Najciekawsze reklamy świąteczne-subiektywny przegląd

Czy zastanawialiście się kiedykolwiek nad tym, co takiego mają w sobie reklamy świąteczne, że nasze mózgi łakną dobrych historii niczym dzieci świątecznych łakoci z choinki?
21 grudnia 2021

Dlaczego wystarczy tylko kilka ciekawych ujęć i świąteczna muzyka, byśmy zostawili nasze dotychczasowe zajęcia i skupili się przez kilka minut na oglądaniu reklamy świątecznej w telewizji lub internecie?

Zapraszam na subiektywny przegląd najlepszych reklam świątecznych.

Spis treści:

  1. Dlaczego ulegamy magii reklam świątecznych?
  2. Emocje i storytelling –  czyli o tym, co działa na ludzi w reklamach
  3. Wpływ reklam na decyzje zakupowe konsumentów
  4. Subiektywny przegląd 10 najlepszych reklam świątecznych
  5. Streszczenie: 7 wskazówek jak stworzyć genialną reklamę świąteczną
  6. Podsumowanie

Dlaczego ulegamy magii reklam świątecznych?

Te najlepsze reklamy świąteczne zdobywają naszą uwagę w okamgnieniu. Dlaczego tak się dzieje? Oglądamy reklamy świąteczne głównie dla emocji i dobrych historii. Chcemy nie tylko poznać opowieść od początku do samego końca, ale też pod wpływem historii często przeżywamy podobne emocje do bohatera i w pewien sposób utożsamiamy się z tym, co mu się przytrafia. Szczególnie tak się dzieje, gdy jego historia jest choć trochę nam bliska.

Stworzenie takiego scenariusza reklamowego, który będzie wpływał na emocje ludzi to prawdziwa sztuka.  Czasem wystarczy tylko impuls, by zaprojektować skuteczną opowieść i osadzić w niej reklamowany produkt. Najważniejsze jest to, by reklama produktu lub usługi zawsze była odpowiednio wyważona i nigdy nie przyćmiła głównego przekazu.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Producenci reklam i marki robią wszystko, by co roku nas zaskakiwać i dostarczać nam coraz to lepszych doświadczeń w reklamach świątecznych. Jednak tym, co najbardziej na nas działa, są prawdziwe historie, dobrze dobrane ładunki emocjonalne i empatyczne opowieści. Ci, którzy to potrafią – zyskują w mig uwagę odbiorców. Po tym właśnie poznaje się naprawdę dobre reklamy świąteczne.

Czasem akcja reklamy zaskakuje nas na tyle, że końcówka jest zupełnie inna niż przypuszczaliśmy. Ten element zaskoczenia sprawia, że dobre reklamy świąteczne długo zapadają nam w pamięć. Ich po prostu nie sposób zapomnieć! Takie reklamy nierzadko zmieniają nasze punkty widzenia i poszerzają perspektywy. Przypominają nam również o tym, co najważniejsze.

To, co łączy naprawdę dobre reklamy świąteczne, to fakt, że lokowanie produktu stanowi jedynie dodatek do całej narracji. Dzięki temu uwaga odbiorcy skupia się na szczegółach i fabule reklamy, a klient nie jest “bombardowany” zbyt przesadną nachalnością reklamową, bo zawsze koncentruje się na opowiadanej historii.

Właśnie z tego powodu w niemal każdej świątecznej reklamie wykorzystywany jest storytelling – czyli umiejętność opowiadania dobrych, poruszających historii, które są bliskie naszemu codziennemu życiu i często pokazują też bohaterów, którzy walczą z jakimiś problemami, z którymi i my nierzadko borykamy się na co dzień.

Oglądamy więc świąteczne reklamy z ciekawości. Często też po to, by poruszyły nasze najgłębiej skrywane emocje i delikatnie, a czasem dobitnie przypomniały o tym, co ważne w życiu.

Emocje i storytelling –  czyli o tym, co działa na ludzi w reklamach

Każda reklama świąteczna jest projektowana po to, aby za pomocą dobrze opowiedzianej historii nie tylko czegoś nas nauczyć; o czymś przypomnieć, ale również po to, aby wzbudzić w nas konkretne emocje: radość, smutek, empatię, dobroć, wrażliwość. To właśnie emocje są katalizatorem w każdym procesie  sprzedaży i powodem, pod wpływem którego nieustannie coś kupujemy. To ze względu na emocje chcemy wiedzieć, co wydarzy się w ciągu kilku kolejnych minut reklamy; jak zakończy się dana historia i dlatego najczęściej nie możemy się doczekać kolejnej sceny.

Wciągający scenariusz reklamy, odpowiednio nastrojowa muzyka świąteczna podkręcająca nasze emocje, świetnie dobrana scenografia, szczegółowość i umiejętne, najczęściej kilkusekundowe zbliżenie na lokowany w reklamie produkt – to tylko kilka sposobów na stworzenie naprawdę dobrej reklamy świątecznej.

Nie jest tajemnicą, że to właśnie pod wpływem emocji bardzo często ludzie decydują się na zakupy. Połączenie storytellingu, czyli odpowiednio emocjonalnej historii,  zastosowanie właściwych technik perswazji, pokazania tego, jak produkt działa i wywołanie chęci zakupu w sposób wyważony to przepis na naprawdę skuteczną reklamę świąteczną, która wpływa na emocje i decyzje zakupowe klientów.

Wpływ reklam na decyzje zakupowe konsumentów

Według badania UnRuly tym, co najchętniej oglądamy w reklamach są… emocje takie jak szczęście i ciepło. Ludzie nie bez powodu uwielbiają akcje w reklamach i suspens, dlatego, że dzięki temu reklamy są ciekawe. Lubią też reklamy, które opowiadają autentyczne historie, bo takie potrafią nas wciągnąć. Sprawiają, że przebieg danej opowieści nie zawsze jest taki, jak początkowo zakładamy.

Z tegorocznego raportu Ebay 2021 wynika, że np. aż 49 % Brytyjczyków obchodzi Święta Bożego Narodzenia dość tradycyjnie. Nie trudno zgadnąć jak przekłada się to na reklamy – zarówno w Polakach, jak i Brytyjczykach widać ogromne przywiązanie do świątecznych tradycji.

Często jednak producenci reklam decydują się na to, aby pokazywać też nowe tradycje, zmieniać koncepty reklam w taki sposób, aby nawiązywać do tradycji, ale jednocześnie też pokazać inne punkty widzenia. Takie mechanizmy nie tylko służą temu, abyśmy jako społeczeństwo byli bardziej otwarci, ale jednocześnie czasem też skłonni do tego, aby święta spędzać po swojemu, niekiedy wdrażać nowe tradycje i czasem spędzać je inaczej niż oczekują tego od nas inni.

Wiemy, jak tworzyć angażujące reklamy!
Zapytaj o ofertę!

Dobra reklama świąteczna koncentruje się przede wszystkim na emocjonalnym przekazie reklamowym, a nie głównie na tym, żeby jak najczęściej pokazywać produkt lub usługę. Współcześni konsumenci kupują ze względu na emocje, jakie wzbudza w nich dany produkt.  A najlepiej “obudować” go właśne dobrą historią! Aby stworzyć dobrą reklamę świąteczną, czasem wystarczy nawet fragment historii, by pozostałą resztę każdy mógł sobie sam dopowiedzieć. Na podstawie pewnego badania aż 71 % odbiorców przyznaje, że po obejrzeniu reklamy świątecznej kupiło produkt.

Ludzie najchętniej oglądają reklamy świąteczne, w których jest dużo radości, wyzwań, ale też nie brakuje w nich momentu zaskoczenia. Okraszone ciepłą atmosferą świąt takie reklamy po prostu szybciej zyskują sympatię odbiorców, a wtedy łatwiej o przemycenie w historii umiejętnego lokowania produktu. Są też reklamy, gdzie dany produkt to tylko dodatek do całej zaprojektowanej historii. Nie bez powodu najczęściej reklamy świąteczne koncentrują się wokół miłości, życzliwości, ciepła rodzinnego i miłych chwil. Tym, co błyskawicznie przykuwa ludzką uwagę w reklamach świątecznych są emocje i wyzwania bohaterów.

Natomiast tym, co lubimy oglądać na ekranach komputerów czy telewizorów są takie reklamy z życiowymi historiami. Takie, które sprawiają, że i my możemy się z nich czegoś nauczyć lub też takie, które przypomną nam o tym, co powinno być dla nas najważniejsze!

Subiektywny przegląd 10 najlepszych reklam świątecznych

1. Świąteczna seria reklam Allegro “Czego szukasz”

Reklamy Allegro z serii “Czego szukasz w te święta” są po prostu rewelacyjne! Zerknij koniecznie na reklamę Allegro “Talizman”, która opowiada historię niesfornego Marcela – chłopca zafascynowanego światem indian.

Pewnego dnia wspina się na drzewo i z niego spada, ale… wychodzi z tego cało. Jak to dziecko myśli, że miał szczęście dzięki talizmanowi, który zamówili mu rodzice na Allegro. Za każdym razem, gdy tylko dotyka swojego talizmanu, dzieje się magia. Każde działanie ma wpływ na kolejne. Marcel myśli, że talizman sprawia, że:

  • przysiada się do niego ulubiona koleżanka w autobusie;
  • chroni go bezdomny staruszek przed bandą ulicznych chuliganów, którzy zaczepiają innego chłopca.

Aż w końcu, gdy idzie ze swoim tatą wybrać choinkę, spotykają bezdomnego, który wcześniej pomógł chłopcu. Jego tata daje mu pieniądze, a Marcel – talizman, aby tym razem to jemu przyniósł szczęście.

Czyż to nie piękna zachęta, aby zamówić swój talizman szczęścia właśnie na Allegro? Jeśli lubisz tak emocjonalne opowieści – obejrzyj od początku do końca tę reklamę:

2. Reklama świąteczna Allegro - “English For Beginners”

Któż z nas nie kojarzy rewelacyjnej reklamy Allegro “English for beginners”? Reklama opowiada historię dziadka, który nie znał języka angielskiego, ale postanowił się go nauczyć, żeby w święta poznać swoją dwujęzyczną wnuczkę.

Każdy ma różne sposoby na naukę języka angielskiego, a jedną z metod jest naklejanie karteczek post-it na wszystkie przedmioty. Tak samo jest w przypadku głównego bohatera reklamy, który ćwiczy słownictwo w różnych miejscach np. w autobusie na głos mówi “Kocham Cię”, a wtedy… odwraca się młoda dziewczyna ze zdziwioną miną. Tak samo jak uczy się słówek z filmu akcji po angielsku, a następnie wypowiada te same słowa do żółtej kaczuszki w czasie kąpieli i nie ma widza, który w takiej chwili nie wybuchnie śmiechem.

Sprawdź tę reklamę: 

Przekaz reklamy: “Czasami brakuje słów, by wyrazić to, co najważniejsze. W takim przypadku trzeba się ich po prostu nauczyć”.

3. Reklama John Lewis – pies jako prezent na święta dla starszego pana i dyskretna reklama firmy produkującej materace!

Często magia świąt zaczyna się od drobnych gestów sąsiedzkich. To świetny sposób na piękne i przyjemne święta! Warto zwrócić uwagę na reklamy tworzone przez sieć John Lewis w Wielkiej Brytanii. W tych reklamach świątecznych zawsze jest poruszany jakiś konkretny problem społeczny np. problem samotności wśród osób starszych w Wielkiej Brytanii.

Według statystyk aż 46 % w Wielkiej Brytanii doświadcza samotności, dlatego firma John Lewis stara się w swoich reklamach zawsze poruszać tak ważne problemy społeczne, co przekłada się na popularność marki wśród konsumentów.

Przykładem jest tegoroczna reklama świąteczna, która opowiada o starszym mężczyźnie, który po śmierci ukochanej żony – nie może znaleźć sobie miejsca i walczy z uczuciem pustki i samotności. Nadchodzą święta i… to już nigdy nie będą takie same święta jak wcześniej. Sprawdź koniecznie, dlaczego i obejrzyj reklamę świąteczną John Lewis od początku do końca, aby dowiedzieć się jaki prezent od sąsiada dostał starszy Pan i jak mistrzowska jest to reklama pewnej firmy produkującej materace!

Przekaz tej reklamy jest prosty: jeśli znasz kogoś, kto czuje się samotny w święta – zrób wszystko, co możesz i znajdź dla niego czas, aby w te święta nie czuł się przytłoczony samotnością. Podaruj mu też coś niezwykłego!

4. Magia drobnych gestów sąsiedzkich , które sprawiają, że innym żyje się lepiej!

Kolejny przykład świetnej asertywności i człowieczeństwa to reklama irlandzkiego sklepu Woodie’s sprzedającego różne rzeczy do domu: od choinek po narzędzia ogrodowe czy akcesoria kuchenne.

Woodie’s opracowała reklamę świąteczną, która przypomina nam o tym, aby być dobrym człowiekiem i pomagać innym sąsiadom, gdy są w potrzebie. Takim wsparciem wykazał się pewien chłopak, który dostrzegł, że Pani Higgins ma od dłuższego czasu problem z furtką. Zawiasy nadają się do wymiany, a sama furtka opada i utrudnia otwieranie i zamykanie drzwiczek.

Dlatego pewnego dnia pod nieobecność Pani Higgins, chłopak decyduje się na samodzielną naprawę furtki, wymienia stare zawiasy na nowe, dzięki czemu drzwi już nie opadają tak jak wcześniej, a Pani Higgins może w końcu swobodnie je otwierać bez pamiętania o tym, że ciągle musi je poprawiać.

Ta reklama pokazuje, że czasem niewiele potrzeba, by komuś pomóc w sąsiedztwie, dlatego warto to zrobić. Czasem małe gesty pomocy sąsiedzkiej znaczą bardzo dużo dla kogoś, kto np. jest schorowany lub nie ma siły, by coś samodzielnie naprawić.

Przekaz tej reklamy: Czasem naprawdę niewiele potrzeba, by w święta zrobić coś dobrego dla swojego sąsiada.

5. Emocjonalna reklama świąteczna, która pokazuje, że to co najlepsze – jest darem.

Dorosły mężczyzna odlicza dni do świąt. Wydawać by się mogło, że każdy z nich jest taki sam jak poprzedni i żyjąc w takim trybie, łatwo jest mieć wrażenie iluzji, że każdy dzień jest niemal taki sam jak poprzedni.

W dzień Bożego Narodzenia mężczyzna wkłada starą kasetę do walkmana i odsłuchuje nagrany głos swojej mamy. Jego mama dziękuje mu za to, że przez kolejny rok od jej śmierci pamiętał o niej i ją wspominał. Minęło wiele lat, a tych kaset mężczyzna ma bardzo dużo w swojej kolekcji. Jego mama nagle mówi też, że zapomniała mu powiedzieć o… jej najszczęśliwszym dniu w życiu - o tym, gdy go urodziła.

Bardzo poruszająca reklama, która przypomina nam o tym, aby pamiętać o tych, których kochaliśmy i których już z nami nie ma. 

Przekaz reklamy świątecznej: Miłość jest darem.

6. Reklama świąteczna Tesco “Nothing stop us know”

Według raportu Ebay większość ludzi chce powrotu do normalności i tęskni za świętami sprzed pandemii koronawirusa.

Tesco doskonale o tym wiedziało, dlatego tę tęsknotę za powrotem do normalności osadziło w swojej reklamie świątecznej. Występuje w niej zdeterminowana kobieta, której nic nie przeszkodzi, by w te święta po prostu dobrze się bawić i… spotkać z rodziną!

Przekaz reklamy: Nic nas nie powstrzyma przed tym, by w święta dobrze się bawić!

7. Kultowa reklama świąteczna Edeki

Pewien staruszek otrzymuje telefon od swojej córki, że w tym roku nie da rady ona zrobić świąt. Córka bardzo go przeprasza i obiecuje, że w przyszłym roku bardziej się postara. Co robi staruszek? Święta spędza sam, choć ma sporo dzieci, ale…  każdy z nich jest zajęty swoim życiem. W związku z tym wpada na pewien pomysł! Decyduje się na to, żeby… upozorować swój własny pogrzeb! W tym celu rozsyła rodzinie zawiadomienia o swojej śmierci, a jego najbliżsi nawet się nie spodziewają, że to jest podstęp stworzony tylko po to, by spotkać się w rodzinnym gronie.

Wszyscy z rodzeństwa zjawiają się w domu staruszka… wchodzą i nagle widzą przygotowany stół, zapalone świece, a zza kuchennej ściany wyłania się nieśmiało dziadek, który przepraszająco patrzy na swoje dzieci i mówi: “Jak inaczej mógłbym Was wszystkich zebrać?”.

A potem jak to w reklamie – wszyscy siadają do wspólnego stołu i świętują! To świetny przykład reklamy, która przeplata emocje i niesamowicie zaskakuje widza! A któż z nas nie lubi reklam, które mają szczęśliwe zakończenie?!

Przekaz reklamy: Czasem czarny humor bywa bardzo, ale to bardzo skuteczny!

8.  Ujmująca, prosta i piękna reklama świąteczna sklepu Hobby & Lobby

Jak dzieci mogą pomóc rodzicom przed świętami? Jest wiele sposobów, ale bardzo inspirujące i poruszające jest to, co zrobił pewien chłopak dla swojej mamy, która każdego dnia ciężko pracuje w szpitalu i nie ma wystarczających środków na to, aby udekorować dom na święta. Pod jej nieobecność pojechał rowerem do sklepu i sprzedał swoją konsolę do gier, by mieć pieniądze na udekorowanie domu na święta.

Przykład prostej opowieści, która sama w sobie reklamuje produkty sklepu i zachęca widza, by zrobił coś dobrego dla swoich bliskich. Ta reklama też uczy nas tego, abyśmy pamiętali o małych gestach dla innych. Czasem niewiele potrzeba, by na twarzy kogoś bliskiego wywołać uśmiech.

Świetny pomysł na dyskretny komunikat reklamowy marki Hobby & Lobby - 50 % rabatu na produkty świąteczne.

Przekaz reklamy: Christmas is what you make it – Święta są takie, jakie je stworzysz.

9. Nie ma wyzwań niemożliwych nawet dla osób w podeszłym wieku!

Reklama świąteczna apteki internetowej DocMorris to mistrzostwo storytellingu. Świetna opowieść o staruszku, który w latach młodości był wziętym sportowcem…

W podeszłym wieku zapragnął więc przypomnieć sobie, jak to kiedyś było i w tym celu wyciąga z piwnicy żeliwny kettebell. Tęskni za treningami i postanawia do nich wrócić. W tym celu konsekwentnie każdego dnia rano wykonuje trening, aby zadbać o swoją kondycję i zdrowie.

To przykład bardzo inspirującej reklamy, która świetnie łamie stereotypy dotyczące codzienności seniorów. Opowiada nam o tym, by znaleźć w sobie siłę i motywację, wstać z kanapy i zadbać o siebie, jeśli zdrowie na to pozwala.

Przekaz reklamy: So you can take care of what matters in life – Możesz się zatroszczyć o to, co najważniejsze w życiu.

10.  Reklama świąteczna Sainsbury’s 

Reklama świąteczna Saintsburry’s powstała we współpracy z Royal British Legion, by opowiedzieć prawdziwą historię, która miała miejsce podczas I wojny światowej.  Opowiada o dwóch oddziałach wojsk: niemieckim i brytyjskim, które w czasie Wigilii w 1914 roku wyszły z okopów, by wstrzymać ogień na 48 godzin i dać sobie prezenty. Istnieje przypuszczenie, że w tym czasie oddziały wojsk rozegrały mecz piłki nożnej.

Sprawdź reklamę świąteczną marki Sainsbury’s: 

A tu odkryjesz relację wspomnień z tamtych wydarzeń: 

Przekaz reklamy:  Christmas is for sharing – Święta są po to, by się dzielić.

Streszczenie: 7 wskazówek jak stworzyć genialną reklamę świąteczną

  • Gdy tworzysz reklamę świąteczną – skup się najbardziej na jak największym “ładunku emocjonalnym” w całej opowiadanej historii.
  • Dlaczego to takie ważne? Z uwagi na to, że to właśnie historia porusza emocje konsumenta i wpływa na jego decyzje zakupowe! Im więcej emocji w reklamie, tym większy ma ona wpływ na konsumenta.
  • Twoja historia musi być nie tylko dobrze przedstawiona, ale przede wszystkim tak opowiedziana, aby konsument mógł ją łatwo zrozumieć. Czasem wystarczy nawet część historii, by odbiorca resztę mógł sobie wyobrazić.
  • Gdy tworzysz reklamę świąteczną dla swojej marki lub produktu – pamiętaj o tym, żeby nie skupiać się tylko na zaletach i korzyściach produktu.
  • Pokaż w reklamie co klient zyska, gdy kupi produkt i co może stracić, gdy się na ten zakup nie zdecyduje! A najlepiej opowiedzieć historię, a reklamowany produkt potraktować jako dodatek.
  • Postaw na to, by reklama Twojego produktu nie koncentrowała się tylko na nim. Dlaczego? Bo gdy sprzedajesz – liczy się to, jak wielkie emocje wzbudza Twój produkt. Dlatego priorytetem w reklamie powinna być dobra historia, która pozwoli Ci opowiedzieć o produkcie jak najwięcej, ale nie w bezpośredni sposób.
  • Zrób wszystko, co tylko możesz, aby Twoja reklama poruszała emocje.
  • Historia, którą chcesz przekazać powinna być życiowa, bo dzięki temu konsument będzie mógł się utożsamić z bohaterem Twojej historii, jego bolączkami, wyzwaniami, a także codziennymi problemami.
  • Co więc doskonale sprawdza w reklamach świątecznych? To po prostu dobre poczucie humoru! Jeśli więc wykorzystujesz jakąś zabawną historię w reklamie, to istnieje spore prawdopodobieństwo, że szybko stanie się ona wiralem!

Podsumowanie

Koniec roku to zawsze czas podsumowań, przegląd tego co wydarzyło się w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Co takiego mają w sobie reklamy świąteczne, że niemal wszyscy je kochamy? Oglądamy reklamy świąteczne głównie dla emocji i dobrych historii. Chcemy nie tylko poznać opowieść od początku do samego końca, ale też pod wpływem historii często przeżywamy podobne emocje do bohatera i w pewien sposób utożsamiamy się z tym, co mu się przytrafia.

Dobra reklama świąteczna porusza emocje. Tworząc świąteczną reklamę dla swojej marki postaw na storytelling, dobre poczucie humoru, nie skupiaj się tylko na zaletach i korzyściach produktu czy usługi. Opowiedz historię, której wszyscy będą ciekawi.

Małgorzata Kalbarczyk-Leonczuk
AUTOR
Freelance Senior Copywriterka
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 4.8 na podstawie 4 ocen

Inne wpisy