Marketing internetowy. Jak zapamiętamy rok 2021?

Ubiegły rok z pewnością przyniósł wiele trendów i nowości w branży e-marketingu, które w 2022 będą tzw. must-have dla wszystkich. Spośród wielu wydarzeń minionego roku zebraliśmy te najważniejsze w przeglądzie 2021. Zapraszamy do lektury!
26 stycznia 2022

Spis treści:

  1. Aplikacja mobilna do płatności za przejazd autostradą
  2. Autonomiczne sklepy
  3. Influencerzy pod lupą UOKiK
  4. Marketing 5.0. Technologie Next Tech
  5. Aktualizacje Google
  6. Media społecznościowe
  7. Streszczenie
  8. Podsumowanie

Aplikacja mobilna do płatności za przejazd autostradą

Zacznijmy od nakreślenia pewnych ogólnych zdarzeń sprawiających, że transformacja cyfrowa w 2021 roku przyspieszyła „na całego”, co ma swoje odzwierciedlenie w sferze marketingu. Został udostępniony w pełni elektroniczny (cyfrowy) sposób płatności za przejazd autostradą poprzez aplikację mobilną. Bez wątpienia wpłynęło to na wzmocnienie trendów „mobile only” czy „omnichannel”.

Print screen z aplikacji e-TOLL. Źródło własne.

Autonomiczne sklepy

W 2021 roku pojawił się także projekt unijnego rozporządzenia w sprawie sztucznej inteligencji, co jasno pokazuje jak ta technologia rozwinęła się na przestrzeni ostatnich lat. W mijającym roku ruszył kolejny w Polsce sklep bez kas i kasjerów Żappka Store, wcześniej w Polsce był to Carrefour Express na Warszawskiej Białołęce, a pierwowzorem był Amazon Go. To pcha nas w kierunku tzw. sklepów autonomicznych. A na sam koniec 2021 roku nowy autonomiczny sklep Żabki (Żabka Nano) otworzył się w Decathlonie, tym samym torując drogę innym sklepom typu  store-in-the-store.

Żabka Nano. Store-in-the-store. Źródło: Business Insider.

Influencerzy pod lupą UOKiK

Nie sposób pominąć też faktu, że to właśnie od tego roku UOKiK zaczął interesować się influencerami. Na razie przyjęło to jednak bardziej formę narracji i straszenia niż konkretnych działań, lecz jakby nie patrzeć to jednak w drugiej połowie 2021 roku wspomniany urząd nałożył 740 tys. zł kary dla trzech influencerów za promowanie piramid finansowych.

Marketing 5.0. Technologie Next Tech

Wisienką na torcie była premiera książki niekwestionowanego guru marketingu - Phillipa Kotlera: „Marketing 5.0. Technologie Next Tech”.

Okładka książki Marketing 5.0. Technologie Next Tech. Źródło własne.

Aktualizacje Google

Warto też spojrzeć w stronę Google, które niewątpliwie jest jednym z najpopularniejszych mediów – zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę ruch organiczny oraz ruch płatny. Byliśmy świadkami kilku bardzo mocnych upadate’ów:

  • November 2021 Core Update
  • Spam Update (dwukrotnie)
  • Page Experience Update (dwukrotnie)
  • Link Spam Algorithm Update
  • July 2021 Core Update
  • Product Reviews Update

Dodatkowo Google zmieniło sposób generowania title w wynikach wyszukiwania (SERPACH). Miało to swoje odzwierciadlenie w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie w widoczności wielu firm w Google.

Wykres z Senuto.pl przedstawiający zmiany w widoczności dwóch stron internetowych. Źródło: Senuto.

Sporo też się wydarzyło w sferze płatnej. Warto zwrócić uwagę na to, że:

  • zmieniono sposób wyświetlania wyników wyszukiwania na urządzeniach mobilnych dla użytkowników w języku angielskim. Po dojechaniu przez użytkownika do końca wyników wyszukiwania automatycznie zostanie załadowana następna strona i tak do około 4 stron wyników,
  • umożliwiono połączenie konta reklamowego z usługą Zapier bezpośrednio w interfejsie, co pozwoliło na zautomatyzowanie połączenia kampanii z CRMem formularza kontaktowego, automatyczny import informacji o konwersjach offline z CRM, automatyczne aktualizowanie i sortowanie kontaktów na listach kierowania na listę klientów, a także usuwanie kontaktów z tych list,
  • Google zaktualizował skrypty umożliwiające kontrolowanie danych za pomocą kodu JavaScript. W nowej wersji Google postanowiło całkowicie przebudować background, tak aby umożliwić korzystanie z nowych funkcji interfejsu Google Ads API.
  • wprowadzono strategię optymalizacji określająca docelowy ROAS dla kampanii promujących aplikacje,
  • wprowadzono zakaz reklamy oraz sprzedaży książek cyfrowych. Nie ma to jednak wpływu na sprzedaż fizycznych książek oraz audiobooków. Formaty książek jakie zostały zablokowane to: pdf, ePub, MOBI. Google ma w tym cel ochrony użytkowników, wydawców oraz cały ekosystem zakupów,
  • wprowadzono system automatycznego stosowania rekomendacji. System pozwala na wybór spośród 17 rodzajów zaleceń, które mogą być stosowane automatycznie. Opcje te można dostosowywać lub z nich całkowicie zrezygnować w dowolnym momencie.
  • uproszczono proces tworzenia reklam wideo w YouTube dla małych firm. Reklamodawcy nie muszą mieć dostępu do pełnej funkcjonalności Google Ads. Reklamę wideo mogą stworzyć dodając film, wybierając odbiorców i określając budżet.

Na dodatkowa uwagę zasługuje fakt, że od 1 października Google wprowadziło dodatkowe opłaty doliczane do faktur. Opłaty dotyczą reklam zakupionych w Google Ads oraz miejsc docelowych w serwisie YouTube zakupionych w ramach rezerwacji. Reklamodawcy ponoszą dodatkowe koszty w przypadku wyświetlania reklam w Austrii, Francji, Indiach, Włoszech, Hiszpanii, Turcji oraz Wielkiej Brytanii.

Media społecznościowe

Sporo zmian pojawiło się także w ekosystemie Mety (Facebook + Messenger + Instagram). Największa zmiana, choć zrealizowana przez Apple, to wprowadzenie w systemie iOS 14 opcji umożliwiającej użytkownikom rezygnację ze śledzenia danych w aplikacjach. Jeśli aplikacja zbiera dane o użytkownikach i udostępnia je innym w celu śledzenia na stronach internetowych i aplikacjach, należy skorzystać z funkcji AppTrackingTransparency (przejrzystość śledzenia aplikacji) i umożliwić użytkownikowi wybór. Ponieważ coraz więcej użytkowników rezygnuje ze śledzenia, piksel Facebooka staje się praktycznie bezużyteczny. 

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

A ponad to:

  • wprowadzenie nowych narzędzi, pozwalających twórcom na blokowanie użytkowników i wszelkich nowych kont, które tworzą, a także ukrywanie niechcianych komentarzy. Twórcy mogą również skonfigurować odfiltrowywanie wariacji słów, cyfr, symboli i alternatywnych pisowni, których chcą uniknąć w swoich komentarzach. Twórcy mogą skonfigurować zaawansowaną moderację komentarzy na Facebooku na żywo, aby mieć większą kontrolę nad tym kto i w jaki sposób angażuje się w ich treści,
  • aby promować tematy związane z problemami społecznymi, wszyscy reklamodawcy zajmujący się takimi akcjami muszą przejść proces autoryzacji - nie dotyczy to reklam, które są ukierunkowane na sprzedaż, a nie na rzecznictwo, nawet jeśli zawierają elementy związane z kwestiami społecznymi,
  • ogłoszenie rezygnacji z systemu rozpoznawania twarzy. Objęło to usuwanie poszczególnych templatesów ponad miliarda użytkowników, którzy korzystali z tej funkcji od momentu jej uruchomienia w 2010 roku,
  • dodanie opcji dostosowania wyglądu Grup poprzez zmianę motywów kolorystycznych, czcionek i tła postów w Grupie,
  • udostępnienie Reels (rolek) - można je wrzucać bezpośrednio lub zaciągnąć z profilu na Instagramie. Niewątpliwie ma to na celu przyciągnięcie młodszych użytkowników (z TikToka).
  • udostępnienie Instagram Collabs, czyli nowej formy publikacji, która pozwala więcej niż jednej osobie tworzyć posty oraz rolki na Instagramie,
  • odejście od IGTV z Instagrama, związane (najprawdopodobniej) z małym zainteresowaniem tejże funkcji.

Nie da się również pominąć samego faktu rebrandingu Facebooka na Metę.

Rebranding Facebooka na Metę. Źródło: Facebook.

Również LinkedIn nie zwalnia tempa i przez 2021 rok niesłychanie się rozwinął. Na platformie pojawiły się udogodnienia, dzięki którym firmy mogą rozwijać swój Employer Branding oraz Employee Advocacy.

Widok rekomendacji treści pracownikom. Źródło: LinkedIn.

Do ogólnych rzeczy marketingowych, które warto też wskazać jako rozwijające się trendy należą:

  • Wykorzystywanie asystentów głosowych i voice commerce oraz chatbotów
  • Odroczone płatności
  • Direct to Consumer
  • Rozwój marketplace’ów, w tym także platform do np. zamawiania jedzenia, takich jak Uber Eats czy Glovo oraz rezerwacji – np. Booking lub Airbnb
  • Ship from store wraz z same day delivery
  • Visual commerce wraz z live streaming shoppingiem
  • Ekologia w pakowaniu i transporcie
  • Marketing sztucznej inteligencji (AI Marketing)
  • Price intelligence
  • Low code integration

To, co typowało się niedawno na konferencjach jako nowinki bądź trendy, dzisiaj jest standardem.

Nowe czasy wymagają nowych rozwiązań, nowych planów, nowego podejścia. Pandemia wymusiła myślenie nieszablonowe i wizjonerskie.

Wykorzystanie danych do podnoszenia poziomu doświadczeń klientów będzie się coraz bardziej zwiększało. Wynika to z faktu, że marketerzy coraz bardziej uświadamiają sobie, iż w rzeczywistości biznesowej sukcesem nie jest sprzedanie produktu. To, co należy mierzyć, to usatysfakcjonowany klient powracający w celu dokonania kolejnych zakupów, a najlepiej przyprowadzający swoich znajomych.

Streszczenie 

  • W 2021 roku wprowadzono w pełni elektroniczny system płatności za przejazdy autostradą.
  • Sztuczna inteligencja ma coraz mocniejsze odbicie w handlu, szczególnie w formie tzw. sklepów autonomicznych.
  • UOKiK zajmuje się prześwietlaniem działalności influencerów.
  • Miniony rok przyniósł ważną premierą dla branży emarketingu, a mianowicie książkę Phillipa Kotlera „Marketing 5.0. Technologie Next Tech”.
  • Rok 2021 standardowo obfitował w liczne aktualizacje Google, zarówno te bardziej, jak i mniej wpływające na emarketing i SEO.
  • Jednym z największych wydarzeń branżowych była zmiana nazwy firmy Marka Zuckerberga na Meta.

Podsumowanie

Wszechobecna cyfryzacja oraz implementacja rozwiązań online to zjawisko, które będziemy obserwować jeszcze przez długi czas. Jak można zauważyć, obecność w Internecie to dziś konieczność dla firm w zasadzie z każdej branży. Marketing internetowy stał się już nieodłącznym elementem promocji marki. Rok 2021 z pewnością przyniósł wiele nowości, aktualizacji oraz wydarzeń, które bywały zarówno korzystne dla branży, jak i potrafiły przynosić nowe wyzwania, którym trzeba było sprostać. Ostatecznie najważniejszym wnioskiem z obserwacji zmian w minionym roku jest elastyczność, możliwość dostosowywania się do realiów, które zmieniają się w dzisiejszych czasach błyskawicznie. Ponadto, warto także w tym roku stale monitorować nowe trendy, ponieważ bardzo szybko stają się one ogólnie przyjętym standardem. Nie zaskoczy nas to, na co jesteśmy przygotowani.

Wojciech Szymański
AUTOR
Wojciech Szymański
CEO Ideo Force
tel.500 226 626
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 7 ocen

Inne wpisy