SEO podsumowanie roku 2013

Rok 2013 był rokiem wielu pytań, głównie w obszarze sensu optymalizacji. Można było przeczytać artykuły, wpisy na blogach czy komentarze, które informowały o śmierci pozycjonowania witryn.
14 stycznia 2014

Rok 2013 był rokiem wielu pytań, głównie w obszarze sensu optymalizacji. Można było przeczytać artykuły, wpisy na blogach czy komentarze, które informowały o śmierci pozycjonowania witryny. Jak jednak można teraz zauważyć, SEO żyje i ma się dobrze. Z natury jest to wyjątkowo zmienna i niestabilna branża, której zmiany są na porządku dziennym. Z niewystarczającą ilością środków oraz ekspertów, może się wydawać, że jest to ciągła walka o widoczność, której wygranie jest niemal niemożliwe. Tak może i było, ale przykłady pokazują, że nawet duże firmy czy marki, które nie dostosowały się do nowych wytycznych Google straciły swoje pozycje w rankingach. Innowacje w SEO mają na celu skłonienie marketerów do dokładnej analizy wartości treści i podjęcia odpowiednich technicznych kroków, aby tę treść przekazać użytkownikom. Kolejny rok, kolejne aktualizacje algorytmów Google. Podobnie jak poprzedni rok, 2013 również przyniósł ze sobą wiele aktualizacji w algorytmach Google.

Spis treści:

  1. Panda #24 - 22 stycznia
  2. Panda #25 - 14 marca
  3. Zmiany w grupowaniu domen - 21 maja
  4. Pingwin 2.0 - 22 maja
  5. Algorytm Payday Loan - 11 czerwca
  6. Naprawa Pandy - 18 lipca
  7. Artykuły zgłębiające temat - 6 sierpnia
  8. Hummingbird (Koliber) - 20 sierpnia
  9. Pingwin 2.1 - 4 października
  10. Streszczenie
  11. Podsumowanie 

Panda #24 - 22 stycznia

Google ogłasza pierwszą zmianę w tym roku. Aktualizacja Pandy obejmująca 1,2% anglojęzycznych zapytań. Poprzednia wersja wpłynęła na 1,3% zapytań. Według analiz, Google aktualizowało Pandę w tym okresie co około cztery tygodnie. Pogłoski o aktualizacji na przełomie 17 i 18 stycznia okazały się nieprawdziwe i nie miały powiązania z tą aktualizacją.

Panda #25 - 14 marca

Na forach SEO pojawiły się spekulacje o odświeżeniu Pandy, które kilka dni wcześniej zapowiedział Matt Cutts z Google. Poza aktualizacją, Google zapowiedziało również, że Panda zostanie zintegrowana z procesami indeksowania. Z tego względu miała to być również ostatnia ,,ogłoszona” aktualizacja Pandy.

Zmiany w grupowaniu domen - 21 maja

W tej aktualizacji przedstawiono głównie zmiany, które miały zapobiegać pojawianiu się więcej niż 4 wyników z tej samej domeny, co zdarzało się do tej pory. Celem tego działania jest różnorodność wyników oraz oferowanie tych najlepszych, najbardziej adekwatnych i miarodajnych. Była to zdecydowanie dobra wiadomość dla branży SEO.

Pingwin 2.0 - 22 maja

Według opisu Google, Pingwin 2.0 oparty jest o całkiem nową technologię, która o wiele skuteczniej ma sobie radzić ze zwalczaniem spamu. Aktualizacja ma wpływ na 2,3% zapytań w języku angielskim. Co ważne, aktualizacja, która została wypuszczona była od razu dostępna w językach innych niż angielski.

Porozmawiajmy o pozycjonowaniu Twojej strony internetowej.
Skontaktuj się

Algorytm Payday Loan - 11 czerwca

Google obrało na celownik niszowe strony internetowe, najbardziej narażone na działanie spamu i tzw ,,zapytania spamowe”. Głównie chodziło o strony pornograficzne oraz oferujące chwilówki. Matt Cutts wyjaśnił, że chodziło o unikalne schematy linków, które wskazywały na nielegalne źródło strony.

Naprawa Pandy - 18 lipca

Jak już wcześniej podało Google, informacje o nowych aktualizacjach Pandy nie będą podawane. Dlatego też tym razem wiadomo, że nie była to aktualizacja a jedynie pewnego rodzaju naprawa Pandy, która miała na celu złagodzenie algorytmu i kar oraz zwiększenie precyzji działania.

Artykuły zgłębiające temat - 6 sierpnia

Nowe okienko z artykułami zgłębiającymi temat zaczyna stanowić istotny element w SERPach. Umiejscowione są w lewej kolumnie, ale nie wliczają się do standardowych wyników organicznych. Testy artykułów szczegółowych odbywały się już w lipcu. W ujęciu globalnym, artykuły zgłębiające temat zaczęły być wyświetlane dla około 6,9% zapytań. Ze względu na złożoność i wagę tej aktualizacji, Google opublikowało dokument, który zawiera wskazówki jak znaleźć się w artykułach zgłębiających temat.

Hummingbird (Koliber) - 20 sierpnia

Nowy algorytm wyszukiwania, który służy do sortowania miliardów witryn i innych posiadanych informacji, aby wyłonić najlepsze odpowiedzi na zapytania użytkowników. Istniejący już algorytm PageRank stał się jednym ze składników Hummingbirda. Według Google nazwa (Koliber) nawiązuje do szybkości i skuteczności algorytmu.

Pingwin 2.1 - 4 października

Było to piąte wydanie Pingwina, które miało wpływ na około 1% wszystkich zapytań użytkowników. Pingwin to część ogólnego algorytmu wychwycającego witryny, które uznawane są za spam. Domeny, które zostały narażone na działanie Pingwina zaobserwowały spadek ruchu, który trwał dłuższy okres, jako że Pingwin działa cyklicznie, natomiast domeny, którym udało się uchronić przed nową wersją Pingwina mogły zaobserwować wzrost ruchu na stronie.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Streszczenie

  • W tym roku Google zajęło się sprawą niszowych stron, które są narażone na zapytania powiązane ze spamem, za pomocą algorytmu Google Payday Loan.
  • Nastąpiły zmiany w grupowaniu domen, dzięki czemu na jednej stronie wyszukiwarki można zobaczyć nie więcej, niż cztery wyniki z tej samej witryny.
  • Pojawiło się okienko z artykułami zgłębiającymi temat.
  • Nowy algorytm Hummingbird, służący do sortowania witryn w celu dobrania najbardziej odpowiednich wyników.

Podsumowanie

Widoczny rozwój branży SEO oznacza, że nie jest ona jeszcze ugruntowana. Uzyskanie najlepszych efektów jest krótkotrwałe, gdyż ciągłe zmiany i aktualizacje wyszukiwarek skłaniają do szukania nowych metod i technik pozycjonowania, a znalezienie się na wysokiej pozycji w rankingu nie może być brane za pewnik. Tempo oraz częstotliwość zmian w branży, niejako zmuszają webmasterów oraz marketerów cyfrowych to ciągłego śledzenia wahań w rankingu i zmian w algorytmach. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że Google niezwykle rzadko oficjalnie informuje o aktualizacjach, co sprawia, że branża SEO musi zdać się na swoje przeczucia i analizy. Należy jednak mieć na uwadze, że każda taka zmiana ma na celu zapewnienie jak najlepszego doświadczenia użytkownikowi.

Zespół Ideo Force
AUTOR
tel.+48 17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 3 ocen

Inne wpisy