Co to jest slogan reklamowy? Dlaczego warto go mieć?

Slogan reklamowy to krótkie i zwięzłe hasło kojarzone z marką, będące ważnym elementem współczesnej reklamy. Dobry slogan pozytywnie wpływa na wizerunek marki i wyróżnia ją na tle konkurencji.
31 marca 2023

W dzisiejszych czasach nie sposób wyobrazić sobie funkcjonowanie marki, bez utożsamianego z nią sloganu reklamowego. Nie bez powodu uznaje się go za jeden z najważniejszych elementów współczesnej reklamy. Jest on używany przez firmę w codziennej komunikacji rynkowej. Raz dobrze wybrany slogan, odzwierciedlający istotę danej marki, może pozostać z nią na bardzo długo. Spora część spośród sloganów znanych, rozpoznawalnych marek ma swoje miejsce we współczesnej kulturze, bywa też wplatana do rozmów w różnych kontekstach, nie tylko przy okazji wymiany zdań o sygnowanym marką produkcie. Sam slogan reklamowy, oczywiście o ile jest trafnie sformułowany, pozytywnie wpływa na wizerunek marki i buduje jej rozpoznawalność na tle konkurencji.  

Spis treści:

  1. Co to jest slogan reklamowy?
  2. Dlaczego warto mieć slogan reklamowy?
  3. Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu sloganu reklamowego?
  4. Slogany znanych marek
  5. Streszczenie
  6. Podsumowanie 

Co to jest slogan reklamowy? 

Slogan reklamowy to krótkie i zwięzłe hasło kojarzone z określoną marką, stanowiące jej unikatowe motto. Zadaniem sloganu jest promocja danego produktu bądź usługi oraz przyczynienie się, do wzrostu rozpoznawalności samej marki. Treść sloganu, choć niedługa, bo składająca się z reguły z kilku wyrazów (może być to zarówno pojedyncze słowo, jak i kilkuwyrazowy zwrot lub nawet całe zdanie), powinna być pomysłowa i, co za tym idzie, zapadająca w pamięć odbiorców. Treść ta ma też niejako podpowiadać użytkownikowi, czego może się spodziewać po marce.

Samo słowo „slogan” pochodzi od celtyckiego wyrażenia slaugh-ghairm, które przetłumaczyć można jako okrzyk wojenny. Obecnie wyróżnia się wiele rodzajów sloganów, a jednym z nich jest właśnie slogan reklamowy. Termin ten często stosuje się zamiennie z pojęciem hasła reklamowego. Sformułowania te nie oznaczają jednak tego samego. Hasło reklamowe tworzone jest z reguły na potrzeby konkretnej kampanii reklamowej, a więc wykorzystywane jest stosunkowo krótko. Oczywiście znane są całkiem liczne przypadki wejścia hasła reklamowego na stałe do języka codziennego, tam jednak funkcjonuje ono już w oderwaniu od wspomnianej wcześniej kampanii, a więc, mówiąc kolokwialnie - żyje własnym życiem.

Inaczej rzecz ma się w przypadku sloganu reklamowego, który marka stosuje w komunikacji, przez znacznie dłuższy czas (często nawet przez kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat, do czego jeszcze wrócimy).Podsumowując, nie każde hasło reklamowe jest sloganem, jednak patrząc odwrotnie, slogan jak najbardziej może być hasłem reklamowym.

Dlaczego warto mieć slogan reklamowy? 

Odpowiedzią, która po przeczytaniu tego pytania nasuwa się, jako pierwsza, jest: zainteresowanie i przyciągnięcie potencjalnego klienta. Istotnie - to bardzo ważny, jeśli nie najważniejszy powód, dla którego warto mieć dobry slogan reklamowy. To jednak nie wszystko. Slogan reklamowy to także wizytówka marki, ważna nie tylko dla potencjalnych, ale i stałych, lojalnych klientów. Wreszcie to również sposób na wyróżnienie się tejże marki na tle innych, szczególnie tych z tej samej bądź pokrewnej branży. To właśnie przez slogan reklamowy będziesz identyfikowany z określonym produktem, czy szerzej: szeregiem produktów, które znajdują się w ofercie firmy.

Funkcje sloganów można określić, poprzez posłużenie się psychologicznym modelem AIDA, obrazującym sposób oddziaływania reklamy na konsumentów. Slogan reklamowy zatem ma na celu kolejno: 

A (Attention – przyciągnąć uwagę),

I (Interest – zainteresować produktem czy też szerzej: marką),

D (Desire – wywołać pragnienie posiadania danego produktu),

A (Action – pobudzić motywację do działania, czyli zakupu produktu).

Mając tego świadomość, do tworzenia sloganu należy podejść, jak do naprawdę ważnego zadania. Slogan reklamowy nie może być zatem tylko przypadkowym połączeniem kilku, wydawać by się mogło, chwytliwych słów. To musi być coś więcej!

Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu sloganu reklamowego?

Dobry slogan reklamowy powinien być przede wszystkim zwięzły. Tutaj doskonale pasuje stwierdzenie, którego autorem jest Ludwig Mies van der Rohe: Mniej znaczy więcej. Nie ma zatem w nim miejsca nie tylko, co oczywiste, na kwieciste porównania, ale wręcz na żadne słowo, które jest zbędne. Mówiąc krótko: w tych kilku słowach musi być tyle mocy, co w płomiennym przemówieniu. Jeśli chodzi o konstrukcję sloganu, powinna ona być prosta w zrozumieniu: tak, by on sam był dla adresata łatwy w odbiorze.

Dobrze skonstruowany slogan reklamowy musi więc po prostu „wpadać w ucho”, by później pozostać na długo w pamięci. Co więcej, osoba, która usłyszy dobry slogan reklamowy, nie tylko go zapamięta, ale – całkiem prawdopodobne - także powtórzy. Reasumując: zwięzły – koniecznie, banalny – nie, choć i też nie nazbyt przekombinowany.Tworząc slogan reklamowy, warto sięgać po język korzyści, a więc taki, który bazuje na potrzebach i oczekiwaniach odbiorcy, do którego kierujemy naszą ofertę. Subtelnie trafiając do umysłu takiego właśnie odbiorcy, slogan reklamowy przyczyni się do zwiększenia zainteresowania marką, a więc i do korzystania z jej oferty. Należy zadbać o to, by slogan taki budził pozytywne skojarzenia i mobilizował do działania. Oczywiście nie może być to nachalne.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Nie będzie chyba zbytnią przesadą stwierdzenie, że tworzenie sloganów reklamowych to prawdziwa sztuka. Potrzebne do tego są nie tylko spore zasoby kreatywności i otwarty umysł, ale też doskonałe zrozumienie tak samego rynku, jak i klientów marki, będących grupą docelową. I choć samo wypowiedzenie składającego się jedynie z kilku słów sloganu zajmuje kilka sekund, jego przygotowanie najprawdopodobniej wiązać będzie się z dużą ilością pracy. I na koniec: ten sam slogan może być wręcz stworzony dla jednej marki, dla innej zaś – wręcz przeciwnie. Dlatego też nie można tworzyć go w zupełnym oderwaniu od niej. Tak więc slogan nie będzie dobry sam w sobie, a dopiero w powiązaniu z określoną marką i z wartościami, z którymi się ona kojarzy.

Slogany znanych marek 

Slogany reklamowe wielu znanych na całym świecie marek są niezmienne od dziesięcioleci. Przyjrzyjmy się zatem sloganom Mc Donald’s, L’Oreal, Nike czy Frugo i okolicznościom ich powstania.

McDonald’s – I’m lovin’ it 

Słowa te bez wątpienia można uznać za jeden z najpopularniejszych sloganów reklamowych na świecie. Mimo że nie jest to slogan nowy, ciągle istnieje w przestrzeni publicznej, co więcej, scalił się z samą marką tak, że trudno wyobrazić sobie promowanie jej za pomocą innego, nowego sloganu reklamowego. Po latach mało kto pamięta już jego początki. A wszystko zaczęło się od… piosenki Justina Timberlake’a, której tekst napisał raper Push-T. Taka była właśnie geneza tego chwytliwego i znanego niemal wszystkim sloganu.

Nike – Just do it 

Aż ciężko uwierzyć, że slogan reklamowy Nike ma już kilkadziesiąt lat. Wpisał się on na dobre w wizerunek marki i nic nie wskazuje na to, by coś miało się w tym względzie zmienić. Nie każdy wie, że slogan wymyślony przez Dana Wiedena, założyciela agencji Wieden&Kennedy, nawiązuje do słów Gary’ego Gilmore’a, czyli pierwszej osoby straconej w Stanach Zjednoczonych, po przywróceniu kary śmierci. Na chwilę przed egzekucją straceniec miał krzyknąć „Let’s do it”. I tak oto słowa skazańca, po naniesieniu drobnej korekty, stały się sloganem jednej z głównych marek odzieżowych. Przy okazji jest on dowodem na to, że dobre slogany się nie starzeją. Samo hasło to ukierunkowanie na działanie, świetnie pasujące do wizerunku Nike. 

Źródło: https://www.smh.com.au/lifestyle/health-and-wellness/nikes-just-do-it-slogan-inspired-by-death-row-prisoners-last-words-20150319-1m2oys.html

Opracujemy dla Ciebie kreatywną koncpecję promocji!
Zapytaj o ofertę

 

L’Oreal – Ponieważ jesteś tego warta 

Ten slogan jednej z najbardziej znanych na świecie marek kosmetycznych, również liczy sporo lat, bowiem powstał w 1973 r. Wymyśliła go wówczas 23-letnia nowojorska copywriterka Ilon Specht. Warto wspomnieć, że ma on swój początek w nurcie feministycznym. To czasy, w których kobiety chciały realizować się zawodowo, lecz trudno było im zdobyć kierownicze stanowiska. Ciągle spotykały się z patriarchalnym „murem”. Zatem za kosmetycznym sloganem „Ponieważ jesteś tego warta” stoją społeczne przemiany, których areną były lata 70. XX w.

 

Frugo – No to Frugo! 

Uchodzący dziś nawet nie za klasyk, ale wręcz klasyk klasyków slogan „No to Frugo!” stworzony został w 1996 r., kiedy to wprowadzono do sprzedaży napój produkowany przez firmę Alima Gerber. Autorami słów, które powtarzane były we wszystkich kampaniach reklamowych, są Iwo Zaniewski i Kot Przybora. To niezwykle kreatywny duet synów, równie kreatywnych rodziców. W końcu Iwo Zaniewski jest potomkiem uznanej scenografki i projektantki mody Xymeny Zaniewskiej, Kot Przybora zaś jest synem Jeremiego Przybory, twórcy legendarnego Kabaretu Starszych Panów. Nic zatem dziwnego, że tworzyli oni slogan, który znany jest po dziś dzień.

 

Streszczenie 

  • Slogan reklamowy to jeden z najważniejszych elementów dzisiejszej reklamy, który ma ogromny wpływ na rozpoznawalność marki i zainteresowanie produktami czy usługami z nią związanymi.
  • Jeśli chodzi o definicję sloganu reklamowego, najprościej rzecz ujmując, jest on krótkim i zwięzłym hasłem, które odbiorcy utożsamiają z marką – stanowi jej motto.
  • Pojęcie sloganu reklamowego dość często stosowane jest zamiennie ze sformułowaniem hasło reklamowe, należy jednak pamiętać, że pojęcia te nie są jednakowe.
  • Slogan reklamowy związany jest z marką jako całością i może przez lata pozostawać niezmienny, hasło reklamowe dotyczy zaś przeważnie jednej konkretnej kampanii, zatem wykorzystywane jest ono nieporównywalnie krócej.
  • Dobry dobrany slogan reklamowy skutecznie przyciąga konsumenta, stanowi wizytówkę marki, z którą jest ona kojarzona i identyfikowana, jest także sposobem na wyróżnienie się jej na tle innych, szczególnie tych należących do konkurencji.
  • Funkcje sloganu reklamowego można określić, stosując psychologiczny model AIDA, obrazujący to, jak reklama oddziałuje na konsumentów: A (Attention – przyciągnąć uwagę); I (Interest – zainteresować produktem czy też szerzej: marką); D (Desire – wywołać pragnienie posiadania danego produktu); A (Action – pobudzić motywację do działania, czyli zakupu produktu).
  • Treść sloganu reklamowego składa się z reguły z kilku słów, choć może być to równie dobrze jeden wyraz, jak i pełne zdanie.
  • Ważne, by slogan reklamowy cechowały zwięzłość i prostota przekazu, dzięki czemu zapadnie on odbiorcy w pamięć i to na tyle, że będzie on go powtarzał, a więc przekazywał dalej.
  • Dobry slogan jest zwięzły, ale jednocześnie niebanalny.
  • Świetnym pomysłem jest posługiwanie się w sloganie językiem korzyści (zatem skupianie się na tym, co zyska odbiorca).
  • Słowa zawarte w sloganie reklamowym powinny dobrze się kojarzyć i zachęcać do podjęcia działania (przykład: „Just do it”).
  • Przy tworzeniu sloganu liczy się nie tylko kreatywność, ale też zrozumienie rynku oraz klientów marki, do których będzie on kierowany.
  • Dobre slogany reklamowe często zostają z marką na lata, stając się integralną częścią jej wizerunku, tak jest np. w przypadku Mc Donald’s („I’m lovin’ it”), Nike („Just do it”) czy L’Oreal („Ponieważ jesteś tego warta”).
  • Slogany reklamowe mogą wchodzić do naszego codziennego słownika i być używane na co dzień w różnych kontekstach, nie tylko podczas rozmów stricte związanych z daną marką, marketingiem czy reklamą.

Podsumowanie

Jak zatem widać, posiadanie sloganu reklamowego niesie za sobą szereg niepodważalnych korzyści. Każdemu przecież zależy na budowaniu rozpoznawalności swojej marki i zwiększaniu zainteresowania oferowanymi przez firmę usługami lub produktami. Dobry slogan reklamowy, czyli hasło marki, które będzie z nią kojarzone na stałe, a nie tylko przy okazji konkretnej kampanii reklamowej, powinien być jak najlepiej dopasowany do grupy odbiorców. Jeśli wybierzesz dobrze, zyskasz pewność, że rozpoznawalność marki będzie coraz większa, a sprzedaż produktów wzrośnie. A może stanie się coś więcej i slogan na stałe zakorzeni się we współczesnej kulturze i będzie wplatany do codziennych rozmów? Wszystko przed nami! Just do it, w końcu jesteśmy tego warci! 

Dorota Partyka
AUTOR
Copywriter
tel.17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 4.8 na podstawie 48 ocen

Inne wpisy