Dobre praktyki Google Ads

Google Ads nie jest najbardziej intuicyjnym narzędziem od Googla. Poznaj dobre praktyki i dowiedz się, co zrobić, by konto reklamowe było uporządkowane i na jakie parametry zwrócić uwagę, tworząc reklamy.
11 stycznia 2022

Google LLC jest największym dostawcą usług reklamowych w Internecie. Wśród narzędzi, które oferuje znajdziemy między innymi Google Search Console służące do sprawdzania indeksacji strony, Google Trends pozwalające na śledzenie najczęściej wyszukiwanych w danej chwili tematów, Google Analytics do analizy ruchu na stronie i konwersji, czy też tytułowe Google Ads służące do tworzenia reklam. Właśnie tam warto wdrożyć pewne zasady, które w perspektywie czasu usprawnią pracę każdemu, komu udzielisz dostępów oraz sprawią, że Twoje reklamy będą dokładniejsze.

Spis treści:

  1. Google Ads – co to jest?
  2. Zalety Google Ads
  3. Dobre praktyki na koncie reklamowym
  4. Reklama w sieci wyszukiwania
  5. Reklama w sieci reklamowej
  6. Streszczenie
  7. Podsumowanie

Google Ads - co to jest?

Google Ads (w latach 2000-2018 znane pod nazwą Google Adwords) to narzędzie marketingowe służące do tworzenia reklam, wyświetlanych następnie wyszukiwarce Google lub/i na stronach sieci partnerskiej Google AdSense. Jest to narzędzie, którego nie można pominąć planując działania związane z SEM - Search Engine Marketing, czyli marketingiem w wyszukiwarce.

W narzędziu tym można zresztą nie tylko utworzyć kampanię w wynikach wyszukiwania czy sieci reklamowej, ale również skorzystać z planera słów kluczowych, tak aby odpowiednio dostosować je do naszej grupy docelowej. Aby rozpocząć korzystanie z Google Ads wystarczy posiadać konto Google - osobiste lub firmowe.

Zalety Google Ads

Niewątpliwą zaletą Google Ads jest możliwość zaplanowania czasu uruchomienia reklamy i jej edycja w czasie rzeczywistym, a także dokładne raportowanie dostępne z poziomu konta reklamowego wskaże wyniki kampanii i przedstawi poniesione wydatki. To między innymi na rzecz raportów warto przyjrzeć się dobrym praktykom na koncie reklamowym, które ułatwią analizę reklam i pozwolą je między sobą rozróżnić na większym arkuszu.

Poza tym należy pamiętać, że sama forma reklamowa jest odpowiedzią na aktualną potrzebę konsumencką. Użytkownik korzystający z wyszukiwarki, szuka w niej zazwyczaj tego, czego aktualnie potrzebuje. Dzięki temu reklama nie jest wyświetlana losowo, a trafia do użytkowników, którzy są realnie zainteresowani konkretną informacją, przedmiotem, czy też usługą, co zwiększa szansę na realizację celu, a w konsekwencji - zarobek.

Dobre praktyki na koncie reklamowym

Aby konto reklamowe było wdzięczne i służyło zarówno naszej marce, nam, pracownikom, czy obsługującym nas agencjom należy założyć je zgodnie ze sztuką. Google, jak każdy dostawca usług internetowych uwielbia testy A/B czy częste zmiany interfejsu, przez co może wywrócić naszą pracę nad reklamami do góry nogami i to w najmniej spodziewanym momencie. Żeby uchronić się przed kryzysem związanym z trudnością znalezienia potrzebnej nam reklamy, elementu, czy raportu warto już na samym początku zaprojektować konto tak, aby rozpoznawać poszczególne elementy bez większej trudności.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Do tego potrzebny jest pewien schemat nazewnictwa - nie musi być on taki sam dla każdego i każdej branży. Ważne, aby w obrębie jednego konta lub jednej agencji, która obsługuje wielu klientów i często robi to w różnych zespołach, schemat prowadzenia konta powinien być uspójniony, tak by każdy kto ma dostęp do konta reklamowego, na pierwszy rzut oka rozpoznawał na co patrzy. Aby zająć się uporządkowaniem lub stworzeniem nowego konta, należy poznać budowę konta reklamowego.

Porządkowanie reklamowego Google Ads

Struktura konta reklamowego składa się z czterech elementów: kampanii, grupy reklam, słów kluczowych i reklamy. Można przyrównać je do szafy. Wyobraźmy sobie szafę, która składa się z półek i organizerów na poszczególne ubrania. I tak - szafa będzie kampanią, w której będzie można zorganizować reklamy (ubrania), porządkując je na konkretnych półkach (grupy reklam) i organizerach (słowa kluczowe).

Kampania - nasza szafa - może zawierać kilka półek (grupy reklam), organizerów/wieszaków (słowa kluczowe) i mnóstwo ubrań (reklamy), jest ona spójna - reklamy znajdujące się w kampanii mają przykładowo takie same parametry dotyczące geotargetowania. Grupy reklam to półki - zawierają na przykład reklamy oraz zestaw słów kluczowych, czyli grupa reklam w rozumieniu półki może zawierać wiele ubrań, ale bezpieczniej jednego rodzaju, a zatem w tej samej szafie (kampanii) jedna półka (grupa reklam) będzie tylko przeznaczona na konkretny rodzaj ubrań (reklam) np. na jeansy, druga tylko na buty, a trzecia na sukienki, mimo, że wszystkie są docelowo dla Pani X (czyli naszego targetu).

Powyższe objaśnienie było całkiem chaotyczne, aby przewrotnie oddać nieporządek, jaki może wkraść się do konta reklamowego, jeżeli nie uspójnimy nazewnictwa i kategoryzacji. Ważne jest zresztą nie tylko nazewnictwo, ale i podział na różne kampanie. Jeżeli reklamujemy ten sam produkt, ale chcemy dotrzeć do innej lokalizacji, załóżmy odrębne kampanie, które nazwiemy zgodnie ze schematem, na przykład “Lokalizacja_Przedmiot_Data”, dzięki czemu łatwo znajdziemy interesujący nas element i szybciej porównamy statystyki. Oczywiście każdy parametr można zmodyfikować wg własnych preferencji, jednak należy pamiętać o powielaniu schematu.

Reklama w sieci wyszukiwania

Reklama w sieci wyszukiwania to jedna z opcji reklamowych w Google Ads. Jest to najczęściej stosowany typ działań promocyjnych w sieci. Można ją też nazwać reklamą w wyszukiwarce, co lepiej objaśni jej istotę, ponieważ wyświetla się ona tylko użytkownikom, którzy użyją słów kluczowych z nią powiązanych - czyli zaczną szukać interesującego ich produktu lub usługi. Jeżeli kilku reklamodawców używa tego samego słowa kluczowego, wyświetlenia odbywają się na zasadzie aukcji.

Porozmawiajmy o Twojej kampanii Google Ads.
Zapytaj o ofertę!

Reklamodawca, który ustawi większą stawkę za kliknięcie, ma większe szanse na zajęcie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania i przykucie wzroku potencjalnego klienta. Nie gwarantuje to jednak, że użytkownik kliknie w pierwszą wyświetloną reklamę. Należy zwrócić uwagę nie tylko na stawkę, ale też na inne parametry, między innymi - słowa kluczowe, teksty reklam i rozszerzenia.

Słowa kluczowe

Zanim stworzysz nową reklamę, koniecznie skorzystaj z planera słów kluczowych. To bezpłatne narzędzie będące częścią Google Ads, w którym sprawdzisz jakość wybranych przez siebie słów i to, jak będą one rezonować na koszt kampanii.

Planer słów kluczowych umożliwia wybór optymalnych słów kluczowych, ponieważ przedstawia takie parametry, jak: średnia miesięczna liczba wyświetleń, poziom konkurencyjności, stawkę za górę strony.

Możesz porównać kilka podobnych słów kluczowych i sprawdzić, które będzie dla ciebie najodpowiedniejsze. Dbałość o słowa kluczowe, to nie tylko ich wybór, ale też dobór odpowiedniego typu dopasowania. W Google Ads istnieje szereg dopasowań precyzyjnych i wykluczających. Aby je skonkretyzować lub wykluczyć należy ująć je pomiędzy wskazane przez Google znaki interpunkcyjne.

Dopasowanie przybliżone to opcja domyślna, nie używamy wówczas znaków interpunkcyjnych wpisując słowo do narzędzia. Jeżeli chcemy wyświetlać naszą reklamę na hasło jeansy, wystarczy wpisać po prostu jeansy. Trzeba jednak pamiętać, że wówczas użytkownikowi wyświetli się nie tylko nasza reklama, ale też inne o podobnej tematyce. W niektórych branżach targetowanie na słowa kluczowa, które wydają się ogólnikowe jest kosztowne. Dlatego oprócz weryfikacji słowa w Google Ads, warto skorzystać z Google Trends, by zobaczyć, które będzie lepsze dla naszej kampanii. Stosowanie domyślnej opcji dopasowania rozszerzy zakres wyświetleń, dzięki czemu reklamę zobaczy nawet osoba wyszukująca frazę synonimiczną  czy z błędem ortograficznym.

Drugim typem jest dopasowanie do wyrażenia, wówczas wybierając na przykład hasło strój do jogi musimy zapisać je w cudzysłowie strój do jogi. Wówczas wyszukujący może wpisać konkretne słowo, zbliżone odmiany lub nawet rozszerzyć je o długi ogon, wyszukując wygodnego, przecenionego czy też kolorowego stroju do jogi.    

Kolejny typ to dopasowanie ścisłe, zamykane w kwadratowym nawiasie [jeansy] - to hasło dokładne, które wyszukujący musi wpisać. Ten typ dopasowania jest przydatny dla bardzo wąskiego asortymentu, na przykład kiedy dany produkt ma tylko jedną nazwę i nie można jej synonimizować lub kiedy dana fraza jest frekwencyjnie często wyszukiwana.

Wykluczenia również dzielą się na przybliżone, dopasowane do wyrażenia i ścisłe, aby je zastosować wystarczy dopisać znak minus - przed dowolnym słowem kluczowym (również) w dopasowaniu. Jeżeli mimo wybrania jakościowych słów kluczowych, zastosowania właściwych dopasowań Twoja reklama nie jest wyświetlana, sprawdź treści i stan reklamy, zweryfikuj, czy stawka cost per click nie jest za niska i zbadaj ustawienia lokalizacji.

Treści reklam tekstowych - dos and don'ts

Stworzenie dobrej treści reklamowej nie jest trudne, wystarczy tak naprawdę kilka słów, które podkreślą to, czym wyróżnia się Twoja oferta na rynku. W reklamie tekstowej w wyszukiwarce dobrze uwzględnić atrakcyjne informacje, słowa kluczowe i dobre CTA, które sprawi, że nasz potencjalny klient wykona czynność na jakiej nam zależy - np. przeczyta więcej. Warto też testować kilka rodzajów treści, by mierzyć ich performance i wybrać lepszy wariant reklamy na przyszłość. Jednak, żeby nie było zbyt kolorowo na kreatywnych copywriterów w Google Ads czyhają również pułapki, które zakazują pewnych praktyk, takich jak: powtórzenia, używanie kapitalików, ozdobników czy zbędnej interpunkcji (na przykład nadmiernej liczby wykrzykników). Niemile widziane jest też nadmierne zachwalanie oferty - to słuszna uwaga Google, bo przecież każdy uważa swój produkt czy usługę za najlepszą na rynku. 

Case study

Kampania sprzedażowa w Google Ads dla sklepu internetowego.

Sprawdź! 

Reklamy powinny też być możliwie jak najbardziej rozszerzone. To sprawia, że zajmują więcej miejsca w widoku wyników wyszukiwania i lepiej przykują uwagę konsumenta niż konkurencja. Reklamy można rozszerzyć na przykład o aplikacje mobline, połączenia telefoniczne, lokalizację, objaśnienia, informacje, opinie, ceny, czy linki do witryn. Ostatni typ połączeń jest moim zdaniem najatrakcyjniejszy. Konsument nie musi wchodzić na stronę, by wybrać interesującą go zakładkę. Ten typ reklamy jest dobry dla klientów zarówno B2B jak i B2C. W przypadku B2B wyszukujący może przejść od razu do zakładki kontakt, podjąć działanie i stać się leadem, a w sektorze B2C wybrać kategorię produktów, której akurat szuka - np. odpowiedniego rodzaju kosmetyków czy ubrań.

 

Reklama w sieci reklamowej

Sieć reklamowa to przeróżne serwisy internetowe, które nie są wyszukiwarkami, ale umożliwiają na swoich stronach wyświetlenie reklamy stworzonej w Google Ads. Spektrum jest szerokie od serwisów video, przez blogi, portale kulinarne, przez serwisy medialne, aż po... Pornhub, co kilka lat temu wykorzystała firma ze sprzętem komputerowym, wyświetlając tam… reklamę myszki dla osób leworęcznych. To idealny przykład na to, że miejsce to może być naprawdę kreatywnie zagospodarowane i dotrze do potrzeb użytkowników ;).

Targetowanie

Aby kampania w sieci reklamowej była wyświetlana właściwej grupie, należy ją dobrze stargetować. Dobre targetowanie to takie, które dotrze do klienta. Jeżeli promujemy biznes lokalny, skupiamy się na lokalizacji, jeżeli na konkretnej kategorii usług - należy wybrać dopasowane kategorie tematyczne. Można też wybrać konkretne strony, na których chcemy wyświetlić reklamy - tak było w przypadku wcześniej wymienionego case’u. Nietrafione targetowanie szybko może zweryfikować czy stworzona przez nas w głowie persona na pewno jest zainteresowana prezentowaną ofertą. Ale uwaga. Kampania w sieci reklamowej może nie od razu przynieść efekty. W końcu użytkownik może nie podjąć decyzji zakupowej od razu. Wtedy warto postawić na remarketing.    

Remarketing

Po targetowanej kampanii w sieci reklamowej i nie tylko, zostaje nam baza użytkowników, z której możemy skorzystać tworząc nowe kampanie remarketingowe. Bazę użytkowników warto podzielić pod kątem tego, jakie akcje wykonali - bądź nie. Reklamę można zatem kierować do osób, które spędziły trochę czasu na stronie, ale nie wykonały żadnego działania związanego z zakupem. Może to świadczyć o ich zainteresowaniu ofertą. Taki użytkownik może jeszcze rozważać zakup, więc gdy przez stronę, którą akurat przegląda przemknie nam nasz produkt, skutecznie mu o sobie przypomnimy. W tym przypadku nie warto zapominać o kampaniach na porzucone koszyki w sklepach internetowych. Niejedno case study pokazuje, że w ten sposób można odratować koszyki i doprowadzić do konwersji. Nie warto też zapominać o osobach, które złożyły już w przeszłości zamówienie lub skorzystały z usługi wówczas warto zastanowić nie tylko się nad ponownym zareklamowaniem produktu/usługi, ale też udzieleniem dodatkowego rabatu.

Kreacja

Tworząc reklamę pamiętaj, że nie powinna ona kipić Twoją identyfikacją wizualną. Masz przedstawić przede wszystkim produkt. Jeżeli Twój key visual aż krzyczy z reklamy i kolorystycznie odbiega od reszty strony, małe prawdopodobieństwo, że trafi w serce klienta. Projektuj proste banery, zadbaj o odpowiednie hasła, a jeżeli nie reklamujesz usług, tylko produkty - przedstawiaj przede wszystkim zdjęcia produktowe wysokiej jakości. But na białym tle - to jest to.

Streszczenie 

  • Załóż schludne konto reklamowe, a to oszczędzi czas na wdrożenie kolejnych agencji i ułatwi zarządzanie kampaniami.
  • Zanim użyjesz słowa kluczowego dokładnie sprawdź jego potencjał i cenę za kliknięcie.
  • Nie używaj fraz, na które nie ma zapotrzebowania.
  • Dbaj o jakość reklam tekstowych - nie przesadź z zachwalaniem produktu, pisz poprawnie, zgodnie z prawdą.
  • Szukaj miejsc wyświetlania świadomie.
  • Reklamuj się w sieci reklamowej i w wyszukiwarce.
  • Pamiętaj o kontekście reklamy i remarketingu.
  • Nie trać potencjału - ratuj porzucone koszyki, przywracaj na stronę tych, którzy już tam byli.

Podsumowanie

Google Ads jest złożonym narzędziem, ale nie można odmówić mu efektywności. Wiele firm bazuje na tym narzędziu nawet budując swoje pierwsze sprzedaże. Jeżeli interesujesz się ecommerce i marketingiem internetowym, nie możesz pominąć tego narzędzia w swojej codziennej pracy. Brak konsekwencji i chaos w działaniach na koncie reklamowym Google Ads może doprowadzić do bałaganu, który uniemożliwi sprawną pracę. Dlatego warto zadbać o to, jak wygląda w środku, a chwila wysiłku odpłaci się dobrymi wynikami.

Ocena artykułu:
Dobre praktyki Google Ads
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 4 ocen

Autor

Inne wpisy

Początek roku to idealny moment na zmianę agencji e-marketingowej

Postaw na zespół ekspertów z Ideo Force!