Klient
COBI S.A. to polski producent klocków konstrukcyjnych oraz firma, zajmująca się importem i dystrybucją zabawek uznanych marek. Przedsiębiorstwo działa na rynku od 1987 roku, a swoją działalność rozpoczęło od produkcji puzzli i gier planszowych.
W związku z prężnym rozwojem firmy, jej oddziały początkowo pojawiały się nie tylko w Warszawie i Mielcu, ale biura sprzedaży zaczęły funkcjonować również w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech.
Obecnie COBI to największy producent klocków konstrukcyjnych w Europie Środkowej i Wschodniej, który swoich przedstawicieli posiada także w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, USA i w innych krajach. W międzynarodowej sieci sprzedaży znajduje się niemal 50 krajów na całym świecie.

Klient
COBI S.A. to polski producent klocków konstrukcyjnych oraz firma, zajmująca się importem i dystrybucją zabawek uznanych marek. Przedsiębiorstwo działa na rynku od 1987 roku, a swoją działalność rozpoczęło od produkcji puzzli i gier planszowych.
W związku z prężnym rozwojem firmy, jej oddziały początkowo pojawiały się nie tylko w Warszawie i Mielcu, ale biura sprzedaży zaczęły funkcjonować również w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech.
Obecnie COBI to największy producent klocków konstrukcyjnych w Europie Środkowej i Wschodniej, który swoich przedstawicieli posiada także w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, USA i w innych krajach. W międzynarodowej sieci sprzedaży znajduje się niemal 50 krajów na całym świecie.
Współpraca
Marka COBI, posiadająca sieć sprzedaży, obejmującą blisko 50. krajów na całym świecie, zdecydowała się kontynuować ekspansję zagraniczną, przechodząc na model sprzedaży cross-border w e-commerce.
Z COBI w obszarze digital współpracujemy już ponad 11 lat. Klient, mając na uwadze projekty, które realizowaliśmy dla niego dotychczas, zdecydował się powierzyć nam projektowanie UI oraz UX nowej odsłony e-commerce. Sklep internetowy kierowany jest na kilka rynków i posiada 3 wersje językowe:
- polską
- angielską
- niemiecką
Dostosowanie projektu do sprzedaży cross-border wiązało się z koniecznością zastosowania uniwersalnych rozwiązań, znanych odbiorcom na różnych rynkach. Z drugiej strony nie mogliśmy jednak zapomnieć o tym, że każdy z tych rynków posiada swoją specyfikę i wymagania. Tylko dzięki odpowiedniemu wyważeniu tych aspektów, możliwe było dostarczenie użytkownikom rozwiązań, zapewniających im pozytywne doświadczenia.
Nasze prace z zakresu projektowania podzieliliśmy na następujące etapy:
- Research – pozyskanie danych, które stanowiły fundament dalszych działań i pozwoliły na podejmowanie świadomych i trafniejszych decyzji.
- Strategia – identyfikacja problemów oraz formułowanie insightów, poprzez segmentację klientów, opracowanie person oraz customer journey.
- Projektowanie - zaprojektowanie architektury informacji, makiet UX oraz projektu UI, które określiły kształt projektowanego e-commerce.
Realizujemy wymagające projekty i inspirujemy do działań w e-marketingu. Zapisz się na newsletter i zyskaj dostęp do wiedzy ekspertów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Grupa docelowa
Spróbujmy przez chwilę wyobrazić sobie typowego klienta marki COBI. Przed oczami może rysować się nam obraz rodzica, poszukującego wymarzonych klocków dla swojej pociechy. Z dużym prawdopodobieństwem będzie to klient, który skrupulatnie wyszukuje informacje na temat potencjalnych zestawów.
Miłośnicy historii i militariów, czyli (nie)typowy klient Cobi. Myśląc o producencie takim jak COBI, zarysowany wyżej obraz klienta, wydaje się mieć zastosowanie dla przeważającej większości użytkowników. Ale, czy na pewno? Czy w takim przypadku nie damy się zwieść pozorom, podczas, gdy jedną z najbardziej lojalnych grup klientów będą kolekcjonerzy, miłośnicy historii i militariów, którzy poszukują wśród: militarnych, specjalnych i współczesnych kolekcji historycznych. Ponadto mają do wyboru wojskowe i cywilne samochody, w tym modele licencjonowane, a także klocki na sztuki. Segmentacja użytkowników COBI pozwoliła potwierdzić i wyodrębnić następujące grupy odbiorców:
- Okazjonalni – kupujący na prezent.
- Rodzice.
- Kolekcjonerzy.
Każda z tych grup to inne motywacje oraz momenty bólu. Zagłębienie się w charakterystykę tych grup w zakresie zaangażowania, świadomości czy lojalności pozwoliło lepiej zrozumieć istotę problemów i wyzwań, z którymi spotykają się użytkownicy.
Projektowanie UX i UI
Projektowanie UX cross-border e-commerce, wymagało połączenia ducha marki z uniwersalnością rozwiązań stosowanych na rynkach, do których e-commerce kieruje swoją działalność. Obszarami, na które położyliśmy szczególny nacisk były:
- Nawigacja i architektura.
- Optymalizacja pod urządzenia mobilne.
- Optymalizacja pod kątem konwersji.
- Ścieżka zakupowa.
- Komunikacja z klientem.
- „Look and feel”.
Cross-border e-commerce dostosowany do urządzeń mobilnych
Optymalizacja projektu pod kątem urządzeń mobilnych to krok w stronę przede wszystkim 3. grup użytkowników:
- Tych, którzy na etapie researchu związanego z wyborem produktu, zdecydowanie najczęściej wybierają urządzenie mobilne, aby później dokonać zakupu na desktopie.
- Lojalnych klientów sprawdzających e-commerce regularnie w poszukiwaniu premier lub wyprzedaży.
- Wprawnych mobile’owych konsumentów , którzy cały proces zakupowy realizują na swoim smartfonie, wspierając się przy tym mobilnymi aplikacjami do płatności.
Analiza zagranicznych serwisów konkurencyjnych pozwoliła pozyskać informacje, dotyczące realiów i dobrych praktyk stosowanych w poszczególnych krajach. Z jednej strony daje to możliwość pozyskania dużej ilości wiedzy o tym, na co warto zwrócić uwagę i zaadoptować to do własnych potrzeb, a z drugiej strony pozwala wystrzegać się rozwiązań, których zastosowanie może mieć więcej wad niż zalet. Benchmarking umożliwił: Projektowanie rozpoczęliśmy od przygotowania makiet UX w odcieniach szarości. Projekt został przygotowany dla 3. rozdzielczości: mobile, tablet i desktop. W wyniku prac powstały makiety dla 18. unikalnych podstron, z czego każda podstrona posiadała makiety w 3. rozdzielczościach. Finalnie uzyskaliśmy aż 54 widoki. Przygotowanie makiet dało nam możliwość skoncentrowania się na funkcjonalnościach, zawartości i układzie projektowanych widoków, co nie byłoby w pełni możliwie w sytuacji, w której od razu przeszlibyśmy do projektowania finalnego UI. Przygotowanie makiet UX przyniosło również szereg innych korzyści: W kolejnym etapie skupiliśmy się na dopracowaniu zaprojektowanych makiet pod kątem UI. W pierwszej kolejności opracowaliśmy propozycję widoku strony głównej, która pozwoliła wytyczyć „look and feel” projektu. Po akceptacji pierwszego widoku przeszliśmy do projektowania kolejnych, w tym do dopracowania kolorystyki, typografii, ikonografii, rozkładu oraz hierarchii wizualnej elementów. Podczas projektowania UI dopracowaliśmy i uwydatniliśmy kluczowe elementy z perspektywy ścieżki zakupowej klienta. Poniżej prezentujemy wybrane elementy: Za wdrożenie strony odpowiedzialna była agencja interaktywna Ideo, z której wywodzi się marka Ideo Force. W ramach prac wspieraliśmy zespół programistów i na bieżąco konsultowaliśmy wszelkie kwestie. Ścisła współpraca zespołu technicznego z projektantami pozwoliła zwiększyć efektywność prowadzonych działań. Dodatkowo w ramach działań optymalizacyjnych e-commerce jest cały czas rozwijany, wdrażane są nowe funkcjonalności i usprawnienia. Kluczowe w procesie projektowania cross-border e-commerce jest rozpoznanie specyfiki i potrzeb rynków, na których prowadzona będzie ekspansja. Zastosowanie np. nieodpowiednich rozwiązań, form dostawy czy płatności może skutecznie blokować potencjał, jaki drzemie w danym e-commerce. Ważne jest również to, aby odpowiadać na potrzeby użytkowników, poprzez rozwiązania dostarczające im realnej wartości. Korzystanie ze znanych odbiorcom funkcjonalności jest właściwe , jednak warto pójść o krok dalej i zastanowić się nad aspektami, które pozwolą marce zbudować przewagi konkurencyjne. Otwartość klienta pozwoliła przenieść współpracę na jeszcze wyższy poziom. To z kolei doprowadziło do efektywnego wykorzystania czasu i pozyskania przez nas cennych informacji, które firma gromadziła przez całe lata funkcjonowania w branży. Przebieg działań
Benchmarking – nauka na błędach innych
Projektowanie UX - koncentracja na tym co najważniejsze
Projektowanie UI – dopracowanie detali, które mają znaczenie
Wsparcie UX podczas wdrażania
Wyniki
Wnioski, czyli jak projektować UX w cross-border e-commerce