E-commerce to branża, która stale się rozwija. Zmieniają się zarówno wymagania i oczekiwania konsumentów, jak i rynek sam w sobie. Z tego powodu, działania podejmowane w tym sektorze muszą być dostosowywane do obecnych realiów. W ostatnim czasie można zaobserwować rosnącą popularność blogów w e-commerce. Czym one tak właściwie są, jak je tworzyć i czemu służą?
Spis treści:
Blog e-commerce
Content marketing jest dziś niezwykle ważnym elementem strategii e-commerce. Przekazywanie konsumentom wartościowych i przydatnych treści przynosi wiele korzyści zarówno tych widocznych od razu, jak i długoterminowych. Coraz większa liczba sklepów internetowych sprawia, że warto swój poszerzyć o coś wyjątkowego, coś co nie tylko przyciągnie (głównie poprzez ruch organiczny z Google), ale i zatrzyma uwagę użytkownika. Jednym z takich sposobów jest właśnie prowadzenie bloga w ramach sklepu internetowego. Taki blog może służyć na przykład jako poradnik, zawierać zbiór recenzji klientów lub wywiadów, a także być rankingiem produktów. Ponadto, blog e-commerce świetnie nadaje się do dostarczania konsumentom wiedzy, której poszukują.
Dzięki blogowi w e-commerce:
- Zyskasz autorytet i wiarygodność swojego sklepu.
- Zbudujesz zaufanie do Twojej marki i buduje relację.
- Przedstawisz siebie i swój sklep jako eksperta.
- Staniesz się źródłem odpowiedzi na pytania, które mają Twoi pot. kliencie, a dzięki temu wypozycjonujesz się jako lider branży.
- Wygenerujesz ruch organiczny o wysokiej kaloryczności.
Twój sklep internetowy zajmuje się sprzedażą obuwia? W takim razie warto byłoby spróbować poinstruować użytkownika internetu, który poszukuje informacji na przykład o tym, jakie buty będą modne w tym roku w lecie. Napisanie wpisu na bloga o takiej tematyce, z załączonymi konkretnymi produktami z Twojego sklepu, pozwoli konsumentowi znaleźć nie tylko ogólną odpowiedź na pytanie, ale także konkretny produkt oraz miejsce, gdzie może go zakupić. W ten sposób możesz zwiększyć ilość odwiedzin na witrynie Twojego sklepu internetowego, a także, najpewniej liczbę dokonywanych transakcji.
Zasady prowadzenia bloga w e-commerce
Blog e-commerce powinien wyglądać na, i rzeczywiście być profesjonalny. Oznacza to, że wszystkie zawarte tam informacje, ciekawostki i inne treści powinny być zgodne z prawdą. Dziś, w zasadzie każdą informację znajdującą się w sieci, można błyskawicznie zweryfikować. Jeśli więc choć raz użytkownicy natkną się na nieprawdziwe treści na Twoim blogu, najprawdopodobniej straci on na wiarygodności, co bezpośrednio może wpłynąć na siłę marki.
Kolejną kwestią są słowa kluczowe. Owszem, warto je zawierać w treści wpisu na blogu, jednak należy tutaj działać wbrew zasadzie „im więcej tym lepiej”. Przeładowanie tekstu frazami kluczowymi nie tylko sprawi, że będzie on nieczytelny, ale także słaby jakościowo i po prostu sztuczny. Użytkownicy zdecydowanie wolą prawdziwe treści, które nie są w tak widoczny i oczywisty sposób nakierowane na pozyskiwanie ruchu, ale sprawiają wrażenie takich, które mają służyć informowaniu i pomaganiu konsumentom.
Ponadto, przydatne wpisy, które faktycznie przekażą użytkownikom wiedzę o tym, jak korzystać z danego produktu, kiedy naprawić a kiedy kupić nowy, jaki produkt będzie w modzie itp., sprawią, że zyskasz wizerunek eksperta. Sklep nie będzie wówczas wyłącznie kolejnym sklepem internetowym, sprzedającym to samo co inne, ale sklepem prowadzonym przez eksperta w danej dziedzinie, który zna się na tym co robi i dzieli się swoją wiedzą z innymi.
Grupa docelowa
Odbiorcą bloga e-commerce może być w zasadzie każdy internauta - jednakże nie każdy będzie miał znaczenie dla sklepu. Chodzi o to, że czytelnikiem wpisu na blogu może być na przykład osoba, która trafiła tam przez przypadek i po przeczytaniu kilku zdań, opuściła stronę. Kto zatem będzie odwiedzał bloga, aby rzeczywiście go czytać?
W mojej praktyce e-marketingowej nie raz spotkałem się z założeniem, że content ma sprowadzać do serwisu (najczęściej przez organic search z Google), a potem jakoś to będzie. Stworzenie contentu jest tylko elementem procesu marketingowo-sprzedażowego i bez całościowego spojrzenia na to zagadnienie nie uda się dowieźć zadowalających wyników.
W działaniach content-marketingowych bardzo ważna jest personalizacja i segmentacja potencjalnych klientów. Musisz wyjść od określenia grupy docelowej, która nie powinna być zbyt szeroka. Następnie należy ją podzielić na segmenty. W każdym segmencie grupy docelowej masz do czynienia z modelowym klientem – personą. Poradników na temat określania grupy docelowej i tworzenia persony jest mnóstwo, dlatego nie będę pogłębiał tego tematu.
Po określeniu grupy docelowej i person należy opracować mapę podróży klienta (customer journey) i wyznaczyć punkty styku klienta z marką (touchpointy). Pamiętaj, że punkty styku będą inne w zależności od grupy docelowej, segmentów i customer journey.
Content commerce
Konsumenci są bombardowani reklamami, influencerami i podejrzanymi wynikami wyszukiwania. W rezultacie istnieje większe zapotrzebowanie na źródła prawdy dla informacji o produkcie przed przejściem do kasy. Edukacja dostarczana za pośrednictwem treści jest jednym z kluczy do zwiększania przychodów z handlu. Zapewnienie bezproblemowej podróży klienta, która nawiązuje z nim trwałą relację jest aktualnie jednym z głównych sposobów, w jaki firmy zyskują przewagę konkurencyjną. Artykuły mogą omawiać zalety i wady różnych rodzajów produktów, lub mogą być interaktywnym narzędziami wspierającymi potencjalnych klientów w wyborze produktu.
Treści są zwykle tworzone jako posty na blogu lub innym module contentowym - czyli poza typową architekturą produktów w e-commerce i stron kategorii. Sztukę jest ich odpowiednia integracja poprzez zastosowanie odpowiedniej strategii. Treści bez strategii to tylko słowa, obrazy i filmy wyrzucone do eteru, które stają się częścią ogólnego szumu tła i nie robią nic szczególnego dla danej firmy.
Wydawcy często myślą, że ich strategia Content Commerce jest kompletna dzięki wykorzystaniu linków afiliacyjnych w przypadku treści publikowanych na zewnętrznych serwisach lub zwykłego linka do produktu w przypadku publikacji w ramach modułu contentowego w sklepie. Ruch trafiający do podstron produktowych dzięki tego typu linkom zazwyczaj jest jest małokaloryczny - to znaczy, że współczynniki konwersji są niskie. Trzeba czegoś więcej! Trzeba pomysłu. Chodzi o chociażby oznaczanie produktów na zdjęciach publikowanych w ramach wpisów mających za zadanie inspirację potencjalnych klientów.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Treści świetnie nadają się także do pozyskiwania adresów e-mail, budowania linków, udostępniania społecznościowego, budowania obserwujących w mediach społecznościowych i zwiększonego odkrywania marki.
Warto mieć na uwadze, że innych treści i komunikacji potrzebują odbiorcy B2B, a innych konsumenci B2C. Potrzeby użytkowników wynikają też z etapu lejka sprzedażowego. W górnej części lejka sprawdzą się np. treści blogowe oraz infografiki, w środkowej części może to być porównanie produktów, a w ostatnim etapie, opinie klientów albo dokładne informacje o produkcie/usłudze, które rozwieją wątpliwości i odpowiedzą na pytania.
Marketing treści w handlu elektronicznym odnosi się w szczególności do tego, w jaki sposób marka tworzy wartościowe treści, które przemawiają do odbiorców docelowych. Dobra strategia rozwoju treści zapewnia użytkownikom wszystkie potrzebne im informacje o produkcie lub firmie w sposób, który jest dla nich łatwy do zrozumienia i odniesienia oraz w zwięzły sposób. Ponadto, w dzisiejszym nadmiarze informacji, świetna treść witryny angażuje użytkownika od pierwszej sekundy i szybko odpowiada na wszystkie ważne pytania dotyczące produktu lub usługi, zanim klient będzie musiał je zadać.
Konsumenci nie oczekują komunikatów, a komunikacji. Treść ma zadanie do wykonania, a tym zadaniem jest dostarczenie odpowiedzi i rozwiązanie problemu. Treść jest narzędziem, o czym doskonale wiedzą marki, które z sukcesami prowadzą kampanie e-marketingowe oparte na treści.
Wnioski
- Najważniejszym założeniem bloga w e-commerce musi być dostarczanie użytkownikom wartościowych treści.
- Poprawnie prowadzony blog, pozwoli na stworzenie więzi z grupą stałych czytelników.
- Wszystkie treści zawarte w blogu (tj. np. informacje czy ciekawostki) powinny być zgodne z prawdą.
- Blog (oraz każdy inny moduł contentowy) stanowi świetne źródło ruchu z Google Organic oraz Social Media.
Warto wiedzieć
Podsumowanie
Najważniejszym założeniem bloga w e-commerce musi być dostarczanie użytkownikom wartościowych treści. W innym przypadku, taki blog nie przyniesie oczekiwanych efektów. Natomiast poprawnie prowadzony blog, pozwoli na stworzenie więzi z grupą stałych czytelników, którzy równocześnie staną się stałymi klientami, pozyskiwanie nowych czytelników-klientów, a przede wszystkim zwiększenie ruchu i sprzedaży. To z kolei będzie skutkowało wyższymi pozycjami sklepu w rankingu wyszukiwarek. Po uwzględnieniu wszystkich korzyści płynących z prawidłowego prowadzenia bloga i w zasadzie braku minusów takiego zabiegu, każdy właściciel sklepu internetowego powinien rozważyć taką formę rozszerzenia witryny.