To porównanie bardzo dobrze określa jak ważny jest marketing dla każdego biznesu. Bez dobrego marketingu nie przekonasz klientów do skorzystania z usług lub produktów Twojej firmy. Nie zainteresujesz ich ofertą swoich produktów, a bez celnych i skutecznych słów nie osiągniesz zamierzonych efektów biznesowych. Najpierw musisz zainteresować klientów swoimi produktami, a w tym pomogą Ci umiejętnie zaprojektowane opisy produktów. To właśnie one są czymś, bez czego nie możesz się obyć, jeśli zależy Ci na dobrej sprzedaży w sklepie internetowym.
Jakie opisy produktów tworzyć, aby zyskać uwagę klienta i zachęcić go do zakupów? Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem sklepu e-commerce, czy copywriterem, który chce zwiększyć wiedzę o tym, jak tworzyć dobre i skuteczne opisy produktów – mam nadzieję, że wiedza w tym tekście Ci się przyda.
Spis treści:
- Rola opisów produktów w marketingu e-commerce
- Dlaczego dobre opisy mają znaczenie?
- Dlaczego każdy e-sklep potrzebuje dobrych opisów produktów?
- Mózg klienta na zakupach, czyli o etapach lejka sprzedażowego
- O czym pamiętać przed tworzeniem opisów produktów?
- Dobry opis produktu, czyli jaki?
- Przykłady dobrych opisów produktów
- Dlaczego warto zainwestować w dobre opisy produktów dla sklepu internetowego?
- Jakich błędów nie popełniać podczas tworzenia opisów produktów?
- Streszczenie
- Podsumowanie
Rola opisów produktów w marketingu e-commerce
Możesz mieć najlepszy produkt na świecie, ale klient się o nim nie dowie, jeśli mu go odpowiednio nie zakomunikujesz. To tłumaczy dlaczego tak ważną i odpowiedzialną rolą jest właściwe komunikowanie produktu. Jak to zrobić? Jedną z najistotniejszych kwestii w tworzeniu opisów produktów jest prostota przekazu. W praktyce bardzo często wielu przedsiębiorców zapomina, że opisy powinny być zrozumiałe dla klientów, a te przesadnie kreatywnie mogą to zrozumienie im utrudniać.
Jedną z ról dobrych opisów produktów w sklepach internetowych jest to, aby przekazały klientom jak największą wartość informacyjną o produkcie. Bez precyzji np. w przekazywaniu szczegółów dotyczących specjalizacji technicznej danego produktu – nie zainteresujesz swoich klientów.Jeśli nie masz ochoty mieć podobnych opisów do producenta lub konkurencji – opowiedz klientowi jak produkt powstał w formie narracyjnej, bo taka forma komunikacji zawsze będzie wyróżniała się na rynku. Ludzie bardzo lubią opowiadanie historii i ta forma jest bardzo angażująca dla klientów.
Właśnie dlatego warto to wykorzystać, by opowiedzieć historię o tym, jak dany produkt powstał i co klient zyska, gdy go kupi. Gdy projektujesz opis pamiętaj również o wzmiance co klient może stracić, gdy nie kupi produktu.
Dlaczego dobre opisy mają znaczenie?
Z uwagi na fakt, że ok. 87 % klientów podejmuje decyzję zakupową na podstawie sposobu komunikacji opisów. Wbrew pozorom wielu klientów przywiązuje do tego szczególną uwagę. Dlatego tak ważne jest tworzenie naprawdę dobrych i skutecznych opisów produktów? Im większa wartość informacyjna połączona z odpowiednio wyważoną perswazją w opisach, tym większe zainteresowanie danym produktem i wzrost sprzedaży. Opisy produktów w sklepach internetowych informują klienta o właściwościach produktu. Pod względem informacyjności powinny być wyczerpujące, aby klient nie miał jakichkolwiek wątpliwości podczas zakupu.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Nierzadko opisy produktów przedstawiają historię powstania produktu (w przypadku specjalistycznych czy bardzo niszowych, ręcznie robionych produktów to bardzo dobre rozwiązanie). Niezależnie od komunikacyjności i celu danego opisu produktu jedno jest pewne: każdy z nich musi być napisany prosto, żeby odbiorca od razu zrozumiał, co masz na myśli. O wiele lepiej skupić się na prostej komunikacji, którą bez problemu zrozumie odbiorca Twojego produktu niż na zbyt przesadnej kreatywności, która nierzadko może zaburzyć to, co masz na myśli.
Dlaczego każdy e-sklep potrzebuje dobrych opisów produktów?
Unikatowe, komunikacyjne i wartościowe opisy produktów są niezbędne do dobrego pozycjonowania sklepu internetowego i zwiększenia wyszukiwalności w Google na konkretne frazy. To proces, ale jedną z ważnych kwestii, która wpływa na zaangażowanie klienta na etapie lejka sprzedażowego jest właśnie odpowiednia komunikacja w opisach.
To właśnie dobrze napisane opisy produktów pod seo ułatwią Ci dotarcie do klientów, którzy mogą być zainteresowani zakupem konkretnego produktu. Natomiast sposób komunikacji danego produktu lub usługi potrafi zaangażować i skutecznie przekonać klienta do zakupu. Z tego względu zdecydowanie warto zainwestować pieniądze w przygotowanie dobrych opisów produktów i jest to coś, na czym nie warto oszczędzać.
Mózg klienta na zakupach, czyli o etapach lejka sprzedażowego
Zanim jednak zaczniesz tworzyć opisy produktów, warto wiedzieć co nieco o ścieżce zakupowej Twojego klienta.
Klient musi wiedzieć czym jest Twój produkt, po co go stworzyłeś, jakie ma zalety, cechy, korzyści i jak mu realnie pomoże pokonać dany problem. Musisz przedstawić swój produktu jako jedyne dobre rozwiązanie dla swojego klienta. O czym jeszcze warto pamiętać podczas pisania? O tym, że każdy opis musi być prosto komunikowany i pozbawiony zbędnych słów. Projektując opis, musisz zrozumieć, jak klient kupuje i co wpływa na decyzję zakupową.
Klienci kupują produkty z różnych powodów: rzeczywistych potrzeb, a czasem tylko z powodów emocjonalnych by mieć mieć daną rzecz na własność. Innym powodem mogą być wartości danej marki, z którymi klient się na pewnym poziomie identyfikuje np. zależy mu na troszczeniu się o planetę i kupuje produkty tylko od marek, które w swoich działaniach marketingowych uwzględniają ograniczenie plastiku. Innym razem są to konkretne akcje marketingowe, które przyciągają uwagę klienta do marki np. specyficzny program lojalnościowy, czy atrakcyjne rabaty na konkretne produkty.
O czym pamiętać przed tworzeniem opisów produktów?
1. Poznaj dokładnie potrzeby i problemy Twojego klienta
Zanim zaczniesz tworzyć opisy produktów do sklepu, ważne jest by wiedzieć, jakie potrzeby i problemy ma Twój klient. Twoje produkty powinny być na nie celną odpowiedzią.
Nie ma niczego gorszego niż kierowanie swojego produktu do wszystkich grup klientów. Nie bez powodu istnieje przekonanie, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Kierowanie produktu do bardzo szerokiej lub niesprecyzowanej grupy docelowej to to ogromny błąd, bo nie jesteś w stanie trafić ze swoim produktem do każdego klienta! Dlatego przed pisaniem tak ważne jest to, aby określić do kogo kierujesz swoje produkty!
W marketingu to kiepska strategia, ponieważ ludzie mają różne upodobania i często jest tak, że to, co Ci się podoba, niekoniecznie spodobała się Twoim klientom. Precyzyjne określenie grupy docelowej klientów dla danego produktu pozwoli Ci odkryć to, czego klienci oczekują od produktu i przełożyć to na komunikację w opisach.
Im większa świadomość i wiedza o potrzebach Twoich klientów, tym łatwiej ją komunikować w odpowiednio sprzedażowy sposób. Twoje opisy powinny więc odpowiadać na pytania klientów, rozwiewać wątpliwości, zbijać obiekcje zakupowe i jednocześnie dostarczać wyczerpujących informacji o produkcie lub usłudze, a przy tym opowiadać o produkcie w naturalny sposób w towarzystwie dobrze dopasowanych słów kluczowych.
2. Konkret... a nie lanie wody!
Przed pisaniem warto się zastanowić, w jaki sposób Twój produkt rozwiązuje problemy Twojego klienta. Dlaczego może go potrzebować? W czym konkretnie pomoże mu to, co oferujesz? Co zyska z zakupu?
Oni potrzebują specjalnego bodźca i powodu do działania, który zwiększy konwersję w Twoim e-sklepie.
3. Co Twój produkt da klientowi?
Opisy produktów w Twoim sklepie internetowym nie są od tego, by się podobać innym. Mają działać na emocje Twoich klientów. W jaki sposób Twój produkt odpowiada na rzeczywiste potrzeby Twojego klienta?
4. Zanim cokolwiek napiszesz, zawsze pomyśl o tym, jak dany przekaz odbiorą Twoi klienci
Zanim zaczniesz pisać opisy, zastanów się, co chcesz w nich przekazać swojemu klientowi. Dobry opis nie tylko informuje, angażuje uwagę, ale również wpływa na emocje. Ma tylko informować klienta o szczegółach i parametrach technicznych produktu czy być czymś więcej?
Wtedy zyskasz pewność, że Twój klient w pełni zrozumie to, co chcesz mu przekazać. Myślenie o tym, jak dane słowa mogą być odebrane przez innych klientów, bardzo ułatwia przygotowanie dobrych treści.
5. Zadbaj o komunikacyjność w przekazywaniu informacji
Zastanawiasz się, dlaczego tak jest, że jedne produkty sprzedają się niczym świeże bułeczki, a na inne nikt nie zwraca uwagi? W czym tkwi sekret? W komunikacyjności! Opisy produktów należy tworzyć w taki sposób, by dostarczały klientom jak największej wartości informacyjnej. Co mam na myśli? Chodzi o to, by każdy z nich był tak konkretny i pełny szczegółów, które są istotne wyłącznie z punktu widzenia odbiorcy.
To nic innego jak tak przedstawiona narracja produktu, która wzbudza zaufanie do marki, mówi prawdę i jednocześnie informuje w neutralny sposób o korzyściach dla klienta, co dodatkowo bardziej go angażuje i wpływa na postrzeganie produktu. Bardzo ważny jest sposób, w jaki opowiadasz o swoim produkcie innym! Im bardziej zrozumiałe jest to, co chcesz przekazać, tym łatwiej o uwagę i zaangażowanie klienta.
6. Skutecznie zbijaj obiekcje zakupowe
Gdy tworzysz opis produktu lub usługi pomyśl o tym, jakie Twój klient może mieć wątpliwości. Jakie powody mogą go powstrzymywać przed dodaniem produktu do koszyka? Przeanalizuj wszystkie obiekcje przedzakupowe i przygotuj taką argumentację z językiem korzyści, by zbijać te wątpliwości krok po kroku, zdanie po zdaniu.
Twórz takie opisy, które nie pozostawiają wątpliwości i zbijają obiekcje niczym kula kręgle za pierwszym razem!
7. Dopasuj język komunikacji do głosu swojej marki
Przemyśl, w jaki sposób chcesz się komunikować ze swoimi klientami: bardziej oficjalnie czy na luzie? Dopasuj sposób swojej komunikacji do głosu marki tak, by styl komunikacyjny marki przekonywał klienta, wzbudzał zaufanie i jednocześnie był na tyle prosty w odbiorze, by klient w lot zrozumiał to, co masz mu do przekazania.
8. Używaj dobrych słów, które zwiększają sprzedaż i działają na zmysły!
Wcześniej pisałam o prostocie przekazu, a teraz dodam do tego, że warto wzbogacić swój przekaz o słowa, które mają wpływ na zwiększenie zainteresowania. To tzw. power words, czyli np. dynamiczne czasowniki, które bardziej angażują odbiorcę na etapie czytania treści czy np. krótkie zdania i komunikaty.
9. Opisuj... obrazowo, tak by to nie było tylko jedno słowo!
Nie jest tajemnicą, że na klientów najlepiej działa to, co mogą sobie wyobrazić. Opisuj więc produkty w taki sposób, by to było możliwe. Jeśli opisujesz np. miód wielokwiatowy przenieś klienta na łąkę, a potem opisz w obrazowy sposób np. jak miód powstaje tak, aby klient czuł, że jest uczestnikiem tego procesu.
W końcu mnóstwo ludzi kupuje dlatego, że dany produkt wywołuje w nich konkretne emocje. Tworząc opis – pamiętaj o tym, aby je wzbudzić. Jak? Możesz opisać produkt w taki sposób, że klient go sobie nie tylko wyobrazi, ale również zapragnie!
Dobry opis produktu, czyli jaki?
Każdego dnia mamy styczność w sieci z opisami produktów jako konsumenci, właściciele firm, copywriterzy. Bardzo trudno oprzeć się pokusie zakupu produktu, którego potrzebujesz i który ma dobrze opowiedzianą historię... Warto pamiętać, że na proces decyzyjny zakupów w B2B ma wpływ wiele czynników. Profesjonalne opisy produktów są tylko jednym z nich.
Na zmysły każdego z nas działa zupełnie coś innego, a dobry opis produktu dla każdego oznacza coś zupełnie innego. Jednych zaangażuje ciekawie przemycona historia w opisie produktu, którą można wykorzystać do opisania tego, jak produkt powstał. Taki narracyjny sposób komunikacji może stać się wyróżnikiem marki i... przełożyć się na sprzedaż.
Uwagę kogoś innego skupi proste wyjaśnienie technicznych szczegółów, a inny konsument zwróci uwagę wyłącznie na tzw. język korzyści, który niczym po nitce do kłębka przekona go do zakupu.
Przykłady dobrych opisy produktów
Już wiesz na czym się skupić, by tworzyć naprawdę dobre opisy produktów pod seo i takie, które będą zwiększały konwersję. Teraz pora, aby pokazać Ci kilka wybranych przykładów. Jeśli opisujesz kosmetyki naturalne, to warto zwrócić uwagę na poniższy przykład dobrego opisu kosmetyków, który należy do marki Resibo. Jednym z przykładów naprawdę dobrych opisów ma sklep z kosmetykami naturalnymi Resibo.
Przykładem jest opis kremu nawilżającego: "Solidnie nawilża, mocno odżywia i błyskawicznie regeneruje skórę dłoni. Tworzy na niej ochronny film zapobiegający utracie wilgoci. Działa także przeciwstarzeniowo. Lekka konsystencja sprawia, że bardzo szybko się wchłania, nie pozostawiając tłustej i lepkiej warstwy”.
Już w pierwszym zdaniu kremu naturalnego do rąk można dowiedzieć się JAK produkt pomaga klientowi: "Solidnie nawilża, mocno odżywia i błyskawicznie regeneruje skórę dłoni". Wybierając ten krem, klient od razu ma pewność, że krem szybko się wchłoni w skórę i nie pozostawi na powierzchni skóry lepkiej warstwy. To pewne uniknięcie problemu. Źródło: Resibo.pl
Inny przykład? Opony samochodowe! Ogromny wybór ogumienia sprawia, że często kierowcy najpierw porównują produkty, a potem szukają opon w odpowiednim rozmiarze. Są opony zimowe, całoroczne, letne, run flat aż po takie zaprojektowane specjalnie na rajdy samochodowe. W przypadku opon jedną z korzyści jest bezpieczeństwo.
Spójrz na fragment opisu opony: "Specjalna mieszanka gumowa z dodatkiem krzemionki gwarantuje kierowcy optymalne hamowanie na suchej i mokrej nawierzchni". Źródło: Euromaster.pl
A jak stworzyć mocno sprzedażowy opis produktu, który działa na emocje i potrzeby? Inspiracją może być np. opis najnowszego 14-calowego modelu Macbooka Pro ze strony Apple: "Jego piorunująco szybkie czipy M1 Pro lub M1 Max – pierwsze układy Apple stworzone specjalnie dla profesjonalistów – przynoszą rewolucyjną prędkość działania i przełomową wydajność baterii". Źródło: https://www.apple.com/pl/macbook-pro-14-and-16
Dlaczego warto zainwestować w dobre opisy produktów dla sklepu internetowego?
Według danych pewnego badania aż ok. 87 % klientów przywiązuje uwagę do sposobu komunikacji danego produktu w opisie. Im ciekawsze i przekonujące opisy dla klienta, tym większa szansa na pozytywną decyzję o zakupie.
Aż 50 % odbiorców odsyła produkty, jeśli opis nie jest zgodny z zamówionym przedmiotem, a 98 % rezygnuje z zakupów, jeśli opis nie zawiera pełnych informacji.
Dlatego tak ważne jest tworzenie naprawdę dobrych i skutecznych opisów produktów. Im większa wartość informacyjna i perswazyjna dla klientów zawarta w opisach, tym lepsza konwersja w sklepie internetowym.
Jakich błędów nie popełniać podczas tworzenia opisów produktów?
Zastanawiasz się, jakie są najczęściej popełniane błędy w opisach produktów? To nie tylko brak określonej struktury w tekście czy niewłaściwe formatowanie nagłówków, ale również niewystarczająco przekonująca komunikacja. To również bardzo częste mylenie cech produktu z korzyściami lub nieużywanie tych korzyści wcale w opisach produktów.
Jakich jeszcze błędów nie popełniać, gdy tworzysz opisy produktów?
- Nie upychaj słów kluczowych w opisie produktu na siłę – dobre opisy produktów wyróżnia to, że słowa kluczowe brzmią w tekście naturalnie, a sam opis jest czytelny, komunikacyjny i skutecznie wpływa na emocje odbiorcy. Jeśli chcesz, by Twój opis produktu przekonywał klienta do zakupu zrób wszystko, by opis brzmiał naturalnie i był zachęcający dla odbiorcy! Ponadto jeśli opis produktu jest przeładowany frazami, nie wygląda naturalnie i nie zachęca do czytania ani tym bardziej do zakupu!
Mylenie cech produktu z korzyściami lub brak korzyści – bardzo często widzę, że niektóre opisy produktów w sklepach internetowych nie zawierają w ogóle korzyści dla klienta, które zachęcałyby go do zakupu. Czasami też korzyści są mylone z cechami produktów, przez co opis nie komunikuje pełnych wartości produktu i nie zachęca klienta do zakupu. To jedne z najczęściej popełnianych błędów w opisach produktów! Nie popełniaj ich! Opis produktu najpierw powinien wskazywać konkretne informacje o produkcie, przedstawiać cechy i zalety, a następnie komunikować jak najprościej wartość dla klienta za pomocą odpowiednio wyważonego języka korzyści.
Wystrzegaj się zbyt długich i oczywistych zdań w opisach – dlaczego to takie ważne? Głównie dlatego, że takie słowa niepotrzebnie wydłużają zdania i zaburzają komunikacyjność opisu. Efekt? Klient ma mniejszą chęć na zakupy.
Schematyczność i brak oryginalności – prostota przekazu w opisach nie wyklucza kreatywności. Jednak pamiętaj o tym, aby nie nadużywać copywriterskich formułek, wyświechtanych określeń.
Brak myślenia o rzeczywistych potrzebach użytkowników produktów – tworząc opis, zawsze miej przed oczami potencjalnego klienta i zastanów się, naprawdę go potrzebuje. Pomyśl, w jaki sposób Twój produkt spełnia potrzeby docelowego klienta. Na czym mu zależy? Jakie informacje są ważne z jego perspektywy?
Lanie wody, czyli wypełniacze i zdania nie wnoszą żadnej wartości dla odbiorcy – każdy opis jeszcze raz dokładnie przeczytaj i przeanalizuj, aby upewnić się, że nie ma w nim wypełniaczy, czyli po prostu zbędnych słów. Pozbądź się zdań, które nie wnoszą żadnej wartości dla użytkownika. Dlaczego to konieczne? Bo wypełniacze zmniejszają zainteresowanie produktem i sprawiają, że klient po prostu nie czuje się ani trochę zachęcony do zakupu.
Niewystarczająco wyjaśnione działanie produktu, które nie przekonuje do zakupu – Brak klarownej komunikacji nie przekonuje do zakupu, dlatego warto zrobić wszystko, aby przenalizować opis swojego produktu pod kątem komunikacyjności i prostoty tego, co chcesz przekazać. Jeśli na etapie czytania – nadal Twój przekaz jest niezrozumiały, ulepsz go i uprość najbardziej jak to tylko możliwe. Tylko wtedy Twój klient go zrozumie!
Brak komunikatów sprzedażowych, pomijanie CTA czy języka korzyści – kolejnym błędem jest niestosowanie odpowiednio dopasowanych komunikatów sprzedażowych, czyli tzw. CTA – wezwań do działania.
Niedopasowanie języka do tzw. tone of voice marki i odbiorców grupy docelowej – niewłaściwy sposób komunikacji o produkcie, który nie jest dopasowany do tone of voice marki – nie zaangażuje wystarczająco klienta, by dokonał zakupu. Czasami nawet zaburza to zbyt nachalna perswazja, która może spowodować odwrotny skutek do zamierzonego, dlatego język opowieści o produkcie powinien być dopasowany do tzw. stylu komunikacyjnego marki.
Brak oryginalnych opisów na stronie www powoduje duplicate content i czyni je nieskutecznymi – pamiętaj o tym, że kopiowanie opisów od producenta lub konkurencji nie jest dobrym rozwiązaniem i ma wiele niekorzystnych konsekwencji dla Twojego e-sklepu. Duplicate content nigdy nie służy Twojej witrynie i obniża jej pozycję w wynikach wyszukiwania! Aby tego uniknąć – zawsze pamiętaj o tworzeniu unikatowych opisów produktów lub jeśli nie masz na to czasu – zleć je dobremu copywriterowi!
Brak znajomości zasad typograficznych i formatowania tekstów – zaburzanie czytelności opisu i przekazu utrudnia brak odpowiedniego formatowania opisu, niestosowanie nagłówków czy zbyt długie ściany tekstu, brak wypunktowań. Jeśli chcesz, by Twój klient przezytał opis – zrób wszystko by był jak najbardziej czytelny!
Streszczenie
- Jeśli jesteś przedsiębiorcą – nie żałuj pieniędzy na inwestowanie w dobre opisy produktów, bo dobrze opisane produkty wpływają na emocje klientów i zwiększają sprzedaż!
- Jeśli jesteś copywriterem – twórz przekonujące opisy produktów, które będą w zrozumiały sposób komunikowały klientom wartość z zakupu produktów.
- Zawsze przed pisaniem – myśl jak klient. Przedstawiaj informacje zwięźle, precyzyjnie komunikuj korzyści.
- Nie nadużywaj słów kluczowych w opisach, które mogą zaburzyć naturalność tekstu i zmniejszyć zainteresowanie klienta!
- Pisz precyzyjnie – tak, aby klient nie miał wątpliwości co do zamieszczonych informacji w karcie produktu.
- Pamiętaj o używaniu języka korzyści (języka sprzedażowego) w swoich opisach, bo bez tego nie zainteresujesz klienta produktem!
Podsumowanie
Dobry opis produktu… rozpala wyobraźnię, wpływa na emocje i zwiększa sprzedaż!
Już wiesz, jak ważna jest prosta i dobra komunikacja w opisach produktu i co robić, by zainteresować klienta swoimi produktami. Przestrzegaj tych wskazówek, a jestem przekonana, że stworzysz naprawdę dobre, merytoryczne i przekonujące do działania opisy produktów.