Koniec ery ciasteczek. Jak zadbać o dane?

Czy da się pogodzić prywatność z pozyskiwaniem informacji? Już niebawem, bo w 2022 roku w Chrome znikną pliki cookies innych firm. Google Chrome ma największy udział w rynku przeglądarek na świecie, dlatego blokowanie ciasteczek będzie niemałym wyzwaniem.
24 lutego 2021

Wszyscy dobrze znamy komunikaty mówiące o korzystaniu przez stronę z plików cookies. Obowiązek informowania użytkowników o korzystaniu przez stronę z ciasteczek istnieje od 2013 roku. Pliki cookie to niewielkie fragmenty tekstu wysyłane do przeglądarki przez stronę podczas jej przeglądania – odwiedzana strona wysyła do przeglądarki plik z danymi, co umożliwia zapamiętanie informacji o zachowaniu użytkownika.

Spis treści:

  1. Do czego służą pliki cookie?
  2. Czas na Chrome
  3. Co zmieni koniec ciasteczek?
  4. Jak teraz zadbać o dane?
  5. Streszczenie
  6. Podsumowanie  

Do czego służą pliki cookie?

W plikach przechowywane są dane i ustawienia, które pozwalają wyświetlać na stronie odpowiednie informacje oraz służą do śledzenia użytkowników (gromadzenia danych dotyczących aktywności i tożsamości użytkowników) podczas ich kontaktu ze stroną.

Pliki cookies dzielimy na własne oraz innych firm. Własne pliki cookies (first party cookies) tworzy strona odwiedzana przez użytkownika, a pliki cookie innych firm tworzą inne strony, a z ich danych korzystają reklamodawcy. Od 2022 roku Google chce blokować w Chrome pliki pochodzące z innych stron niż przeglądana witryna, czyli pliki cookie stron trzecich (third party cookie).

Cookies Explained
https://web.dev/samesite-cookies-explained/

To właśnie dzięki first party cookies nie musisz ponownie wypełniać formularza na stronie internetowej i logować się, albo znowu dodawać produktów do koszyka, a strona zapamiętuje ustawienia języka i lokalizacji. Z kolei pliki cookie innych firm np. sprawiają, że widzisz reklamy produktów, które przeglądałeś na innej stronie (retargeting).

Czas na Chrome

Google nie jest pionierem w blokowaniu plików cookies innych firm. Zasady te wprowadziły już Apple w Safari, Mozilla w Firefox i Microsoft w Edge. Google cały czas ulepsza zmiany i pracuje nad polityką prywatności – w 2020 roku poprawiło technologię Cookie Policy SameSite.

Więcej o stanie/statusie plików cookies w przeglądarkach możemy dowiedzieć się z otwartego projektu – https://cookiestatus.com

Chrome to najpopularniejsza przeglądarka internetowa w Polsce i na świecie –  w ciągu ostatnich 12 miesięcy jej udział w światowym rynku przeglądarek wyniósł ponad 63%.

Udział przeglądarek
Udział przeglądarek internetowych w światowym rynku w latach 2012-2020

Zapowiadane zmiany z pewnością będą odczuwalne, zwłaszcza dla reklamodawców. Prace trwają już od 2019 roku, kiedy to ogłoszono inicjatywę The Privacy Sandbox, której celem jest stworzenie dobrze prosperującego ekosystemu internetowego, domyślnie prywatnego i szanującego użytkowników. Według idei Privacy Sandbox dane osobowe użytkowników powinny być chronione i nie mogą  być udostępniane w sposób umożliwiający ich identyfikację. Privacy Sandbox „proponuje zestaw interfejsów API chroniących prywatność w celu wspierania modeli biznesowych.” Na blogu Chromium Justin Schuh, Director Chrome Engineering pisze: „Użytkownicy domagają się większej prywatności – w tym przejrzystości, wyboru i kontroli nad sposobem wykorzystania ich danych – i jest oczywiste, że ekosystem internetowy musi ewoluować, aby sprostać tym rosnącym wymaganiom.” Reklamodawcy również mogą zgłaszać swoje propozycje i uwagi. Więcej o tym, jak wziąć udział w inicjatywie Privacy Sandbox pod tym adresem: https://developer.chrome.com/blog/privacy-sandbox-participate/.

Wiemy jak wypromować markę w internecie! Tworzymy skuteczne strategie marketingowe, które wyróżniają się oryginalnością.
Zaskocz swoich Klientów i zdobądź sukces!
Skontaktuj się

Jednym z trzech rozwiązań w ramach Privacy Sandbox jest właśnie wyłączanie plików cookie innych firm. Ten projekt obejmuje: zwiększenie bezpieczeństwa obecnych technologii internetowych tj. oddzielanie własnych plików cookie i plików innych firm (wymóg oznaczania plików cookies innych firm jako SameSite=None oraz oznaczanie ich jako bezpieczne – dostępne przez HTTPS), tworzenie własnych zestawów i usuwanie plików cookie stron trzecich.

Co zmieni koniec ciasteczek?

Google korzysta z kilku rodzajów plików cookie do: zapamiętania ustawień strony, zapewnienia bezpieczeństwa (pliki identyfikujące konto Google i wskazujące ostatnią godzinę logowania), usprawniania procesów, bez których nie jest możliwie korzystanie z usług Google, poprawy komfortu przeglądania stron (w tym również do anonimowego pomiaru reklam partnerskich i reklam PPC), poznawania użytkowników dzięki statystykom dostarczanym w firmie raportów przez Google Analytics – narzędzie korzysta z zestawu plików cookie, a także wyświetlania reklam odpowiadających zainteresowaniom użytkowników oraz potrzebom reklamodawców i wydawców.

I zatrzymajmy się przy reklamach. Za pomocą plików cookie i skryptów innych firm możliwe jest śledzenie konwersji, wyświetleń reklam i kliknięć. Dzięki ciasteczkom można personalizować reklamy, a więc dopasować je do użytkowników, pomijać już wyświetlane i ulepszać raporty o skuteczności reklam. Wszystko za sprawą danych osobowych umieszczonych na koncie Google, zainteresowań i danych reklamodawców współpracujących z Google. Decyzja o personalizacji należy do użytkowników.

Personalizacja reklam

Blokowanie plików cookie innych firm odczują reklamodawcy, jednak własne ciasteczka pozostają bez zmian. Oznacza to, że reklamy wciąż będą skuteczne, ale oparte na nieco innych danych, o czym mowa w ustaleniach Privacy Sandbox.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

W zakresie pomiaru konwersji będzie to Aggregated Reporting API – nowy interfejs API umożliwiający łączenie informacji z wielu witryn w jeden raport z zachowaniem prywatności oraz interfejs API do pomiaru konwersji po kliknięciu na poziomie zdarzenia. Natomiast w zakresie kierowania reklam Privacy Sandbox mówi o kierowaniu kontekstowym i na własne dane, kierowaniu na podstawie zainteresowań (Federated Learning of Cohorts) i remarketingu.

Jak teraz zadbać o dane?

Wiadomo, że im więcej mamy informacji o odbiorcy, tym lepiej przygotujemy reklamę, pojawi się ona we właściwym czasie i miejscu, a jej zawartość i forma będzie zgodna z jego oczekiwaniami.

Case study

Konkurs z wykorzystaniem chatbota

Sprawdź! 

Reklamy można dopasowywać do użytkownika wykorzystując remarketing, kierowanie kontekstowe, dane oparte na zainteresowaniach oraz dane własne. Zarówno korzystanie z danych kontekstowych jak i własnych nie wymaga informacji innych niż te, które użytkownik  „zostawia” swoją aktywnością na stronie. Pozostałe dwa sposoby, czyli remarketing i reklamy oparte o zainteresowania korzystają już z plików cookie. Privacy Sandbox proponuje dwa rozwiązania:

  • TURTLEDOVE w zakresie remarketingu oraz FLEDGE – to przeglądarka, a nie reklamodawca przechowuje informacje o możliwych zainteresowaniach użytkownika, reklamodawca może korzystać z reklam opartych o zainteresowania, ale nie może tego łączyć z danymi o użytkowniku, strony i sieci reklamowe nie mogą poznać zainteresowań użytkowników. FLEDGE rozszerza opcja TURTLEDOVE, a propozycja ta ma zostać udostępniona do testowania w 2021 roku.
  • Federated Learning of Cohorts (FLoC) w zakresie reklamy opartej o zainteresowania – interfejs API generuje grupy podobnych osób, określane jako „cohorts”. Dane pochodzą z przeglądarki użytkownika, ale nie można z nich korzystać do identyfikacji i śledzenia.

Pewne jest to, że ciasteczka innych firm nie będą dostępne i wydarzy się to w 2022 roku. Co można z tym zrobić? Czas skupić się na własnych danych. A te pochodzą z analizy zachowań użytkowników strony lub aplikacji i informacji, które sami zostawiają na stronie/w aplikacji, ale także social media, e-maili czy firmowego systemu CRM.

Z pewnością czas na budowanie własnych baz danych. Według raportu z 2017 roku „Data-driven marketing w Polsce” większość badanych reklamodawców korzysta ze swoich danych, a prawie połowa z danych zewnętrznych. Przykładem marki skutecznie korzystającej z data driven marketing jest Unilever, wykorzystująca do komunikacji dane i działania w modelu programmatic.

Data driven
Raportu „Data-driven marketing w Polsce”

Zamknięcie pewnych możliwości, oznacza pojawienie się innych i tak też należy traktować koniec ery ciasteczek. Ograniczenia z pewnością przyczynią się do szukania nowych rozwiązań reklamowych i jeszcze lepszego wykorzystania danych, które wciąż pozostają dostępne.

Streszczenie

  • W 2022 roku Google wyłącza możliwość korzystania z plików cookie innych firm – Google dało sobie dwa lata na zmiany ogłaszając to w 2020 roku.
  • Blokowanie plików cookie innych firm trwa już od kilku lat, co widać w przeglądarkach Safari, Firefox i Edge.
  • Mimo ograniczeń związanych z third party cookie, wciąż będzie można korzystać z własnych plików cookie.
  • Z myślą o ochronie danych powstała inicjatywa The Privacy Sandbox, w ramach której opracowuje się rozwiązania dotyczące m.in. wyłączania plików cookie innych firm.
  • Kończąca się era plików cookie innych firm zwiększy rolę marketingu opartego na własnych danych.

Podsumowanie

Ruch ze strony najpopularniejszej przeglądarki nie jest zaskoczeniem. Obserwujemy coraz więcej posunięć w zakresie ochrony prywatności. Nie dotyczą one jedynie przeglądarek internetowych. Przykładem jest chociażby funkcja AppTrackingTransparency w systemie iOS 14 dotycząca śledzenia przez aplikację użytkowników. Po tym jak Apple, Mozilla i Microsoft wprowadziły zmiany w zakresie third party cookies, nieuniknione stało się podjęcie działań przez Google, a będących odpowiedzią na oczekiwania związane z prywatnością.

Aleksy Zakrzewski
AUTOR
Online Advertising Specialist
tel.513 829 859
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 1 ocen

Inne wpisy