Trendy w Social Media 2021

Niesłabnąca popularność Pinterest, rosnące znaczenie TikToka, transmisje online, komunikacja w dobie pandemii, obsługa klienta w social media – 2020 to rok, w którym wiele wydarzyło się, również w świecie mediów społecznościowych, o czym mówią eksperci.
5 stycznia 2021

Social media służą firmom do komunikowania się z klientami, ale i pozyskiwania nowych zainteresowanych. Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok, Snapchat – dzięki social mediom marki mogą opowiadać swoje historie, pokazywać jak tworzą, pracują, działają na rzecz innych. W 2020 roku media społecznościowe jeszcze w większym stopniu służyły do komunikacji w biznesie i wspierały obsługę klienta. Niewątpliwe, cechuje je zmienność w zakresie nowych rozwiązań, narzędzi, co też wpływa na formę przekazu. Zapytaliśmy specjalistów co myślą o mijającym roku w kontekście mediów społecznościowych. 

Oto co zaskoczyło ekspertów w 2020 roku, na co czekają i jakie mają plany na 2021 rok.

O zdanie zapytaliśmy ekspertów działających w branży Social Media. Są nimi: Robert Sadowski, Marzena Bednarska, Klaudia Żyłka, Mike KorbaAdrianna Staniszewska, Martyna Wojnicz, Michał GłuszczukJoanna Tymowicz.

W artykule znajdują się wypowiedzi ekspertów:

  1. Robert Sadowski
  2. Marzena Bednarska
  3. Klaudia Żyłka
  4. Mike Korba
  5. Adrianna Staniszewska
  6. Martyna Wojnicz
  7. Michał Głuszczuk
  8. Joanna Tymowicz

 

Wypowiedzi ekspertów

Poniżej znajdują się wypowiedzi zaproszonych ekspertów.


Robert Sadowski
Digital Marketing Manager, Newspoint

Robert Sadowski

Magister matematyki Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył również studia podyplomowe z zakresu rynku kapitałowego i analizy finansowej oraz strategii marketingowej. Pracownik Instytutu Matematycznego PAN, CV-Online i Netsprint. Od 2017 roku w monitoringu mediów Newspoint. Pasjonat e-mailingu, content marketingu, web analityki, SEO i SEM. Autor wielu artykułów i raportów branżowych. Prywatnie brydżysta, miłośnik drzew i kolarz. Prowadzi bloga i serwis przyrodniczy.

1. W 2020 roku (mile/niemile) zaskoczyło mnie…

W 2020 roku mile zaskoczyły mnie wyniki platformy Pinterest. Konta na Pintereście posiada w Polsce już ponad 3,7 mln internautów, a odwiedza go ponad 5,3 mln osób. Przez rok przybyło mu 2,3 mln odwiedzających! Największa grupa odbiorców, publikowanych tam obrazków i zdjęć, to osoby młode w wieku od 25 do 34 lat i głównie są to kobiety. Pinnersi szukają nowinek, inspiracji, kreatywnych pomysłów z wielu dziedzin życia. Przeważają branże związane z modą, urodą, wystrojem wnętrz, architekturą krajobrazów oraz kulinariami i turystyką. Od dawna obserwuję ten serwis i uważam, że będzie odgrywał jeszcze większą rolę. Nadal jest w Polsce traktowany drugorzędowo. Kolejne branże, jeśli tylko znajdą pomysł na odnalezienie się w wymiarze obrazu, mogą dużo zyskać. Wiele osób wyszukuje obrazem, czy poprzez wyszukiwarkę obrazów w Google. Treści z Pinteresta się dobrze pozycjonują i mogą stanowić wzmocnienie SEO dla marki. Z badań wynika, że 90% użytkowników uznaje treści pojawiające się w Pinterest za inspirujące do zakupów, a 57% kupiło produkt znaleziony w tym medium. Nowoczesna marka powinna tam zaistnieć.

2. W 2021 czekam na…

W 2021 czekam na następcę Endomondo. Platforma znika z rynku i tworzy się wolna przestrzeń do komercyjnego wykorzystania. Powstanie nowej platformy społecznościowej w branży fitness to kolejne szanse reklamowe i wizerunkowe dla wielu podmiotów i osób związanych z promocją. Do zagospodarowania są dane milionów aktywnych sportowców amatorów. Ciężko byłoby ich przekonać do przejścia z Endomondo do nowej platformy. Teraz sami zaczną poszukiwania innych aplikacji. Czy pojawi się nowy gracz na rynku? Czy ruch przejmą inne platformy typu Strava, Sport Tracker, RunKeeper? A może użytkowników przejmą najwięksi ze świata sportowych pomiarów: Garmin, Polar albo Suunto?

3. W 2021 skupię swoje działania głównie na…

W 2021 skupię swoje działania głównie na mniej popularnych jeszcze u nas platformach. Malejące zasięgi organiczne na Facebooku powodują, że marketer powinien szukać innych, nowych rozwiązań. Postawię raczej na TikToka, Quorę, Reddit, Pinterest. Zintensyfikuję działania z Video&Content Marketingu - filmy instruktażowe i edukacyjne oraz wypowiedzi ekspertów i nagrania webinarów na YouTube.


Marzena Bednarska
Autorka bloga classylicious.com

Marzena Bednarska

Autorka e-booka o TikToku „TikTok od A do Z. Podręcznik” oraz bloga classylicious.com. W sieci znana jako Classylicious. Absolwentka SGH i magister dwóch specjalizacji: marketingu oraz zarządzania strategicznego. Zawodowo odpowiedzialna za kanały społecznościowe sieci kin Multikino.

Rok 2020 pokazał, jak ważna jest gotowość do zmiany oraz biznes oparty o know how.

Wzrosła rola formatu video w content marketingu oraz mediach społecznościowych. Nie dziwi więc, że TikTok okazał się najczęściej pobieraną aplikacją na świecie. Według danych zawartych w raporcie IndaHash, tylko w pierwszym kwartale 2020, TikToka zainstalowało aż 315 mln użytkowników. Takiego wyniku nie zanotowała dotychczas żadna aplikacja.  Wzrósł wiek użytkowników tego medium społecznościowego. TikTok przestał być postrzegany jako aplikacja tylko dla dzieci. Jego potencjał dostrzega coraz więcej firm oraz Marek osobistych.

Zgodnie z zapowiedziami, 2020 był rokiem e-booków. Paula Jagodzińska z powodzeniem wydała Motywator, a Ania Kęska świetnie sprzedający się e-book o podróżowaniu na własną rękę.  Moim osobistym sukcesem zawodowym było wydanie e-booka ,,TikTok od A do Z”,  który spotkał się z dużym zainteresowaniem. Można go nabyć na https://classylicious.com.

W 2021 czekam na wyzwania, które przyniesie ten rok. Swoje działania skupię głównie na tworzeniu contentu video. Postawię również na dalszy rozwój marki osobistej Classylicious. W planach mam także rozwój kolejnych kanałów w aplikacji TikTok.


Klaudia Żyłka
Marketing Specialist, Sotrender

Klaudia Żyłka

Z marketingiem związana od ponad 5 lat, z czego ponad 3 lata wyłącznie z digitalem. W Sotrenderze zajmuje się głównie content marketingiem oraz e-mail marketingiem.

Prywatnie miłośniczka Instagrama, podróży i dobrego jedzenia.  

1. W 2020 roku (mile/niemile) zaskoczyło mnie…

W 2020 roku mile zaskoczyły mnie działania marek w czasie pandemii, które wielokrotnie udowadniały, że zależy im nie tylko na utrzymaniu się za wszelką cenę na rynku, ale także na relacjach z odbiorcami. Klienci zawsze byli nieodzownym elementem sukcesu marki, a w czasie pandemii byli często kluczem do przetrwania.

Z wielką przyjemnością obserwowałam również akcje solidarnościowe, które nie odbiłyby się tak wielkim echem, gdyby nie social media. Mówię chociażby o akcji wspieram gastro, dostarczaniu posiłków dla seniorów, wspieraniu lokalnych przedsiębiorców czy kupowaniu chryzantem. Kto i jak dowiedziałby się o tych inicjatywach, gdyby nie kanały social media?

2. W 2021 czekam na…

... moment, gdy światło dzienne ujrzy nowy moduł w Sotrenderze, który da możliwość raportowania działań płatnych w social media. Ponieważ rozwiązanie będzie wspierane przez sztuczną inteligencję, mamy nadzieję, że będzie to rewolucyjny produkt na polskim rynku. Sama nie mogę się go doczekać, bo wiem, że usprawni także moje działania!

3. W 2021 skupię swoje działania głównie na…

... kontynuowaniu budowania długotrwałych i wartościowych relacji z naszymi odbiorcami. W tym roku postawiliśmy na nowy format w naszych działaniach, jakim były webinary. Trochę ku mojemu zaskoczeniu zyskały bardzo duże zainteresowanie, nie sądziłam bowiem, że odbiorcy, którzy są już i tak bombardowani wirtualnymi formatami będą mieli czas i ochotę sięgać po więcej. To jednak dowód na to, że wartościowe treści zawsze się obronią, dlatego w 2021 roku będziemy działać dalej!


Mike Korba
CCO & Co-founder, User.com

Mike Korba

Działa w branży marketingowej od 2002 roku. Od ponad 10 lat specjalizuje się w marketingu on-line, a od 4 – pomaga wdrażać technologie Marketing Automation klientom z całego świata. Najbardziej przeraża go to, że najlepsze praktyki i częste błędy w zakresie automatyzacji nie są wiedzą tajemną, a mimo to część specjalistów ds. marketingu nadal stosuje je wyłącznie na papierze.

1. W 2020 roku (mile/niemile) zaskoczyło mnie…

Może odrobinę przewrotnie zacznę od tego, że nie zaskoczyło mnie, iż skończył się hype na czatboty Facebook Messengera. Spodziewałem się tego i, szczerze mówiąc, uważam to za pozytywne zjawisko. Ludzie zaczęli myśleć szerzej o interfejsach konwersacyjnych, swoich potrzebach biznesowych i preferencjach klientów, co bardzo cieszy. Miło mnie zaskoczył fakt, że Messenger czat osadzany na stronach firm różnych wielkości i z różnych branż nie zagroził rynkowi live czatów, choć wiele osób przewidywało, że tak właśnie się stanie.

2. W 2021 czekam na…

... faktyczne połączenie kanałów czatowych / konwersacyjnych w Facebooku. Liczę na to, że zarówno Messenger, jak i WhatsApp oraz Instagram Direct będą jednym, płynnie funkcjonującym ekosystemem. Ten proces integracji trwa już od jakiegoś czasu, ale jeszcze trochę brakuje do pełnego połączenia wszystkich aplikacji.

3. W 2021 skupię swoje działania głównie na…

... formacie video. Czuję, że w mediach społecznościowych to będzie gorący temat. W ramach strategii social media na 2021 r., chcemy w User.com stworzyć jak najwięcej kontentu video. Zarówno w postaci “lajwów”, jak i w formie krótkich nagrań, czy stories. Wierzę, że 2021 będzie rokiem pełnego rozkwitu formatu video w działaniach marketingowych.


Adrianna Staniszewska
E-marketing Specialist, Ideo Force

Adrianna Staniszewska

Od 5 lat związana z marketingiem, z czego 3 lata z digitalem. Obecnie zajmuje się działaniami promocyjnymi agencji marketingowej i e-commerce Ideo Force. Organizuje cykliczne wydarzenia: Konferencje Lunch z e-commerce i LinkedIn Local Rzeszów. Prywatnie uwielbia strzelectwo, podróże, dobrą muzykę i rower.

1. W 2020 roku (mile/niemile) zaskoczyło mnie…

Mile zaskoczyło mnie sukcesywne przejście wielu firm w świat digitalu, odnalezienie się w nowej rzeczywistości i zachowanie empatycznej postawy wobec obserwatorów w komunikacji w social media. Kampanie w mediach społecznościowych skupiały się głównie na aspektach społecznych, wyróżniały się troską, pomocą i odpowiedzialnością.

Wiele wydarzeń, na które co roku niecierpliwie wyczekuje świat marketingu internetowego udało się zorganizować dzięki transmisjom online. Wiele z nich odniosło frekwencyjny sukces dzięki odpowiedniej komunikacji w social media.

2. W 2021 czekam na…

Kolejne zmiany Facebooka. Choć wielka zmiana interfejsu obiła się szerokim echem i miała ogromną rzesze niezadowolonych użytkowników, osobiście podziwiam Facebooka za tak dużą zmianę. Ostatnie dni i zmiany w Messengerze i zapowiadane zmiany na Stories wywołują u mnie zainteresowanie i niecierpliwość „co dalej, Facebooku?” :)

3. W 2021 skupię swoje działania głównie na…

udoskonalaniu umiejętności wideo i częstszym reagowaniu na bieżące wydarzenia w internecie, RTM. 


Martyna Wojnicz
Digital Marketing Lead, Socjomania

Martyna Wojnicz

Pomaga klientom w tworzeniu komunikacji i optymalizacji działań w obszarze social media. W połączeniu z praktyczną wiedzą sprzedażową i marketingową oraz znajomością nowych technologii pomaga klientom osiągnąć jak najlepsze rezultaty w komunikacji w obszarze digital marketingu. Pracowała w projektach dla marek takich jak: IKEA, Roleski, Mennica Polska, Bonarka City Center, Good Lood.
1. W 2020 roku (mile/niemile) zaskoczyło mnie…

Chyba to, co wszystkich, czyli COVID-19. Jeśli chodzi o media społecznościowe warto odnotować ogromną rolę wydarzeń organizowanych online, zwłaszcza streamingów oraz konferencji wideo. Wiele firm i organizacji stanęło przed wyzwaniem dotyczącym przeniesienia działalności stacjonarnej do sieci, co zaowocowało nowymi pomysłami na wykorzystanie kanałów społecznościowych do wzmocnienia komunikacji z klientami. Nie zaskoczył mnie natomiast wzrost znaczenia treści ulotnych, takich jak stories. 

2. W 2021 czekam na…

... nowe funkcje Facebooka i Instagrama wspomagające działania w e-commerce. Poprzedni rok pokazał ogromny wzrost liczby  konsumentów kupujących produkty i usługi online. Czekam także na nowe rozwiązania dotyczące zastosowania VR - zwłaszcza do prezentacji produktów, wnętrz oraz eventów. Facebook mocno zmierza w kierunku wykorzystania potencjału wirtualnej rzeczywistości. 

3. W 2021 skupię swoje działania głównie na…

... płatnych reklamach i marketing automation. Maleje  znaczenie zasięgów organicznych treści publikowanych przez marki. Zautomatyzowane reklamy, odpowiednio spersonalizowane, będą zyskiwać na znaczeniu. Ważnym obszarem działań będzie także Big Data. Pandemia spowodowała przeniesienie wielu aktywności z reala do sieci, w tym do mediów społecznościowych. To generuje gigantyczną ilość danych o użytkownikach, a więc potencjalnych konsumentach. Dzięki odpowiedniej wiedzy i narzędziom do przetwarzania wielkich zbiorów danych, będziemy wiedzieć kiedy i jak oferować treści tak, aby były one pożądane i użyteczne dla naszych użytkowników i tym samym generowały większą sprzedaż produktów i usług. 


Michał Głuszczuk
Współwłaściciel agencji Hello Social

Michał Głuszczak

Z wykształcenia informatyk, z zamiłowania grafik, z doświadczenia marketer, a hobbystycznie fotograf. Pewnego dnia postanowił, że chciałby robić to wszystko naraz. W branży marketingowej od ponad 15 lat. Wie jak ważna jest precyzyjnie określona grupa docelowa, ale nie zapomina też o znaczeniu dobrej kreacji. Wielbiciel internetów, dobrej reklamy i zabawnych fotomontaży.

1. W 2020 roku (mile/niemile) zaskoczyło mnie…

... integracja skrzynek odbiorczych Messenger i Instagram. Przenoszenie obsługi klienta do social media to trend przybierający na sile. Coraz więcej ludzi oczekuje rozwiązania swoich problemów nie opuszczając Facebooka, więc i marki muszą położyć większy nacisk na sprawną obsługę klienta w mediach społecznościowych. To dobrze, że Facebook postanowił ułatwić marketerom i konsultantom pracę, rozpoczynając proces integracji swoich narzędzi obsługowych.

trendy w social media

2. W 2021 czekam na…

... powrót do normalności i do pracy zespołowej w naszym biurze ;) bo od marca prawie bez przerwy pracujemy zdalnie, a widzimy się tylko na ekranach komputerów. W obszarze social media natomiast, czekam na dalszy rozwój funkcji Instagrama, z nowymi Reels na czele. Wprowadzając Stories już raz Instagram wykosił konkurencję, powodując że Snapchat zdecydowanie stracił na popularności. Jestem bardzo ciekaw czy podobny los spotka wkrótce Tik Toka.

trendy w social media tik tok

3. W 2021 skupię swoje działania głównie na…

... rozwoju segmentu wideo w naszej agencji. Z roku na rok coraz bardziej widać tendencję, że statyczne obrazki przechodzą powoli do lamusa, a prym wiedzie obraz ruchomy. Chcemy rozwijać dział animacji oraz zacząć produkować na większą skalę materiały wideo, co jest odpowiedzią na potrzeby naszych klientów oraz zmieniające się w tym kierunku trendy w tworzeniu contentu do mediów społecznościowych. 


Joanna Tymowicz
Client Service Director, Ideo Force

Joanna Tymowicz

Client Service Director w agencji Ideo Force, doświadczony ekspert ds. projektów marketingowych. Specjalizuje się w tworzeniu strategii komunikacji z konsumentami, pracownikami i partnerami firmy z wykorzystaniem nowych mediów, takich jak social media. Z branżą interaktywną związana jest od 2006 roku. Wierzy, że wiedza marketingowa to tylko pierwszy krok ku budowaniu trwałych relacji z klientami.  W swojej pracy kładzie nacisk na balansowanie działań sprzedażowych oraz wizerunkowych, które mają w efekcie przynosić firmom wymierne korzyści.

1. W 2020 roku (mile/niemile) zaskoczyło mnie…

Rok 2020 zapamiętamy jako czas, w którym musieliśmy działać zwinnie, nie tylko w sociel mediach, elastycznie dostosowując naszą strategię do dynamicznie zmieniającej się sytuacji w Polsce i na świecie (pandemia, ruchy społeczne walczące o różne prawa,  kryzys gospodarczy).

W 2020 roku wielu użytkowników zaskoczył nowy wygląd Facebooka, który na samym początku nie zyskał dużej sympatii ale z czasem musieliśmy się do niego przyzwyczaić. Facebook też, niestety nie ułatwiał działań reklamodawcom wprowadzając ograniczenia w emisji reklam. 

Pozytywnie zaskoczył LinkedIn, który bardzo mocno się zmienił zarówno pod względem zmiany interfejsu ale też wprowadzając nowe funkcjonalności co na pewno wpłynęło na rozwój tej społeczności.

2. W 2021 czekam na…

W nadchodzącym, 2021 roku, czekam na to co wydarzy się w social media pod kątem narzędzi wspierających sprzedaż w ecommerce a także na rozwój kolejnej aplikacji jaką jest WhatsApp Business.

3. W 2021 skupię swoje działania głównie na…

Z punktu widzenia działań e-marketingowych na pewno w 2021 roku medium, na które trzeba zwrócić uwagę będzie stale zwiększający swoją popularność Tik Tok i wykorzystanie go działaniach reklamowych.

Swoją aktywność w innych kanałach social media należy skupić na rozwijaniu marki osobistej oraz budowaniu zaangażowanej społeczności wykorzystując do tego m.in. stale pożądany przez użytkowników format video. 


Podsumowanie

Świat social media to wiele kanałów, formatów, narzędzi, trendów. W każdym roku platformy społecznościowe skupiają się na rozwijaniu swoich funkcjonalności, a firmy na wdrażaniu działań mających zatrzymać uwagę i zaangażowanie odbiorców. Facebook zmienił interfejs, w social media miały miejsce głośne kampanie społeczne, nastąpiła fala przenoszenia działalności do sieci, połączenie skrzynek odbiorczych Messengera i Instagrama, co ułatwiło zarządzanie komunikacją – działo się! Czy Endomondo będzie miało następcę? Sotrender zaprezentuje nowy moduł? Messenger,  Instagram Direct i WhatsApp będą jednym ekosystemem? Facebook znów nas zaskoczy? Też jesteśmy ciekawi co, wydarzy się w 2021 roku.

Obserwowanie zjawisk mających miejsce w 2020 roku oczami specjalistów, to doskonała okazja do zestawienia ich obserwacji z własnymi. Każdy z nas inaczej widzi branżę marketingu internetowego. Mamy nadzieję, że w wypowiedziach ekspertów znajdziesz informacje i inspiracje, które pomogą Ci zaplanować 2021 rok.

Serdecznie dziękujemy wszystkim ekspertom za udzielenie swojej opinii i podzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem. Wśród zaproszonych ekspertów znaleźli się: Robert Sadowski, Marzena Bednarska, Klaudia Żyłka, Mike Korba, Martyna Wojnicz, Michał Głuszczuk, Adrianna Staniszewska i Joanna Tymowicz.

Zespół Ideo Force
AUTOR
tel.+48 17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:

Inne wpisy