Wszystko, co musisz wiedzieć o Google Search Generative Experience (SGE)

Google Search Generative Experience rewolucjonizuje sposób, w jaki przeszukujemy Internet. Czy będzie to miało wpływ na ruch organiczny? Oczywiście! Jak zatem wykorzystać potencjał SGE, by zwiększyć efektywność stron internetowych w erze AI.
5 kwietnia 2024

Ewolucja sztucznej inteligencji znacząco wpłynęła na wiele aspektów naszego życia, w tym na sposób, w jaki odbieramy informacje w Internecie, wyszukujemy potrzebne nam usługi czy nawet słuchamy muzykę. Dlatego wszyscy światowi giganci z branży informatycznej próbują ulepszać poziom świadczonych usług wykorzystując do tego AI. W tym też Google. Będąc w czołówce liderów, firma nieustannie dąży do udoskonalania swoich produktów, aby zapewnić użytkownikom jak najbardziej trafne wyniki wyszukiwania, będące odpowiedzią na ich potrzeby. Najnowszą ciekawostką jest wprowadzenie technologii Search Generative Experience.

Search Generative Experience (SGE) ma na celu zmianę sposobu interakcji pomiędzy użytkownikiem a wyszukiwarką internetową. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji SGE będzie w stanie generować bardziej zrozumiałe i kontekstowe odpowiedzi dostosowane do intencji użytkowników.

Co na to branża SEO? Dla specjalistów zajmujących się pozycjonowaniem stron internetowych wprowadzenie tej technologii będzie zarówno wyzwaniem, jak i szansą na lepsze zrozumienie potrzeb swoich klientów i zmianę aktualnych strategii. Ale nie da się ukryć, że jeśli chcemy, aby nasze działania wciąż były skuteczne i przynosiły wymarzone efekty, adaptacja do nowych realiów będzie wręcz konieczna. Od czego warto zacząć? Przede wszystkim od zrozumienia mechanizmów działania SGE.

W niniejszym artykule dokładnie przyjrzymy się, czym jest Google Search Generative Experience, jakie zmiany zostaną wprowadzone w procesie wyszukiwania i jakie będą tego konsekwencje dla branży SEO. Omówimy również praktyczne aspekty dostosowywania się do nowych warunków i wykorzystania możliwości, jakie daje SGE, aby nie tylko nie stracić na widoczności serwisów, ale i zwiększyć efektywność stron internetowych w erze generatywnej sztucznej inteligencji.

Spis treści:

  1. Czym jest technologia SGE?
  2. Wpływ Search Generative Experience na ruch organiczny
  3. Wyzwania i możliwości
  4. Jak przygotować stronę internetową do zmian, które się szykują?
  5. Streszczenie
  6. Podsumowanie
  7. Bibliografia

Czym jest technologia SGE?

Search Generative Experience od Google stanowi przełom w dziedzinie wyszukiwania internetowego. Wykorzystując zaawansowane algorytmy generatywnej sztucznej inteligencji, technologia ta ma na celu nie tylko dostarczenie informacji na postawione przez użytkowników zapytania, ale i przewidywanie potencjalnych „następnych kroków”. Tak, aby móc z wyprzedzeniem zaproponować kompleksowe odpowiedzi. Dzięki temu, zanim użytkownik kliknie w jakikolwiek link, otrzyma wstępne streszczenie tematu, które pomoże mu szybciej zorientować się w danej kwestii.

Innowacyjność SGE opiera się przede wszystkim na zdolności do analizy dużych, wręcz ogromnych zbiorów danych i generowania syntetycznych treści, które nie tylko są zwięzłe i dotyczą tematu, ale również są wzbogacone o kontekst zapytania, co znacząco podnosi zarówno jakość, jak i trafność dostarczanych odpowiedzi. SGE wykorzystuje najnowsze osiągnięcia w dziedzinie przetwarzania języka naturalnego (np., Multitask Unified Model i Pathways Language Model 2) oraz uczenia maszynowego, dzięki czemu jest w stanie na bieżąco tworzyć treści, które najlepiej odpowiadają intencji użytkownika i przy tym zachowują wysoki poziom naturalności i czytelności tekstu.

Źródło: https://blog.google/products/search/generative-ai-search/

SGE zmienia o 180 stopni tradycyjne podejścia do wyszukiwania informacji w Internecie, gdzie użytkownik musiał samodzielnie przeglądać listę linków i szukać tych najtrafniejszych. Teraz proces ten staje się znacznie szybszy i efektywniejszy, a wszystko za sprawą generowanych przez system podsumowań. Dane podejście otwiera zupełnie nowe możliwości dla tych osób, które oczekują coraz bardziej precyzyjnych wyników wyszukiwania, dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb. Ponadto sposób ten jest w stanie zaoszczędzić trochę czasu, co w dzisiejszej erze cyfrowej, gdzie każdy potrzebuje szybkiego dostępu do wiarygodnych danych, ma ogromne znaczenie.

Wpływ Search Generative Experience na ruch organiczny

Wprowadzenie technologii SGE może mieć znaczący wpływ na ruch organiczny, co stawia przed specjalistami SEO i właścicielami stron internetowych nowe ciekawe wyzwania. Głównym zmartwieniem jest przede wszystkim zdolność SGE do generowania odpowiedzi na zapytania użytkowników bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwania, co może zaspokoić ich potrzeby bez konieczności klikania w jakiekolwiek inne linki. Taka zmiana w procesie wyszukiwania może prowadzić do znaczącego spadku ruchu organicznego. Badanie przedstawione na stronie searchengineland.com pokazuje, że spadki mogą sięgać średnio od 18 do 60%. To z kolej może mieć wpływ na potencjalne dochody i konwersje.

Źródło: https://searchengineland.com/how-google-sge-will-impact-your-traffic-and-3-sge-recovery-case-studies-431430

Jak widzimy wyżej, niektóre strony odnotowały wzrost ruchu organicznego, jednak jest ich o wiele mniej.

Zmianie ulegnie nie tylko ruch organiczny, ale również i sposób, w jaki treści są tworzone i prezentowane w Internecie. Przede wszystkim chodzi o zaangażowanie użytkowników do odwiedzenia witryny. Będzie to oznaczać większy nacisk na głębokość i jakość treści, a także na ich unikalność i zdolność do wyróżnienia się wśród konkurencji.

Zwiększymy widoczność Twojej strony w wyszukiwarkach!
Zapytaj o ofertę
 

Dodatkowo, specjaliści SEO już teraz powinni zwrócić większą uwagę na techniczne aspekty optymalizacji witryn, takie jak struktura strony, szybkość ładowania, użyteczność na urządzeniach mobilnych oraz inne czynniki, które wpływają na ogólną jakość doświadczeń użytkowników. W erze SGE, gdzie pierwsze wrażenie ma miejsce już na poziomie wyników SERP, każdy element strony internetowej, który może przyciągnąć i zatrzymać użytkownika, ma znaczenie.

Spadek ruchu organicznego może być szczególnie odczuwalny w przypadku stron, które wcześniej polegały jedynie na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, zapominając o budowaniu innych źródeł do pozyskiwania ruchu, a co jeszcze gorsze – aktualizacji swoich treści. Potwierdza to analiza od Authoritas przedstawiona na stronie Search Engine Land. Jak wykazało badanie, dla ponad 90% przeanalizowanych zapytań wyświetliły się treści generowane za pomocą AI. Co więcej, 62% wygenerowanych przez SGE linków pochodziło ze źródeł spoza rankingu TOP10 organicznych wyników wyszukiwania. Nieco starsze badanie, wykonane w styczniu tego roku pokazało jeszcze bardziej zaskakujące wyniki: 94% linków do stron internetowych zaproponowanych użytkownikom przez SGE nie odpowiadały żadnym linkom z rankingu TOP10.

Jak widzimy, sytuacja jest dynamiczna. Prace nad ulepszeniem technologii w dalszym ciągu trwają, dlatego wyniki mogą się zmieniać z miesiąca na miesiąc. Na to również wskazują inne badania i eksperymenty udostępniane w sieci. Na przykład, portal businessinsider.com.pl w swoim artykule porównuje podsumowania stworzone przez AI na hasło „Susan Orlean drunk tweets” z grudnia 2023 i lutego 2024. Mimo tego, że minęło stosunkowo mało czasu, wynik z lutego był bardziej kompletny i szerzej omawiał dany temat, a wygenerowany tekst wydawał się prosty i w miarę naturalny. Grudniowe streszczenie było zaś bardziej mechaniczne, co jeszcze raz sugeruje trwające prace i wprowadzanie zmian w algorytmach.

Streszczenie Google SGE z lutego.
Źródło: https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/lady-gaga-i-ai-tak-zmieniaja-sie-zasady-gry-wyszukiwania-w-google/fc8hq14

Modele uczenia maszynowego są trenowane, co przynosi coraz lepsze efekty. Nie mniej jednak nie warto lekceważyć zmian, które niesie za sobą wprowadzenie SGE, bo czego jesteśmy w 100% pewni to tego, że jak wcześniej już nie będzie. Technologia SGE stanowi wielką rewolucję w dziedzinie SEO, zmuszając specjalistów do poszukiwania nowych sposobów na pozyskiwanie i utrzymanie ruchu organicznego.

Wyzwania i możliwości

Google Search Generative Experience wprowadza do świata SEO szereg nowych wyzwań, które wymagają od specjalistów nie tylko przemyślenia dotychczasowych strategii, ale również kreatywnego podejścia do optymalizacji treści i nieustannego szukania nowych pomysłów.

Wśród największych wyzwań jest nowe podejście algorytmów do słów kluczowych. Search Generative Experience nadaje priorytet kontekstowi wyszukiwań i intencji użytkownika, a nie gęstości słów kluczowych w treści.

Z tego wynika kolejny aspekt, czyli adaptacja treści do dynamicznych podsumowań generowanych przez SGE, które mogą zaspokoić potrzeby informacyjne użytkowników bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwania. Jak to zrobić? Co więcej, jak zachęcić kogoś do wejścia na stronę, jeśli w SERPach będzie można znaleźć rozbudowane odpowiedzi na większość pytań?

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

SGE kładzie nacisk na doświadczenie i wygodę użytkowników, dlatego właściciele witryn będą musieli się postarać, żeby zbudować wartościowe i przyjazne strony internetowe. Konkurencja o wyświetlenia i pojawienie się na górze organicznych wyników wyszukiwania czy w wygenerowanym przez AI fragmencie (AI-powered snapshot) będzie naprawdę duża. Może to również utrudniać uzyskanie dobrej pozycji witrynom z mniejszym autorytetem, na przykład tym nowostworzonym.

Lecz z drugiej strony, SGE otwiera przed specjalistami SEO nowe możliwości, które mogą przyczynić się do zwiększenia efektywności i skuteczności ich działań w organicznych wynikach wyszukiwania. Jedną z takich możliwości jest lepsze zrozumienie intencji użytkowników, co jest kluczowe dla tworzenia treści wysokiej jakości, które odpowiadają na konkretne potrzeby i zapytania. Dzięki zaawansowanym algorytmom AI, SGE oferuje wgląd w to, jak użytkownicy formułują swoje zapytania i jakie informacje są dla nich najbardziej wartościowe, na co warto zwracać uwagę zlecając kolejne zadanie do copywriter’a, tak aby nowe treści były trafne i warte uwagi.

Ponadto, technologia SGE zachęca do tworzenie treści, które nie tylko są pomocne i odpowiadają na bezpośrednie zapytania użytkowników, ale również angażują ich i zachęcają do dalszego eksplorowania tematu. To z kolei może prowadzić do zwiększenia konwersji, ponieważ użytkownicy, którzy znajdą wartościowe i przekonujące treści, są bardziej skłonni do podjęcia pożądanych działań określanych mianem konwersji.

Jak przygotować stronę internetową do zmian, które się szykują?

Wykorzystanie potencjału jaki daje nam SGE wymaga skupienia się na kilku kluczowych kwestiach. Przede wszystkim ważnej jest tworzenie treści, które nie tylko są nasycone frazami kluczowymi, ale również są wartościowe dla użytkowników. Warto tworzyć oryginalne, użyteczne treści, które będą wnosić coś nowego do tego ogromu informacji i wyróżniać się na tle konkurencji. Skończyła się era treści generowanych tylko po to, by wykorzystać pewne słowa kluczowe, bez jasnego przekazu i korzyści dla czytelników.

Optymalizacja contentu pod kątem języka naturalnego również jest ważna. Warto postawić na słowa kluczowe z długim ogonem oraz uwzględniać w treściach pytania i zwroty, którymi użytkownicy posługując się w naturalnej konwersacji. Tutaj wchodzi w grę również optymalizacja strony pod wyszukiwania głosowe (Voice Search Optimization). Coraz więcej użytkowników wykorzystuje polecenia głosowe i nie zamierza z tego rezygnować.

Nie warto zapominać o dostosowaniu treści do unikalnego kontekstu. Spersonalizowane doświadczenia zwiększają prawdopodobieństwo wykonania przez odbiorców pożądanej akcji. Dzięki personalizacji właściciele stron internetowych otrzymują możliwość lepszego oddziaływania na poszczególne grupy użytkowników. Co więcej, takie podejście przyczynia się do zwiększenia lojalności klientów, a co za tym idzie zwiększa odsetku klientów powracających.

Współczesne technologie, zwłaszcza sztuczna inteligencja, umożliwiają wprowadzenie jeszcze bardziej zaawansowanych form personalizacji. Mowa tutaj o pojęciu hiperpersonalizacji (hiper-personalization). Jest to stosunkowo świeży temat, który dopiero zyskuje na popularności wśród specjalistów od marketingu internetowego. U podstaw hiperpersonalizacji leży analiza dużych zbiorów danych i wykorzystanie nowoczesnych metod do tworzenia spersonalizowanych kampanii omnichannel i budowania komunikacji z klientem.

Jak można zastosować hiperpersonalizację w SEO? Przede wszystkim tworzenie treści odpowiadających na pytania wąskich grup docelowych. Marka działa w kilku lokalizacjach? Warto przygotować spersonalizowane Landing Pages nie tylko pod miasta, ale również uwzględnić województwa, nazwy ulic, wspomnieć o znanych miejscach w pobliżu. Sklep sprzedaje długopisy? Należy przeanalizować grupę docelową (długopisy dla firm, dla maturzystów, dla studentów, dla dziewczynek itd.), cechy towaru, zrozumieć nieoczywiste cele klientów (długopisy do szkicowania, długopis na egzamin, długopisy na prezent itd).

Firma produkuje oprogramowanie? Dobrym rozwiązaniem będzie przygotowanie podstron ofertowych pod każdą branżę, gdzie takie oprogramowanie się sprawdzi. Możliwości jest naprawdę dużo. Aczkolwiek należy rozumieć, że połączenie hiperpersonalizacji i SEO wymaga strategicznego podejścia. Nie wystarczy wygenerować ogrom treści, należy stworzyć skuteczną strategię, która pozwoli dotrzeć do potencjalnych klientów.

Kolejnym aspektem jest formatowanie treści. Pamiętajmy, że przejrzysta i dobrze doprecyzowana struktura będzie ułatwieniem nie tylko dla użytkowników, ale również i dla AI, co z kolei zwiększa szansę witryny na pojawienie się w streszczeniu wygenerowanym przez SGE. Obejmuje to stosowanie nagłówków, wypunktowań i list, które umożliwiają organizację treści i ułatwiają algorytmom AI zrozumienie głównych idei zawartych w tekście. Warto tutaj wspomnieć również o danych strukturalnych, które pomagają wyszukiwarkom lepiej zrozumieć treść witryny. SGE zwraca na to szczególną uwagę, więc nie możemy tego pominąć. Przede wszystkim ta uwaga dotyczy stron e-commerce. Dane strukturalne Product dopięte na ostatni guzik będą stanowić dużą przewagę nad konkurencją, która o to nie zadba. Jest to świetny sposób na zwiększenia prawdopodobieństwa na wyróżnienie przez SGE.

Budowanie wiarygodności marki w Internecie również jest istotne. Google od zawsze przywiązuje dużą uwagę do czynników określanych skrótem EEAT, czyli doświadczenie, wiedza specjalistyczna, autorytet i wiarygodność (experience, expertise, authority, trustworthiness). Jednak po wprowadzeniu modyfikacji do systemu EEAT w 2023 r., to właśnie doświadczenie użytkownika stało się jednym z kluczowych czynników rankingowych, tym samym zmieniając sposób postrzegania treści przez wyszukiwarki internetowe. Zmiana ta podkreśla znaczenie autentycznego contentu jako sposobu na podniesienie poziomu zaufania i wiarygodności w sferze online.

Wreszcie, niezwykle ważne jest monitorowanie zmian w algorytmach wyszukiwarek i dostosowywanie strategii SEO do bieżących trendów i najlepszych praktyk. Mimo zapowiedzi o zmianach w wyszukiwarce, tradycyjne SEO wciąż będzie istnieć. Nie warto zupełnie rezygnować z dotychczasowych strategii. Należy znaleźć ten złoty środek i nastawiać się na elastyczność, być otwartym na nowe pomysły. W dynamicznie zmieniającym się środowisku cyfrowym, ciągła edukacja, eksperymentowanie i optymalizacja są kluczowe dla utrzymania i zwiększania widoczności stron internetowych w wynikach wyszukiwania.

Streszczenie

  • Search Generative Experience to innowacyjna technologia, która zmienia sposób, w jaki użytkownicy wchodzą w interakcje z wyszukiwarkami internetowymi, zmieniając tradycyjne podejścia do wyszukiwania informacji w sieci o 180 stopni.
  • Wprowadzenie SGE może mieć duży wpływ na ruch organiczny, co stawia przed specjalistami SEO i właścicielami stron internetowych nowe wyzwania.
  • SGE kładzie nacisk na doświadczenie i wygodę użytkowników, promując treści, które wyróżniają się unikalnością i mają wysoką wartość merytoryczną.
  • Personalizacja treści będzie ważną częścią optymalizacji witryny.

Podsumowanie

Wprowadzenie technologii Search Generative Experience (SGE) zmienia tradycyjne podejście do wyszukiwania informacji w Internecie. Dla specjalistów oznacza to przede wszystkim konieczność dostosowania stron internetowych do nowych standardów, gdzie pierwszoplanowa rola przypada zrozumieniu intencji użytkownika i opracowaniu nowych strategii SEO. W związku z tym, przygotowanie treści, które są nie tylko bogate w słowa kluczowe, ale również dogłębnie i szeroko omawiają tematykę zapytania, zaspakajając tym samym potrzeby użytkowników, staje się kluczowe. Adaptacja będzie wymagać gotowości do eksperymentowania i ciągłego dostosowywania działań. Jednak znalezienie tej odpowiedniej strategii zapewni wyjątkową przewagę nad konkurencją, co w konsekwencji przyniesie dużo wspaniałych korzyści dla rozwoju biznesu online.

Bibliografia

  1. https://static.googleusercontent.com/media/www.google.com/uk//search/howsearchworks/google-about-SGE.pdf
  2. https://blog.google/products/search/generative-ai-search/
  3. https://searchengineland.com/how-google-sge-will-impact-your-traffic-and-3-sge-recovery-case-studies-431430
  4. https://searchengineland.com/google-sge-a-top-threat-to-brand-and-product-terms-study-finds-438705
  5. https://searchengineland.com/google-sge-links-organic-search-results-study-436275
  6. https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/lady-gaga-i-ai-tak-zmieniaja-sie-zasady-gry-wyszukiwania-w-google/fc8hq14
Svitlana Tomko
AUTOR
SEO Specialist
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 4.6 na podstawie 12 ocen

Inne wpisy