Czym jest reklama natywna?
Reklama natywna (z ang. native advertising) jak dotąd nie doczekała się jednoznacznej definicji, w związku z czym jej rozumienie w środowisku marketingu internetowego jest stosunkowo szerokie. Przede wszystkim traktowana jest jako alternatywa dla tradycyjnej reklamy display, której konsumenci poświęcają coraz mniej uwagi, ponieważ poszukują konkretnych informacji. W ten sposób stają się obojętni na nagle pojawiające się bannery reklamowe (banner blindness), a nawet korzystają z ad-blocków, uniemożliwiających wyświetlanie bannerów. Komunikaty w formie tradycyjnej reklamy są ignorowane i traktowane jako bezwartościowe, podczas gdy przydatny content zawsze znajduje odbiorców.
Wartościowy content zamiast komunikatu reklamowego
Koncepcja native advertising powstała wiec ze względu na zmianę zachowania i oczekiwań użytkowników. Skuteczne okazało się wykorzystanie tradycyjnych rozwiązań, ale w zupełnie nowej formie, bo opartej o wysokiej jakości treści, które bardzo często mają charakter dziennikarski.
Ze względu na sposób przygotowania i udostępniania, reklama natywna jest nieinwazyjną formą promocji. Cechuje ją dokładne:
- dopasowanie do oczekiwań odbiorców,
- dostosowanie do kontekstu, w którym się znajduje (tematycznie i wizualnie do contentu i serwisu).
Tym samym jest integralną częścią serwisu, w którym jest publikowana, przy czym dla użytkownika musi być wartościowa, aby się nią zainteresował. Mimo że jest formą reklamy sponsorowanej (opatrzona logo i stosowną adnotacją), stanowi przydatny content przedstawiony w ciekawy sposób. W ten sposób odbiorca sam decyduje o zapoznaniu się z komunikatem reklamowym, a nie jest on mu nachalnie wyświetlany.
Native advertising a digital marketing
Celem reklamy natywnej jest zarówno poinformowanie o marce czy produkcie, jak i dostarczenie potrzebnych w związku z tym materiałów, których odbiorca rzeczywiście może oczekiwać (których poszukuje). Tak przygotowana treść powinna więc:
- dostarczać wartościowych informacji,
- stanowić wiarygodny przekaz,
- wzbudzać zainteresowanie.
Reklama natywna wykorzystuje tradycyjne metody reklamowe, ale jednocześnie korzysta z digital marketingu. Ze względu na dostosowanie formy do specyfiki danego środowiska może występować jako:
- artykuły sponsorowane i informacje prasowe,
- sponsorowane posty (Facebook) i wiadomości (Twitter),
- zdjęcia (Pinterst, Instagram),
- rozbudowane video,
- product placement.
Mimo że reklama natywna jest formą reklamową, jej zawartość stanowi content przydatny dla potencjalnego konsumenta, który chętniej zapozna się z przekazywaną w ten sposób informacją aniżei krótkim hasłem odsyłającym do określonej strony.