branży ślubnej

Promowanie swojej marki w social media, to jedna z podstawowych rzeczy, o jakich powinna pomyśleć każda osoba, która prowadzi biznes. Mówi się przecież, że jeśli nie ma Cię na Facebooku, to nie istniejesz.
16 lipca 2021

Promowanie swojej marki w social media, to jedna z podstawowych rzeczy, o jakich powinna pomyśleć każda osoba, która prowadzi biznes. Mówi się przecież, że jeśli nie ma Cię na Facebooku, to nie istniejesz. Ta zasada jak najbardziej dotyczy również Twojej firmy. Co więcej, Facebook to już za mało, szczególnie w branży weselnej! Kierując swoje komunikaty dla grupy odbiorców, którzy planują ślub, musisz trafić do nich również poprzez inne kanały. Dlaczego? Bo robi tak już Twoja konkurencja!

Jak to zrobić i jakie social media do tego wybrać? Po co w ogóle skupiać się na mediach społecznościowych i inwestować w ich rozwój? Jeśli wciąż w Twojej głowie pojawiają się tego typu wątpliwości, to koniecznie zapoznaj się z tym artykułem.

Spis treści:

  1. Branża ślubna w dobie cyfrowej rewolucji
  2. Dlaczego warto?
  3. Facebook - jak go wykorzystać w branży ślubnej?
  4. Grupa ślubna na facebooku
  5. Instagram - stories, live’y, shop
  6. Tiktok - tu też jest Twoja grupa docelowa!
  7. Styl i język komunikatów branży ślubnej w social mediach
  8. Sposoby zaangażowania - przykłady postów
  9. Regularność i systematyczność to podstawa
  10. Customer service w mediach społecznościowych
  11. Czy warto mieć włączone opinie na Facebooku?
  12. Influencer marketing w branży ślubnej
  13. Streszczenie
  14. Podsumowanie 

Branża ślubna w dobie cyfrowej rewolucji

Czasy, kiedy szukało się usługodawców ślubnych przy pomocy „poczty pantoflowej”, już dawno minęły i Twój wizerunek w sieci ma bardzo duży wpływ na decyzje zakupowe klientów.

Dzięki mediom społecznościowym branża ślubna ma mnóstwo możliwości promocji, budowania wizerunku i nawiązywania kontaktu z klientami.

Odkąd całkowicie internet zawładnął światem, to branża ślubna prężnie rozwija się w sieci i prowadzi ślubne katalogi, portale, blogi oraz oczywiście swoje firmowe strony. Dzięki temu z łatwością można ukazać swoją ofertę i portfolio, a klient może skontaktować się z danym usługodawcą bez ruszania się z domu. Z jednej strony ma to duży plus, gdyż skraca czas podejmowania decyzji do minimum, a z drugiej strony Tobie daje mniej czasu na przekonanie klienta. Sposobem zaimponowania staje się właśnie, to, co robisz w internecie. Dlatego Twój wizerunek jest bardzo ważny.

Wiele firm, które jeszcze niedawno nie doceniały potęgi marketingu internetowego, właśnie w dobie koronawirusa zaczęły aktywnie działać w sieci.

Dlaczego warto?

Branża weselna to tak naprawdę bardzo szeroka specjalizacja. Należą do niej zarówno fotografowie, zespoły, sale weselne, salony sukien ślubnych, jak i na przykład firmy z zaproszeniami ślubnymi. Jak widać, zaliczają się tutaj pojedyncze osoby, jak fotografowie, ale i duże firmy, składające się z wielu struktur. Inwestując w rozwój firmy, social media to nie jest coś, co naturalnie przychodzi do głowy jako pierwsze.

Strategia marketingowa nie może opierać się wyłącznie o media społecznościowe, ale powinny być one nieodłącznym elementem działań promocyjnych.

Media społecznościowe to darmowe miejsce, gdzie możesz zaistnieć.

Jeśli jest możliwość, aby za darmo mieć kolejną stronę, na której możesz przedstawić siebie i swoje usługi, to grzechem byłoby nie skorzystać! Media społecznościowe to obszar, gdzie możesz nawiązywać kontakt z potencjalnymi klientami, umieścić ofertę, informacje o promocjach i wiele, wiele innych. Oczywiście portale społecznościowe oferują również płatne opcje, takie jak reklamy czy promocje postów, jednak nie jest to coś obowiązkowego i z powodzeniem możesz korzystać z darmowych możliwości.

W social media są Twoi klienci i Twoja konkurencja o tym wie.

Portale społecznościowe to miejsce, gdzie z powodzeniem możesz docierać do swoich klientów na wiele różnych sposobów, angażować ich oraz utrzymywać kontakt. A to już dużo! Możesz być pewny, że Twoja konkurencja z pewnością już się zadomowiła na popularnych portalach społecznościowych, aby móc docierać do klientów. Jeśli więc Ciebie tutaj zabraknie, to niestety klienci nie będą mieli nawet okazji, aby poznać Twoją markę i tego, co ona oferuje. Pierwsza styczność z Twoją firmą i produktami lub usługami to pierwszy krok do tego, aby potencjalni klienci zainteresowali się tym, co oferujesz.

Nie ma Cię w social mediach? Nie istniejesz!

Takimi prawami rządzi się obecny świat marketingu. A w zasadzie wystarczyłoby powiedzieć tylko „świat”. Jeśli nie ma kogoś na Facebooku, to jest to co najmniej podejrzane. A co jeśli nie ma firmy? Być może nie istnieje lub została zamknięta? Takie właśnie rozterki pojawią się w głowie klientów, którzy wpisują w wyszukiwarkę nazwę Twojej firmy. Zanim ktoś zdecyduje się na to, aby wysłać zapytanie odnośnie usługi lub produktów, to prawdopodobnie najpierw będzie chciał sprawdzić co tam u Ciebie słychać w social mediach, czy są jakieś promocje, czy jest coś nowego, jakie komentarze piszą klienci pod Twoimi postami. W momencie, w którym Ciebie w ogóle nie znajdzie, to wyda się to co najmniej dziwne i niepokojące.

Facebook - jak go wykorzystać w branży ślubnej?

Facebook jest podstawą, jeśli chodzi o ślubne social media. Jest najbardziej popularnym serwisem społecznościowym. Jeśli chodzi o użytkowników, to w  przedziale wiekowym 18-24 i 25-34 rośnie w siłę. Prowadząc firmę w branży weselnej, warto zastanowić się nad założeniem tutaj strony firmowej, tzw. fanpage.

Branża ślubna w social media

Przykładowy post w serwisie Facebook.

W jaki sposób najlepiej wykorzystać Facebooka i jak prowadzić profil, aby pozyskać nowych klientów i przełożyć swoje działania na zysk? Portale społecznościowe idealnie sprawdzają się w wielu rolach, a Twoja strategia działania powinna być dobrana w zależności od tego, co jest Twoim głównym celem. Do czego więc głównie można wykorzystać Facebooka?

  • Utrzymywanie kontaktów z klientami, fanami naszej marki - Facebook jest stworzony do dwukierunkowej komunikacji, dzięki czemu odbiorcy Twoich treści i osoby zainteresowane Twoją firmą mogą komentować Twoje posty oraz wysyłać wiadomości z zapytaniami. Jeśli odpowiednio i zachęcająco poprowadzisz content na swoim profilu, to dodatkowo sprawi, że będzie on udostępniany przez innych.
  • Dystrybucja treści z naszej strony/bloga - często prowadzenie ślubnego biznesu wiąże się z prowadzeniem ślubnego portalu lub bloga. Oprócz zdawania się na typowym SEO warto wspomóc te działania poprzez promowania swoich treści w mediach społecznościowych.
  • Informowanie o nowościach, promocjach oraz wszelkich zmianach - najczęściej takie informacje szybciej trafią do odbiorców właśnie dzięki umieszczeniu ich na fanpage’u firmy.
  • Angażowanie społeczności - dzięki postom masz możliwość angażowania swoich odbiorców, dzięki czemu zasięgi Twoich wpisów rosną.
  • Oznaczanie innych firm - warto oznaczać inne firmy i nawiązywać współprace. Tutaj panuje reguła wzajemności - jednego dnia Ty kogoś oznaczysz, a innego ktoś oznaczy Twoją markę.
  • Tworzenie tematycznych wydarzeń - Wydarzenia na Facebooku angażują i docierają do dużego grona użytkowników.
  • Umieszczenie oferty oraz produktów w Facebook shop - Facebook za darmo oferuje możliwość umieszczenia swoich produktów w sklepie, który będzie opublikowany na fanpage’u firmy. Kliknięcie produktu przenosi użytkownika na stronę sklepu.

Grupa ślubna na facebooku

Wspominając o Facebooku, nie można zapomnieć o tym, jakie jeszcze możliwości oferuje, a mianowicie: grupy tematyczne. Jeśli działasz w branży, to warto pomyśleć o założeniu grupy, która skupiać będzie na przykład osoby, które planują ślub. Jakie wynikają z tego korzyści?

  • Skupianie w jednym miejscu osoby z grupy docelowej - zakłądając grupę np. dla przyszłych panien młodych będziesz mieć pewność, że w jednym miejscu masz grupę, do której chcesz dotrzeć.
  • Zbieranie leadów - w ustawieniach grupy możesz włączyć pytania, na które osoby chcące dołączyć do grupy będą musiały odpowiedzieć. Dzięki temu możesz uzyskać na przykład ich datę ślubu i maila.
  • Miejsce do marketingu szeptanego - prowadząc grupę masz kontrolę nad treściami i możesz z powodzeniem promować swoją markę.
  • Możliwość analizy rynku (zapotrzebowanie konsumentów) - zadawaj pytania, przygotowuj ankiety, uważnie czytaj - Twoi potencjalni klienci to najlepsze źródło wiedzy o tym, na co obecnie jest zapotrzebowanie.

Instagram - stories, live’y, shop

Kolejnym, bardzo popularnym portalem społecznościowym jest Instagram, który obecnie jest prawie na równi z Facebookiem. Nie można go więc zaniedbywać, ponieważ on również daje nam bardzo dużo możliwości. Jakich?

  • Efemeryczne treści najbardziej kuszą, czyli stories - co prawa ta opcja jest już również dostępna na Facebooku, ale to głównie na Instagramie ludzie korzystają i doceniają tzw. „stories”, czyli Instastory. Polegają one na umieszczaniu treści, które znikają po 24 godzinach (chyba że zapiszemy je na naszym profilu). Treści te pojawiają się na samej górze wszystkim osobom, które nas obserwują. Dzięki czemu łatwiej trafić do odbiorców i treści są bardziej widoczne niż zwykłe posty. Oczywiście najciekawsze rzeczy możesz zapisać w swoich „zapisanych relacjach”, aby klienci mogli cały czas wracać do nich, w razie potrzeby.
  • Live - rewelacyjną możliwością, która ma wysoką skuteczność, jeśli chodzi o zasięgi i zaangażowanie to organizowanie live’ów. Możesz w nich przedstawić nowy produkt, usługi, zorganizować konkurs, pokazać pracę firmy od kuchni, zrobić pogadankę. Wszyscy, którzy biorą udział w naszym live, mogą na bieżąco komentować i wysyłać reakcje.
  • Instagram Shop - sklep na Instagramie może przynieść Twojej firmie wiele korzyści. Działa on na podobnej zasadzie, jak ten na Facebooku, co więcej - możesz go połączyć z Facebookiem i oznaczać produkty na zdjęciach. Skoro już prowadzisz działania marketingowe na tym portalu, to skonfigurowanie Sklepu powinno być naturalnym rozwinięciem profilu Twojej marki.

Tiktok - tu też jest Twoja grupa docelowa!

Może się wydawać, że TikTok jest dla młodszego grona odbiorców, a przynajmniej do niedawna jeszcze żyły w wielu osobach takie przekonania.

Fragment konta w serwisie Tik Tok.

Jednak już od jakiegoś czasu z tej aplikacji nie korzystają wyłącznie dzieci, a można tu znaleźć cały przekrój wiekowy! Szczególnie od kiedy wiele osób przeszło na pracę zdalną, a świat ogarnęła jednak wielka kwarantanna, to TikTok zyskał ogromną popularność wśród osób 20-35 lat.

Możesz wykorzystać zabawową formę z eksperckimi radami, a w branży ślubnej jest mnóstwo tematów, które możesz poruszyć.

Styl i język komunikatów branży ślubnej w social mediach

Odpowiednio dobrane komunikaty potrafią zdziałać cuda. Co najlepiej działa na przyszłych nowożeńców? Emocje. Pisząc do nich i dla nich należy używać słownictwa nasyconego emocjami, wrażliwością i odpowiednią estetyką. Przyszli nowożeńcy są specyficznym rodzajem klienta: jest to klient niepowracający oraz bardzo przejęty i zestresowany. Jego wybór dotyczy jednego z najważniejszych dni życia, więc waży on każdy zakup z nim związany.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Dlatego tak ważne jest odpowiednie podejście i aby mieć na uwadze to, do jak ważnego dnia się przygotowuje. Warto więc podkreślać to, jak ważny jest ich ślub oraz to, że muszą dokonać odpowiedniego wyboru, gdyż taki dzień się nie powtórzy.

Sposoby zaangażowania - przykłady postów

Jeśli chcesz docierać do coraz większego grona odbiorców oraz chcesz, aby Twoi obserwatorzy Cię pamiętali, musisz zaplanować odpowiednią strategię komunikacji. Jakie posty najlepiej angażują odbiorców?

  • Posty w formie pytań, najlepiej używając infografiki - możesz zapytać na przykład, jaka jest data ślubu, w jakim wieku będą w dniu ślubu itp. Proste i krótkie pytania, które nie wymagają zbyt długiej odpowiedzi.  Im mniej wysiłku wymaga odpowiedź, tym lepiej.
  • Wybór między produktami/usługami - chodzi o to, aby stworzyć grafikę, na której umieścimy 2 lub więcej rzeczy/produktów, pomiędzy którymi należy dokonać wyboru. Możesz zapytać który produkt by wybrali Twoi odbiorcy lub który według nich bardziej wpada w oko i dać opcje odpowiedzi np. 1 czy 2? A  zadaniem użytkowników będzie jedynie to, aby wpisać w komentarzu numer produktu. Dzięki temu generujesz organiczny ruch, post zostaje non stop podbijany, a przy okazji na zdjęciu możesz oznaczyć produktu i przypisać je do sklepu.
  • Oznacz osobę, z którą… - prosty i efektywny sposób na zaangażowanie pewnej części społeczności.
  • Cytaty o miłości - łatwe w przygotowaniu i zachęcające do zostawiania reakcji oraz udostępniania.
  • Memy o tematyce ślubnej - memy są jednymi z najbardziej viralowych wpisów w mediach społecznościowych. Warto wykorzystać humor i szczyptę dystansu, aby rozbawić, rozluźnić i ukazać swój pozytywny wizerunek. Oczywiście  zagrożeniem w tworzeniu memów jest to, aby nie przekraczać pewnych granic i tworzyć je „ze smakiem”.

Ważne, aby nie wymagać od użytkowników zbyt długich i rozbudowanych wypowiedzi, gdyż wtedy jest mniejsza szansa na duże zaangażowanie.

Wpis w serwisie Facebook.

Wpisanie liczby, kilku słów oraz oznaczenie to tylko ułamki sekund i wiele osób „scrollując” może się zatrzymać na chwilę i dodać komentarz.

Regularność i systematyczność to podstawa

Post raz na miesiąc? Niestety nie w obecnych czasach. Jeśli chcesz naprawdę zająć się mediami społecznościowymi, to musisz pamiętać o tym, że musisz utrzymywać regularny i systematyczny kontakt ze swoimi obserwatorami.

Posty powinny być w takiej częstotliwości, aby osoby, które lubią naszą stronę, nie czuły się zbyt przytłoczone naszą aktywnością i nie uznały ją za SPAM, a z drugiej strony nie powinny o nas zapomnieć

Systematyczność się opłaca, a portale społecznościowe również ją doceniają.

Warto również pamiętać o tym, aby planować posty o odpowiednich porach - w takich, w których nasza grupa docelowa jest najbardziej aktywna w internecie. Takie informacje bez problemu znajdziecie w statystykach swojej strony.

Customer service w mediach społecznościowych

Czy wiesz, że coraz częściej klienci, zamiast dzwonić na infolinię albo pisać maila wolą napisać na messengerze? Oczekują prostego, szybkiego kontaktu oraz błyskawicznej odpowiedzi. Jeśli masz już założone firmowe profile na portalach społecznościowych, to nie możesz zapomnieć o tym, że klienci bardzo często będą chcieli się kontaktować właśnie poprzez messengera albo DM na Instagramie.

Warto pomyśleć o tym, aby zadbać o skonfigurowanie ze sobą kont z systemem do obsługi klienta. Jeśli samodzielnie zamierzasz obsługiwać swoich klientów, to koniecznie regularnie zaglądaj do skrzynek odbiorczych w mediach społecznościowych, aby osoby, które wysłały zapytanie, nie czekały zbyt długo.

Im dłużej potencjalni klienci będą czekać, tym większe prawdopodobieństwo, że mogą skorzystać z usług konkurencji.

Warto przygotować sobie na messengerze gotowe pytania i odpowiedzi - zrób to na podstawie najczęściej zadawanych pytań od klientów. Jeśli pojawią się one bardzo często, to nie będziesz musiał za każdym razem pisać od nowa odpowiedzi, a klient samodzielnie będzie mógł kliknąć pytanie, jakie go interesuje i odpowiedź dostanie od razu. Zaoszczędzi to sporo czasu zarówno Tobie jak i klientowi.

Czy warto mieć włączone opinie na Facebooku?

Przed tym dylematem stoi zapewne wielu przedsiębiorców i nie ma w tym nic dziwnego. Z jednej strony pozwolenie naszym klientom na umieszczenie opinii brzmi kusząco. Z drugiej strony nie mamy pewności czy opinie będą rzetelne i na przykład nieuczciwa konkurencja nie wykorzysta opinii przeciwko nam.

Na pewno słyszałeś o zasadzie, że zadowolony klient nie zostawi żadnej opinii, a niezadowolony pozostawi 5. Niestety ta zasada ma często przełożenie na rzeczywistość i warto brać to pod uwagę, jeśli chcemy porwać się na włączenie opinii. Z punktu biznesowego niestety nie opłaca się mieć włączonych opinii, gdyż wystarczy jedna niewłaściwa opinia, która nawet niekoniecznie może być zgodna z prawdą, a może ona wpłynąć na decyzje zakupowe innych osób.

Influencer marketing w branży ślubnej

Zajmując się tematem mediów społecznościowych i tym, jaką mają moc nie można zapomnieć o takiej możliwości jak współpraca z influencerami. Obecnie dzięki takim osobom można uzyskać naprawdę dużą promocję.

Współpraca z nimi może odbywać się na dwa sposoby:

  • współpraca barterowa - czyli my dajemy swoją usługę lub produkt w zamian za wpisy oraz relacje w mediach społecznościowych danego influencera.
  • płatna współpraca - typowa współpraca, za którą ustalamy stawkę.

To, w jaki sposób chcemy nawiązać współpracę z influencerami zależy od nas i naszych środków, jakie chcemy przeznaczyć na ten cel. Musimy pamiętać, że im większe zasięgi i sławę ma dana osoba, tym mniejsze szanse na barter. Z każdą osobą indywidualnie możemy uzgodnić kwestię zapłaty oraz rodzaj i liczbę postów, oznaczeń i wspomnień na temat naszej firmy. Bardzo często to influencer samodzielnie wykonuje zdjęcia naszego produktu, a następnie przygotowuje copy do postów.

Postaw na innowacyjne zarządzanie Twoją strategią marketingową
i wyprzedź swoją konkurencję!
Skontaktuj się

Oczywiście najlepiej poprosić o wcześniejszą akceptację postu, zanim trafi on do publikacji.

Szukając infuencerów nie sugeruj się wyłącznie liczbą obserwatorów, gdyż niestety często zdarza się, że nie są oni prawdziwymi fanami, a rzeczywiste zasięgi postów są znacznie niższe, jakby się nam wydawało. Najważniejszym czynnikiem jest to, jakie zaangażowanie wzbudzają dane posty, czyli ile rzeczywiście osób lajkuje i komentuje dane wpisy. 

Streszczenie

  • Na pierwszym miejscu powinno się pomyśleć o założeniu strony firmowej na Facebooku, następnie na Instagramie. TikTok to kolejne miejsce, które wbrew pozorom może się okazać bardzo dobrym miejscem, gdzie w nietypowy sposób możesz trafić do potencjalnych klientów. W celu zbierania leadów i łatwej możliwości badania rynku wykorzystaj potencjał grup na Facebooku.
  • Prowadząc wszystkie social media, zachowaj ten sam styl i język wypowiedzi, aby był spójny. Jeśli chodzi o klientów ślubnych, to bardzo ważne jest to, aby używać dużo emocjonalnych określeń i podkreślać wagę wydarzenia, jakim będzie ich ślub.
  • Planując posty w mediach społecznościowych, trzeba pamiętać o odpowiedniej regularności oraz tym, aby najważniejsze dla nas treści pojawiały się w dniach i godzinach, kiedy nasza grupa docelowa jest najbardziej aktywna w sieci.
  • Obsługa klienta obecnie przenosi się coraz częściej do mediów społecznościowych, ponieważ klienci oczekują szybkiego kontaktu, dlatego trzeba mieć to na uwadze, prowadząc działalność w sieci. Z drugiej strony trzeba rozważyć także taką funkcję, jak opinie oraz ich zasadność.

Podsumowanie

Social media to infuencerzy, a ślubnych influencerów nie brakuje. Dzięki czemu bez problemu znajdziemy takich, z którymi będziemy mogli rozliczyć się w dogodny dla nas sposób.

Cokolwiek nie zdecydujemy, to pamiętajmy, że jeśli coś robimy z prawdziwej pasji i będziemy ją ukazywać w naszych mediach społecznościowych, to z pewnością zostanie to docenione.

 

Izabela Kopała
AUTOR
Copywriter / Content manager / Social media specialist
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 4.9 na podstawie 7 ocen

Inne wpisy