SEO podsumowanie roku 2012

W branży SEO mówi się, że rok 2012 przejdzie do historii za sprawą niezliczonych aktualizacji algorytmu Google. Aktualizacje te spowodowały radykalną zmianę podejścia do dotychczasowych technik pozycjonerskich.
29 grudnia 2012

Czynniki wpływające na pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych ewoluują.  Search Engine Optimization (SEO) zmienia się w szybkim tempie. Google konsekwentnie, kilka razy w roku, wprowadza updaty swoich czynników rankingowych. Ostatnio tak wiele zmieniło się w tak krótkim czasie, że nawet doświadczeni webmasterzy z trudem łapali oddech. Można było zaobserwować znaczący wzrost popularności optymalizacji mobilnej. Urządzenia służące do przeglądania sieci ewoluowały, zaczynając od komputerów stacjonarnych, poprzez laptopy, aż do tabletów i smartfonów. To samo stało się z wyszukiwarką, zmieniła się, aby lepiej przystosować się do nowych urządzeń. W branży SEO mówi się, że rok 2012 przejdzie do historii za sprawą niezliczonych aktualizacji algorytmu Google.

Aktualizacje te spowodowały radykalną zmianę podejścia do dotychczasowych technik pozycjonerskich. Rok 2012 z pewnością obfitował w wiele zmian oraz aktualizacji algorytmu Google. Na podstawie Google Algorithm Change History można wyłonić kilka najważniejszych zmian jakie nastąpiły w tym roku.

Spis treści

  1. Reklamy above the fold - 19 stycznia
  2. Google Venice - 27 lutego
  3. Panda 3.4 - 23 marca
  4. Panda 3.5 - 19 kwietnia
  5. Pingwin - 24 kwietnia
  6. 52-Pack - 4 maja
  7. Google Knowledge Graph - 16 maja
  8. Ostrzeżenia w Google dla Webmasterów - 19 lipca
  9. 86-Pack - 10 sierpnia
  10. Kara DMCA - 10 sierpnia
  11. Zmiany w SERPach - 14 sierpnia
  12. Panda #20 - 27 września
  13. Exact-Match Domain (EMD) - 27 września
  14. 65-Pack - 4 października
  15. Knowledge Graph Expansion - 4 grudnia
  16. Panda #23 - 23 grudnia
  17. Streszczenie
  18. Podsumowanie

Reklamy "above the fold" - 19 stycznia

Google przekształca algorytmy układu strony, w konsekwencji czego obniża się wartość linków, które posiadają zbyt wiele reklam wyskakujących ponad głównym tekstem strony. Ta zmiana spowodowana jest licznymi skargami użytkowników, którzy mieli trudności ze znalezieniem faktycznej treści strony pośród zbyt wielu reklam. Miało to zauważalny wpływ na mniej niż 1% globalnych zapytań.

Google Venice - 27 lutego

Nowy kod o nazwie Venice, przedstawiony przez Google podczas comiesięcznej aktualizacji. Podany kod wpłynął na wyszukiwania lokalne bazujące na lokalizacji lub IP użytkownika i na rozmieszczenie i organic results. Według Google celem tej aktualizacji było ulepszenie i większa trafność wyników lokalnych.

Google zmieniło zasady dotyczące sposobu wyświetlania wpisów związanych z miejscem w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Wygląda na to, że Venice Update znacznie zwiększyła częstotliwość, z jaką wyświetlane są wyniki z Google Places.

To jeden z najważniejszych updatów wprowadzonych w 2012 roku. Spowodowała ona wielkie roszady w wynikach wyszukiwania. Jej celem było usunięcie stron, które zdobywały wysokie pozycje przy użyciu metod niezgodnych z wytycznymi Google, a także "wprowadzenie" do TOPów mniejszych lokalnych witryn.

Panda 3.4 - 23 marca

Google ogłosiło kolejną aktualizację Pandy. Szacuje się, że Panda 3.4 wpłynęła na 1,6% wyników wyszukiwania. W zasadzie poza tą informacją, Google nie przekazało nam nic więcej na temat tej aktualizacji. Dodatkową zmianą był sposób ogłoszenia aktualizacji, które nastąpiło za pomocą Twittera.

Specjalizujemy się w pozycjonowaniu stron internetowych. Wiemy, jak sprawić, by Twoja witryna znalazła się na szczycie wyników wyszukiwania.
Skontaktuj się

Panda 3.5 - 19 kwietnia

Google przeprowadza już czwartą w tym roku aktualizację danych Pandy. Ze względu na zmiany obejmujące różne obszary, ciężko zmierzyć ich dokładny wpływ na działanie Pandy, jednak najprawdopodobniej była to tylko comiesięczna rutynowa aktualizacja.

Pingwin - 24 kwietnia

Aktualizacja Pingwin reguluje wiele czynników, w tym zbyt częste umieszczanie słów kluczowych w linkach do strony, co w praktyce przekłada się na problemy ze stronami pozycjonującymi się na małą ilość słów kluczowych. Dokładniej ujmując, algorytm ma na celu wyłapywanie i zwalczanie spamu. Szacowany wpływ na wyniki wyszukiwarki to około 3%.

52-Pack - 4 maja

Google opublikował szczegóły 52 aktualizacji wdrożonych w kwietniu, w tym zmiany, które dotyczyły aktualizacji Pingwin. Poza tym, zmiany obejmowały także ulepszenie wykonywania dzielenia strony, zwiększenie o 15% katalogu ,,bazowego” i liczne aktualizacje obejmujące linki witryn

Google Knowledge Graph - 16 maja

wprowadzenie bazy wiedzy Google, technologia ta zakładała poprawienie jakości wyszukiwania poprzez selekcję wyświetlanych treści. Takie ułatwienie dostępu do informacji, usprawniło wyszukiwanie na ten moment niestety jedynie w Stanach Zjednoczonych.

Kompleksowo zajmujemy się pozycjonowaniem stron internetowych w wyszukiwarkach. Porozmawiajmy.
Skontaktuj się

Google Webmaster Tool - 19 lipca

Google wysyłało ostrzeżenia o nienaturalnych linkach przez Google Webmaster Tool, i radziło nad nimi popracować, aby uniknąć kary. Trwająca kilka miesięcy seria ostrzeżeń zakończyła się informacją od Google o możliwości ich zignorowania. Najprawdopodobniej przyczyną tych działań był wprowadzony kilka miesięcy wcześniej algorytm Pingwin, do zwalczania spamu.

86-Pack - 10 sierpnia

Google opublikował szczegóły 86 aktualizacji wdrożonych w czerwcu i lipcu. Duże aktualizacje danych Pandy i odświeżenie algorytmu – zmiany grupowania witryn.

Kara DMCA - 10 sierpnia

Google ogłosiło, że rozpoczęło karanie za naruszenia praw autorskich na stronach www. Strony z wieloma komunikatami o naruszeniu praw autorskich mają pojawiać się niżej w wynikach, aby użytkownik przede wszystkim dostawał rzetelne informacje z wiarygodnych źródeł. Wcześniejsze aktualizacje obejmujące prawa autorskie dokonane były około dwa lata temu. Jest to związane z DMCA. Digital Millennium Copyright Act (DMCA) to ustawa uchwalona w 1998 roku, która uzupełnia amerykańskie prawo w zakresie ochrony praw autorskich.

Prawo to nakłada odpowiedzialność za: naruszenie praw autorskich poprzez między innymi kopiowanie materiałów chronionych, tworzenie i dystrybucję zasobów technicznych w celu uniknięcia tej ochrony, naruszanie praw autorskich w Internecie.

Zmiany w SERPach - 14 sierpnia

Google dokonało znaczących zmian dla Top 10. Dla wielu zapytań, wyniki ograniczono do siedmiu, stąd też ta zmiana nazywana jest ,,7-Result SERPs”. Badania wykazały, że ta zmiana wdrożona w ciągu kilku dni miała wpływ na około 18% zapytań kierowanych do wyszukiwarki.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Panda #20 - 27 września

Gruntowna aktualizacja algorytmu oraz danych Pandy wpływająca na 2,4% anglojęzycznych zapytań oraz na 0,5% zapytań nieanglojęzycznych. Dodatkowo, Google przestało używać nazw Panda 3.x, gdyż uznało je za dość niejasne. Od teraz będą podawane jedynie numery aktualizacji (ta była dwudziesta).

Exact-Match Domain (EMD) - 27 września

Google ogłasza zmianę odnośnie podchodzenia do domen posiadających w swojej nazwie słowo kluczowe. Co w praktyce oznacza, że spadki mogą odnotować strony z domenami typu: fraza kluczowa + miasto.pl. Zmiana nie dosięgnie więc stron firmowych oraz stron aktywnie uczestniczących w Social Media.

65-Pack - 4 października

Google opublikował szczegóły 65 aktualizacji wdrożonych w sierpniu i wrześniu. Aktualizacje te obejmowały m.in. wymienione wcześniej 7-Results SERPs, Google Knowledge Graph expansion i zmiany w obszarze wyświetlania wyników z wyszukiwania lokalnego.

Knowledge Graph Expansion - 4 grudnia

Google dodaje funkcjonalność Knowledge Graph w języku hiszpańskim, francuskim, niemieckim, portugalskim, japońskim, rosyjskim i włoskim. Knowledge Graph to funkcja wyszukiwarki Google, dzięki której wyświetlane są informacje o wyszukiwanych osobach, miejscach i rzeczach w ramach wyników wyszukiwania. Sprawia, że wyszukiwanie nie dotyczy tylko fraz, ale także podmiotów lub koncepcji, które one opisują. Prawdopodobnie za jakiś czas pojawi się również w google.pl.

Panda #23 - 23 grudnia

Prezent świąteczny od Google, które oficjalnie nazwało tę aktualizację odświeżeniem danych, wpłynął na 1,3% angielskich zapytań. W porównaniu do poprzednich aktualizacji, ta jest nieco obszerniejsza w kwestii ilości zapytań objętych zmianą.

Streszczenie

  • Rok 2012 z pewnością obfitował w wiele zmian SEO.
  • Google przedstawiło co najmniej 5 aktualizacji Pandy.
  • Po dwuletniej bezczynności, Google zaktualizowało regulacje odnośnie kar za naruszenie praw autorskich.
  • Dodanie bazy wiedzy Google, co pozwala na łatwiejszy dostęp do rzetelnych i prawdziwych informacji.

Podsumowanie

Opisane wyżej zmiany w algorytmie Google wskazują, że coraz ważniejszy w pozycjonowaniu stron www jest czynnik jakościowy a nie ilościowy. Przestaje już mieć znaczenie ilość linków kierujących do serwisu a najważniejsza staje się ich jakość. Analizując pierwszą stronę wyników wyszukiwania można zauważyć, że zaczęły pojawiać się w TOP 10 serwisy, które nie były intensywnie pozycjonowane, a strony www z potężną liczbą linków przychodzących wylądowały poza top 50. Dzieje się tak właśnie pod wpływem tegorocznych zmian w algorytmie.

Idź po więcej

E-book: Leksykon pozycjonowania

Sprawdź! 

W obliczu powyższych transformacji przyszedł czas na zmianę podejścia do pozycjonowania i do samych klientów. Osiągnięcie nawet najmniejszych efektów w pozycjonowaniu to już nie tylko katalogowanie, a zdobywanie bardzo wartościowych linków poprzez udzielanie się na forach internetowych, obecność i aktywność w obrębie serwisów społecznościowych, artykuły eksperckie, integracja różnych kanałów społecznościowych a także ciągła aktualizacja treści na stronie www.

Globalne podejście do tematu SEO skłania także do odejścia od typowego dla pozycjonowania sposobu rozliczania – ‘od efektu’ w stronę stałego wynagrodzenia abonamentowego. Usługa pozycjonowania to już tak naprawdę usługa promocji strony w sieci, na którą składa się pakiet działań wykonywanych w sposób ciągły.

Ocena artykułu:
SEO podsumowanie roku 2012

Autor

Inne wpisy

Szukasz rozwiązań marketingowych dla Twojego biznesu?

Nasi eksperci przygotują najlepszą strategię i pomogą zwiększyć Twoją sprzedaż.