Regulamin konkursu w social media – jak zrobić to dobrze?

Konkursy w mediach społecznościowych to świetna opcja angażująca obserwatorów fanpage'a. Użytkownicy są znacznie częściej aktywni w sieci, jeśli mają gwarancję, że to co robią ma sens i mogą dostać coś w zamian. Jak zatem zorganizować idealny konkurs?
5 kwietnia 2019

Konkursy w niczym nie ustÄ™pujÄ… loteriom, jeÅ›li chodzi o budowanie zaangażowania użytkowników – lubimy w nich uczestniczyć i wygrywać, a emocjonalny kontekst rywalizacji sprawia, że Å‚atwiej zapamiÄ™tujemy markÄ™.

Spis treści:

  1. Przyrzeczenie publiczne
  2. Konkurs w świetle RODO
  3. Konkurs a social media
  4. Zapisy niedozwolone w regulaminie
  5. Zwolnienia z podatku od nagród
  6. Jakie informacje powinien zawierać regulamin konkursu?
  7. Streszczenie
  8. Podsumowanie

Przyrzeczenie publiczne

Dlaczego jednak organizacja konkursu jest łatwiejsza? Przede wszystkim nie jest tak ściśle regulowana jak loteria. Szczerze mówiąc, prawo nie podaje nawet definicji konkursu i w większości przypadków traktowany jest jako przyrzeczenie publiczne (wg Kodeksu Cywilnego).

Art. 919 § 1. Kto przez ogÅ‚oszenie publiczne przyrzekÅ‚ nagrodÄ™ za wykonanie oznaczonej czynnoÅ›ci, obowiÄ…zany jest przyrzeczenia dotrzymać. (…)

Art. 921. § 1. Publiczne przyrzeczenie nagrody za najlepsze dzieÅ‚o lub za najlepszÄ… czynność jest bezskuteczne, jeÅ›li nie zostaÅ‚ w nim oznaczony termin, w ciÄ…gu którego można ubiegać siÄ™ o nagrodÄ™.
2. Ocena, czy i które dzieło lub czynność zasługuje na nagrodę, należy do przyrzekającego, chyba że w przyrzeczeniu nagrody inaczej zastrzeżono.

Nie istnieje zatem potrzeba pozwoleÅ„ ani zgÅ‚aszania siÄ™ do urzÄ™du. Uruchamiamy akcjÄ™ w dowolnym momencie, a organizatorem może być każdy, kto nie ma ograniczonych zdolnoÅ›ci do czynnoÅ›ci prawnych. Mimo tych uproszczeÅ„, jednego trzeba dopilnować – odpowiedniego regulaminu konkursu.

Konkurs w świetle RODO

MówiÄ…c o regulaminach nie można pominąć RODO. Jego przepisy w peÅ‚ni obowiÄ…zujÄ… organizatorów – w koÅ„cu bÄ™dÄ… przetwarzać dane uczestników – imiÄ™, nazwisko i adres e-mailowy, adres do wysyÅ‚ki nagród itd. Konieczne bÄ™dzie także oznaczenie administratora danych oraz ewentualnych podmiotów trzecich, którym dane bÄ™dÄ… udostÄ™pniane.

Przygotowując formularze zgłoszeniowe trzeba pamiętać o zapisach dotyczących udzielania przez użytkowników świadomych i samodzielnych zgód, odrębnych dla każdego celu (dla uczestnictwa w konkursie, wysyłki materiałów promocyjnych itp.).

Prawdopodobniej jednak najbardziej wymagającym zadaniem, będzie przygotowanie odpowiedniej infrastruktury przechowywania i zabezpieczenia powierzonych informacji (więcej o RODO znajdziecie tutaj: https://www.uodo.gov.pl/pl/p/akty-prawne).

Konkurs a social media

Media społecznościowe w bardzo krótkim czasie stały się wygodnymi platformami dla organizacji akcji promocyjnych. Trzeba jednak pamiętać, każda z nich posiada własne zasady użytkowania, które należy uwzględnić w regulaminie konkursowym.

Postaw na innowacyjne zarzÄ…dzanie TwojÄ… strategiÄ… marketingowÄ…
i wyprzedź swoją konkurencję!
Skontaktuj siÄ™

Dla przykładu Facebook wymaga wyłączenia go w pełni z odpowiedzialności oraz zakazuje wykorzystywania prywatnych osi czasu oraz udostępnień, jako elementów promocji. Oznacza to, że jeśli spotkacie się z konkursem, w którym warunkiem jest udostępnienie postu lub oznaczenie znajomego, łamie on regulamin.

Zapisy niedozwolone w regulaminie

Mówiąc o ograniczeniach, na stronie UOKiK możecie znaleźć rejestr klauzul niedozwolonych (https://www.uokik.gov.pl/rejestr_klauzul_niedozwolonych2.php). Koniecznie się z nimi zapoznajcie i upewnijcie się, że nie znajdują się w regulaminie Waszego konkursu.

Prawdę mówiąc, kwestią sporną pozostaje zasadność tego ograniczenia. Z jednej strony uczestnik konkursu jest także konsumentem, a zatem ochrona powinna go obejmować. Z drugiej jednak, przyrzecznie publiczne jest działaniem jednostronnym. Nie istnieje póki co jednoznaczna odpowiedź, dlatego lepiej unikać niedozwolonych zapisów, jeśli tylko to możliwe.

Zwolnienia z podatku od nagród

Na pewno spotkaliÅ›cie siÄ™ z opiniami, że konkursy z nagrodami o okreÅ›lonej wartoÅ›ci sÄ… zwolnione z podatku. Niestety sprawa nie jest taka prosta. W Å›wietle przepisów taka sytuacja ma miejsce, kiedy jednorazowa wartość nagród nie przekracza 2000 zÅ‚, a co ważniejsze – konkurs jest organizowany i emitowany przez Å›rodki masowego przekazu (radio, telewizja i prasa). WÅ‚aÅ›nie – a co z Internetem?

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

To właśnie on jest problematyczny, ponieważ wg interpretacji dyrektora IAS, organizacja konkursu poprzez to medium nie jest wystarczająca do uzyskania zwolnienia.

MówiÄ…c krótko – organizator (i tylko on!) ma obowiÄ…zek opÅ‚acenia podatku od nagród w konkursach organizowanych w sieci!

Jakie informacje powinien zawierać regulamin konkursu?

Ta kwestia nie jest normowana prawnie. Finalny kształt zależeć będzie od Was, zatem warto wykorzystać go do uporządkowania aspektów formalnych i organizacyjnych. W tym zakresie powinien zawierać m.in. takie elementy jak:

  • dane organizatora i podmiotów współpracujÄ…cych,
  • czas trwania konkursu,
  • okreÅ›lenie dopuszczonych uczestników,
  • zobowiÄ…zania organizatora i uczestników,
  • wymagania techniczne uczestnictwa w konkursie,
  • zadanie konkursowe, zasady konkursu,
  • kryteria wyboru zwyciÄ™zców i sposób ich ogÅ‚aszania,
  • nagrody i sposób odbioru,
  • reklamacje i zasady postÄ™powania.

Sam regulamin powinien być Å‚atwo dostÄ™pny dla każdej zainteresowanej osoby – można zmieÅ›cić go w sieci z linkiem do pobrania (opublikowanym w poÅ›cie) lub np. jako notatkÄ™ na profilu na Facebooku.

co powinien zawierać regulamin konkursu

 

Streszczenie

  • MówiÄ…c o regulaminach nie można pominąć RODO.
  • Jego przepisy w peÅ‚ni obowiÄ…zujÄ… organizatorów – w koÅ„cu bÄ™dÄ… przetwarzać dane uczestników – imiÄ™, nazwisko i adres e-mailowy, adres do wysyÅ‚ki nagród itd.
  • Konieczne bÄ™dzie także oznaczenie administratora danych oraz ewentualnych podmiotów trzecich, którym dane bÄ™dÄ… udostÄ™pniane.
  • Media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe w bardzo krótkim czasie staÅ‚y siÄ™ wygodnymi platformami dla organizacji akcji promocyjnych.
  • MówiÄ…c o ograniczeniach, na stronie UOKiK możecie znaleźć rejestr klauzul niedozwolonych.
  • Sam regulamin powinien być Å‚atwo dostÄ™pny dla każdej zainteresowanej osoby – można zmieÅ›cić go w sieci z linkiem do pobrania (opublikowanym w poÅ›cie) lub np. jako notatkÄ™ na profilu na Facebooku.

Podsumowanie

Naturalnym jest, że w trakcie tworzenia regulaminu mogÄ… pojawić siÄ™ wÄ…tpliwoÅ›ci. Warto rozwiać je podczas konsultacji z prawnikami lub branżowymi specjalistami. Nie bagatelizujcie jego znaczenia – chroni nie tylko konsumentów, ale przede wszystkim Was.

Daniel Kazanecki
AUTOR
Creative and content manager
tel.697 258 148
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 1 ocen

Inne wpisy