Współpraca z copywriterem – dobre praktyki

Współpraca z profesjonalnym copywriterem ma wiele zalet. Warto jednak odpowiednio się do niej przygotować aby współpraca układała się korzystnie dla obu stron.
10 sierpnia 2021

Szukasz dobrego copywritera i nie wiesz w jaki sposób się przygotować do takiej współpracy? Pierwszym krokiem jest precyzyjne określenie własnych oczekiwań, które pozwolą zaoszczędzić Twój cenny czas, a copywriterowi – po ustaleniu wszelkich szczegółów – pomogą od razu zabrać się do pracy. Ciekawi Cię, jak przebiega cały proces, na co uważać i o co zapytać twórcę treści na samym początku? Chcesz zlecić treści copywriterowi, ale nie wiesz od czego zacząć?

Spis treści:

  1. Rodzaje copywriterów, z którymi możesz nawiązać współpracę zdalną
  2. Jak znaleźć dobrego copywritera do współpracy zdalnej? 
  3. Jak się przygotować do współpracy z copywriterem i co warto o tym wiedzieć? 
  4. Jak w praktyce wygląda proces współpracy z freelance copywriterem? 
  5. Co jest najważniejsze we współpracy dla copywriterów? 
  6. Jakich błędów nie popełniać, gdy szukasz copywritera do współpracy? 
  7. Streszczenie
  8. Podsumowanie

Rodzaje copywriterów 

Twórcy treści realizują zróżnicowane zlecenia w zależności od własnych kompetencji i od tego, czym preferują zajmować się na co dzień. W związku z tym w branży copywriterskiej jest pewien podział freelancerów, o którym warto, abyś wiedział, zanim zlecisz jakiś projekt freelance copywriterowi.

  • Copywriterzy kreatywni – to ludzie, którzy zwykle tworzą głównie krótkie koncepcje kreatywne, wymyślają hasła reklamowe na potrzeby kampanii online, teksty reklam, scenariusze np. na potrzeby video, tworzą chwytliwe nazwy produktów, usług, firm i inne niestandardowe rozwiązania kreatywne dla biznesu np. storytelling.
  • Copywriterzy SEO – tworzą głównie teksty pozycjonujące pod SEO z odpowiednimi słowami kluczowymi, które służą głównie robotom wyszukiwarek i odpowiadają na potrzeby i pytania użytkowników. Tego rodzaju treści są tworzone głównie na potrzeby internetu, które mają za zadanie pozycjonować strony.
  • Copywriterzy specjalistyczni – to twórcy, którzy specjalizują się w tworzeniu treści z zakresu jednej tematyki np. motoryzacyjnej, wnętrzarskiej, ogrodowej,  IT i mają z tej dziedziny wiedzę specjalistyczną. Tworzą dokładnie takie treści, których celem jest odzwierciedlenie wiedzy danej marki i takie, które służą wizerunkowemu wsparciu firmy, nierzadko edukacji klientów i pokazaniu tego, że właściciel danej firmy jest ekspertem w swojej dziedzinie.
  • Content writerzy i content designerzy – to osoby, które tworzą wyczerpujące treści głównie na blogi specjalistyczne i w swojej pracy jednocześnie często korzystają z materiałów, które nie są dostępne w sieci.  Nierzadko dobry content writer jest też świetnym content designerem i potrafi przygotować ilustracje do tekstów, starannie skomponowane grafiki reklamowe, które tworzą z tekstem spójną całość. Jego zadaniem jest również takie zaprojektowanie treści, aby były maksymalnie przydatne dla użytkownika, zrozumiałe w przekazie i przejrzyste podczas czytania.

Jeśli zlecasz tekst copywriterowi specjalistycznemu z zakresu swojej branży – zacznij od tego, aby przekazać mu wszelkie niezbędne informacje do realizacji zlecenia. Jeśli na tym etapie jest coś, co powinien wiedzieć, to koniecznie mu to napisz. Jeśli na czymś w tekście szczególnie Ci zależy lub o czymś ma nie pisać, to również są to cenne wskazówki, które dla Twojego copywritera mogą być pomocne. Przekaż mu wszelkie niezbędne informacje przed rozpoczęciem pracy i poinformuj go o tym, na czym zależy Ci w tekście. A później po prostu zaufaj jego kompetencjom i doświadczeniu. 

Copywriterzy specjalistyczni bardzo często w swojej pracy nie ograniczają się tylko do materiałów dostępnych w internecie czy materiałów otrzymanych od klientów, dlatego warto pamiętać, że cena za treści specjalistyczne ze względu na jakość, często konieczność zaawansowanego researchu materiałów i umiejętności jest w pełni uzasadniona.

Jednak pamiętaj, że to, czym się zajmuje wybrany twórca treści zawsze zależy od indywidualnych predyspozycji i jego kompetencji. Chcesz zlecić treści, ale nie masz pewności, że wybrany copywriter zrealizuje je dla Ciebie? Najpierw zapytaj go o doświadczenia i portfolio, a następnie upewnij się, czy realizuje tego typu teksty. 

Jak znaleźć dobrego copywritera do współpracy zdalnej? 

Istnieje wiele miejsc w sieci, w których możesz znaleźć naprawdę dobrego copywritera. Pierwszym sposobem jest szukanie copywritera wedle rekomendacji. Niektórzy klienci wybierają copywriterów tylko z polecenia innych osób i często najpierw robią tzw. „własny research” np. wśród swoich znajomych lub za pomocą społecznościowej sieci kontaktów np. na LinkedIn, zanim zdecydują się na kontakt z wybranym freelancerem i zaproponowanie mu współpracy przy danym projekcie. Ta metoda jest bardzo dobrym rozwiązaniem i pozwala oszczędzać czas na poszukiwaniu odpowiedniego twórcy treści.

Zapytaj o ofertę na profesjonalne teksty dopasowane do SEO.
Zapytaj o ofertę!

Inni, zanim podejmą jakąkolwiek decyzję, najpierw sugerują się referencjami umieszczonymi na stronie internetowej freelancera i jego doświadczeniem, dorobkiem contentowym. Na tej podstawie podejmują decyzję o współpracy. Jeszcze inni korzystają z grup dla freelance copywriterów na Facebooku lub LinkedIn, w których są publikowane zlecenia, aby zyskać na czasie i szybko wyłonić odpowiednią osobę do współpracy. Jeśli przygotujesz bardzo konkretne ogłoszenie, to jest szansa, że szybko odezwą się do Ciebie copywriterzy, których interesuje praca przy Twoim zleceniu.

Jak się przygotować do współpracy z copywriterem? 

Na samym początku warto pamiętać, że rozpoczęcie współpracy z freelance copywriterem powinno zawsze poprzedzać dokładne ustalenie wzajemnych oczekiwań. Warto właśnie od tego zacząć, aby później uniknąć nieporozumień, stresu czy sytuacji, gdy dostajesz tekst, który nie spełnił Twoich wymagań.

Pamiętaj, że to naprawdę ma duże znaczenie, aby określić swoje oczekiwania do tekstu jeszcze przed tym, jak copywriter zabierze się za pisanie.

Właśnie dlatego najpierw zastanów się nad tym, czego dokładnie oczekujesz od copywritera i jakie są cele projektu, przy którym ma pracować. Jeśli np. nie masz świadomości jakie rozwiązania będą dobre dla danego tekstu, bo np. nie znasz się na tym i nie wiesz, jak to powinno wyglądać w praktyce, to warto dać copywriterowi tzw. „wolną rękę” w tego typu działaniach i zaufać jego doświadczeniu, a także wiedzy z danego zakresu. Jeśli zdarzy się tak, że pierwsza wersja tekstu nie będzie zadowalająca, wtedy warto przesłać konkretnie sprecyzowane uwagi do tekstu, a copywriter ten tekst odpowiednio „doszlifuje” i prześle Ci wersję po poprawkach. Im więcej konkretnych informacji i lepsza komunikacja między Tobą a copywriterem od samego początku, tym lepiej dla obu stron na każdym kolejnym etapie współpracy.

Istotna jest również tzw. „chemia” i dobre flow, czyli wzajemne dopasowanie we współpracy, aby współpraca była partnerska, pełna wzajemnego szacunku, miła i po prostu efektywna.

Po ustaleniu wszelkich niezbędnych szczegółów konieczne jest podpisanie umowy o współpracy. To właśnie ten dokument reguluje wszystkie najważniejsze kwestie pomiędzy stronami umowy: od szczegółowego zakresu zlecenia, po datę rozpoczęcia i zakończenia współpracy, po ilość darmowych i płatnych poprawek, wysokość wynagrodzenia copywritera, możliwość wprowadzenia zmian do tekstu, kwestię poufnych danych i odpowiedzialności związanej z przekazywanymi informacji czy praw autorskich względem powstałych treści aż po formułki prawne. Umowa reguluje wszystkie warunki współpracy w taki sposób, aby pomiędzy klientem a copywriterem nie było żadnych nieporozumień. Warto również pamiętać o tym, że jej podpisanie jest konieczne, jeśli zależy Ci na tym, aby wszelkie formalności między Tobą a copywriterem były dopełnione, a współpraca bezpieczna dla obu stron. Pozwala tym samym uniknąć obu stronom ewentualnych niedomówień czy nieprzyjemnych sytuacji. Właśnie dlatego warto zadbać przed współpracą o to, by taka umowa była zawarta i podpisana, a jej postanowienia zrozumiałe dla każdego.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Oto kilka zasad, o których warto pamiętać zawsze, gdy szukasz copywritera, a dzięki którym unikniesz wielu problemowych sytuacji:

  • Zawsze precyzyjnie określaj to, czego oczekujesz od twórcy treści - im bardziej sprecyzujesz swoje oczekiwania na początku współpracy, tym większe prawdopodobieństwo, że Twój copywriter zrozumie w mig to, czego od niego potrzebujesz i zrealizuje zlecenie zgodnie z wymaganiami i we właściwym czasie. Nie chodzi tu tylko o doprecyzowanie jakiego tekstu oczekujesz, ale również o podanie wszelkich konkretnych szczegółów np. oczekiwanego stylu, informacji o grupie docelowej, które mogą być pomocne dla twórcy treści podczas realizacji zlecenia. Dlaczego to tak istotna kwestia we współpracy? Dzięki temu unikniesz ewentualnego rozczarowania, zaoszczędzisz mnóstwo cennego czasu i unikniesz wielu nieporozumień wskutek niedomówień. Twój copywriter nie będzie musiał się domyślać, co masz na myśli i jakie są Twoje oczekiwania dotyczące projektu. Dlatego zawsze stawiaj na otwartą komunikację we współpracy i oferuj uczciwe warunki współpracy copywriterskiej od samego początku. Brak doprecyzowania własnych oczekiwań powoduje, że wzrasta ryzyko, że możesz nie być zadowolony z efektu pracy copywritera. Nie precyzując tego, na czym Ci zależy przy danym zleceniu – popełniasz błąd, który może kosztować nie tylko pieniądze, ale i stratę cennego czasu oraz nerwy. 
  • Wypełnij dokładnie brief od copywritera i udziel mu wszelkich niezbędnych informacji przed realizacją zlecenia - jeśli chcesz uniknąć jakichkolwiek nieporozumień z copywriterem podczas pracy – wypełnij szczegółowo brief i sprecyzuj swoje oczekiwania. Nie traktuj briefu copywriterskiego jako czegoś zbędnego, co tylko zajmuje czas, jeśli zależy Ci na wartościowej i naprawdę dobrej współpracy. Możesz również na samym początku współpracy samodzielnie przygotować w pliku najważniejsze informacje, które ułatwią copywriterowi zrozumienie potrzeb klientów z Twojej grupy docelowej. Potraktuj to zadanie dość poważnie, jeśli zależy Ci na jak najlepszej współpracy. 
  • Zaufaj swojemu copywriterowi i go nie ponaglaj podczas pracy, tylko cierpliwie czekaj na efekty pracy - po określeniu warunków współpracy, podpisaniu umowy i ustaleniu terminu realizacji zlecenia – nie kontroluj non stop swojego copywritera, tylko pokaż, że masz do niego zaufanie. Jeśli umówiliście się na oddanie zlecenia w konkretnym terminie, to nie upominaj się co chwilę o dostarczenie tekstów, tylko cierpliwie czekaj do końca terminu. Nie dopytuj w nieskończoność na kiedy odda materiał, ale pozwól mu działać w spokoju. Profesjonalni copywriterzy to ludzie, którzy znają się na swojej pracy i zazwyczaj dotrzymują terminów, dlatego nie musisz się obawiać, że Twój copywriter odda Ci tekst tydzień później czy wymyśli jakiś surrealistyczny argument, którym będzie próbował się wytłumaczyć z powodu opóźnienia.
  • Stawiaj na uczciwość w komunikacji od samego początku - jeśli nie orientujesz się, ile kosztuje praca copywritera przy danym rodzaju zlecenia – po prostu go o tym poinformuj i zapytaj o wycenę pracy przy danym projekcie. Uczciwie powiedz, że nie wiesz ile kosztuje napisanie danego rodzaju treści i poproś o dokładną wycenę pracy copywriterskiej. Dla copywritera jest to ważna informacja, dzięki której adekwetnie wyceni swoją pracę. Na etapie ustalania wynagrodzenia może się zdarzyć, że copywriter zapyta Cię o budżet na współpracę lub dany projekt, dlatego warto się przygotować i udzielić mu takiej informacji, a następnie otwarcie porozmawiać o wynagrodzeniu, które powinno być satysfakcjonujące dla copywritera za dobrze wykonaną pracę.
  • Negocjuj warunki współpracy, ale nie proś o rabat, tylko dlatego, że konkurencja ma taniej - nie zakładaj z góry, że copywriter zejdzie z ceny usługi tylko dlatego, że inni według Ciebie oferują to samo taniej. Jeśli zlecasz coś np. wyspecjalizowanemu copywriterowi w danej dziedzinie to wiedz, że cena usługi to połączenie wiedzy z danej dziedziny tematycznej, doświadczenie, wypracowany warsztat językowy i przygotowanie, a także konkretne umiejętności i nierzadko długie godziny researchu materiałów. To nie jest praca odbębniona na kolanie, którą zrobi każdy. Znalezienie dobrego copywritera, który jest wyspecjalizowany w danej branży potrafi często spędza sen z powiek. Możesz oczywiście próbować negocjować warunki współpracy, ale nie proś o rabat tylko dlatego, że konkurencyjni copywriterzy oferują swoje usługi taniej. Dobre treści realizowane w odpowiedniej jakości muszą więc kosztować, a taka inwestycja na pewno będzie dla Twojego biznesu opłacalna.
 

Jak wygląda proces współpracy z freelance copywriterem? 

Proces współpracy z freelance copywriterem u każdego twórcy może wyglądać zupełnie inaczej. Jednak najczęściej współpraca przebiega w taki sposób:

Case study

Doradztwo w zakresie content marketingu pod kątem SEO.

Sprawdź! 
  • Ustalenie i zaakceptowanie warunków współpracy przez obie strony.
  • Konkretne określenie oczekiwań dot. współpracy, sprecyzowanie grupy docelowej, celów, ustalenie terminów realizacji, kwestii związanych z wynagrodzeniem. 
  • Sformalizowanie współpracy umową ze wszystkimi ustaleniami między Tobą a copywriterem. 
  • Kolejny etap to nierzadko zaliczka przed rozpoczęciem współpracy dla copywritera, która jest równoważna z rezerwacją czasu na wykonanie projektu. 
  • Samodzielne przygotowanie wytycznych dla copywritera lub wypełnienie briefu copywriterskiego, w którym przekażesz twórcy wszelkie informacje o oczekiwaniach do tekstu.
  • Cierpliwe oczekiwanie na materiał i przesłanie uwag zgodnie z terminem określonym w umowie, który zastrzega Twój copywriter.
  • Zapoznanie się z tekstem. Określenie uwag do tekstu w wyznaczonym czasie i poprawki zgodnie z przesłanymi uwagami. 
  • Rozliczenie przygotowanego materiału wraz z kolejnymi, płatnymi poprawkami. 

Co jest najważniejsze we współpracy dla copywriterów? 

  • Szacunek i uczciwość - wbrew pozorom to są wartości oczywiste dla każdego, kto nawiązuje jakiekolwiek współprace biznesowe. Bez nich na pewno żaden copywriter nie zdecyduje się na współpracę, dlatego warto stosować pewną zasadę w biznesie: „Szanuj copywritera swego, jak siebie samego”. 
  • Konkretnie sprecyzowane oczekiwania od samego początku - im jak najprecyzyjniej określisz swoje oczekiwania do tekstu, tym większa szansa na to, że dostaniesz tekst, który będzie dokładnie taki, jakiego potrzebujesz. Copywriterzy bardzo cenią konkretne informacje, które pozwalają na wydajną pracę i oszczędzają cenny czas na ewentualnym dopytywaniu. 
  • Sformalizowanie współpracy - zależy Ci na naprawdę dobrej i miłej współpracy? Od początku zadbaj o to, aby podpisać umowę z copywriterem i ustalić z nim możliwe jak najkonkretniej szczegóły. 
  • Otwartość i asertywność - otwarta komunikacja, szczerość i asertywność to są kwestie, które sprawią, że współpraca z copywriterem naprawdę będzie łatwiejsza i przyjemniejsza. 

Tych błędów unikaj, gdy szukasz copywritera do współpracy

  • Postaw na dobrą komunikację, a unikniesz wielu problemów i nieporozumień - jeśli publikujesz ogłoszenie w grupach branżowych na Facebooku – postaraj się, aby zawarte w nim informacje były maksymalnie zrozumiałe i konkretne dla twórców treści. Unikaj zwrotów typu: „Szukam copywritera, ale nie za miliony monet” lub takich określeń, które mogłyby jasno wskazywać, że nie doceniasz pracy copywriterskiej. Dlaczego to takie ważne? Copywriterzy lubią pracować z klientami, którzy od samego początku mają szacunek do ich pracy i są w pewien sposób przeczuleni na punkcie odpowiednio dobranych słów, nawet w ogłoszeniach związanych z pracą, dlatego zwróć uwagę na swój sposób komunikacji i na sposób opisania ogłoszenia, które umieszczasz w takich miejscach. 
  • Nie oczekuj darmowych tekstów próbnych - gdy próbujesz nawiązać współpracę z copywriterem – nie oczekuj, że copywriter napisze Ci darmowy tekst próbny. Portfolio z wybranymi realizacjami jest wystarczające do tego, abyś mógł ocenić doświadczenie i kompetencje. Jeśli chcesz poznać styl jego pisania i upewnić się, że Ci on odpowiada – warto najpierw sprawdzić jego portfolio lub zlecić jeden płatny tekst, a następnie go ocenić i na tej podstawie podjąć decyzję o ewentualnej współpracy. 
  • Nie bądź zbyt drobiazgowy we współpracy z copywriterem - profesjonaliści w swoim fachu zawsze zwracają uwagę na najdrobniejsze szczegóły. Staraj się nie zwracać przesadnej uwagi na drobiazgi i nie kwestionuj sugestii poprawek copywritera. W praktyce czasami jest tak, że gdy dochodzi do poprawek, to klienci czasami zbyt mocno angażują się w tę kwestię i oczekują nieskończonej ilości poprawek. 
  • Nigdy nie umniejszaj kompetencji danego copywritera - zwróć uwagę na swój sposób komunikacji. Często to właśnie po tym copywriterzy decydują z kim podejmują współpracę. Jeśli Twoja komunikacja jest niekulturalna lub jest pełna zwrotów, które mogą zostać odebrane dość niekorzystnie, to wiedz, że zmniejszasz tym szansę na znalezienie naprawdę dobrego copywritera do współpracy. Profesjonalni copywriterzy przykładają szczególną uwagę do sposobu, w jaki klienci się komunikują. Zadbaj o to, zanim będzie za późno. 

Streszczenie 

  • Szukasz dobrego copywritera? Pierwszym krokiem jest precyzyjne określenie własnych oczekiwań, które pozwolą zaoszczędzić Twój cenny czas, a copywriterowi – po ustaleniu wszelkich szczegółów – pomogą od razu zabrać się do pracy. 
  • Twórcy treści realizują zróżnicowane zlecenia w zależności od własnych kompetencji i od tego, czym preferują zajmować się na co dzień. 
  • Wyróżniamy copywriterów kreatywnych, SEO, specjalistycznych, content writerów i content designerów.
  • Na samym początku warto pamiętać, że rozpoczęcie współpracy z freelance copywriterem powinno zawsze poprzedzać dokładne ustalenie wzajemnych oczekiwań. 
  • Im więcej konkretnych informacji i lepsza komunikacja między Tobą a copywriterem od samego początku, tym lepiej dla obu stron na każdym kolejnym etapie współpracy.
  • Zawsze precyzyjnie określaj to, czego oczekujesz od twórcy treści.
  • Wypełnij dokładnie brief od copywritera i udziel mu wszelkich niezbędnych informacji przed realizacją zlecenia.
  • Zaufaj swojemu copywriterowi i go nie ponaglaj podczas pracy, tylko cierpliwie czekaj na efekty pracy.
  • Stawiaj na uczciwość w komunikacji od samego początku.
  • Negocjuj warunki współpracy, ale nie proś o rabat, tylko dlatego, że konkurencja ma taniej.
  • Postaw na dobrą komunikację, a unikniesz wielu problemów i nieporozumień.
  • Przed rozpoczęciem współpracy nie oczekuj darmowych tekstów próbnych.

Podsumowanie

Już wiesz, o czym pamiętać, gdy szukasz copywritera i jakich błędów uniknąć. Jeśli będziesz mieć na uwadze powyższe wskazówki, to jestem przekonana, że na pewno znajdziesz odpowiedniego copywritera, z którym współpraca na pewno wyjdzie Ci na dobre. 

Ocena artykułu:
Współpraca z copywriterem – dobre praktyki
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 5 ocen

Autor

Małgorzata Kalbarczyk-Leonczuk
Małgorzata Kalbarczyk-Leonczuk
Zobacz inne teksty tego autora

Inne wpisy

Szukasz rozwiązań marketingowych dla Twojego biznesu?

Nasi eksperci przygotują najlepszą strategię i pomogą zwiększyć Twoją sprzedaż.