Dlaczego warto prowadzić blog w e-commerce?

E-commerce to branża, która stale się rozwija. Zmieniają się zarówno wymagania i oczekiwania konsumentów, jak i rynek sam w sobie. Z tego powodu, działania podejmowane w tym sektorze muszą być dostosowywane do obecnych realiów.
14 czerwca 2021

E-commerce to branża, która stale się rozwija. Zmieniają się zarówno wymagania i oczekiwania konsumentów, jak i rynek sam w sobie. Z tego powodu, działania podejmowane w tym sektorze muszą być dostosowywane do obecnych realiów. W ostatnim czasie można zaobserwować rosnącą popularność blogów w e-commerce. Czym one tak właściwie są, jak je tworzyć i czemu służą?

Spis treści:

  1. Blog w e-commerce
  2. Zasady
  3. Grupa docelowa
  4. Content commerce
  5. Wnioski
  6. Warto wiedzieć
  7. Podsumowanie 

Blog e-commerce

Content marketing jest dziś niezwykle ważnym elementem strategii e-commerce. Przekazywanie konsumentom wartościowych i przydatnych treści przynosi wiele korzyści zarówno tych widocznych od razu, jak i długoterminowych. Coraz większa liczba sklepów internetowych sprawia, że warto swój poszerzyć o coś wyjątkowego, coś co nie tylko przyciągnie (głównie poprzez ruch organiczny z Google), ale i zatrzyma uwagę użytkownika. Jednym z takich sposobów jest właśnie prowadzenie bloga w ramach sklepu internetowego. Taki blog może służyć na przykład jako poradnik, zawierać zbiór recenzji klientów lub wywiadów, a także być rankingiem produktów. Ponadto, blog e-commerce świetnie nadaje się do dostarczania konsumentom wiedzy, której poszukują.

Dzięki blogowi w e-commerce:

  1. Zyskasz autorytet i wiarygodność swojego sklepu.
  2. Zbudujesz zaufanie do Twojej marki i buduje relację.
  3. Przedstawisz siebie i swój sklep jako eksperta.
  4. Staniesz się źródłem odpowiedzi na pytania, które mają Twoi pot. kliencie, a dzięki temu wypozycjonujesz się jako lider branży.
  5. Wygenerujesz ruch organiczny o wysokiej kaloryczności.

Twój sklep internetowy zajmuje się sprzedażą obuwia? W takim razie warto byłoby spróbować poinstruować użytkownika internetu, który poszukuje informacji na przykład o tym, jakie buty będą modne w tym roku w lecie. Napisanie wpisu na bloga o takiej tematyce, z załączonymi konkretnymi produktami z Twojego sklepu, pozwoli konsumentowi znaleźć nie tylko ogólną odpowiedź na pytanie, ale także konkretny produkt oraz miejsce, gdzie może go zakupić. W ten sposób możesz zwiększyć ilość odwiedzin na witrynie Twojego sklepu internetowego, a także, najpewniej liczbę dokonywanych transakcji.

Zasady prowadzenia bloga w e-commerce

Blog e-commerce powinien wyglądać na, i rzeczywiście być profesjonalny. Oznacza to, że wszystkie zawarte tam informacje, ciekawostki i inne treści powinny być zgodne z prawdą. Dziś, w zasadzie każdą informację znajdującą się w sieci, można błyskawicznie zweryfikować. Jeśli więc choć raz użytkownicy natkną się na nieprawdziwe treści na Twoim blogu, najprawdopodobniej straci on na wiarygodności, co bezpośrednio może wpłynąć na siłę marki.

Case study

Wzrost liczby odwiedzin witryny, większa konwersja oraz wzrost sprzedaż dla Opak System.

Sprawdź! 

Kolejną kwestią są słowa kluczowe. Owszem, warto je zawierać w treści wpisu na blogu, jednak należy tutaj działać wbrew zasadzie „im więcej tym lepiej”. Przeładowanie tekstu frazami kluczowymi nie tylko sprawi, że będzie on nieczytelny, ale także słaby jakościowo i po prostu sztuczny. Użytkownicy zdecydowanie wolą prawdziwe treści, które nie są w tak widoczny i oczywisty sposób nakierowane na pozyskiwanie ruchu, ale sprawiają wrażenie takich, które mają służyć informowaniu i pomaganiu konsumentom.

Ponadto, przydatne wpisy, które faktycznie przekażą użytkownikom wiedzę o tym, jak korzystać z danego produktu, kiedy naprawić a kiedy kupić nowy, jaki produkt będzie w modzie itp., sprawią, że zyskasz wizerunek eksperta. Sklep nie będzie wówczas wyłącznie kolejnym sklepem internetowym, sprzedającym to samo co inne, ale sklepem prowadzonym przez eksperta w danej dziedzinie, który zna się na tym co robi i dzieli się swoją wiedzą z innymi.

Grupa docelowa

Odbiorcą bloga e-commerce może być w zasadzie każdy internauta - jednakże nie każdy będzie miał znaczenie dla sklepu. Chodzi o to, że czytelnikiem wpisu na blogu może być na przykład osoba, która trafiła tam przez przypadek i po przeczytaniu kilku zdań, opuściła stronę. Kto zatem będzie odwiedzał bloga, aby rzeczywiście go czytać?

Warto posiadać strategię, która jeśli jest dobrze opracowana to prowadzi nie tylko do wzrostu rozpoznawalności czy ruchu przychodzącego z Google, ale daje również bardzo wymierne korzyści w postaci konkretnej sprzedaży.

W mojej praktyce e-marketingowej nie raz spotkałem się z założeniem, że content ma sprowadzać do serwisu (najczęściej przez organic search z Google), a potem jakoś to będzie. Stworzenie contentu jest tylko elementem procesu marketingowo-sprzedażowego i bez całościowego spojrzenia na to zagadnienie nie uda się dowieźć zadowalających wyników.

W działaniach content-marketingowych bardzo ważna jest personalizacja i segmentacja potencjalnych klientów. Musisz wyjść od określenia grupy docelowej, która nie powinna być zbyt szeroka. Następnie należy ją podzielić na segmenty. W każdym segmencie grupy docelowej masz do czynienia z modelowym klientem – personą. Poradników na temat określania grupy docelowej i tworzenia persony jest mnóstwo, dlatego nie będę pogłębiał tego tematu.

Postaw na innowacyjne zarządzanie Twoją strategią marketingową
i wyprzedź swoją konkurencję!
Skontaktuj się

Po określeniu grupy docelowej i person należy opracować mapę podróży klienta (customer journey) i wyznaczyć punkty styku klienta z marką (touchpointy). Pamiętaj, że punkty styku będą inne w zależności od grupy docelowej, segmentów i customer journey.

Content commerce

Konsumenci są bombardowani reklamami, influencerami i podejrzanymi wynikami wyszukiwania. W rezultacie istnieje większe zapotrzebowanie na źródła prawdy dla informacji o produkcie przed przejściem do kasy. Edukacja dostarczana za pośrednictwem treści jest jednym z kluczy do zwiększania przychodów z handlu. Zapewnienie bezproblemowej podróży klienta, która nawiązuje z nim trwałą relację jest aktualnie jednym z głównych sposobów, w jaki firmy zyskują przewagę konkurencyjną. Artykuły mogą omawiać zalety i wady różnych rodzajów produktów, lub mogą być interaktywnym narzędziami wspierającymi potencjalnych klientów w wyborze produktu.

Content Commerce definiujemy jako strategiczną integrację odpowiednich marek i mediów, aby zapewnić konsumentom zróżnicowane doświadczenia zakupowe.

Treści są zwykle tworzone jako posty na blogu lub innym module contentowym - czyli poza typową architekturą produktów w e-commerce i stron kategorii. Sztukę jest ich odpowiednia integracja poprzez zastosowanie odpowiedniej strategii. Treści bez strategii to tylko słowa, obrazy i filmy wyrzucone do eteru, które stają się częścią ogólnego szumu tła i nie robią nic szczególnego dla danej firmy.

Wydawcy często myślą, że ich strategia Content Commerce jest kompletna dzięki wykorzystaniu linków afiliacyjnych w przypadku treści publikowanych na zewnętrznych serwisach lub zwykłego linka do produktu w przypadku publikacji w ramach modułu contentowego w sklepie. Ruch trafiający do podstron produktowych dzięki tego typu linkom zazwyczaj jest jest małokaloryczny - to znaczy, że współczynniki konwersji są niskie. Trzeba czegoś więcej! Trzeba pomysłu. Chodzi o chociażby oznaczanie produktów na zdjęciach publikowanych w ramach wpisów mających za zadanie inspirację potencjalnych klientów.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Treści świetnie nadają się także do pozyskiwania adresów e-mail, budowania linków, udostępniania społecznościowego, budowania obserwujących w mediach społecznościowych i zwiększonego odkrywania marki.

Warto mieć na uwadze, że innych treści i komunikacji potrzebują odbiorcy B2B, a innych konsumenci B2C. Potrzeby użytkowników wynikają też z etapu lejka sprzedażowego. W górnej części lejka sprawdzą się np. treści blogowe oraz infografiki, w środkowej części może to być porównanie produktów, a w ostatnim etapie, opinie klientów albo dokładne informacje o produkcie/usłudze, które rozwieją wątpliwości i odpowiedzą na pytania.

Marketing treści w handlu elektronicznym odnosi się w szczególności do tego, w jaki sposób marka tworzy wartościowe treści, które przemawiają do odbiorców docelowych. Dobra strategia rozwoju treści zapewnia użytkownikom wszystkie potrzebne im informacje o produkcie lub firmie w sposób, który jest dla nich łatwy do zrozumienia i odniesienia oraz w zwięzły sposób. Ponadto, w dzisiejszym nadmiarze informacji, świetna treść witryny angażuje użytkownika od pierwszej sekundy i szybko odpowiada na wszystkie ważne pytania dotyczące produktu lub usługi, zanim klient będzie musiał je zadać.

Konsumenci nie oczekują komunikatów, a komunikacji. Treść ma zadanie do wykonania, a tym zadaniem jest dostarczenie odpowiedzi i rozwiązanie problemu. Treść jest narzędziem, o czym doskonale wiedzą marki, które z sukcesami prowadzą kampanie e-marketingowe oparte na treści.

Wnioski

  • Najważniejszym założeniem bloga w e-commerce musi być dostarczanie użytkownikom wartościowych treści.
  • Poprawnie prowadzony blog, pozwoli na stworzenie więzi z grupą stałych czytelników.
  • Wszystkie treści zawarte w blogu (tj. np. informacje czy ciekawostki) powinny być zgodne z prawdą.
  • Blog (oraz każdy inny moduł contentowy) stanowi świetne źródło ruchu z Google Organic oraz Social Media.

Warto wiedzieć

Jak często zamieszczać na stronie nowe treści?

Jeśli chcemy, żeby strona internetowa była często odwiedzana przez użytkowników i dobrze widziana przez algorytmy wyszukiwarki, musimy zamieszczać na niej nowe, aktualne treści. Co istotne, treści powinny być publikowane przede wszystkim regularnie. Wynika to z tego, że Google przyjaźniej reaguje na stronę, która na bieżąco aktualizuje swoją zawartość, co w ogromnym stopniu wpływa na pozycjonowanie witryny. Jednak systematyczne zamieszczanie treści konieczne jest nie tylko do podniesienia pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Prowadząc, chociażby bloga na stornie firmowej, musimy mieć świadomość, że są one wręcz oczekiwane przez klientów. To dlatego tak ważne jest, aby docierały do nich we właściwym czasie. Użytkownicy lubią wpisy, które ukazują się w konkretnym dniu tygodnia (np. nowe treści poradnikowe umieszczane są na podstronie blogowej w każdy wtorek).

Regularność to podstawa, ale w zamieszczaniu treści nie wystarczy opierać się jedynie na czynniku czasowym. Tekst musi być dla odbiorcy zrozumiały, a więc powinniśmy posługiwać się językiem, który nie zawiera zbyt wiele typowo branżowych sformułowań. Warto mieć na uwadze przydatność informacji, które publikujemy. Ludzie oczekują eksperckich porad będących odpowiedzią na ich potrzeby. Należy pamiętać również o unikalnym charakterze – jeśli chcemy osiągać korzyści z contentu to nie może być mowy o powielaniu treści. Z pewnością doceni to użytkownik strony, ale również Google.

Czy istnieją systemy do wykrywania duplicate content?

Teksty, które trafiają na naszą stronę internetową powinny posiadać odpowiednio dobrane frazy kluczowe we właściwym natężeniu, muszą posiadać elementy CTA oraz zachęcać użytkownika do sięgania po inne, dodatkowe informacje publikowane w danej witrynie. Kluczowym aspektem publikowania właściwych treści jest jednak jej unikalność.

Duplikacja treści jest szybko wychwytywana przez roboty Google i skutecznie doprowadza do obniżenia strony w rankingu, a co za tym idzie spadku widoczności naszej witryny. Jeżeli zależy nam na wydajnym SEO musimy zadbać o jakość i unikalność naszych treści. W sytuacjach, gdy nie mamy pewności co do pochodzenia tekstów znajdujących się na naszej witrynie można skorzystać z kilku narzędzi, które przeprowadzą szybką i dokładną analizę. Do najpopularniejszych z nich należą m.in.:

  • http://www.seoreviewtools.com/duplicate-content-checker/
  • http://www.copyscape.com/
  • http://www.siteliner.com/

Powyższe narzędzia  są w stanie przeprowadzić analizę treści zarówno tych wewnątrz strony (internal duplicate content) oraz tych, które wykryto na innych stronach internetowych (external duplicate content). Dzięki wykorzystaniu tych narzędzi będziemy mogli wprowadzić zmiany na stronie, które w efekcie doprowadzą do poprawy wyników pozycjonowania.

Do czego służy narzędzie Google Search Console?

Narzędzie jakim jest Google Search Console pozwala na szereg możliwości, z których wyróżnić możemy np. pomiar ruchu pochodzącego z wyszukiwarki Google. Narzędzie umożliwia również sprawdzenie stanu zaindeksowania strony w wyszukiwarce wraz z wszelkimi błędami oraz wykluczeniami spowodowanymi przekierowaniami, tagami kanonicznymi, komunikatami 404 oraz wieloma innymi.

Google Search Console jest narzędziem bezpłatnym, a do jego obsługi potrzebne jest jedynie konto Google. Dla pozycjonera jest to jedno z najważniejszych narzędzi, które wraz z Google Analytics są podstawą podczas analizy strony internetowej pod kątem wyszukiwarek.

Aby zalogować się do Google Search Console i sprawdzić stan danej strony w wyszukiwarce musimy mieć do niej dostęp i przejść pozytywnie proces weryfikacji witryny. Jeśli posiadamy już Google Analytics proces rejestracji Google Search Console jest uproszczony, jednakże jeśli nie to weryfikacja witryny możliwa jest za pomocą jednego z wielu sposobów:

  • przesłanie pliku HTML na stronę internetową,
  • dodanie metatagu do strony głównej,
  • weryfikacja z użyciem Google Tag Manager,
  • powiązanie rekordu DNS z Google.

Po pozytywnej weryfikacji sprawdzić będziemy mogli skuteczność witryny w wynikach wyszukiwania lub stan zaindeksowania wraz z błędami i ostrzeżeniami. Ponadto w Google Search Console przesłać można mapę witryny, która pomoże szybciej zaindeksować podstrony znajdujące się w serwisie.

Szczególnie ważna w ostatnim czasie jest również obsługa na urządzeniach mobilnych, a właśnie GSC pokazać może wszelkie strony z błędami jakie należy poprawić. Do najczęstszych z nich należą: mała czcionka utrudniająca czytanie tekstu, elementy klikalne zbyt blisko siebie, treść szersza niż ekran.

Skąd czerpać pomysły na słowa kluczowe do pozycjonowania?

Na rynku jest wiele narzędzi wspomagających proces wyszukiwania odpowiednich fraz. Są to narzędzia zarówno płatne jak i darmowe. Poniżej kilka polecanych narzędzi.

  • Planer Słów kluczowych Google Ads – narzędzie wspomagające tworzenie kampanii Google Ads, jednak staje się ono również niezwykle przydatne przy doborze słów kluczowych.
  • Ubersuggest – w Polsce może nie jest aż tak popularnym narzędziem jak inne, ale jest również wartym uwagi. Można go znaleźć na stronie Neila Patela.
  • Answer The Public – narzędzie rozpoznawalne głównie dzięki swojej oprawie wizualnej i prezentacji słów. Jedno z narzędzi, dla osób, które chcą bezpłatnie pozyskać nowe frazy do pozycjonowania.
  • Keyword Tool - nie wszyscy znają to narzędzie, a szkoda, gdyż jest niezwykle pomocne. Znajdziemy tutaj prezentacje podpowiedzi fraz z wyszukiwarki Google.
  • Senuto – jeśli myślisz nad kupnem sprawdzonego narzędzia z ogromną bazą słów kluczowych, to ta pozycja może być dla Ciebie odpowiednia. Propozycje nowych słów kluczowych to nie jedyna informacja jaką otrzymamy dzięki Senuto, to bardzo rozbudowane narzędzie, z którego korzysta znaczna część pozycjonerów.
  • Semstorm – posiada także bardzo dużą bazę słów. Wiele osób stosuje go jako zamiennik lub uzupełnienie Senuto. Od lat te narzędzia walczą o miano lidera w branży.
  • Surfer – narzędzie, które pozwala analizować kilkaset czynników konkurencji. Umożliwia także szybkie wyszukiwanie słów kluczowych, które posiada konkurencja, natomiast brakuje ich na naszej stronie.

Podsumowanie

Najważniejszym założeniem bloga w e-commerce musi być dostarczanie użytkownikom wartościowych treści. W innym przypadku, taki blog nie przyniesie oczekiwanych efektów. Natomiast poprawnie prowadzony blog, pozwoli na stworzenie więzi z grupą stałych czytelników, którzy równocześnie staną się stałymi klientami, pozyskiwanie nowych czytelników-klientów, a przede wszystkim zwiększenie ruchu i sprzedaży. To z kolei będzie skutkowało wyższymi pozycjami sklepu w rankingu wyszukiwarek. Po uwzględnieniu wszystkich korzyści płynących z prawidłowego prowadzenia bloga i w zasadzie braku minusów takiego zabiegu, każdy właściciel sklepu internetowego powinien rozważyć taką formę rozszerzenia witryny.

Wojciech Szymański
AUTOR
CEO Ideo Force
tel.500 226 626
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 4.4 na podstawie 5 ocen

Inne wpisy