Dlaczego marketing treści?
- Odbiorcy uodparniają się na coraz bardziej na przekazy czysto reklamowe – dokonują ich ścisłej selekcji (wybierają wyłącznie te, które ich rzeczywiście interesują) lub uczą się je zupełnie ignorować, co jest efektem nieprzemyślanych i nachalnych kampanii reklamowych.
- Treści, traktując o tematach istotnych i ważnych z punktu widzenia odbiorców, zwiększają szansę na bycie znalezionymi przez nich w sposób naturalny – a w konsekwencji w sposób nieinwazyjny, użytkownik zostaje zachęcony do podjęcia interakcji z marką.
- Content marketing pozwala istnieć marce na wielu płaszczyznach i w różnych kontekstach, budując jednocześnie jej wielopłaszczyznowość oraz wiarygodność, podnosząc poziom zaufania, doprowadzając do wzrostu konwersji, a przede wszystkim budując odpowiedni wizerunek marki.
- Publikowane w internecie treści pozostają w niej na zawsze – CM staje się więc długofalową inwestycją. Użytkownicy mogą dotrzeć do treści w dowolnym momencie, nawet dawno po zakończeniu kampanii marketingowej i podjąć interakcję z marką.
- Tworzenie unikatowych treści na stronie firmowej wspiera nie tylko budowanie wizerunku marki i przyciąganie uwagi konsumentów, ale także zwiększa potencjał pozycjonowania serwisu.
- Publikacja wartościowych materiałów na zewnętrznych serwisach niesie ze sobą szereg korzyści – wykorzystuje zasięgi i audytorium konkretnego medium do budowania popularności własnej marki, dostarcza linków dla SEO, może służyć do wywoływania dyskusji o marce lub na ważne dla niej i odbiorców tematy.
- W czasach kiedy coraz więcej firm decyduje się realizować kampanie content marketingowe, rośnie konieczność rywalizacji w tym zakresie, aby nie pozostać w tyle za konkurencją.
- Content marketing daje ogromne możliwości tworzenia atrakcyjnych treści oraz wykorzystania popularnych form przekazu.
- Marketing treści jest relatywnie tani – szczególnie w porównaniu do CPC, płacimy za konkretny tekst, który pozostaje w sieci na zawsze i nie przestaje przynosić długofalowych korzyści. W takim ujęciu należy popatrzeć na to w taki sposób – im więcej zainwestujemy w CM, tym więcej zyskamy. Ponadto jeden tekst może być wykorzystany na różne sposoby – np. dłuższy artykuł, może stać się podstawą dla serii krótszych wpisów na blogu czy social media lub stać się jednym z wielu w przygotowywanym ebooku.
Dlaczego content marketing nie działa?
Tak jak już wspominaliśmy, czasem zdarza się, że content marketing nie przynosi efektów. Odkrycie rzeczywistych przyczyn takiego stanu rzeczy, jest zazwyczaj dość trudne. Tylko w wyjątkowych przypadkach udaje się zdiagnozować problemy od razu. Analizie poddawane są różne aspekty funkcjonowania marki na rynku – a tylko jednym z nich są publikowane teksty.- adekwatność treści – teksty muszą być w logiczny sposób powiązane z tym, co marka ma do zaoferowania. Nie zdają egzaminu clickbaitowe artykuły typu – największy rozwód w historii Hollywood, kierujące np. na stronę firmy zajmującej się termoizolacjami budynków
- atrakcyjność treści – mamy tutaj na myśli nie tylko tekst napisany w przystępny i ciekawy sposób, ale przede wszystkim jego tematykę. Czy jest rzeczywiście w stanie przykuć uwagę odbiorcy? Czy właśnie takich treści poszukuje? Bez dobrej znajomości grupy docelowej, łatwo wpaść w pułapki typu: „mnie się ten tekst podoba” czy „wydaje mi się, że klientom też się spodoba”
- unikalność treści – to jedna z najważniejszych kwestii, rozumiana zarówno jako zróżnicowanie samego tekstu, jak i tematu. Pierwszy aspekt gwarantuje wartościowe wsparcie dla SEO oraz uniknięcie oskarżeń o zduplikowane treści (duplicate content). Drugi z kolei, zwiększa szanse na zaciekawienie odbiorcy, który nie potrzebuje czytać piątego artykułu dotyczącego identycznego zagadnienia
- oczekiwania odbiorców i adekwatność formy komunikacji – nie wszystkie tematy są odpowiednie dla każdego klienta, tak jak i nie każda forma dialogu czy używanego języka. Podobnie jak w punkcie powyżej, konieczna jest znajomość potrzeb i oczekiwań odbiorców. Kim oni są? Jakich treści szukają? Może oczekują mocno specjalistycznych artykułów, a może preferują lekkie wizualne formy jak infografika czy video?
- trafność miejsca publikacji – warto zastanowić się czy odpowiednio dobrano miejsce publikacji. Czy audytorium / klienci zaglądają w ogólne na dany serwis? Gdzie są obecni w sieci? Z jakich kanałów korzystają? Jaki jest potencjał pozyskiwania ruchu z wybranego medium.
- użyteczność i zawartość własnej strony – a może problem leży po stronie samego serwisu? Sprawdźcie np. poprzez Google Analytics jak wygląda ruch przychodzący z publikacji. Nie jest wykluczone, że ten jest całkiem zadowalający, a użytkowników odrzuca z jakich powodów sama strona. Przeanalizujcie, gdzie tracony jest ruch i jak wyglądają zachowania konsumentów na stronie
- brak promocji – w dzisiejszych czasach świat zdominowany jest przez informacje i szum komunikacyjny. Często ciężko się przebić do szerszego audytorium, jeśli nie wesprzemy się dodatkowo promocją . Niekoniecznie trzeba od razu inwestować w nią dodatkowy budżet. Pomyślcie raczej, gdzie są Wasi odbiorcy? Może na Facebooku? W takim razie wykorzystajcie link z tekstem na grupach społecznościowych lub chociażby na swoim profilu. Może warto zachęcić do współpracy znanego lidera opinii (np. bloggera lub youtubera) i wykorzystać jego kanały komunikacji do zwiększenia popularności własnych treści, a co za tym idzie także samej marki
- brak pogłębionej i długofalowej analizy – content marketing nie jest narzędziem, które przynosi natychmiastowe efekty, a nawet nie musi przekładać się na bezpośrednie konwersje w dłuższej perspektywie czasu. Dlatego efekty tego typu działań warto analizować na długich dystansach i z uwzględnieniem pośredniego wpływu CM na najważniejsze KPI.
To tylko skromna cześć zagadnień, niestety nie jest możliwym przytoczenie ich wszystkich w tym miejscu. Jednak te wskazówki często pomagają we wstępnym zdiagnozowaniu najważniejszych problemów. Przeprowadzenie kompletnej i efektywnej analizy wymaga sporej wiedzy i umiejętności. Dlatego warto powierzyć takie zadania specjalistom od komunikacji. Jednocześnie nikt nie zna lepiej Twojej branży i klientów od Ciebie – dlatego wnioski dostarczone przez ekspertów, warto porównać z własną wiedzą i branżowym doświadczeniem.
Jakie treści są szczególnie popularne?