Klient
Targi Kielce to drugi w Europie Środkowo-Wschodniej organizator targów i wystaw, do którego należy 1/3 udziału w polskim rynku targowym.
Targi liczą 90 tys. m kw. powierzchni dla wystawców, z czego 36 tys. znajduje się w 7. nowoczesnych halach. To jeden z 2. liderów w branży targowej w Polsce.
Klient
Targi Kielce to drugi w Europie Środkowo-Wschodniej organizator targów i wystaw, do którego należy 1/3 udziału w polskim rynku targowym.
Targi liczą 90 tys. m kw. powierzchni dla wystawców, z czego 36 tys. znajduje się w 7. nowoczesnych halach. To jeden z 2. liderów w branży targowej w Polsce.
Współpraca
Klient Targi Kielce jako jeden z 2. liderów, działających w branży targowej w Polsce zgłosił się do nas z dużą świadomością tego, jak ważna jest rola analityki w ekosystemie digital. Doskonale wiedział też, że maksymalizacji efektywności biznesu w sferze cyfrowej, można dokonać tylko w oparciu o dane. Targi Kielce zdecydowały się przenieść swoją analityką na następny poziom, wykorzystując przy tym nasze doświadczenie, dobre praktyki oraz możliwości, które stwarza Google Analytics 4.
Z racji tego, że w momencie rozpoczęcia działań organizacja klienta bazowała na Google Analytics Universal, chcąc płynnie przejść na Google Analytics 4 oraz dedykowane dashborady, nasze działania projektowe koncentrowaliśmy na 3. produktach:
- Google Analytics Universal – w zakresie audytu, dostosowania narzędzia do potrzeb organizacji oraz poprawie konfiguracji.
- Google Analytics 4 – konfiguracja w oparciu o zbadane potrzeby organizacji w zakresie danych oraz zwiększenie umiejętności pracowników w wykorzystaniu narzędzia do codziennej pracy, poprzez szkolenie oraz wsparcie powdrożeniowe.
- Looker Studio – raportowanie i wizualizacja danych.
Realizujemy wymagające projekty i inspirujemy do działań w e-marketingu. Zapisz się na newsletter i zyskaj dostęp do wiedzy ekspertów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Grupa docelowa
Wdrożenie analityki realizowaliśmy na podstawie potrzeb biznesu, nie mniej ważne było jednak poznanie perspektywy osób, które korzystają z interfejsu.
Identyfikacja odbiorców oraz zasymulowanie realizacji typowych celów użytkowników pozwoliły lepiej poznać ścieżki, którymi zazwyczaj podążają, funkcjonalności, z którymi wchodzą w interakcję oraz potencjalne momenty bólu wymagające bardziej szczegółowego opomiarowania, z pomocą dedykowanych zdarzeń.
Dzięki segmentacji użytkowników zlokalizowaliśmy podstrony i grupy podstron wspólne oraz przeznaczone dla poszczególnych grup docelowych. Wśród nich znaleźli się m.in.:
- Wystawcy (B2B) - Portal Wystawcy, Dla Wystawców.
- Zwiedzający (B2C, B2B) – Dla zwiedzających, podstrony wydarzeń.
- Organizatorzy (B2B) – Wynajmij obiekt.
Wdrożenie analityki
Głównym celem konfiguracji było przygotowanie środowiska analitycznego dla TargiKielce.pl oraz Portalu Wystawcy (dedykowanego B2B), które dostarczy wartościowej wiedzy z zakresu zachowań użytkowników oraz efektywności działań digital marketingowych.
Realizacja powyższych założeń wiązała się z potrzebą poznania stanu aktualnego środowiska analitycznego, zbadania potrzeb organizacji w zakresie danych oraz szkolenia osób pracujących z danymi w Targach Kielce w zakresie wykorzystania narzędzi analitycznych. W oparciu o zakładane cele przygotowaliśmy plan działań dla projektu.
Przebieg działań
Warsztaty
Realizację prac rozpoczęliśmy od warsztatów analitycznych, których celem było poznanie aktualnej sytuacji firmy w kontekście analityki oraz potrzeb biznesowych. Podczas warsztatów dowiedzieliśmy się m.in:
- jakie KPI są najważniejsze z perspektywy zakładanych celów biznesowych,
- z jakimi problemami organizacja mierzyła się dotychczas,
- o potrzebach w zakresie pomiaru, które pozwolą zwiększyć efektywność kampanii performance marketingowych (np. crosselingu w portalu B2B, parametrów zdarzeń zakupowych w portalu B2B czy zapisów na targi),
- o tym, że każde targi to inny zespół targowy, który będzie korzystał z przygotowanych dashboardów, co z jednej strony wymusza indywidualnie podejście i spełnienie wymogów poszczególnych grup osób a z drugiej unifikację i zachowanie standardów dla organizacji.
Audyt narzędzia i raport
W drugim etapie przeprowadziliśmy audyt, na który składała się weryfikacja 98. elementów konfiguracji w narzędziach:
- Google Universal Analytics.
- Google Analytics 4.
- Google Tag Manager.
Audyt pozwolił ustalić kierunki dalszych prac, mających na celu konfigurację narzędzi analitycznych. W ramach audytu weryfikowaliśmy elementy, takie jak m.in.:
- ustawienia konta - ustawienia udostępniania,
- przechowywanie danych o zdarzeniach,
- połączenia z Google Ads i Google Search Console,
- tryb uzyskiwania zgody,
- kompletność śledzenia zdarzeń,
- poprawność reguł uruchamiających zdarzenia,
- ustawienia atrybucji.
Konfiguracja Google Analytics
W wyniku prac opomiarowaliśmy mikro oraz makro konwersje oraz funkcjonalności, mające krytyczne znaczenie w kontekście ścieżki zakupowej. Dodanie zmiennych do zdarzeń pozwoliło pozyskiwać informacje o dokładnym miejscu, w którym dana interakcja została podjęta. Śledzeniu poddaliśmy m.in. takie elementy jak:
- Nawigacja.
- CTA.
- Logowanie i rejestracja.
- Wyszukiwarka.
- Materiały wideo.
- Zaangażowanie.
- Formularze.
Wdrożenie śledzenia cross-domain pozwoliło na zachowanie całości obrazu ścieżki osób rozpoczynających swoją ścieżkę na targikielce.pl a kończących na Portalu Wystawcy. To z kolei przełożyło się na możliwość dokładniejszej oceny skuteczności działań digital marketingowych mających na celu pozyskiwanie wystawców targowych.
Opracowanie dashboardów
Przygotowanie dedykowanych dashboardów w Looker Studio dla każdego z wydarzeń targowych umożliwiało bezpośredni dostęp do danych każdemu z zespołów targowych, bez konieczności czasochłonnego filtrowania i wyszukiwania informacji.
Dashboardy zostały przygotowane w oparciu uniwersalny szablon, który zawierał informacje m.in. o:
- Ilości odwiedzin.
- Demografii.
- Zaangażowaniu.
- Mikrokonwersjach.
- Makrokonwersjach.
Wyniki
- 98 zaudytowanych elementów w Google Analytics Universal oraz Google Analytics 4.
- 78 skonfigurowanych tagów.
- 39 skonfigurowanych reguł.
- Otagowanie podstron ponad 70 wydarzeń.
- 8 widoków dedykowanego raportu w Looker Studio.
- Uzyskanie pełnego obrazu ścieżki użytkownika, pomiędzy stroną targikielce.pl a Portalem Wystawcy.
- Dane na temat wykorzystania poszczególnych elementów interfejsu przez użytkowników, co przekłada się na większą świadomość, w zakresie potencjalnych kierunków rozwoju interfejsu.
- Optymalizacja UX na bazie danych ilościowych.
- Możliwość identyfikacji momentów bólu na ścieżkach użytkowników.
- Identyfikacja elementów, które pozytywnie wpływają na konwersje.
- Pozyskanie pełnej wiedzy na temat ścieżki zakupowej klientów B2B.
- Zwiększenie świadomości nt. skuteczności prowadzonych działań digital marketingowych.
- Oszczędność czasu, przeznaczanego na poszukiwanie danych, dzięki dedykowanym dashboardom w Looker Studio.
- Możliwość zwiększenia dokładności targetowania reklam performance, dzięki budowaniu list odbiorców w oparciu o dane i interakcje.
Wnioski
Wdrożenie pozwoliło na lepszy pomiar efektywności ekosystemu digital Targi Kielce, zarówno w kwestii efektywności działań prowadzonych na zewnątrz, jak i samego interfejsu kierowanego do B2C i B2B. Spięcie ekosystemu umożliwiło poznanie całej ścieżki użytkowników oraz wykorzystanie tych informacji do optymalizacji kampanii. Z kolei otagowanie poszczególnych funkcjonalności interfejsu dało obraz tego, w jakim stopniu są one wykorzystywane przez użytkowników oraz na ile przyczyniają się do konwersji.
Ścisła współpraca z klientem umożliwiła przygotowanie środowiska analitycznego, które z jednej strony będzie uniwersalne i spójne w ramach całego ekosystemu, a z drugiej spełni potrzeby poszczególnych zespołów targowych.