Od czego zacząć linkowanie? Dobre zasady dla każdego

Na blogu Majestic ukazał się artykuł omawiający zasady linkowania. Ideo Force, podzieliło się wiedzą, która przyda się każdemu, kto rozpoczyna swoja przygodę z linkowaniem, ale i osobom, dla których ten temat nie jest nowością.
13 września 2019

Daniel Kazanecki, pełniący w Ideo Force funkcję Creative and Content manager przygotował wskazówki dla osób, które zaczynają zajmować się jednym z aspektów pozycjonowania (link building). Dobre zasady linkowania są uniwersalne, a więc będą przydatne nie tylko dla początkujących. Wdrożenie porad naszego specjalisty będzie tym bardziej skuteczne, im lepiej strona zostanie przygotowana pod kątem SEO. Opisy kategorii, prawidłowo oznaczone meta tagi, nagłówki i title oraz grafiki z unikatowymi nazwami i altami to absolutna podstawa. Nie można zapominać również o systematycznym dodawaniu treści na stronę np. na bloga firmowego.  

majestic blog

Link linkowi nie równy

Na pozycjonowanie strony wpływa rodzaj linków – dofollow lub nofollow. Działania, które podejmiemy w celu podniesienia pozycji witryny, powinny skupić się na tych pierwszych, ale nie tylko i wyłącznie na nich. Linki mogą przybrać postać ciągu znaków (np.  https://www.ideoforce.pl) lub grafiki, czyli podlinkowanego obrazu.

W podziale uwzględniającym tekst linka wyróżnia się linki brandowe, exact match zawierające frazę kluczową, nawigujące (np. zobacz więcej) oraz w formie adresów URL. Trzeba pamiętać o tym, że linki z adresem witryn powinny być przyjazne dla użytkownika. Oznacza to, że nie może to być przypadkowy ciąg znaków. Najlepiej, żeby adres sugerował internaucie zawartość strony.

Frazy kluczowe i podstrony

Na początku należy określić główne podstrony, na których skupimy działania, czyli te mające znaczenie w pozyskaniu klientów. Oczywiście z czasem będzie można poszerzyć ich zakres, jednak dopiero zaczynając pozycjonowanie, konieczne będzie wybranie kilku najistotniejszych. W tym przypadku powinniśmy uwzględnić przede wszystkim charakter marki (np. blog czy duży e-commerce) oraz m.in. to, w jakim zakresie podstrona dostarcza odpowiedzi na pytania konsumentów, przekonuje do zakupu czy pozwala sfinalizować transakcję.

Jeśli już podejmiemy tę decyzję, czeka nas kolejna, tym razem dotycząca fraz kluczowych najbardziej pasujących do zawartości. Wyróżniamy 3 ich typy: frazy brandowe, ogólne i long tail (tzw. długi ogon). W poszukiwania najwłaściwszych pomogą nam narzędzia, takie jak planer słów kluczowych Google Ads czy Answer the Public.

Analiza konkurencji

Działania konkurencji mogą być cennym źródłem wiedzy, która może stanowić inspirację podczas dokonywania wyboru miejsc do publikacji linków. Jako że analiza profilu tzw. backlinków konkurencji może zająć sporo czasu, podczas tworzenia własnej listy warto korzystać z narzędzi.

Z pomocą przychodzi SurferSEO – sprawdzimy wielu konkurentów na wybrane frazy kluczowe. Opcja „common backlinks” pozwoli poznać najlepsze domeny, na których „obecni są konkurenci”, natomiast  „missing common backlinks” wskaże te wykorzystywane przez nas oraz pomijane.

 

Ocena jakości linków

Dzięki narzędziu Majestic mamy okazję do przeanalizowania domeny pod kątem parametrów Trust Flow i Citation Flow. Pierwszy pozwala określić stopień wiarygodności strony, drugi ocenić wartość na podstawie ilości linków prowadzących do analizowanej domeny. Parametrem, na którym powinniśmy skupić większą uwagę, jest Trust Flow. Jak wiadomo, dąży się do tego, aby TR i CR były na podobnym poziomie, a niewielkie różnice nie mają większego znaczenia. Z kolei w przypadku, gdy Citation sporo przewyższa Trust, możemy mieć do czynienia z bardzo dużą ilością linków spamerskich.

Sposoby zdobywania linków

Istnieje kilka sposobów linkowania, a o wyborze najwłaściwszego powinna zdecydować marka. Link building można prowadzić na wielu obszarach, którymi są:

  • Strony regionalne lub ogólnopolskie – jeśli firma działa na rynku lokalnym, korzyści z linkowania na cały kraj będą znikome. W tym przypadku warto skupić się na portalach regionalnych, ponieważ charakteryzują się wyższymi TR. Z kolei marka działająca ogólnopolsko, nie powinna rezygnować z serwisów regionalnych.
  • Publikacje w serwisach zewnętrznych – w ten sposób marka przyciąga uwagę konsumentów, którzy w większym stopniu skłonni są do nawiązania kontaktu. Roboty pozycjonujące odbierają taki link, jako godny zaufania, a strona staje się wiarygodna.
  • Pozyskiwanie partnerów biznesowych – każda firma funkcjonuje między innymi przedsiębiorstwami,  współpracując z kontrahentami czy podwykonawcami, którzy również posiadają swoją stronę internetową. Warto zorientować się, czy firmy te zamieszczają u siebie np. logotypy innych marek i skorzystać z tej opcji.
  • Katalogi i bazy firm – w tym przypadku dobrze byłoby zaznaczyć swoją obecność w katalogach firm dużych serwisów, bazach firm czy stron gromadzących specjalistów z różnych branż.

Zakończenie

Podsumowując artykuł, warto wspomnieć o social media, które pomimo tego, że nie wpływają na pozycjonowanie, generują na stronie ruch. Marka widoczna w mediach społecznościowych buduje swoją rozpoznawalność, a działanie np. w serwisie YouTube pozwala zwiększyć widoczność witryny w wynikach wyszukiwania.  Metod linkowania jest sporo, jednak pamiętajmy, że na wybór konkretnych rozwiązań wpływa wiele czynników, które trzeba mieć na uwadze, jeśli chcemy pozycjonować skutecznie.

 

Z całym artykułem Daniela Kazaneckiego opublikowanym na blogu Majestic możecie zapoznać się tutaj: https://blog.majestic.com/pl/objasnienia/od-czego-zaczac-linkowanie-dobre-zasady-dla-kazdego/

Daniel Kazanecki
AUTOR
Creative and content manager
tel.697 258 148
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:

Inne wpisy