Biblioteczka copywritera, czyli co czytać, by lepiej pisać

Jesteś lub chcesz zostać copywriterem i zastanawiasz się, co czytać, by lepiej pisać? Poznaj „kanon lektur”, przeczytaj i dowiedz się, jak tworzyć treści, które angażują, budują relacje z odbiorcami i sprzedają.
27 października 2021

Wielokrotnie otrzymuję pytanie – jak zostać copywriterem? Od czego zacząć? Co czytać? Jaki kurs skończyć? Dróg do celu jest wiele. Niewątpliwie trening czyni mistrza, a jednym ze sposobów na zdobywanie wiedzy o copywritingu, jest czytanie książek napisanych przez ekspertów w swoich dziedzinach i praktyków zawodu. Po jakie książki polskich autorów sięgnąć, jeśli chcemy rozwijać się w branży copywritingu? Oto mój subiektywny ranking must read dla każdego copywritera.

Spis treści:

  1. Praca copywritera w powszechnym wyobrażeniu
  2. Zacznij od „Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu”
  3. Jak pisać teksty, które porwą tłumy? Podpowiada Joanna Wrycza-Bekier
  4. Piszesz teksty sprzedażowe? Sięgnij do Biblii!
  5. Esencja copywritingu u Artura Jabłońskiego
  6. Copywriting, a autentyczność w pisaniu
  7. Jak „kusić” klienta słowami? Przeczytaj „Siłę Lucyfera” i poznaj ciemną stronę copywritingu!
  8. Piszesz? Potrzebujesz wiedzy z budowania marki! 
  9. W trosce o język sięgaj do „Polszczyzny na co dzień”
  10. Copywriting – poznaj sztukę projektowania tekstów
  11. Content marketing po polsku
  12. Streszczenie
  13. Podsumowanie

Praca copywritera w powszechnym wyobrażeniu

Wyobrażenie o pracy copywritera jest często mylne. Spotkałam się z opiniami mówiącymi, że:

  • pisanie to lanie wody i tworzenie swego rodzaju kolażu posklejanego z fragmentów tekstów znalezionych w internecie na zasadzie kopiuj-wklej poddanego lekkiej redakcji,
  • wystarczy dobrze pisać, by zostać copywriterem (też tak kiedyś myślałam),
  • copywriting to łatwy sposób dla każdego, by dorobić sobie przez Internet.

Tymczasem prawda jest nieco inna. Metoda kopiuj-wklej w copywritingu zdecydowanie się nie sprawdzi, bo niczym kłamstwo ma krótkie nogi.

Umiejętność dobrego pisania owszem jest pomocna w zawodzie copywritera i wiele ułatwia, ale bez wiedzy na temat tego, jak umiejętnie:

  • pisać/projektować teksty do internetu,
  • angażować społeczność,
  • budować relacje,
  • sprzedawać słowami,

…trudno o dobre treści, a tym samym lepszy warsztat.  

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Dariusz Puzyrkiewicz, określany mianem najlepszego copywritera sprzedażowego w Polsce, w jednym z odcinków podcastu Wojtka Strózika mówi, że aby pisać lepsze treści do internetu, trzeba się oduczyć wielu rzeczy, których uczono nas w szkole. W pełni się z nim zgadzam. Mnie również kilka lat temu wydawało się, że fakt bycia dobrą z polskiego, zaliczona matura na 5 i mgr z filologii polskiej wystarczą. Gdy sięgnęłam po wymienione w artykule książki, szybko okazało się, że to za mało, że copywriting to dużo szersza dziedzina, wymagająca nieustannego rozwoju i czytania.

Trzeci mit mówiący o tym, że copywriting to łatwy sposób dla każdego, by dorobić sobie przez internet obala się sam. Łatwo się o tym przekonać, gdy po raz pierwszy zasiadasz przed czystym arkuszem Worda, chcesz pisać i nie wiesz, od czego zacząć. Wówczas bardzo pomocna jest wiedza m.in. na temat tego:

  • jak tworzyć teksty,
  • jakich środków użyć,
  • jakie pytania zadać sobie i klientowi zlecającemu teksty, by ruszyć z miejsca.

Poniższa lista lektur jest moim subiektywnym wyborem, ale myślę, że się nie zawiedziesz. Przedstawione książki dały mi ogromną wiedzę i wartość oraz pomogły rozwinąć skrzydła w branży copywritingu, dlatego polecam je dalej. Do wielu z nich sama chętnie wracam, by odświeżyć wiedzę. Nie przedłużając, poznaj moje TOP 10 obowiązkowych pozycji książkowych dla copywritera!

Zacznij od „Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu”

„Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu” Joanny Wryczy-Bekier to pierwsza książka, po którą sięgnęłam kilka lat temu, gdy zaczynałam swoją przygodę z copywritingiem, więc polecam na początek. Autorka jest doktorem nauk humanistycznych i zajmuje się m.in. badaniem tekstów internetowych. Z książki dowiesz się, jak:

  • czytają użytkownicy internetu na ekranach i jak wykorzystać to, pisząc teksty np. na stronę www,
  • tworzyć perswazyjne maile,
  • pisać teksty do internetu,
  • optymalizować teksty pod kątem wyszukiwarek.

Poznasz bliżej pojęcie persony, dowiesz się, jak ją opisać i wykorzystać informacje na jej temat do tworzenia angażujących treści. Dowiesz się, jakie są najważniejsze wyznaczniki funkcjonalnych tekstów, które sprawiają, że są one angażujące i chętnie czytane.

Jak pisać teksty, które porwą tłumy? Podpowiada Joanna Wrycza-Bekier

Drugą przeczytaną przeze mnie książką o pisaniu tej samej autorki, którą chcę Ci polecić, jest „Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy”. Dzięki niej poznasz wiele pisarskich sztuczek ożywiających teksty. Dowiesz się m.in.:

  • jak malować słowami i pobudzać zmysły odbiorcy,
  • jakich słów unikać, by teksty spełniały swoją rolę, były ciekawe dla czytelnika i lekkie w odbiorze,
  • które czasowniki ożywiają teksty i nadają im dynamiki, a które to wampiry energetyczne sprawiające, że teksty są bez energii, trudne do przebrnięcia niczym urzędowe pismo,
  • jak skracać zdania i usuwać z nich tzw. słowa śmieci,
  • jak wykorzystać storytelling (opowiadanie historii) do pisania obrazowych i wciągających tekstów.

To książka, która doskonale uświadamia moc słów. Zapewniam Cię, że po jej lekturze zaczniesz ważyć każde z nich.

Piszesz teksty sprzedażowe? Sięgnij do Biblii!

Jeśli chcesz pisać lepsze teksty sprzedażowe, polecam Ci „Biblię copywritingu” Darka Puzyrkiewicza. To zdecydowanie mój faworyt i lektura obowiązkowa dla każdego copywritera. Niewielkich rozmiarów książka, przeprowadzi Cię krok po kroku przez kolejne etapy pisania skutecznych tekstów sprzedażowych. Esencja wiedzy! To jedna z tych książek, do których trzeba wracać, po których się kreśli, zaznacza, w których robi się notatki.

Zapytaj o ofertę na content marketing!
Zapytaj o ofertę!

Wbrew pozorom teksty sprzedażowe to nie tylko oferty, ale również treści:

  • na stronę www mówiące o firmie, produktach, usługach,
  • na podstronę ‘O mnie’,
  • do newslettera,
  • na bloga, który jest narzędziem służącym określonym celom – budowaniu relacji z odbiorcami, a w dalszej konsekwencji często sprzedaży, więc trzeba umiejętnie i nienachalnie wplatać w niego ważne informacje,
  • do social mediów.

Darek Puzyrkiewicz przedstawia w książce metodę trzech kapeluszy. Czytając, dowiesz się, dlaczego, aby pisać dobre teksty sprzedażowe, potrzebujesz wejść w rolę uważnego słuchacza, analityka biznesowego i redaktora. Nauczysz się skupiać na kliencie i jego potrzebach, a nie na produkcie. Poznasz cztery poziomy potrzeb klienta i trzy wymiary motywacji, decydujące o zakupie oraz dowiesz się, jak rozwiewać wątpliwości i obiekcje.

Esencja copywritingu u Artura Jabłońskiego

Inną niewielkich rozmiarów, ale bardzo esencyjną lekturą dla każdego copywritera jest książka - „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)” Artura Jabłońskiego. Artur to wieloletni praktyk zawodu i szkoleniowiec. Osobiście bardzo cenię go za wiedzę oraz sposób, w jaki ją przekazuje (bardzo konkretny).

W książce znajdziesz wskazówki dotyczące:

  • wizualnej strony tekstu, dowiesz się, jak wybór rodzaju i rozmiaru fontu, podział na akapity, śródtytuły, pogrubienia i inne elementy wpływają na czytanie w internecie,
  • zwięzłego stylu i szlifowania języka w taki sposób, by skupiał się na odbiorcy i konkretach,
  • pisania językiem korzyści i wyszukiwania ważnych dla klienta cech opisywanych produktów czy usług,
  • pisania i testowania tytułów,
  • stosowania słów kluczowych w nagłówkach i narzędzi pomocnych w ich sprawdzaniu.

Dowiesz się również, jak umiejętnie stosować formuły copywriterskie, czyli pewne gotowe i sprawdzone schematy tworzenia nagłówków oraz jak powinien wyglądać dobry nagłówek. To ważna umiejętność, bo to właśnie tytuł tekstu decyduje o tym, czy odbiorca go przeczyta, czy nie.

Artur podpowiada również i pokazuje na przykładach, jak pisać skuteczne wezwania do działania (CTA), w które ludzie chcą klikać.

Copywriting, a autentyczność w pisaniu

Dużo się dziś mówi o autentyczności w budowaniu marek. Wiedzę na temat pisania autentycznych i porywających tekstów znajdziesz u Anny Piwowarskiej w książce „Autentyczność przyciąga”. Dowiesz się z niej, czym jest autentyczny personal branding oraz, jak:

Case study

Budowa wizerunku eksperta z wykorzystaniem content marketingu.

Sprawdź! 
  • budować markę na autentycznym przekazie i dlaczego to takie ważne,
  • pisać w sposób, który porwie czytelników,
  • wyświetlać obrazy w głowie odbiorców za pomocą słów,
  • napisać tekst na podstronę ‘O mnie’,
  • wykorzystać storytelling w marketingu treści.

Wiedza z tej książki przyda Ci się zarówno wtedy, gdy będziesz pisać dla klientów, jak i budować własną markę copywritera. Sama buduję swoją na autentycznym przekazie i powiem Ci, że u mnie przekłada się to wprost proporcjonalnie na ciekawe współprace i stałe zlecenia.

Jak „kusić” klienta słowami? Przeczytaj „Siłę Lucyfera” i poznaj ciemną stronę copywritingu!

„Siła Lucyfera. Ciemna strona copywritingu” Dariusza Puzyrkiewicza to najnowsza książka z całej listy (wydana w 2021 roku). Jak pisałam wyżej, jeśli chcesz pisać skuteczne teksty sprzedażowe, zacznij od „Biblii copywritingu”, aby udoskonalić warsztat sięgnij po „Siłę Lucyfera”. Darek Puzyrkiewicz już na wstępie zaznacza, że nie jest to książka dla każdego. Czy jest dla Ciebie? Polecam sprawdzić osobiście. Mnie przekonuje. Sięgając po nią spodziewałam się, że będzie piekielnie dobra i w mojej ocenie dokładnie taka jest! Nasycona wartościową wiedzą od okładki do okładki. Mówiąc najkrócej sama esencja! Dzięki niej:

  • poznasz dwanaście powodów, dla których klienci nie kupują,
  • nauczysz się, jak wykorzystywać pierwotne i bardzo silne pragnienia klientów do pisania skutecznych tekstów sprzedażowych,
  • dowiesz się, jak wywierać na klienta wpływ słowami bez nachalnego namawiania, przekonywania i nieskutecznych przechwałek,
  • poznasz strukturę siedmiu grzechów głównych pomocną w pisaniu tekstów sprzedażowych.

Podobnie jak „Biblia copywritingu” jest to książka, do której trzeba wracać, bo nie sposób wchłonąć całą zawartą w niej wiedzę na raz.

Piszesz? Potrzebujesz wiedzy z budowania marki!

Kolejna książka, którą Ci polecam, to „Zakamarki marki” Pawła Tkaczyka. Dlaczego taka tematyka? Bo copywriter pisząc, buduje słowami wizerunek marki swoich klientów. Buduje go, tworząc teksty na stronę www, blog firmowy, do newslettera, folderów, pisząc hasła reklamowe czy posty do social mediów. Dlatego potrzebna Ci jest wiedza między innymi na temat tego: 

  • co wpływa na budowanie wizerunku marki,
  • jak poznać grupę docelową i dlaczego, to takie ważne,
  • jak dostosować komunikację do odbiorców.
Tworzymy angażujące treści w social media!
Skontaktuj się!

Książka Pawła Tkaczyka to esencja wiedzy na temat budowania silnej marki. Znajdziesz w niej rozdział mówiący o komunikacji marki, z którego dowiesz się m.in.: 

  • czym jest naming
  • dlaczego dobra nazwa firmy ma znaczenie, 
  • jak pisać skuteczne teksty reklamowe czy sprzedażowe,
  • jak pisać blog, by stał się on narzędziem marketingowym pomocnym w sprzedaży produktów i usług.

Jest również rozdział poświęcony roli strategii w prowadzeniu social mediów. Wiedza z tego obszaru przyda się do tworzenia angażujących treści na firmowe profile klientów.

W trosce o język sięgaj do „Polszczyzny na co dzień” 

Jedną z obowiązkowych pozycji pomocnych w tworzeniu tekstów poprawnych pod względem językowym jest „Polszczyzna na co dzień” wydana przez PWN. O „Słowniku ortograficznym” nie wspominam, bo wydaje się być pierwszym źródłem, do którego sięgamy, chcąc mieć pewność, że nie popełniliśmy błędu. Jednak język polski to nie tylko ortografia, ale cały ogrom zasad pisowni, które trudno spamiętać. „Polszczyzna na co dzień” to poradnik dla osób, chcących doskonalić sprawność językową. Dzięki niej poznasz zasady:

  • stylistyki,
  • gramatyki,
  • komunikacji internetowej,
  • pisowni,
  • interpunkcji,
  • redakcji tekstów.

To 800 stron wiedzy o języku polskim! Książka, którą dobrze mieć pod ręką, by w każdej chwili móc sięgnąć do wiarygodnego źródła i rozwiać wątpliwości. Napisana między innymi z myślą o copywriterach.

Copywriting – poznaj sztukę projektowania tekstów

Ewa Szczepaniak, autorka kolejnej ważnej lektury dla copywriterów, jest zdania, że dobrych tekstów się nie pisze, dobre teksty się projektuje. Trudno się z tym nie zgodzić. Jeśli chcesz tworzyć treści odpowiadające na potrzeby czytelników, potrzebujesz wiedzy na temat zasad ich konstruowania. Po co? Na to pytanie najlepiej odpowiada cytat otwierający książkę:

„Naucz się zasad jak profesjonalista, by móc je łamać jak artysta” Pablo Picasso.

Zasady projektowania tekstów zebrane są w książce „Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet” wspomnianej autorki. Czytając ją poznasz narzędzia pomocne w pisaniu, trendy w projektowaniu tekstów, zasady redakcji, dzięki którym jeszcze lepiej dopracujesz swoje treści.

Po każdym omówionym rozdziale znajdziesz ćwiczenia praktyczne do wykonania oraz obrazowe podsumowanie najważniejszych informacji pomocne, gdy zechcesz odświeżyć wiedzę.

Content marketing po polsku

Chcąc pisać dla innych, potrzebujesz również wiedzy z obszaru content marketingu. Znajdziesz ją w książce Barbary Stawarz „Content marketing po polsku”. Czytając ją dowiesz się, jak:

  • pisać do internetu,
  • stworzyć strategię content marketingową,
  • dystrybuować treści,
  • pisać firmowego bloga,
  • pisać pod SEO.

Zdobytą wiedzę wykorzystasz zarówno pisząc dla innych, jak i tworząc treści dla siebie.

Streszczenie 

  • Książki wymienione w artykule:
  • „Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu” Joanna Wrycza-Bekier
  • „Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy” Joanna Wrycza-Bekier
  • „Biblia copywritingu” Darek Puzyrkiewicz
  • „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)” Artur Jabłoński
  • „Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na autentycznym przekazie” Anna Piwowarska
  • „Siła Lucyfera. Ciemna strona copywritingu” Darek Puzyrkiewicz
  • „Zakamarki marki” Paweł Tkaczyk
  • „Polszczyzny na co dzień” wydanie zbiorowe PWN
  • „Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet” Ewa Szczepaniak 
  • „Content marketing po polsku. Jak przyciągnąć klientów” Barbara Stawarz

Podsumowanie 

Zaletą i wspólnym mianownikiem wszystkich wymienionych książek jest to, że napisane są prostym i jasnym językiem przez praktyków zawodu, więc bardzo dobrze się je czyta. Jeśli chcesz i lubisz pisać, ich lektura będzie dla Ciebie przyjemnością i przyniesie Ci wiele korzyści. Na początek proponuję Ci 10 wymienionych w artykule tytułów. Wierzę, że przyczynią się do rozwoju Twojego warsztatu pisarskiego. Jeśli do czytania dodasz codzienną praktykę pisania, gwarantuję Ci, że zobaczysz efekty w postaci lepszych treści i nowych klientów.

Zapotrzebowanie na teksty nieustannie rośnie, a najlepsi w branży mają ogrom pracy. Ty również możesz być jednym z nich. Okres pandemii sprawił, że wiele firm postanowiło zadbać o swoje działania w sieci, przyjrzeć się treściom na stronach www lub stworzyć je od podstaw, pisać firmowego bloga, regularnie publikować w social mediach i budować relacje z grupą docelową za pośrednictwem newslettera. To daje ogromne pole do popisu nam – copywriterom.

Jeśli masz dużą wiedzę na temat copywritingu, to i tak dobrze od czasu do czasu sięgnąć po książkę w temacie pisania, by poszukać w niej rodzynków, czyli tego, czego o dobrym pisaniu jeszcze nie wiesz.

Na koniec zdradzę Ci jeszcze jeden sekret – czytaj nie tylko o pisaniu! Sięgaj po różne gatunki literackie, czytaj wartościowe blogi i nałogowo przyglądaj się słowom. Inspiracje do tekstów możesz znaleźć nawet w dziecięcej książce. Zapisuj ciekawe słowa, wciągające opowieści, twórz sobie bazę wiedzy i wracaj do niej, gdy potrzebujesz. Nie czekaj na wenę!

Miłej lektury! Powodzenia w szlifowaniu warsztatu i pisaniu!

Ocena artykułu:
Biblioteczka copywritera, czyli co czytać, by lepiej pisać
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 5 ocen

Inne wpisy

Szukasz rozwiązań marketingowych dla Twojego biznesu?

Nasi eksperci przygotują najlepszą strategię i pomogą zwiększyć Twoją sprzedaż.