Trendy w SEO 2020

SEO to dział, w którym zmiany są nieuniknione. Zmiany algorytmów, nowe narzędzia ułatwiające pracę pozycjonera, zmiany funkcjonalności istniejących już narzędzi, większe wymagania klientów... Zobacz co było kluczowe dla SEO w 2019 i jak klaruje się 2020.
8 stycznia 2020

Jak osiągnąć sukces w Internecie? Za czym podążać, by wybić się na szczyt? A może obrać własną, niesztampową drogę? Jakkolwiek postąpisz, ważne byś pamiętał, że w każdej branży ważne jest pozycjonowanie. To ono daje szansę, aby znaleźć w czołówce stron wysoko wyświetlanych w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie zwiększyć liczbę uzytkowników Twojej witryny. Google serwuje nam wiele zmian algorytmów, co raz to wychodzą nowe narzędzia, bądź już istniejące są udoskonalane, dlatego trzeba liczyć się, że na drodze do sukcesu mogą stawać przeszkody. Jednak każdy SEO Specialist z pewnością stawi czoła każdemu wyzwaniu. Zobaczmy, jak reagują na zmiany specjaliści. 

W artykule znajdują się wypowiedzi ekspertów, którzy odpowiedzieli jaki ich zdaniem trendy będą rządziły w 2020 roku:

  1. Wojciech Karwowski
  2. Daniel Holuk
  3. Paweł Strykowski
  4. Tomasz Niezgoda
  5. Wojciech Szymański
  6. Adam Bielski
  7. Katarzyna Jakubów-Tyka

Wojciech Karwowski
Prezes Zarządu SEMSTORM International Sp. z o.o.

semstorm

Absolwent Politechniki Gdańskiej o specjalizacji Informatyka Techniczna. Profesjonalnie dziedziną SEO zajmuje się od 2005 roku. Od 2009 interesuje się technologią "Big Data", szczególnie w kontekście zastosowania wydajnych rozwiązań w marketingu internetowym. Realizował projekty dla wielu międzynarodowych firm takich, jak Microsoft, Aviva czy Generali. Prezes i współtwórca SEMSTORM – najnowocześniejszego narzędzia wspierającego zaawansowaną analitykę w wyszukiwarkach.

 

1. Zdarzenia, które miały wpływ na SEO w 2019 roku.

W 2019 roku Google dokonał wiele różnych aktualizacji, które wpłynęły na SEO. Najbardziej istotną z nich jest BERT. Wprowadzenie nowego algorytmu pozwoli wyszukiwarce lepiej rozumieć skomplikowane zapytania użytkowników, które w dużym stopniu zależą od kontekstu. Oznacza to, że jakość i trafność treści będzie odrywała jeszcze większą rolę w pozycjonowaniu niż w poprzednie lata.

2. Obawiam się, że w 2020 roku w SEO zmieni się...

... podejście do wykorzystywania słów kluczowych. I powodem temu jest również nowy algorytm Google – BERT. Dobór fraz według ich intencji był jednym z najważniejszych trendów SEO w 2019 roku. W kolejnych latach pozycjonerze będą musieli jeszcze bardziej skupić się na zrozumieniu prawdziwych zamiarów internauty, ponieważ Google już ich rozumie. Pytanie „Jakiego słowa użyć?” zamieni się na inne. Z jakim problemem boryka się mój potencjalny klient? Jakie pytanie zadaje wyszukiwarce, żeby go rozwiązać? Odpowiedzi na te pytania będą mieli dużo większe znaczenie dla sukcesu strategii SEO.

3. W 2020 roku czekam na...

... to, że Polacy zaczną korzystać z Asystenta Google. W wyniku w naszym kraju zyska na popularności nowa usługa SEO – pozycjonowanie dla wyszukiwań głosowych. Aktywne korzystanie z asystentów głosowych nauczy polskich internatów wyszukiwać za pomocą bardziej skomplikowanych zapytań. Warto także pamiętać, że jednym z czynników rankingowych wyszukiwania głosowego jest łatwość przeczytania tekstu przez asystenta na głos. W związku z tym czytelność oraz zwięzłość treści będzie miała istotne znaczenie dla wysokiej pozycji.


Daniel Holuk
Senior SEO Specialist, Ideo Force

ideo force seo specialist

W branży SEO działa od 15 lat. Obecnie pracuje w Ideo Force, gdzie pełni funkcję team leadera, analityka i specjalisty SEO. Pracował przy projektach m.in., dla LG Electronics, iParts, Cobi czy Melvit. Prowadzi szkolenia o różnym stopniu zaawansowania. Specjalista ds. kompleksowych audytów oraz optymalizacji SEO serwisów www, a w szczególności e-commerce.

 

1. Zdarzenia, które miały wpływ na SEO w 2019 roku.

Na tak postawione pytanie ciężko o oryginalność. Od zawsze największy wpływ na SEO i proces pozycjonowania miały zmiany wprowadzane w algorytmach wyszukiwarki Google, których oczywiście nie zabrakło również w przemijającym roku 2019. Działając na prywatnym podwórku Google jesteśmy silnie od niego uzależnieni. Powołując się na moz.com, w roku 2019 było 11 zauważalnych zmian, z których pracownicy Google potwierdzili aż 7. Najbardziej istotnymi były z pewnością "BERT Update", który wg wszelkich zapowiedzi miał objąć aż 10% zapytań Użytkowników i przyniósł nową jakość w dopasowaniu serwowanych wyników do szukanej frazy oraz szereg aktualizacji głównego algorytmu określanych jako "Core Update". 

Wprowadzane zmiany nie są dla branży niczym zaskakującym. Każdy specjalista powinien być świadomy kierunku, w którym rozwija się pozycjonowanie w Polsce - że coraz większe znaczenia ma zaufanie oraz autorytet strony, które budowane są przede wszystkim przemyślanymi strategiami działań na stronie i poza nią.

Oczywiście wpływ na SEO miało wiele innych zdarzeń, jak choćby "Mobile First Index" domyślny na każdej nowej strony, aktualizacja GoogleBota, który korzystać ma z najnowszej wersji Chromium, czy pojawienie się nowych raportów w Google Search Console, jednak nie są to zmiany o znaczącym wpływie na branże.

2. Obawiam się, że w 2020 roku w SEO zmieni się...

Nie obawiam się niczego ;) Uważam, że nowoczesne i przemyślane podejście do SEO zawsze będzie premiowane. Obawiać się mogą firmy idące "na skróty" oraz te, które metodami pracy zatrzymały się lata temu. Branża SEO jest bardzo dynamiczna, każda profesjonalna agencja musi nadążać za zmieniającymi się warunkami, musi potrafić sama się zmienić i zmienić podejście do świadczonych usług.

A już trochę poważniej, obawiać się możemy zbytniej samodzielności Google. Że coraz więcej informacji zechce dostarczać sama wyszukiwarka, bez potrzeby wchodzenia na strony. Wszelkiego rodzaju dane strukturalne, które jak zauważamy Google promuje coraz intensywniej mają na to wpływ. Od lat widzimy trend, że wyszukiwarka Google zmienia się w agregator treści i ofert, powoli wykańczając lokalne strony.

3. W 2020 roku czekam na...

Lata mijają, a ja wciąż czekam na satysfakcjonujący poziom świadomości Klientów dotyczący SEO. Za często trafiamy na opór Klientów w kwestii wdrażania zmian na stronie, które są nieodłącznym i obowiązkowym elementem strategii SEO. Czasy kiedy samymi działaniami offfsite można było osiągnąć sukces dawno minęły. Współczesne SEO to połączenie zaangażowania Klienta i agencji, które w parze dają zadowalające efekty.


Paweł Strykowski
CEO, WhitePress

whitepress

Pomysłodawca i CEO firmy WhitePress®, jednej z pierwszych w Polsce platform optymalizujących realizację kampanii content i influencer marketingowych, która rozpoczyna podbój rynków zagranicznych. Studiował zanim jeszcze napisał maturę, obronił doktorat w wieku 23 lat. W biznesie stawia na rozwój i optymalizację, jest zawsze na bieżąco z trendami w marketingu i SEO. Seryjny przedsiębiorca. Wyzwania zmienia w cele, a cele w działania. Żyje z pasją – nowoczesne technologie, fotografia, literatura i squash to tylko niektóre z jego licznych zainteresowań.

 

1. Zdarzenia, które miały wpływ na SEO w 2019 roku.

Pozycjonerzy bawią się niestety na obcym podwórku, które należy do Google i to on ma największy wpływ na realia SEO. Patrząc na motywację Google, wyróżniłbym trzy elementy:

1) dążenie do jak najlepszych wyników zwracanych przez wyszukiwarkę, co jest i musi być ważnym czynnikiem - bo produkt musi się obronić,
2) zatrzymywanie jak największego ruchu u siebie - czyli pokazywanie w wynikach podstawowych odpowiedzi dla użytkowników,
3) zwiększanie odporności algorytmu na wszelkie manipulacje.

Jak popatrzę na 2019 rok to nie było w nim wielkich wydarzeń, a raczej szereg zmian związanych z realizacją celów Google, wśród których można wymienić: aktualizację algorytmu Bert, poprawa Googlebot'a, mocne zmiany w Google Search Console, obsługa danych strukturalnych, dominacja rich snippetów w wynikach wyszukiwania.

2. Obawiam się, że w 2020 roku w SEO zmieni się...

W 2020 roku boję się pewnej loterii, którą widzieliśmy też w 2019 roku. Kilkukrotne skoki widoczności stron z powodu zmiany algorytmu, a bez korelacji z pracą jaką wykonuje się nad serwisem nie są motywacyjne. Trudno jest tłumaczyć klientowi, który z dnia na dzień traci połowę organicznego ruchu, że to tylko kolejne testy live algorytmu Google.

Dodatkowo obawiam się, że kolejne branże stracą kliki z Google ze względu na rozszerzenia informacji pokazywanych w wynikach wyszukiwania.

3. W 2020 roku czekam na...

W 2020 roku czekam na lepszy algorytm Google, który doceni jeszcze bardziej treści, które angażują użytkowników.


Tomasz Niezgoda
Co-founder, SurferSEO

tomasz niezgoda surfer seo

Doświadczony marketer, kawosz i twórca internetowy. Od lat aktywnie uczestniczy w życiu branży oraz stale zdobywa doświadczenie, którym chętnie dzieli się na blogu oraz kanale YouTube. Fan innowacyjnych rozwiązań, ekstrawertyk i współtwórca Surfera.

 

 

1. Zdarzenia, które miały wpływ na SEO w 2019 roku.

Aktualizacja algorytmu Google – tzw. BERT.

2. Obawiam się, że w 2020 roku w SEO zmieni się...

Szczerze mówiąc nie obawiam się czegokolwiek. Jestem ciekaw wpływu korekty kursu oraz przyszłych iteracji algorytmu. Jak zwykle zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby szybko przystosować się do zmian, które ewentualnie zaserwuje nam Google ;)

3. W 2020 roku czekam na...

Może to zabrzmi pyszałkowato, ale czekam na kilka funkcjonalności, które przygotowujemy w Surferze. To będą rozwiązania napędzane komponentami AI, które – mam nadzieję – zupełnie odmienią podejście do tworzenia treści oraz link buildingu.


Wojciech Szymański
CEO, Ideo Force

CEO Ideo Force

W firmie oprócz koordynowania pracą zespołu przygotowuje strategie marketingowe, strategie e-PR oraz plany media relations w Internecie. Pracował m.in. dla: BPH TFI, SKOK, Śnieżka, Polpharma, LG, Wirtualna Polska, Black Red White, Wolters Kluwer. Łączy pracę zawodową stricte związaną z e-marketingiem i e-commerce z pasją dzielenia się wiedzą. Jest wykładowcą Wyższej Szkoły Europejskiej, Akademii Leona Koźmińskiego, Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania. Jest autorem wielu książek, artykułów oraz publikacji.

 

1. Zdarzenia, które miały wpływ na SEO w 2019 roku.

Przede wszystkim Medical Upadate, ten update które co prawda rozpoczął się już w 2018 miał moim zdaniem olbrzymi wpływ na to co się działo przez cały 2019 rok. Cieszę się z tego, ze umacnia się rola elementów E-A-T w pozycjonowaniu – dla takich agencji jak nasza (czyli kompleksowo podchodzących do pozycjonowania i całej promocji w sieci) to doskonała okazja do budowy rankingów poprzez organiczną pracę, a nie „łatwe ale ryzykowne tricki” związane z linkami.

Z Medial Update nierozerwalnie związany jest upadate algorytmu o nazwie BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers), który jeszcze bardziej zmusza branżę do myślenia kompleksowego łaczącego SEO z UX I analityką biznesową. I również z tego się cieszymy.

2. Obawiam się, że w 2020 roku w SEO zmieni się...

Obawiam się zwiększenia kosztów pozycjonowania – ma to związek zarówno z coraz wyższymi kosztami pracy, ale także z rozszerzaniem się ilości specjalistów biorących udział w procesie pozycjonowania witryny.

3. W 2020 roku czekam na...

Kolejne re-updaty, które wymuszą na wszystkich agencjach chcących dostarczać swoim klientom czegoś więcej niż tylko ruch z wątpliwych biznesowo fraz z Google jeszcze bardziej profesjonalne podejście. Liczę na to, że bez analityki biznesowej, zrozumienia intencji końcowego klienta, lepszego dopasowania customer journey pozycjonowanie będzie bezwartościowe pod kątem biznesowym. Ideo Force od zawsze stawia na kompleksowe podejście więc zmiany w Google nam sprzyjają.

 


Adam Bielski
CEO, AComputers

CEO AComputers

Kawosz i uczestnik życia SEO na wielu frontach. E-marketingiem w różnych formach zajmuje się już ponad dekadę, a od około 2009 roku rozwija kompetencje jako specjalista SEO.

 

1. Zdarzenia, które miały wpływ na SEO w 2019 roku.

BERT BERT BERT a 2019 był naprawdę pracowitym okresem, który wprowadził szereg bardzo istotnych zmian dla branży SEO. Rozbudowano Search Console o szereg nowych raportów i funkcji. Wprowadzono nowe oznaczenia linków. Google udoskonala systematycznie wygląd zwracanych wyników wprowadzając nowe mikroformaty oraz zwiększa ilość raportów w Search Console. Ale to, co było, moim zdaniem, najważniejsze w ubiegłym roku, to stawianie na pierwszym miejscu użytkownika oraz wartości publikowanej treści również w formie wideo. Treści wyczerpujących dany temat. A zatem dobry content nadal był podstawą SEO.

2. Obawiam się, że w 2020 roku w SEO zmieni się...

SEO raczej nie ulegnie zmianie. Najważniejsze czynniki mające wpływ na pozycjonowanie stron najprawdopodobniej jeszcze przez dłuższy czas pozostaną bez zmian. Wdrażając kolejne ulepszenia algorytmu Google wciąż przypomina specjalistom od SEO, na czym powinni się skupiać. Natomiast to, co może stanowić wyzwanie, to większa samodzielność wyszukiwarki oraz działania w kierunku informacji, jakie będę pojawiać się w wynikach wyszukiwania. Działania te jak zawsze dadzą szansę nam na kreatywne podejście do kolejnych zmian, czy kolejnych innowacyjności.

3. W 2020 roku czekam na...

W 2020 roku nie zabraknie też niespodzianek, które zaserwuje nam gigant z Mountain View. SEO będzie coraz bardziej opierać się na współpracy z Klientem, zrozumieniu jego potrzeb, analityce i badaniu rynku. To będzie pewnie kolejny etap w działaniach i rozwoju SEO oraz rozszerzeniu zespołu o UX.


Katarzyna Jakubów-Tyka 
Head of SEO, Artgeist (właściciel m.in. bimago.pl)

Artgeist

Odpowiada za opracowywanie i realizację strategii SEO dla serwisów firmy na rynku polskim i zagranicznych oraz rozwój i pracę zespołu specjalistów. Ma wieloletnie doświadczenie w pozycjonowaniu serwisów zasięgowych i e-commerce oraz pozycjonowaniu wideo. Wykorzystuje potencjał różnych działań marketingu on-line w tworzonych strategiach zwiększania widoczności stron.

 

1. Zdarzenia, które miały wpływ na SEO w 2019 roku.

… to BERT i pozostałe aktualizacje Google uświadamiające jak zmieniają się możliwości interpretacji treści i poziom jej „zrozumienia” przez algorytmy. Kontekst wyszukania i intencje użytkownika mają coraz większe znaczenie. Wraz ze wzrostem czynników E-A-T będzie miało to znaczący wpływ na jakość contentu w Interncie w kolejnych latach.

2. Obawiam się, że w 2020 roku w SEO zmieni się...

… niewiele jeśli chodzi o wykorzystanie contentu wizualnego w strategii marketingowej firm. Grafiki są częściej optymalizowane i wykorzystywane w działaniach marketingowych (głównie dzięki popularności infografik) jednak to video ma niesamowity potencjał. YouTube to druga największa wyszukiwarka po Google. Użytkownicy coraz częściej wykorzystują ją do podjęcia decyzji zakupowych,  poznawania nowych marek poszukiwanych produktów i znalezienia produktów odpowiadających na ich potrzeby. 

3. W 2020 roku czekam na...

... wzrost wiedzy w organizacjach o wpływie różnych podejmowanych działań na efektywność SEO. Świadomość w tym zakresie rośnie z roku na rok, ale cały czas jest dużo miejsca na poprawę i lepsze wykorzystywanie efektu synergii. 

Podsumowanie

Rok 2019 był owocny w wiele duzych zmian w algorytmach. W nadchodzącym roku specjaliści SEO liczą na rozwój algorytmów odpowiadających za docenienie wysokiej jakości treści oraz na zwiększenie tendencji wykorzystywania Asystenta Google. Zauważyli również większe tempo zmian jakie narzuca Google, co stawia ich przed wieloma wyzwaniami. Konieczność stałego czuwania nad zmianami (spadkami) i szybkie na nich reagowanie to konieczność, która w 2019 roku była mocno zauważona. Kolejny rok nie zapowiada się łagodniej. Google nie zna litości, ale w sumie bitwa jest o najwyższe szczyty. 

Zespół Ideo Force
AUTOR
tel.+48 17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 3 ocen

Inne wpisy