Real Time Marketing - trend, który nie słabnie

Real Time Marketing (RTM) to wciąż aktualny trend. Wszystko za sprawą korzyści, które marka może czerpać dzięki jego wykorzystaniu. W RTM liczy się refleks, gdyż im szybsza reakcja na aktualne wydarzenia, tym większa szansa na zaangażowanie odbiorców.
20 lipca 2015 [aktualizacja: 27.12.2022]

Konkurencja w e-commerce rośnie, stąd też kluczem do odniesienia sukcesu często jest przyjęcie przez firmę strategii, dzięki której może się wyróżnić. W tym pomaga Real Time Marketing, będący jednym z trudniejszych, ale też bardzo efektywnych działań marketingowych. Jak to wygląda w praktyce? Zarówno w kraju, jak i na świecie, co jakiś czas dochodzi do wydarzeń czy incydentów, cieszących się szczególnym zainteresowaniem opinii publicznej. W RTM ważne jest stałe śledzenie tego typu zdarzeń, a następnie szybkie wykorzystanie ich we własnej komunikacji (najczęściej w mediach społecznościowych). Marki stosujące tego typu praktyki zyskują nie tylko większą popularność, ale też łatwiej realizują cele związane np. ze zwiększeniem sprzedaży.

Poniższy artykuł to pigułka wiedzy o Real Time Marketingu, w którym liczy się nie tylko szybkość, ale też umiejętność tworzenia atrakcyjnych kreacji, wzbudzających w odbiorcach emocje. Warto wiedzieć, jak wykorzystać RTM we własnym e-biznesie.

Spis treści:

  1. Real Time Marketing - co to jest?
  2. Real Time Marketing - jak z niego korzystać?
  3. Real Time Marketing, czyli jak korzystając z okazji, przypomnieć o sobie?
  4. Real Time Marketing w praktyce
  5. RTM okiem światowych specjalistów
  6. Real Time Marketing znanych marek, czyli jak to robi IKEA?
  7. Sport, jako źródło inspiracji w Real Time Marketingu
  8. RTM - jakich błędów nie popełniać?
  9. Streszczenie
  10. Podsumowanie

Real Time Marketing - co to jest?

Real Time Marketing opiera się na wykorzystywaniu aktualnych informacji i wydarzeń absorbujących społeczność Internetu, do tworzenia treści powiązanych z określonym zdarzeniem. Co ważne treści te nie muszą odpowiadać specyfice konkretnej firmy, a wręcz przeciwnie, marketerzy często wykorzystują w nich wiadomości niezwiązane z branżą, do komunikowania własnej marki. RTM różni się od działań prowadzonych zgodnie z przyjętym wcześniej planem marketingowym (niemożliwe jest działanie według harmonogramu). W tej strategii  liczy się szybkie reagowanie na aktualne trendy, co pozwala zwiększyć liczbę interakcji z odbiorcami oraz ich zaangażowanie, a także nawiązać z nimi bezpośrednią komunikację. Dzięki RTM marka może zyskać rozgłos oraz uznanie dla stworzonych przez siebie treści, a co więcej – dotrzeć z ich pomocą do naprawdę szerokiej grupy odbiorców.

Real Time Marketing - jak z niego korzystać?

Na wstępie trzeba zaznaczyć, że korzystanie z Real Time Marketingu nie należy do najłatwiejszych zadań. Mimo że samych wydarzeń, czy incydentów, do których można się odnieść, jest wiele, branża zna przypadki, w których  działania z zakresu RTM nie wywołały pozytywnego efektu, a wręcz przeciwnie - zaszkodziły marce. Powodem takiej sytuacji może być np. nieumiejętne stworzenie treści nawiązujących do tematów, które od zawsze budzą kontrowersje w społeczeństwie lub są uważane za tzw. tematy wrażliwe. Tutaj marketerzy muszą być bardzo uważni, by nie popełnić błędu poprzez publikację contentu, który zamiast pozytywnych - wywoła u odbiorców negatywne emocje.

Jest jednak kilka podstawowych zasad, którymi warto się kierować, by skutecznie wykorzystać RTM w swojej strategii. Przede wszystkim należy upewnić się, że zdarzenia, do których ma nawiązywać treść, są znane powszechnie, a nie jedynie w kręgu wąskich zbiorowości. Przykładem mogą być m.in. wydarzenia sportowe, którym przygląda się cały świat (np. mistrzostwa świata w piłce nożnej). Nie da się wprawdzie przewidzieć incydentów, do jakich może dojść w trakcie takich wydarzeń (np. brak prądu podczas finałowego meczu Super Bowl, o czym w dalszej części artykułu), ale można stworzyć materiały nawiązujące do różnych opcji zakończenia planowanych wcześniej zawodów, konkursów czy meczów (np. przygotować kreacje zarówno na ewentualność zwycięstwa, jak i przegranej konkretnej drużyny). Taki sposób działania w RTM pozwala szybko reagować na zdarzenie, gdyż wcześniejsze przygotowanie materiału umożliwia jego publikację, nawet w przeciągu kilku sekund.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Dobrą praktyką jest też stała analiza wydarzeń i informacji, które cieszą się szczególnym zainteresowaniem internautów. Chodzi o bazowanie na tzw. breaking news, wykazujących duży potencjał w dotarciu do szerokiej grupy docelowej. Tutaj ryzyko wiąże się jednak z brakiem czasu na przygotowanie przemyślanej kreacji graficznej oraz na sprawdzenie wiarygodności źródła informacji. Pod presją czasu nietrudno o pomyłkę, która może zaważyć na wizerunku marki.

Skąd czerpać informacje?

Ich źródłem mogą być zarówno wydarzenia sportowe, kulturalne, jak i polityczne. Inspiracje można czerpać też z różnego rodzaju incydentów (np. historia „krakowskiego laguna”, czyli strasznego potwora, który okazał się być starym rogalikiem), bawiących opinię publiczną.

Incydent ten szybko wykorzystały w swoich działaniach marki, takie jak np. Lidl, czy Aldi, posiadające w swojej ofercie „laguny” - croissanty.

Źródło: www.portalspozywczy.pl.

W RTM trzeba działać spontanicznie (nie zapominając jednak o przemyśleniu reakcji i tego, jakie skutki może ona wywołać). Warto więc śledzić media społecznościowe (zwracać uwagę na hashtagi), serwisy informacyjne oraz  popularne wydarzenia na żywo, które nierzadko są obserwowane na całym świecie.

Niektóre z pomysłów na Real Time Marketing są też dziełem przypadku. Obrazuje to przykład niewielkiej pizzerii Avocado Przeworsk, której kilka lat temu skradziono dostęp do profilu na Facebooku. Kradzież poskutkowała zamieszczeniem na tablicy marki niecenzuralnego wpisu, który w krótkim czasie stał się viralem, wykorzystywanym przez różne firmy. Wpisy te były jednak skonstruowane znacznie łagodniejszym językiem, gdyż powielanie pierwowzoru, z racji na występowanie w nim wulgaryzmów - negatywnie wpłynęłoby na wizerunek każdej firmy. Główna koncepcja została jednak zachowana.

Źródło: Profil PlayStation Polska na Facebooku.

Real Time Marketing, czyli jak korzystając z okazji, przypomnieć o sobie?

“Power out? No problem” („Brak prądu? Żaden problem”). Tak oto marka Oreo zareagowała na nagły brak prądu podczas meczu o mistrzostwo Super Bowl w Nowym Orleanie. Z powodu braku światła mecz został chwilowo wstrzymany. Przecież w ciemności grać nie można. Ale zawsze można coś jeść. I właśnie na ten fakt, marka Oreo zwróciła uwagę, zamieszczając na oficjalnym fanpage’u zdjęcie ciastka w ciemności, opatrzone wymienionym wyżej hasłem.

Źródło: http://contentmarketinginstitute.com/2015/04/real-time-marketing-wont-work/.

Od czasu pojawienia się tego postu, wiele marek w podobny sposób spontanicznie reagowało na wydarzenia, które absorbowały społeczność Internetu. Marketing w czasie rzeczywistym, wkrótce stał się niezbędnym elementem większej i planowanej kampanii marketingowej.

Real Time Marketing w praktyce

Praktyczne zastosowanie marketingu w czasie rzeczywistym pokazuje „2015 Wayin Real-Time Marketing Report”. Firma Wayin przeprowadziła badanie wśród ponad 200 specjalistów e-marketingu, których firmy osiągają dochody przekraczające 100 milionów dolarów rocznie. 

Z raportu wynika, że aż 89% specjalistów do spraw marketingu uważa Real Time Marketing za skuteczną metodę pozwalającą osiągać cele biznesowe - i co ważne, za wartą praktykowania. Ponad połowa ankietowanych (58%) przyznała, że w minionym roku odwołała się w social media do ważnych wydarzeń - większość przynajmniej raz. Marki, które reagują za pośrednictwem social media na ważne wydarzenia, dostrzegają wyższy zwrot z inwestycji - 98% potwierdziło pozytywny wpływ RTM na generowane przychody.

Badania pokazują, że komunikacja za pośrednictwem social media i przy wykorzystaniu adekwatnego contentu staje się kluczowym punktem w działaniach marketingowych. W raporcie podkreślono wzrost znaczenia mniej planowanego, a bardziej spontanicznego marketingu, wymagającego zaangażowania w content tworzony w odniesieniu do zdarzeń i publikowany w social media. Real Time Marketing niewątpliwie zyskuje na znaczeniu, więc marki coraz odważniej inwestują w tego typu działania:

  • 66% specjalistów od marketingu zamierza zwiększyć budżet dedykowany działaniom na social media,
  • 51% specjalistów od marketingu planuje zwiększyć budżet specjalnie na RTM.

RTM okiem światowych specjalistów

Z raportu wynika, że specjaliści zajmujący się e-marketingiem dostrzegają korzyści wynikające ze stosowania Real Time Marketingu i coraz chętniej sięgają po tę metodę. Respondenci biorący udział w badaniu przeprowadzonym przez Wayin przyznali, że Real Time  Marketing pomaga w realizacji wielu różnych celów biznesowych. Wśród nich najczęściej wymieniali:

  • 56% budowanie relacji z klientami,
  • 55% promocję ważnych wydarzeń,
  • 51% promocję strategii contentowej,
  • 49% wzrost zaangażowania i zasięgu social media,
  • 48% wsparcie strategii e-commerce,
  • 47% pozyskiwanie nowych klientów,
  • 40% budowanie zasięgu i wzrost świadomości marki (identyfikowanie sympatyków marki).

58% ankietowanych przyznało, że prowadzony marketing w czasie rzeczywistym opiera o media społecznościowe - odpowiadając na zdarzenia i angażując klientów. Tym samym social media nie służą już wyłącznie do monitorowania sytuacji, ale są źródłem informacji, które można wykorzystać w prowadzonej kampanii. Niestety często działania związane z marketingiem w czasie rzeczywistym, nie stanowią integralnej części ogólnej strategii marketingowej. Tylko 35% ankietowanych specjalistów praktycznie zajmujących się RTM posiada w swoim zespole 3 - 5 osób, których zadaniem jest monitorowanie i szybkie reagowanie na ważne wydarzenia.

Real Time Marketing znanych marek, czyli jak to robi IKEA?

Real Time Marketing pozwala nie tylko wyróżnić się spośród konkurencji, ale też kreować wizerunek marki posiadającej refleks i humor. Jedną ze znanych firm, które od lat skutecznie wykorzystują RTM w swojej strategii, jest IKEA. Marka czerpie inspiracje z różnego rodzaju wydarzeń, zarówno kulturalnych, jak i sportowych. W swojej strategii nierzadko odnosi się też do bieżących zdarzeń i incydentów, spotykając się z pozytywnymi reakcjami odbiorców.

Przykładem może być sytuacja, w której firma odniosła się do gali rozdania Oscarów, jednocześnie reklamując ozdobę ze swojej oferty. Widoczna na zdjęciu lalka została przedstawiona w charakterystyczny sposób, imitujący statuetkę oscarową, a cała kreacja została opatrzona napisem „Od nas każdy może wyjść ze statuetką”. 

Źródło: Facebook marki Ikea.

Przykładów RTM w wykonaniu IKEA jest znacznie więcej. Marka odnosiła się w swoich mediach społecznościowych także do wydarzeń, takich jak ślub księcia Harry’ego i Meghan Markle, który odbył się 19 maja 2018 roku w Wielkiej Brytanii. Wydarzenie było obserwowane przez odbiorców z niemal całego świata, dlatego stanowiło idealny temat do podjęcia działań z zakresu Real Time Marketingu. Z racji na to, że IKEA posiadała w swojej ofercie krzesło o nazwie HARRY, umiejętnie nawiązała w swoich social media do ślubu pary królewskiej, tworząc atrakcyjną i zabawną kreację.

Źródło: Facebook marki Ikea.

W swoich działaniach IKEA wykorzystuje także wydarzenia sportowe. Poniżej przykład kreacji stworzonej po tym, jak tenisistka Iga Świątek wygrała turniej WTA w Rzymie. Marka nawiązała tutaj zarówno do serwowania w tenisie, jak i stołowej zastawy, służącej do serwowania potraw.

Źródło: Facebook marki Ikea.

Sport, jako źródło inspiracji w Real Time Marketingu

Wydarzenia sportowe są chętnie wykorzystywane w RTM i to przez marki z wielu branż. Kluczem jest jednak to, aby były to wydarzenia powszechnie znane, takie jak np. ogłoszenie składu reprezentacji Polski w piłce nożnej, wykorzystane przez markę Żywiec.

Źródło: Profil marki Żywiec na Facebooku.

Tutaj kolejny przykład wpisu marki, który pojawił się po awansie Polski na Mundial w Rosji.

Źródło: Profil marki Żywiec na Facebooku.

Poniższy wpis obrazuje z kolei to, jak sport został wykorzystany w Real Time Marketingu przez markę Castorama.

Źródło: Profil marki Castorama na Facebooku.

RTM – jakich błędów nie popełniać?

Mimo że Real Time Marketing jest trendem, który w zasadzie nie słabnie to z racji na to, że wykorzystuje go coraz więcej firm (w sposób mniej lub bardziej przemyślany), jakość kreacji, które pojawiają się w mediach społecznościowych, jest różna. Czasami zdarza się, że część wpisów, memów, czy innych form typowych dla RTM jest powtarzalna lub zwyczajnie nudna dla odbiorców. Oto kilka powodów, przez które Real Time Marketing może bardziej zaszkodzić niż pomóc marce.

  • Publikacja treści zbyt późno od czasu wydarzenia

W Real Time Marketingu trzeba odnosić się do aktualnych zdarzeń, obecnych w dyskursie społecznym. Liczy się też stworzenie odpowiedniej kreacji, która powinna zaskakiwać odbiorców. Jeśli jakieś zdarzenie, do którego chcesz odnieść się w RTM, miało miejsce np. tydzień, czy dwa tygodnie temu - naprawdę, warto zastanowić się, czy jest sens poświęcać czas na stworzenie kreacji, która może nie przynieść  marce oczekiwanych rezultatów.

  • Niezrozumiały humor

Dobór tematu do RTM ma znaczenie, a błędy w tym zakresie mogą być bardzo bolesne dla marki (żarty z tematów, od zawsze budzących kontrowersje w społeczeństwie są obarczone sporym ryzkiem, związanym z poniesieniem strat wizerunkowych). Tymczasem cel Real Time Marketingu jest przecież inny. Chodzi o pokazanie, że marka ma dystans i potrafi z humorem odnieść się do różnego rodzaju wydarzeń. Jak pokazuje doświadczenie wielu firm - trzeba uważać, gdyż nie każda historia, czy żart śmieszy każdą osobę, a źle opowiedziana - może wywoływać negatywne emocje.

  • Powtarzalność

Powtarzalne kreacje są nudne dla odbiorców, dlatego, zamiast inspirować się tym, jak inne marki stworzyły RTM, odnoszący się do konkretnego zdarzenia - warto poświęcić czas i wymyśleć koncepcję, która nie pozwoli kreacji zginąć wśród komunikatów konkurencji.

  • Brak podtrzymywania relacji z odbiorcami RTM

Działania z zakresu RTM nie kończą się na publikacji wpisu w mediach społecznościowych. Podejście, w którym marka nie wchodzi w interakcję ze swoimi odbiorcami, jest jednym z największych błędów, których lepiej unikać. Po publikacji postu warto systematycznie kontrolować social media - sprawdzać wzmianki o firmie np. na twitterze, obserwować udostępnienia i odpowiadać na komentarze.

  • Tematy, które dzielą społeczeństwo

Chociaż tworzenie kreacji związanych z tematami, które budzą kontrowersje, może wpłynąć np. na powstanie burzliwej dyskusji pomiędzy użytkownikami w komentarzach - skutki dla marki mogą być negatywne. Nie należy więc wykorzystywać tragedii, czy katastrof naturalnych do tego, by promować swoją działalność. Z dużą dozą pewności - większość użytkowników negatywnie odbierze taki sposób prowadzenia Real Time Marketingu.

Streszczenie 

  • W Real Time Marketingu wykorzystuje się aktualne wydarzenia do tworzenia kreacji, które mogą zwiększyć zaangażowanie odbiorców marki.
  • W RTM liczy się szybka reakcja na aktualne trendy, których odpowiednie wykorzystanie pozwala dotrzeć do szerokiej grupy docelowej.
  • Podstawową zasadą tworzenia kreacji jest wykorzystywanie zdarzeń znanych powszechnie, a nie jedynie w wąskich zbiorowościach. Można bazować np. na tzw. breaking news.
  • Inspiracje do tworzenia RTM można czerpać m.in. z wydarzeń kulturalnych, politycznych, czy sportowych, które interesują opinię publiczną.
  • Jak wynika z badań, spora część specjalistów ds. e-marketingu uważa, że RTM jest skuteczną metodą realizacji celów biznesowych.
  • Najważniejsze cele, które można osiągnąć dzięki wykorzystaniu Real Time Marketingu to m.in. budowanie relacji z klientami, promocja strategii contentowej, wzrost zaangażowania i zasięgu w mediach społecznościowych, a także wsparcie strategii e-commerce i sposób na pozyskiwanie nowych klientów.
  • Podstawowe błędy, których należy unikać w RTM to m.in. powtarzalność treści, zbyt późna reakcja na wydarzenia, stosowanie niezrozumiałego humoru, żarty z kontrowersyjnych lub poważnych tematów oraz brak podtrzymywania relacji z odbiorcami. 

Podsumowanie

Działania z zakresu Real Time Marketingu mogą przynieść marce wiele korzyści, pod warunkiem zachowania kilku podstawowych zasad. Kluczowa jest aktualność treści, ale też dobrze przemyślane kreacje. Czasami jeden niewłaściwie przygotowany wpis może zaważyć na reputacji firmy, dlatego, mimo że w RTM trzeba działać szybko - nie warto robić niczego pochopnie.

Joanna Tymowicz
AUTOR
Client Service Director / Vice President
tel.782 387 793
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 3.0 na podstawie 5 ocen

Inne wpisy