Pozycjonowanie Google Moja Firma

Google Moja Firma to bezpłatne narzędzie do zarządzania firmą w Internecie. Użytkownicy z całego świata informacji o miejscach, produktach i usługach szukają w Mapach Google. Dlatego firma powinna zadbać o pojawienie się w wynikach również w tym miejscu.
4 grudnia 2019

Google Moja Firma to narzędzie, które pozwala firmie decydować o informacjach, jakie pojawią się na jej temat w wyszukiwarce, mapach i innych usługach Google. Posiadanie konta umożliwia dokładne poinformowanie użytkowników o lokalizacji, godzinach pracy, numerze telefonu pod, którym otrzymają więcej informacji lub złożą zamówienie. W zakładce zawarte są również dane takie, jak adres witryny internetowej (po połączeniu konta ze stroną) opinie klientów, pytania i odpowiedzi, opinie z internetu, zdjęcia, trasa, opis firmy. 

Opinie stanowią świetną okazję do interakcji z klientami, dlatego warto na nie odpowiadać, zwłaszcza na te nieprzychylne. Pozostawienie tego typu informacji bez reakcji, jest źle odbierane, a odpowiedzią mamy możliwość wyjaśnienia sprawy, którą klient opisuje. Potencjalny konsument już z poziomu wyszukiwarki otrzymuje najważniejsze informacje o firmie, ale i łatwo może przejść na stronę internetową i tam skorzystać z oferty.

google-moja-firma

Google Moja Firma to usługa przeznaczona dla firm, które działają w Internecie i mają lokalizację fizyczną, dostępną dla klientów w określonym czasie. Wyjątkiem są bankomaty, paczkomaty, automaty do wypożyczania filmów i firmy działające sezonowo. Jeśli firma funkcjonuje tylko w sieci, to również nie ma możliwości skorzystania z tej usługi. Google w tym przypadku oferuje prowadzenie kampanii inteligentnych. Podanie dokładnej lokalizacji jest potrzebne do weryfikacji. Jednak nie ma konieczności podawania adresu klientom. Zamiast tego firma może zamieścić w wizytówce obszar działalności (o czym piszemy dalej), na którym świadczy usługi lub dostarcza produkty.

Wizytówek nie są w stanie oficjalnie utworzyć firmy, które oferują  nieruchomości na wynajem lub sprzedaż czy świadczą usługi w miejscu, które nie jest jej własnością lub którego nie mogą reprezentować. Przygotowaliśmy krótki przewodnik po Google Moja Firma, aby pokazać podstawowe funkcje i zalety narzędzia dedykowanego firmom spełniającym wymogi lokalizacyjne.

Spis treści:

  1. Jak założyć wizytówkę Google Maps?
  2. Weryfikacja Google Moja Firma
  3. Edycja wizytówki Google Moja Firma
  4. Zarządzanie wizytówką w Google Map
  5. Pozycjonowanie w Google Maps
  6. Zarządzanie lokalizacjami
  7. Wpisy Google Moja Firma
  8. Wirtualne spacery Google
  9. Tworzenie bezpłatnej witryny w Google
  10. Opinie Google Moja Firma
  11. Jak stworzyć opis firmy?
  12. Szczypta historii – Kreator Map Google
  13. Zakończenie

Jak założyć wizytówkę Google Maps?

1. Pierwszym krokiem jest zalogowanie się w Google Moja Firma, po uprzednim założeniu konta pod adresem: https://www.google.com/business/. Następnie należy znaleźć firmę w podpowiedziach lub wpisać jej nazwę.

google-moja-firma-zalozenie-konta

google-moja-firma-nazwa

2. Kolejnym etapem jest określenie lokalizacji, w naszym przypadku sklepu z odzieżą sportową. Jeśli firma nie ma konkretnej, a działa na określonym terenie to zaznaczamy drugą opcję – pierwszą wówczas, gdy chcemy podać dokładny adres.

/lokalizacja

 

adres

3. Po wyborze opcji „nie” pojawi się okienko, w którym możemy wpisać obszar świadczonych usług (wówczas Google nie zamieści dokładnego adresu).

obszary-swiadczonych-uslug

4. Co dalej? Wybór kategorii. Jako że za przykład wzięliśmy e-commerce, idealnym dopasowaniem będzie kategoria „sklep z odzieżą sportową.”

wybor-kategorii

5. Google zapyta nas również o dane, które chcemy wyświetlać klientom, a więc numer telefonu i aktualny adres URL witryny.

dane-kontaktowe

6. Dodatkową opcją jest otrzymywanie od Google powiadomień w postaci wskazówek i porad dotyczących zwiększenia widoczności.

powiadomienia

7. Ostatnim etapem jest weryfikacja, ale możemy zrobić to później. Weryfikacja umożliwia pełne zarządzanie wizytówką firmy, a więc możliwość dodawania zdjęć i wpisów promujących firmę, odpowiadania na opinie klientów czy śledzenie danych analitycznych.

adres-pocztowy-do-weryfikacji

Weryfikacja w Google Moja Firma

Weryfikacja firmy w Google pozwala na sprawdzenie, czy informacje o niej zgodne są ze stanem faktycznym. Tylko firma, która skontroluje swoje dane ma możliwość ich zmiany. Dopiero po weryfikacji, wizytówka wyświetli się w wyszukiwarce, mapach i innych usługach Google. Lokalne firmy na ogół przeprowadzają weryfikację droga pocztową, ale możliwości jest jeszcze kilka (jednak opcje te nie są dostępne dla wszystkich). Kliknięcie w przycisk „Zweryfikuj teraz” zaprowadzi nas do formularza, w którym musimy wpisać adres.

/google-moja-firma-weryfikacja

Opcje weryfikacji wizytówki firmy:

  • Weryfikacja drogą pocztową – konieczne jest podanie adresu firmy w Google Moja Firma, na który w ciągu 14 dni zostanie wysłana kartka z  5-cyfrowym kodem.
  • Weryfikacja przez telefon – to pierwsza z możliwości dla wybranych firm, które zobaczą opcję „Zweryfikuj przez telefon” i otrzymają połączenie telefoniczne z kodem.
  • Weryfikacja przez e-maila – to druga możliwość (dostępna dla niektórych firm), którą można wykorzystać, jeśli na ekranie weryfikacji będziemy mieć dostęp do adresu e-mail.
  • Weryfikacja natychmiastowa – ta opcja dostępna jest dla firm (wyjątkiem są niektóre kategorie działalności), których witryna została zweryfikowana w Google Search Console.
  • Weryfikacja zbiorcza – z możliwości tej mogą korzystać firmy, które mają ponad 10 lokalizacji.
Znamy skuteczne techniki pozycjonowania witryn internetowych. Mamy na swoim koncie tysiące efektywnie zrealizowanych projektów i zadowolonych Klientów. Zaufaj Ideo Force!
Skontaktuj się

Edycja wizytówki Google Moja Firma

Nie tylko po weryfikacji wizytówki mamy możliwość wprowadzać na niej zmiany. Jeszcze przed zweryfikowaniem (jednak nie wszystkie firmy mają taką możliwość), edycji podlegają parametry, takie jak nazwa, adres, numer telefonu, godziny pracy firmy, adres www i kategorie działalności. Jak to zrobić? W znajdującym się po lewej stronie menu, klikamy „Informacje”.

google-moja-firma-menu

google-moja-firma-informacje

Po kliknięciu pojawi się widok z danymi, które możemy edytować, a są nimi:

  • nazwa firmy,

nazwa-firmy

  • kategoria,

kategoria

  • adres,

adres

  • obsługiwany obszar,

obslugiwany-obszar

  • godziny otwarcia,

godziny-otwarcia

  • podstawowy numer telefonu (można podać jeszcze dwa inne)

numer-telefonu

  • witryna

witryna

  • atrybuty,

atrybuty

  • zdjęcia i filmy trwające maksymalnie 30 sekund (typami zdjęć są: zdjęcia do logo, na okładkę i dodatkowe),

zdjecia

  • opis firmy,

opis-firmy

  • data otwarcia,

data-otwarcia

  • menu/usługi,

produkty

kategoria-produktu

  • w przypadku hoteli - godziny zameldowania i wymeldowania oraz infromacje. 

Zarządzanie wizytówką w Google Maps

Wizytówką możemy zarządzać na wiele sposobów. Google Moja Firma to rozbudowane narzędzie, dzięki któremu mamy szansę przekazać użytkownikom dane niezbędnych mu do skorzystania z naszej oferty.

Optymalizacja wizytówki Google Moja Firma

Informacje zawarte w wizytówce muszą być przede wszystkim poprawne. Zadbajmy o to, aby wprowadzić dokładny, pełny adres firmy, godziny pracy (aktualizować je na bieżąco), rodzaj prowadzonej działalności – dane to są ważne zarówno z punktu widzenia klientów, jak i Google. Optymalizując wizytówkę pamiętajmy o umieszczeniu zdjęć, wirtualnego spaceru, dodaniu mapy na stronie internetowej. Warto również zachęcać klientów do pozostawiania opinii – na podstawie wszystkich wymienionych czynników Google tworzy rankingi.

Czat na wizytówce Google Moja Firma

Dzięki funkcji wiadomości, firma ma możliwość czatowania z swoimi klientami (otrzymywanie wiadomości i odpowiadanie na nie, dostępne jest jedynie po weryfikacji). Czatowanie odbywa się poprzez aplikację „Google Moja Firma”, którą można pobrać na urządzenie z systemem Android ze sklepu Google Play lub App Store dla posiadaczy urządzeń opartych na iOS.

google-moja-firma-czat

Jeśli włączymy obsługę wiadomości, użytkownik zobaczy u siebie opcję „Wyślij wiadomość”, ale również  „SMS”.

wiadomosc

wiadomosc-2

W ramach czatu z poziomu Google Moja Firma otrzymujemy funkcje:

  • powiadomień o przychodzących wiadomościach,
  • stworzenia wiadomości w formie automatycznego powitania,
  • obsługiwania czatu przez każdego zarządzającego wizytówką.

Funkcje dostępne na urządzeniach z systemem Android:

  • wyświetlanie średniego czasu odpowiadania na wiadomości,
  • blokowanie rozmowy,
  • usuwanie rozmowy (na swoim urządzeniu).

wizytowka-wiadomosci

To jednak nie wszystko, kontakt firmy z klientami podlega wytycznym od Google. Firma nie ma prawa wymagać od swojego rozmówcy (ani tym bardziej udostępniać) poufnych danych, np. numeru karty kredytowej. Wśród zachowań sprzedawców, którzy przecież pracują na swoją pozytywną opinię wśród klientów i budują wiarygodność, z pewnością nie może mieć miejsca zbyt długi czas oczekiwania na odpowiedź lub wielokrotne nieudzielanie odpowiedzi.

Niedopuszczalnymi odpowiedziami są te dotyczące:

  • produktu/usługi, o których nie wspomniano w początkowej wiadomości,
  • zbyt obszerne wiadomości,
  • nadmierne wykorzystanie w konwersacji adresów URL lub emotikonów,
  • wprowadzanie klienta w błąd nieprawdziwymi informacjami,
  • nieodpowiednie treści i działania niezgodne z prawem,
  • rozsyłanie spamu i złośliwego oprogramowania.

Pozycjonowanie w Google Maps

Pozycjonowanie w Google Maps jest typem pozycjonowania lokalnego i obejmuje nie tylko wyniki wyszukiwania, ale również mapy. W obu przypadkach trzeba mieć na uwadze odpowiednie słowa kluczowe. Koniecznie umieśćmy jak najwięcej informacji o firmie – wizytówka powinna być kompletna. Poniżej elementy, o których trzeba pamiętać podczas pozycjonowania.

Co wpływa na pozycję w Mapach Google?

Widoczność wizytówki firmy wynikach wyszukiwania ma ścisły związek z umieszonymi w niej informacjami. Aktualne i pełne dane wpływają na dopasowanie firmy do wyszukiwanego hasła. W przypadku lokalnych wyników wyszukiwania i w Mapach Google pozycja firmy uzależniona jest od danych informacji takich, jak:

  • poprawność danych o lokalizacji – prawidłowy adres zwiększa szansę na pojawianie się w wynikach,
  • zdjęcia – dodanie zdjęć pozwala jeszcze lepiej zaprezentować firmę użytkownikom, mogą one przedstawiać, np. wnętrze firmy i produkty,
  • zarządzanie opiniami – ważne jest, aby właściwie reagować na opinie (nie zawsze są pozytywne), ale i zachęcać klientów do ich umieszczenia,
  • aktualne godziny pracy – dotyczą zarówno standardowych, jak i niestandardowych godzin, które mają miejsce w święta czy dni wolne od pracy,
  • prawidłowa kategoria działalności – związana z działalnością firmy kategoria podstawowa i do 9 kategorii dodatkowych,
  • opis firmy – musi mieć odpowiednią ilość znaków, być oryginalny i zgodny z wytycznymi od Google.

Podczas prowadzenia kilku sklepów warto zadbać o to, żeby informacje w wizytówkach nie były takie same – powtórzenia są źle odbierane. Google informuje również, na jakiej podstawie tworzy rankingi lokalne, a powstają one w oparciu o czynniki takie jak: trafność, odległość i rozpoznawalność. Trafność dotyczy zgodności wizytówki z wyszukiwanym hasłem, odległość związana jest z lokalizacją, a rozpoznawalność – z popularnością firmy. Pamiętajmy, że Google zmienia parametry rankingowe, dlatego też śledzenie zmian w tym zakresie powinno odbywać się na bieżąco. Systematyczne wprowadzenie zmian w wizytówce poprawia widoczność – użytkownik, który szuka informacji o danym typie usługi (np. sklepu meblowego czy kwiaciarni) w określonej lokalizacji, zobaczy naszą firmę.

kategoria-dzialalnosci

Przykład sklepów na podstawie kategorii działalności

Zapytaj o rozwiązanie dedykowane dla Ciebie 


Zarządzanie lokalizacjami

Zdarza się, że firma ma więcej niż jedną lokalizację. Jeśli jest ich więcej niż 10, to można je nie tylko zbiorczo dodać i zweryfikować, ale i zarządzać grupami lokalizacji. Czym są grupy lokalizacji? To wizytówki firm zarządzane przez właścicieli organizacji i grupy użytkowników lub ich członków. Funkcje, jakie mają te osoby niczym się, nie różnią z wyjątkiem jednej –„usuwanie grup lokalizacji” – członek organizacji i członek grupy użytkowników nie ma takich uprawnień.

Tworzenie grupy lokalizacji

Utworzenie grupy lokalizacji zaczynamy od kliknięcia na koncie Google Moja Firma opcji „Zarządzaj lokalizacjami”, następnie „Utwórz grupę lokalizacji”.

zarzadzanie-lokalizacjami

Kolejno pojawi się komunikat o nadaniu grupie nazwy:

/grupa-lokalizacji

Po wpisaniu nazwy i utworzeniu grupy możemy dodawać lokalizacje za pomocą dwóch sposobów – poprzez uzupełnienie jednej lub importowanie pliku z arkusza kalkulacyjnego ze wszystkimi lokalizacjami.

importuj-lokalizacje

okalizacja-plik

Zarówno szablon, jak i przykładowy arkusz kalkulacyjny i arkusz z danymi atrybutów możemy pobrać w postaci pliku .xlsx lub .csv.

Arkusz przesyłania zbiorczego powinien zawierać wszystkie lokalizacje. Dane, jakie koniecznie trzeba uzupełnić to kod sklepu (identyfikator należący do danej lokalizacji), nazwa sklepu (przy każdej lokalizacji), adres (w przypadku, gdy Google nie zweryfikuje adresu, konieczne będzie podanie długości i szerokości geograficznej – w innym razie nie są wymagane), podstawowy numer telefonu (dodatkowe – opcjonalnie), adres strony internetowej, kategoria podstawowa (dodatkowe – opcjonalnie). Zalecanymi do umieszczenia w pliku informacjami są: godziny otwarcia, opis firmy, data otwarcia, zdjęcia, etykiety, numer telefonu używany w rozszerzeniach lokalizacji Google Ads, cechy firmy (atrybuty).

Wpisy Google Moja Firma

Jedną z funkcji, z której da się korzystać podczas zarządzania daną lokalizacją, jest możliwość umieszczenia wpisów. Można to zrobić poprzez stronę główną na koncie, wtedy wystarczy kliknąć „Utwórz wpis”.

google-moja-firma-wpis

Drugim sposobem jest zakładka „Wpisy”. Ja widać niżej, mamy do wyboru cztery rodzaje wpisów, a więc produkt, nowość, wydarzenie i ofertę.

wpisy

Poniżej przykład jednej z opcji – produktu. Dane, jakimi uzupełniamy wpis dotyczący produktu to zdjęcie produktu, nazwa (do 58 znaków), kategoria, cena, opis (do 1000 znaków) i przycisk call to action. W przypadku nowości, będzie to zdjęcie, treść i przycisk CTA. We wpisie dotyczącym wydarzenia – zdjęcie, nazwa, data i godzina, opcjonalnie szczegóły i wezwanie do działania. Tworząc wpis prezentujący ofertę, wyróżniamy go zdjęciem i nadajemy ofercie nazwę, datę rozpoczęcia i zakończenia oraz dodatkowo: szczegóły oferty, kod kuponu, link do oferty i warunki korzystania.

wpis-produkt

Materiały, które umieszczamy w postach muszą spełniać wymogi dotyczące właściwego rozmiaru: od 400 x 300 pikseli i 10 KB do 10 000 x 10 000 pikseli i 25 MB. Przed opublikowaniem wpisu możemy zobaczyć podgląd. Zamieszczony tekst musi być poprawnie zredagowany i bezbłędny. Jeśli chodzi o linki, warto pamiętać o tym, że powinny pochodzić od zaufanych witryn. Nie ma przeszkód co do publikacji wpisów przez firmę oferującą produkty w branży objętej regulacjami (np. wybory tytoniowe, farmaceutyczne, usługi finansowe), jednak treści nie mogą mieć z nimi związku.

Firma, która nie prowadzi działalności lokalnej, również ma możliwość skorzystania z postów Google. Posty domyślne wyświetlają się przez 7 dni (od daty publikacji), ale można ustawić wyświetlenie nawet przez 14 dni. Posty mogą przybrać formę treści rozbudowanych wizualnie, artykułu (wraz ze zdjęciami, linkami i filmami), filmu na YouTube, ankiety lub wydarzenia. Firma, może je publikować z dowolnego urządzenia, udostępnić aktualizowanie panelu wiedzy innym osobom, proponować zmiany w danych Google oraz wybrać format posta, który zaangażuje swoich odbiorców.

Panel wiedzy

Panel wiedzy to pola z informacjami wyświetlanymi obok wyników wyszukiwania Google w Grafie wiedzy. Panel wiedzy jest nieco podobny do profilu firmy, jednak ten drugi dotyczy firm, które są w stanie oferować swoje usługi klientom w konkretnej lokalizacji bądź obszarze działalności. W przeciwieństwie do wpisów, firma nie ma kontroli nad informacjami w panelu od samego początku, może je jedynie w niewielkim stopniu modyfikować i to już po utworzeniu. Dane pobierane są z różnych źródeł (lub publikowane przez przedstawicieli osób czy miejsc, których bezpośrednio dotyczą informacje) oraz generowane i aktualizowane automatycznie. Elementy w obszarze których firma może proponować zmiany obejmują: główną grafikę, tytuł, podtytuł, opis, profile społecznościowe. Część danych może różnić się w zależności od rodzaju podmiotu.  

Jak zmienić dane w panelu wiedzy? Może to zrobić osoba zalogowana na konto związane z podmiotem, po kliknięciu w odpowiednie pole („Zaproponuj zmianę”), wybranie informacji do zmiany i wyjaśnienie powodów, dla których dana zmiana powinna mieć miejsce. Google zaakceptowaną propozycję zmian umieszcza w Grafie wiedzy. To nie wszystko, bo Google pomaga rozwiązywać problemy z panelem wiedzy i daje wskazówki dotyczące proponowania zmian, konkretne porady i informacje o tym, jak propozycje sprawdza.

panel-wiedzy

Wirtualne spacery Google

Wizytówkę Google Moja Firma da się urozmaicić nie tylko grafiką, ale również wirtualnym spacerem. Multimedialna wizytówka Street View to widok powstały z połączenia milionów zdjęć  panoramicznych. Zdjęcia dostarczają pracownicy Google i współtwórcy. Warto mieć na uwadze, to że wizytówki ze zdjęciami i Street View są znaczenie częściej odwiedzane przez użytkowników. Google podaje, że 44% użytkowników poszukujących informacji o firmie, korzysta w tym celu z map online. Około 41% tego typu wyszukiwań kończy się wizytą w firmie.

google-maps

Jak stworzyć wirtualny spacer? Są na to dwa sposoby:

  • Przesłać własne zdjęcia – konieczne jest posiadanie urządzenia z aparatem zgodnym technologią Street View. Po konfiguracji i podłączeniu aparatu sferycznego możemy robić zdjęcia, które publikujemy i łączymy w aplikacji Google Street View.
  • Zatrudnić rekomendowanego fotografa Street View – znajdują się oni na liście fotografów i agencji, posiadają certyfikaty Google oraz mogą wspierać firmy w tworzeniu i weryfikacji wizytówki w Google Moja Firma. Lista fotografów z całego świata znajduje się na stronie Google.

google-street-view

Rozmiar zdjęć nie może przekraczać 75 megabajtów, a rozdzielczość musi wynosić co najmniej 7,5 MP (4K) w proporcji obrazu 2:1. Łączenie zdjęć może odbywać się automatycznie, co ma miejsce w ciągu 24 godzin lub po wyłączeniu funkcji „Automatycznego łączenia zdjęć sferycznych”, samodzielnie.

Stąd można pobrać przykładowy widok: https://www.google.com/intl/pl/streetview/gallery/

Tworzenie bezpłatnej witryny w Google

Posiadając wizytówkę firmy w Google możemy stworzyć stronę internetową, która będzie również dostosowana do urządzeń mobilnych. Od czego zacząć? Po zalogowaniu, jeśli mamy więcej, niż jedną lokalizację, wybieramy tę, którą chcemy zarządzać.

zarzadzanie-lokalizacjami

Następnie, w bocznym panelu klikamy opcję „Witryna”. Pojawia się widok z gotowym do wyboru motywem oraz możliwości dodania treści w nagłówku i opisie, przycisku CTA (np. wyznacz trasę, złóż zamówienie, pokaż menu, umów się na wizytę), zdjęć (na stronie pojawi się 9 zdjęć). Google automatycznie doda zdjęcia i informacje znajdujące się w profilu firmy, a w przypadku, kiedy ma miejsce zmiana danych – zaktualizuje je.

google-moja-firma-witryna

Na Google Business Site możemy również publikować wpisy, umieszczać opinie klientów, dane kontaktowe firmy, godziny otwarcia wraz z informacjami lokalizacyjnymi i kategorią działalności oraz opisać swoją firmę.

Jeśli już utworzymy stronę, to w każdej chwili mamy możliwość edytowania wszystkich zawartych na niej informacji oraz optymalizacji. Google również może automatycznie optymalizować witrynę, jednak nie zmienia edytowanych elementów. Co warto mieć na uwadze w optymalizacji strony? Z pewnością dobrą jakość zdjęć w tematyce prowadzonej działalności z uwzględnieniem ich różnorodności. Używając edytora tekstu pamiętajmy o nagłówku, który będzie przyciągający i właściwie opisze firmę, ponadto uzupełnijmy opis, nagłówek główny podsumowania i tekst główny podsumowania. Warto także zamieścić linki do innych stron, np. profilu firmy w social media. Podczas optymalizacji strony pamiętajmy o zakładce „Informacje”, a więc na bieżąco uaktualniajmy dane dotyczące oferty, udogodnień, płatności i informacji ułatwiających potencjalnemu klientowi skontaktowanie się z firmą.

Zapytaj o ofertę


Opinie Google Moja Firma

Opinie klientów mają ogromne znaczenie w podejmowaniu decyzji przez potencjalnych konsumentów, kształtują wizerunek marki i zwiększają rozpoznawalność. Firma, odpowiadając na nie buduje społeczność i zaufanie, pokazuje, że zdanie klienta, to co on myśli, ma dla niej znaczenie. Firma ma możliwość odpowiadać na opinie w profilu w Mapach Google,  w wyszukiwarce lub z konta Google Moja Firma, również z poziomu aplikacji.  Nie ma jednak opcji reagowania na opinie pochodzące z zewnątrz. Użytkownik widzi zarówno opinię klienta, jak i odpowiedź właściciela, dlatego udzielając się w Internecie, pamiętajmy, że reprezentujemy firmę. Warto szybko reagować na nieprzychylne komentarze, a nawet przyznać się do popełnionego błędu – klienci dobrze to odbiorą.  

google-moja-firma-opinie

Bywa, że opinia może mieć niewiele wspólnego z działaniami firmy i wręcz działa na jej szkodę. Jak usunąć taką opinię? Nie jest to proste. Opinie mogą zawierać treści niedozwolone i niezgodne z zasadami Google –  zgłaszana opinia musi naruszać regulamin. Mogą to być treści niezwiązane z firmą, zawierające linki do stron, obraźliwe lub niezgodne z prawem. Jeśli naszym zdaniem ma to miejsce, możemy zgłosić taką opinię, jako nieodpowiednią. Zgłoszenia można dokonać poprzez konto, Mapy Google i wyszukiwarkę Google. Niżej przykład odpowiedzi właściciela. Zaznaczono również element, po kliknięciu którego możemy zgłosić opinię.

opinia

Klikając zgłoszenie naruszające zasady pojawi się nam strona, na której możemy dokonać zgłoszenia opinii.

zgloszenie-opinii-google

Jak stworzyć opis firmy?

Opis firmy jest elementem w wizytówce, dzięki któremu użytkownik poznaje zarówno ofertę, jak i historię działalności firmy czy bliskie jej idee. Opis o maksymalnej długości 750 znaków dodajemy poprzez konto Google Moja Firma.

opis-firmy-w-google-moja-firma

Klikając „Dodaj opis” pojawi się pole, w którym wpisujemy informacje, które użytkownicy zobaczą w wizytówce.

Możemy również wejść w zakładkę „Informacje” w panelu bocznym i w ten sposób dodać opis.

google-moja-firma-informacje

Za jednym i drugim razem pojawi się nam okienko:

podane-przez-firme

Jakie treści powinny być umieszczone w polu opisu? Przede wszystkim prawdziwe, dokładnie oddające charakter prowadzonej działalności. Opis firmy wpłynie na pozycję witryny w Google Moja Firma. Dlatego musimy pamiętać o tym, żeby tekst był poprawny i zrozumiały dla każdego użytkownika, nie może go również wprowadzać w błąd. Dotyczy to zarówno oferty, jaki i informacji o firmie. Niedozwolone jest również umieszczanie linków i treści opisujących promocję, wyprzedaż, itp. 

Szczypta historii – Kreator Map Google

Od czerwca 2008 do marca 2017 funkcjonowało osobne narzędzie – Kreator Map Google (Google Map Maker). Zostało ono wycofane, jednak jego główne funkcje (np. dodawanie i edytowanie informacji o miejscu, czy też moderowanie i wyświetlanie stanu zmian) zostały scalone w obecnie znane nam Mapy Google. Wprowadzaniem zmian w mapach zajmowała się społeczność z całego świata. Po akceptacji widoczne były dla wszystkich użytkowników map. Dostęp do niektórych zmian mieli tylko edytorzy i pracownicy Google. Obecnie wiedzą na temat miejsc w swojej okolicy dzielą się użytkownicy tworzący społeczność Lokalnych przewodników. Wśród funkcji edycji dostępne są teraz m.in. proponowanie zmian dotyczących miejsca czy edytowanie fragmentów drogi.  

google-moja-firma

Zakończenie

Nie widać Cię w sieci to znaczy, że nie istniejesz?  Jest w tym stwierdzeniu wiele prawdy, zwłaszcza w przypadku firm. Klientów pozyskuje się już w wyszukiwarce. Niewątpliwie, narzędzie Google Moja Firma przyczynia się do generowania leadów. Użytkownicy mają łatwy i szybki dostęp do Internetu –  w ten sposób robią zakupy, wyszukują usług, również będąc w podróży. To, od firmy zależy czy internauta, który jest potencjalnym klientem, znajdzie siedzibę przedsiębiorstwa (sklep, restauracja, naprawa samochodu, itp.) położoną w lokalizacji, w której właśnie się znajduje.

Zarządzanie kontem obejmuje dbałość o aktualne dane – regularna optymalizacja wizytówki będzie miała ogromny wpływ na pozycję firmy w Google. Obok wymienionych funkcji w panelu Google Moja Firma jest jeszcze kilka innych. Są to statystyki, możliwość utworzenia konta w Gmailu czy reklamy Google Ads. Dzięki statystykom można sprawdzić liczbę klientów, przeanalizować ścieżkę interakcji i porównać dane o klientach z innymi firmami. Jak widać, Google daje potężny zestaw narzędzi i opcji. Jednak korzystanie z nich opiera się na pewnych zasadach mających ogromny wpływ na pozycjonowanie, którego konsekwencją jest widoczność firmy w sieci.

Daniel Holuk
AUTOR
Senior SEO Specialist, Team Leader
tel.17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 2 ocen

Inne wpisy