Sprzedaż na marketplace'ycach - kluczowe fakty

Marketplace może być dla sklepu internetowego głównym kanałem sprzedaży lub uzupełniać działalność prowadzoną na własnej stronie. Platformy sprzedażowe są łatwe w obsłudze, a klienci mogą przeglądać i kupować produkty bez przechodzenia na stronę sklepu.
16 sierpnia 2022

Marketplace zyskuje coraz większe zainteresowanie sprzedających, którzy na platformie mogą oferować produkty po konkurencyjnych cenach i korzystać przy tym z dostępnej już bazy klientów. Marketplace cieszy się zainteresowaniem w Polsce i na świecie (np. Amazon, eBay).

Dzisiaj to klienci dyktują warunki. Chcą kupować szybko, łatwo i bezpiecznie. Chcą mieć nieograniczony wybór, dostęp do oferty wielu producentów w jednym miejscu i opinii użytkowników, którzy już kupili produkt. Wszystko to zapewnia marketplace gromadzący producentów i sprzedawców zobowiązanych do przygotowania jak najkorzystniejszych ofert. Nasza obsługa marketplace zaczyna się już od pomocy w wyborze platformy i obejmuje też reklamę.

Spis treści:

  1. Zalety marketplace w e-commerce
  2. Czy warto sprzedawać na Amazon?
  3. Dlaczego warto sprzedawać na eBay?
  4. Kto powinien sprzedawać na eBay?
  5. Jak sprzedawać w marketplace?
  6. Jak skutecznie wykorzystać marketplace?
  7. Czy warto sprzedawać w marketplace?
  8. Najpopularniejsze marketplace w Polsce?
  9. Streszczenie
  10. Podsumowanie 

Zalety marketplace w e-commerce

Marketplace sprawdza się w przypadku nowych sklepów, które nie mają jeszcze rozbudowanej bazy klientów, jak i e-commerce, które działają na rynku od lat. Obecność na platformach sprzedażowych staje się coraz popularniejsza. Przyczyn jest wiele, jednak z pewnością to klienci mają decydujący głos w podjęciu przez firmę decyzji o wkroczeniu na marketplace.
 
Atutem marketplace są różne modele rozliczeń współpracy. Może to być na przykład model rozliczeniowy oparty na systemie prowizyjnym czy stała opłata wraz z prowizją od sprzedaży (np. na Allegro).
 

Sprzedaż na marketplace dla firm oznacza przede wszystkim:

  • większą sprzedaż, 
  • darmowy dostęp do szerokiej bazy klientów,
  • pozyskanie nowych klientów,
  • wyróżnienie firmy na tle branży i budowanie świadomości marki online,
  • automatyzację procesu sprzedażowego, a więc znaczną oszczędność czasu,
  • dodatkowy (obok sklepu internetowego) kanał sprzedaży,
  • pełna kontrola nad ofertą i zarządzanie produktami, 
  • dostęp do statystyk pozwalający monitorować sprzedaż,
  • wsparcie procesu sprzedaży poprzez zaawansowane narzędzia,
  • większa widoczność w Google (to tutaj klienci zaczynają zakupy).

Platforma sprzedażowa marketplace dla klientów to głównie:

  • dostęp do oferty wielu sprzedawców (nowych i używanych produktów),
  • możliwość zakupów w jednym miejscu (w przeciwieństwie do przeglądarki produktowej),
  • poznanie opinii o produktach i poziomie obsługi,
  • przeglądanie takich samych produktów i wybór najkorzystniejszej oferty,
  • bezpieczeństwo transakcji,
  • weryfikacja sprzedawców przez marketplace,
  • wybór dogodnej opcji dostawy, 
  • szybkie zakupy w ramach jednego serwisu. 
 

Czy warto sprzedawać na Amazon?

Amazon ze względu na swoją specyfikę i globalną konkurencję nie jest prostym Marketplace, natomiast nie powinien być to powód jego wykluczenia. Odpowiednio planując swoje działania i wybierając produkty z dużym potencjałem sprzedawca może osiągnąć spektakularny sukces.  
 
Amazon daje nieograniczone możliwości w kwestii rozwoju biznesu zarówno dla nowych sprzedawców, jak i dużych korporacji, ale wymaga sporej wiedzy, wytrwałości i trafnego interpretowania trendów na rynku. Zwłaszcza jeśli chce się dotrzeć do jak największej ilości potencjalnych klientów z puli 300 milionów aktywnych użytkowników.
 
Sprzedaż na Amazon niesie ze sobą same korzyści. Oto kilka z ważniejszych zalet:
 
  • Amazon to bardzo duża marka ciesząca się ogromnym zaufaniem i rozpoznawalnością. Już od ponad 20 lat buduje ona doświadczenie w kontaktach z klientami. Jeśli planujemy utworzenie nowego sklepu warto zrobić to w oparciu właśnie o Amazon, dzięki temu zyskamy rozpoznawalność i wiarygodność naszej marki w oczach klientów. W przyszłości może się to przełożyć na zakupy klientów bezpośrednio w naszym sklepie internetowym.
  • Od ponad 20 lat realizuje strategię przyjaznej dla konsumenta międzynarodowej platformy sprzedażowej. Amazon dzięki tej strategii zyskał ogromne zaufanie wśród klientów oraz ich wewnętrzne przekonanie, że jest bardzo bezpiecznym Marketplace. Również dzięki temu, że Amazon w dużej mierze wysyła produkty z własnych magazynów, kontroluje cały przebieg sprzedaży. Bardzo widocznym pro-konsumenckim zachowaniem jest przede wszystkim przychylność w procesach reklamacyjnych. W bardzo dużej części są one rozpatrywane na korzyść klienta.
  • Amazon daje nam wybór między zwykłą i profesjonalną sprzedażą. Jeśli chcemy maksymalnie wykorzystać możliwości oferowane przez Amazon to warto wykorzystać konto sprzedawcy profesjonalnego – Amazon Pro Merchant. Możemy wtedy dodawać nieograniczoną liczbę ofert bez dodatkowych opłat. Alternatywą jest konto standardowe, które jest darmowe, natomiast prowizja od sprzedaży wynosi 0,99 $, maksymalnie możemy sprzedać 40 sztuk. Niekwestionowanym atutem w przypadku sprzedawców jest zaawansowany i kompleksowy system logistyczny który posiada Amazon, dzięki temu jest w stanie zaoferować szybkie i tanie a czasami nawet darmowe przesyłki. Również popularność przemawia na korzyść Amazon. Klienci którzy rozpoczynają poszukiwania, bardzo często wybierają Amazon, jako źródło informacji właśnie ze względu na pozycje jaką posiada.  
  • Amazon to również ogromny zasób wiedzy i możliwości. Dzięki niemu można przetestować grono opcji promocji oraz ocenić globalne zapotrzebowanie na produkt. Wiedzę można wykorzystać planując działania na kolejnych kanałach sprzedaży zarówno na rodzimym rynku jak również na rynkach zagranicznych, tam gdzie Amazon jeszcze nie dotarł.
 

Dlaczego warto sprzedawać na eBay?

Ebay jest idealnym narzędziem do sprzedaży wszelkiego rodzaju produktów, od używanych mebli aż po nowe, markowe produkty.
 
  • Popularność Marketplace zależy w dużej mierze od jego prostoty i intuicyjności. W eBay proces rejestracji jest oparty na 3 prostych krokach. W pierwszym rejestrujemy i weryfikujemy konto, w drugim podpinamy płatności PayPal, ostatnim elementem jest wybór opcji sprzedaży.  
  • Sprzedawca podstawowy – umożliwia dodawanie ofert oraz sprzedaż jedynie na rynku polskim, bez możliwości ich wyświetlenia na rynkach zagranicznych.
  • Sprzedawca profesjonalny – umożliwia widoczność i dostosowanie parametrów oferty indywidualnie dla każdego kraju a także udostępnia zaawansowane narzędzie sprzedażowe.
  • eBay funkcjonuje globalnie pod adresem ebay.com jak również lokalnie w 14 krajach. Są to zróżnicowane platformy z dopasowanymi do uwarunkowań danego kraju prowizjami oraz stawkami za prowadzenie konta. Natomiast użytkownik niezależnie od kraju, w jakim się zarejestrował ma dostęp do platformy lokalnej oraz globalnej.
  • Zróżnicowanie stawek prowizji sprawia, że są one ustalone na akceptowalnym poziomie. Stawka prowizji w Polsce wynosi około 5% ceny końcowej produktu. W przypadku globalnego odpowiednika należy spodziewać się około 15% stawki prowizji.
  • Wybór konta sprzedawcy profesjonalnego umożliwia wgląd do zaawansowanych statystyk Listing Analytics umożliwiający monitorowanie efektywności produktu zarówno po słowach kluczowych jak również unikalnym numerze przedmiotu.
  • Dużym plusem jest automatyzacja działań sprzedażowych na eBay. Bezpośrednio po sprzedaży menadżer prześle informacje zarówno do klienta, jak również do magazynu z którego będzie wysyłany towar, a po otrzymaniu go przez klienta zostanie wysłana prośba o wystawienie opinii. W przypadku działań dropshippingowych jest to ogromne ułatwienie, praktycznie wymagające jedynie monitorowania.
 

Kto powinien sprzedawać na eBay?

eBay poprzez zróżnicowanie zarówno rynków, jak również możliwości sprzedażowych jest odpowiedni dla każdego sprzedawcy niezależnie od oferowanego asortymentu i wielkości sprzedaży.
 
Idealnie sprawdzi się dla nowych sprzedawców testujących potencjał produktu na rynku krajowym, którym wskaże odpowiednie działania promocyjne niezbędne do dalszej ekspansji.
 
Bardzo przydatny będzie również dla sprzedawców, którzy chcą rozpocząć sprzedaż na konkretnym rynku zagranicznym. Dzięki możliwości sprzedaży na lokalnych serwisach działających w poszczególnych krajach sprzedawca niskim kosztem może rozpocząć działalność i ocenić potencjał wybranego rynku zagranicznego, niwelując przy tym ryzyko strat.
 

Dzięki eBay można uruchomić kolejny kanał sprzedaży nawet w dużych firmach. Popularność serwisu eBay poza sprzedażą można wykorzystać jako działania promocyjne dla marki, której produkty są oferowane. 

Jak sprzedawać w marketplace?

Platformy marketplace pozwalają użytkownikom z łatwością wyszukiwać i porównywać oferty różnych sprzedawców oraz kupować wybrane produkty bezpośrednio przez serwis. Dodatkowo większość z nich posiada opcję oceny sprzedawcy, dzięki czemu konsumenci wiedzą, którzy sprzedawcy spełnią ich oczekiwania. Marketplace mogą więc być dla firm jednym z łatwiejszych sposobów na zbudowanie wizerunku marki.

Sprzedawanie własnych produktów w marketplace można podzielić na dwa aspekty: część techniczną i część strategiczną. Do tej pierwszej możemy zaliczyć zakładanie konta na wybranej platformie, uzupełnienie informacji o sprzedającym, przygotowanie listy produktów oraz cen i wprowadzenie ich do systemu. Warto też zadbać o wysokiej jakości zdjęcia, które przyciągną uwagę konsumentów. Z kolei część strategiczna wymaga więcej uwagi – od analizy rynku i konkurencji, poprzez keywording (analizę słów kluczowych) i stworzenie odpowiednich opisów, które zachęcą do zakupu, a także będą czytelne dla algorytmów wyszukiwarek. W tej kwestii dobrze jest zwrócić się o pomoc do specjalistów.
 

Jak skutecznie wykorzystać marketplace?

Dla właścicieli sklepów internetowych platformy marketplace są świetnym kanałem uzupełniającym sprzedaż. Z kolei tym, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z e-commerce, pozwolą sprawdzić swój pomysł na biznes bez inwestowania środków w tworzenie własnego sklepu internetowego. Platformy tego typu cechują się łatwą obsługą i zwykle rozliczają z partnerami w modelu opłaty za sukces – płaci się nie za wyświetlenie produktów, a za transakcje, do których doszło poprzez platformę. Dzięki temu przy stosunkowo niewielkich kosztach inwestycyjnych, firmy mogą dotrzeć do użytkowników na całym świecie.
 
Skuteczna sprzedaż w marketplace w znacznej mierze zależy od analizy rynku i produktów. Zanim rozpocznie się działania, warto sprawdzić, czego użytkownicy szukają w marketplace oraz jak plasują się ceny produktów z danej branży. Szczegółową analizę wybranych platform sprzedażowych warto polecić specjalistom. Dzięki temu oszczędzasz czas i otrzymujesz pełny raport o platformach dostosowanych do Twoich potrzeb, a także o produktach, które warto wystawiać na aukcjach.
 

Czy warto sprzedawać w marketplace?

Platformy marketplace dają przedsiębiorcom dostęp do znacznie większej liczby odbiorców (a więc potencjalnych klientów) niż własny sklep internetowy. W zależności od tego, czy chcesz rozwijać firmę globalnie, czy lokalnie, możesz dotrzeć do co najmniej 120-krotne większej grupy konsumentów zainteresowanych Twoją ofertą i prawie 200-krotnie większej liczby odbiorców działań reklamowych Twojej firmy. Dodatkowo, większość platform marketplace rozlicza się ze sprzedawcami od liczby sprzedanych produktów, a nie za ich wystawienie, co sprawia, że koszt wejścia na rynek międzynarodowy jest dość niski. Niektóre serwisy oferują też dodatkowo płatne usługi, np. reklamę danego produktu. Obecność w serwisach sprzedażowych pozwala także budować świadomość marki wśród nowych odbiorców – pozytywne opinie i zoptymalizowane aukcje wpływają na większe zainteresowanie i zasięg oferty.
 

Najpopularniejsze marketplace w Polsce?

Bez wątpienia liderem na polskim rynku wśród platform marketplace jest Allegro – posiada 40% udziału w polskim rynku e-commerce. Dzięki skutecznym działaniom marketingowym, Allegro  stało się pierwszym wyborem Polaków szukających produktów na serwisach sprzedażowych.
 
Dużą popularnością cieszy się także AliExpress, chiński gigant, który przyciąga polskich konsumentów licznymi zniżkami i kodami rabatowymi. Z AliEkspress korzysta już ponad 3 miliony naszych rodaków, dla których liczy się przede wszystkim cena produktów.
 
Polacy chętnie korzystają też z Amazona, szczególnie jego niemieckiej wersji (Amazon.de), która posiada tłumaczenie na język polski. Dzięki wsparciu w tłumaczeniu aukcji na różne języki, Amazon przyciąga polskie firmy, które prowadzą sprzedaż nie tylko w kraju, ale i za granicą.
 

Na uwagę zasługuje także Morele.net. Głównie kojarzony ze sprzedażą sprzętu elektronicznego, obecnie daje także możliwość oferowania innych produktów. Dzięki stosunkowo niedużej liczbie sprzedawców (a więc konkurencji), będzie doskonałym miejscem dla mniejszych przedsiębiorców, którzy dopiero budują świadomość marki.

Streszczenie 

  • Marketplace sprawdza się w przypadku nowych sklepów, które nie mają jeszcze rozbudowanej bazy klientów, jak i e-commerce, które działają na rynku od lat.
  • Obecność na platformach sprzedażowych staje się coraz popularniejsza.
  • Platformy marketplace pozwalają użytkownikom z łatwością wyszukiwać i porównywać oferty różnych sprzedawców oraz kupować wybrane produkty bezpośrednio przez serwis.
  • Amazon ze względu na swoją specyfikę i globalną konkurencję nie jest prostym Marketplace, natomiast nie powinien być to powód jego wykluczenia.
  • Ebay jest idealnym narzędziem do sprzedaży wszelkiego rodzaju produktów, od używanych mebli aż po nowe, markowe produkty.

Podsumowanie

Sprzedaż w marketplace – tych lokalnych, jak i globalnych – opłaci się firmom, które chcą się rozwijać. Przy odpowiednio zaplanowanej strategii działań e-marketingowych oraz zachowaniu wysokiej jakości obsługi platformy marketplace, jako główny lub dodatkowy kanał sprzedaży, mogą przynieść wiele korzyści sprzedającym.

Wojciech Szymański
AUTOR
CEO Ideo Force
tel.500 226 626
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 4.0 na podstawie 3 ocen

Inne wpisy