Każdego roku, marki przygotowują specjalne oferty, kampanie reklamowe i akcje promocyjne. Część z nich idzie znacznie dalej i propaguje swoimi działaniami postawy społeczne, zwracając uwagę na problemy dotykające kobiety na całym świecie. Międzynarodowy Dzień Kobiet już w niedzielę. Jako że idea tego święta w marketingu internetowym ma szczególne znaczenie, a ubiegły rok obfitował w interesujące wydarzenia, postanowiliśmy zaktualizować nasz artykuł.
Spis treści:
W Polsce, już od lutego wzrasta zainteresowanie Dniem Kobiet. Sklepy prześcigają się w rabatach, a konsumenci wypatrują okazji do tańszych zakupów i uczestnictwa w specjalnych wydarzeniach.
Dzień Kobiet 2020
Na początek przyjrzyjmy się obniżkom cen, które mają zazwyczaj miejsce podczas różnych świąt, nie tylko w Dniu Kobiet. Możecie zajrzeć do naszego Kalendarza marketingowego 2020 i sprawdzić, kiedy jeszcze warto pomyśleć nad zorganizowaniem wydarzenia interesującego z punktu widzenia konsumenta i branży.
Rabaty od kilku do kilkudziesięciu procent to jedna z najpopularniejszych praktyk. Na fanpage bydgoskiego sklepu marki Levis dodano informację o 20% rabacie na kolekcję damską.
Poniżej sklep z branży obuwniczej, który przygotował dla klientów obniżkę cen tylko 8 marca.
źródło: https://www.eobuwie.com.pl/
Popularnością cieszy się nie tylko rabat, ale także darmowa dostawa czy użyteczne dodatki do zamówienia, takie jak np. torba bawełniana.
źródło: https://rowinskabusinesscoaching.com/
Przejdźmy do inicjatyw społecznych związanych z kobietami i połączonych z 8 marca. W sieci głośno zrobiło się za sprawą akcji Bolt. Firma poruszyła ważny społecznie temat – wynagrodzenie kobiet w Polsce. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, wynagrodzenie mężczyzn w październiku 2018 r. było wyższe od wynagrodzenia kobiet o 19,9%. Odpowiedzią firmy na to zjawisko jest zniżka dla kobiet na 5 kolejnych przejazdów. Warunkiem jej otrzymania jest zrobienie selfie, dodanie zdjęcia do relacji i oznaczenie Bolt Poland. W poście na Instagramie dodano, że rabat nie rozwiąże problemu, ale z pewnością przyczyni się do budowania świadomości w tym temacie. Zarówno zwolenników, jak i przeciwników akcji nie brakuje. Jedno jest pewne, mówi się o niej!
Dzień Kobiet 2020 w ciekawy sposób świętuje Galeria Północna w Warszawie, otwierając w 8 marca ponad 50 sklepów. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie to, że w Polsce obowiązuje zakaz handlu w niedzielę. Jest to jednak możliwe, ponieważ sklepy będą obsługiwane nie przez pracowników, a właścicieli, na co już prawo w Polsce zezwala. „Handlowa niehandlowa” to wydarzenia, któremu będzie towarzyszyć wiele atrakcji.
źródło: https://pl-pl.facebook.com/galeriapolnocna/
Firma Redro, z okazji Dnia Kobiet zorganizowała akcję charytatywną. Przez cały marzec można kupować unikatowe, specjalnie na tę okazję zaprojektowane plakaty. Część zysków ze sprzedaży zostanie przekazana dla organizacji Centrum Praw Kobiet. Marka chce w ten sposób zwrócić uwagę na problem przemocy i dyskryminacji kobiet.
Jak widać, Dzień Kobiet jest okazją do wypromowania marki, zwrócenia uwagi na problemy dotykające kobiety oraz wsparcie rozwiązań i instytucji działających na rzecz kobiet. Dlatego, nie tylko właściciele e-commerce mają okazję do świętowania wraz z kobietami, ale firmy świadczące usługi i producenci.
Dzień kobiet 2019
Coraz częściej możemy zobaczyć, że Międzynarodowy Dzień Kobiet to doskonała okazja do tego, aby zwrócić uwagę na inne, ważne dla społeczeństwa problemy.
Dzisiaj wybraliśmy dla Was 8 ciekawych, naszym zadaniem, akcji z okazji Dnia Kobiet, które prezentujemy poniżej, a w drugiej części tego wpisu znajdziecie garść inspiracji, jak przygotować kampanię marketingową na ten dzień.
kcje społeczne
Avon wspiera ogólnoświatową kampanię stand4her. Globalna kampania marki ma na celu wspieranie kobiet na całym świecie przede wszystkim w wyrażaniu siebie, w rozwijaniu swoich kompetencji oraz pomaganiu im w rozwoju i spełnianiu zawodowym.
Źródło: https://lifestyle.newseria.pl/biuro-prasowe/uroda/avon-wspiera-kobiety-na,b311172622
Krakowski Alarm Smogowy przygotował kampanię, której celem jest zwiększanie świadomości wymagań uchwały antysmogowej. Kampania wystartowała 1 marca, a jej punkt kulminacyjny jest właśnie 8 marca.
Źródło: https://www.facebook.com/ZielonaMalopolska
Starbucks i Power Speech na Dzień Kobiet - z okazji Dnia Kobiet, Krakowski Starbucks organizuje spotkanie dla kobiet, które ma motywować i inspirować kobiety do tego, aby zawsze pozostawały wierne swoim wartościom, nie bały się podejmować decyzji, które mogą okazać się niepopularne.
Fundacja Sukces Pisany Szminką i akcja #NiePrzepraszamZa została skierowana oczywiście do kobiet, a jej celem jest zmobilizowanie kobiet do tego, aby miały pewność i wiarę w siebie. W akcję włączyło się wiele znanych kobiet. Akcja ma pokazać, za co kobiety w dzisiejszym świecie nie muszą przepraszać.
Akcje rekrutacyjne
Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych przygotowały kampanię rekrutacyjną skierowaną do kobiet. „Każdy superbohater ma własną historię” – taki jest początek spotu promocyjnego realizowanej kampanii, której celem jest zachęcenie kobiet do wstąpienia w szeregi US Air Force.
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=XA7c4FoT1SA
Pratt & Whitney Rzeszów z okazji Dnia Kobiet zorganizował Rekrutacyjny Dzień Otwarty dla Pań. Podczas tego dnia można zobaczyć jak wygląda hala produkcyjna oraz poznać pracujące już operatorki. Dodatkowo można zgłosić się na spotkanie z rekruterką, która opowie jak wygląda praca w firmie.
Kampanie sprzedażowe
Marka Yes, dla rozważnych i spontanicznych, w swoim sklepie internetowym przygotowała specjalną promocję na zakupy. Z promocji można korzystać już 15 lutego i zrobić sobie prezent na 8 marca.
Real Time Marketing
Marka McDonald’s na swoim fanpage opublikował Real Time Marketingowy post z okazji Dnia Kobiet, pokazujący że nie ma różnic między kobietami i mężczyznami.
Dzień kobiet to już nie tylko kojarzone z tym świętem „goździki i rajstopy”, to kolejna okazja, którą możemy wykorzystać w naszych działaniach marketingowych.
A jak zatem przygotować skuteczną kampanię reklamową na Dzień Kobiet?
Kampanie reklamowe
Bardzo często w działaniach performance sklepy skupiają się na targetowaniu reklamy na tych, którzy poszukują prezentu, ale czy to jedyny słuszny kierunek? Jak widać na wielu przykładach niekoniecznie. Kto przecież sprawi kobiecie lepszy prezent niż ona sama sobie?
Targetowanie, kim są nasi potencjalni klienci i dokąd zmierzają?
Planując kampanię z okazji Dnia Kobiet przygotuj dwie reklamy skierowane do dwóch grup: mężczyzn, którzy planują zakup prezentu dla kogoś i kobiet, które chcą same siebie obdarować upominkiem. Przy reklamach dla tej pierwszej z grup, pamiętaj, że budżety przeznaczone na prezenty są różne, dlatego zadbaj o zdywersyfikowaną ofertę, w której Twoi odbiorcy będą mogli wybrać zarówno z propozycji produktowych, jak i cenowych. Pamiętaj, że według badań mężczyźni bazują na twardych danych.
Kolejną reklamę targetuj na kobiety. Kobiety skupiają się na promocjach, wyprzedażach, działają bardziej emocjonalnie. Ponadto, są opiekuńcze, ale lubią być także rozpieszczane. Cenią sobie, gdy ktoś je może w niektórych obowiązkach wyręczyć. Oznacza to, że najważniejsze, abyś zadbał o taki pakiet, który będzie zawierać zarówno promocje przeznaczone tylko dla nich, ale także pakiety np. rodzinne.
Przekaz reklamowy, czyli mów do mnie tak, że będę chciał(a) Cię słuchać
Odpowiednio sformułowany komunikat to połowa sukcesu. Treść musi być dopasowana do grupy docelowej – język, styl, forma. Jeśli naszą grupą docelową są kobiety młodsze, w wieku do 25 lat – zadbaj o kolorową grafikę, wyraźne napisy, tekst z emotikonkami. Kobiety powyżej 25 roku życia niekoniecznie są zwolenniczkami jaskrawych, krzykliwych komunikatów – pomyśl nad estetyczną, oryginalną grafiką i tekstem, który przemówi językiem korzyści.
Kobiety w dniu ich święta szukają czegoś wyjątkowego, czegoś, co wybije się spośród pozostałych propozycji. Zatem wczuj się w rolę kobiety i zastanów się, co być chciał usłyszeć.
Wybierz produkty do promocji
Niekoniecznie musisz w ramach promocji przecenić wszystkie swoje produkty w sklepie, aby wzbudziła ona zainteresowanie użytkowników. Zastanów się, jakie produkty mogą być najbardziej interesujące dla kobiet i jednocześnie, na które możesz udzielić najwyższych zniżek – na ich promocji się skup, np. bestsellerowa gąbeczka soniczna, która zapewni Twojej skórze nieskazitelny blask, tylko dzisiaj z kodem dzienkobiet 20% taniej!
W przypadku przekazu skierowanego do mężczyzn pamiętaj, ze tu pomocne będą twarde dane – 90% naszych konsumentek jest zadowolona z zakupu – sprawdź opnie innych użytkowników i zainspiruj się.
zy tylko rabaty i promocje?
Oprócz typowych promocji i rabatów warto też wykorzystać każde święto do budowania pozytywnego wizerunku marki. Jak? Czasem wystarczą życzenia, docenienie, pokazanie innych wartości. Przemyśl, jak możesz wykorzystać swój produkt do tego i jak włączyć się w ważne akcje społeczne.
Płatne kampanie reklamowe i remarketingowe
Jeśli chcesz zwiększyć konwersję, niezbędna będzie inwestycja. Zaplanuj w swoim budżecie dodatkowe środki na reklamę z okazji Dzień Kobiet. Czyli nie tylko przygotowanie ładnej kreacji graficznej otulonej w dobrze skonstruowany komunikat, ale zadbanie o budżet reklamowy sprawi, że będziesz widoczny.
Wykorzystaj zbudowane wcześniej grupy remarketingowe, do których możesz wracać z przekazem za pomocą remarketingu. Dzięki niemu będziesz widoczny dla osób, które kiedyś przeglądały Twoją ofertę. Użytkownicy, którzy poszukują podobnych produktów czy usług, łatwiej dotrą do Twojego komunikatu.
Czas kampanii
Czas to kolejny kluczowy element każdej kampanii reklamowej. Nie zostawiaj promocji na ostatni dzień, na ostatnią chwilę. Przemyśl znacznie wcześniej jej strukturę, określ grupę i cel, jaki chcesz osiągnąć. Następnie daj użytkownikom możliwość odnalezienia Twojej oferty. W Dniu Kobiet może być za późno, by się wybić. Dotrzyj więc do nich przed falą informacji, daj się zapamiętać. Może tydzień kobiet? Na taki krok zdecydowała się niegdyś Galeria Marek.
Źródło: https://freshmail.pl/blog/inspirujace-kampanie-na-dzien-kobiet/
Podsumowanie
Dzień Kobiet to niewątpliwie święto, w które warto zaangażować się prowadząc e-commerce ale także jest to świetna okazja, aby dołożyć cegiełkę w procesie brandingu.
Pierwszym, najważniejszym aspektem do rozważenia jest cel, jaki chcemy osiągnąć naszymi działaniami – promocja marki, większa sprzedaż. Konwersja oczywiście nie dyskredytuje nas z działań brandingowych, jednak w tym wypadku oprócz interesującego przekazu musimy zastanowić się nad korzyściami, jakie możemy zaproponować, aby wybić się spośród pozostałych ofert konkurencji.
Gdy ustalimy swój cel, musimy określić grupę docelową, do której chcemy trafić z przekazem. Następnie sformułować komunikat i rozpocząć promocję.
Brzmi prosto? Czy tak rzeczywiście jest? Clou tkwi w tym, jak bardzo wczujecie się w potrzeby swoich odbiorców. I ostatnie – czas. Dajcie użytkownikom możliwość odnalezienia Waszej oferty, przejrzenia jej i skorzystania. Dzień Kobiet to rzeczywiście tylko 1 doba, ale przygotowanie należy zacząć znacznie wcześniej.



















