[Prasówka 83] Znak wodny ChatGPT. Jak sobie z tym poradzić?

Wraz z rozpoczęciem roku, w branży wiele mówi się o narzędziach, bazujących na AI, które usprawniają procesy, związane m.in. z tworzeniem contentu. Jednym z takich narzędzi jest ChatGPT, który na szerszą skalę zamierza wykorzystać m.in. Microsoft.
9 stycznia 2023

To pierwsze podsumowanie branżowych newsów, którego dokonujemy w 2023 roku. Już teraz widoczne są pewne trendy, wytyczające kierunki, w których firmy będą zmierzać w najbliższych miesiącach. Wiele wskazuje na to, że w przyszłości coraz większą rolę będzie odgrywać AI. Zaczyna uwidaczniać się to m.in. w branży SEO, gdzie już teraz pojawiają się domysły, dotyczące m.in. śladu wodnego, który zawierają treści generowane przez ChatGPT. Czy Google będzie z nimi walczył? Tego można się jedynie domyślać, jednak niewątpliwie – AI może drastycznie zmienić obraz branży e-commerce. Zapraszamy do zapoznania się z najnowszymi newsami ze świata mediów społecznościowych, SEO i PPC.

 

Spis treści:

1. Facebook dodaje kolejny sposób na ułatwienie tworzenia rolek w aplikacji.
2. Szef Instagrama przedstawia kluczowe obszary, na których skupi się aplikacja w 2023 roku.
3. LinkedIn zapowiada nowe opcje wyszukiwania ofert pracy i produktów B2B, które pojawią się w tym roku .
4. YouTube dodaje nowe statystyki krótkich filmów i opcje prezentacji postów.
5. TikTok chce zapewnić lepszy wgląd w to, dlaczego wyświetla użytkownikom każdy film, w zakładce „Dla Ciebie”.
6. Znak wodny ChatGPT i jak sobie z tym poradzić?
7. Chrome Canary i funkcje dla technicznego SEO.
8. Google zaktualizowało wytyczne dotyczące Structure Data Guidance.
9. Microsoft dodaje funkcję ChatGPT do wyszukiwania Bing.
10. Nowe plakietki certyfikacyjne w Google Skillshop.
11. Google udostępniło atrybucję opartą na danych.
12. Google testuje nowe oznaczenie reklam „Sponsored” / „Sponsorowane” w reklamach na urządzeniach typu desktop.
13. Google wprowadza zmiany w konfiguracji kampanii w sieci wyszukiwania (Search Ads).
14. Google testuje opcję wyświetlania historii cen produktów w Google Shopping.
15. Podsumowanie.


Facebook dodaje kolejny sposób na ułatwienie tworzenia rolek w aplikacji


Ta pojedyncza aktualizacja może być najlepszym podsumowaniem wysiłków innowacyjnych Meta w 2022 roku!

Meta dodaje jeszcze jeden sposób, aby zachęcić użytkowników do udostępniania Reels na Facebooku – nawet jeśli nie mają własnych treści wideo, aby przesłać do aplikacji. Czyli użytkownik nie musi nawet nagrywać wideo, Facebook wykona za niego całą pracę.

Meta dodała mnóstwo narzędzi i procesów zaprojektowanych zarówno do wyróżniania krótkich klipów wideo w kanałach, jak i ułatwiania uproszczonego tworzenia krótkich treści wideo, przy czym ta najnowsza iteracja jest ostateczną grą końcową dla takiego procesu.

Więcej: https://www.socialmediatoday.com/news/Facebook-Adds-Another-Reels-Creation-Option/639262/


Szef Instagrama przedstawia kluczowe obszary, na których skupi się aplikacja w 2023 roku


instagram-2023

W kontekście Instagrama, 2022 rok można podsumować, jako „mieszany”. Z jednej strony platforma osiągnęła nowy kamień milowy, w liczbie aktywnych użytkowników miesięcznie (2 miliardy), lecz jednocześnie wielokrotnie nawiązywała do TikToka, pozornie tracąc przy tym własną tożsamość (przynajmniej do pewnego stopnia).

Największym wyzwaniem dla Instagrama wydaje się być to, że nie jest to już wyjątkowa aplikacja. Wszystkie jej narzędzia i funkcje są tak powszechne, że nie jest już ona liderem wśród platform społecznościowych. Dlatego szef Instagrama, Adam Mosseri, przedstawił pewien wgląd w ten temat, publikując krótki przegląd trzech kluczowych priorytetów platformy na 2023 rok.

Według Mosseriego kluczowe zadania Instagrama to:

1. Inspirowanie ludzi do kreatywności
2. Pomaganie ludziom, w odkrywaniu rzeczy, które kochają
3. Rozbudzenie ludzi do budowy więzi

Instagram chce pracować z trendami, które mogą poprawić wydajność kont na platformie. Można oczekiwać, że Instagram będzie kontynuował tę ścieżkę, z większą ilością treści od osób i stron, których użytkownik nie śledzi, a które blokowane są między aktualizacjami, w głównym kanale Instagrama.

Więcej: https://www.redmention.com/news/instagram-chief-outlines-key-areas-of-focus-for-the-app-in-2023/


LinkedIn zapowiada nowe opcje wyszukiwania ofert pracy i produktów B2B, które pojawią się w tym roku 


iLinkedIn szukanie

W związku z końcem 2022 roku LinkedIn przedstawił niektóre z planowanych aktualizacji na najbliższe miesiące, a w tym nowe filtry kategorii pracy, które dostosowują się do trendów zmian w karierze oraz ulepszone opcje wyszukiwania list produktów w aplikacji.

Nowe filtry wyszukiwania pracy w LinkedIn - aby lepiej dostosować się do sposobu, w jaki ludzie szukają swojego nowego stanowiska. LinkedIn wkrótce przetestuje nowe kategorie ofert pracy, oparte na lokalizacji, firmie, elastyczności roli i innych kwestiach.

LinkedIn chce również dodać nowe filtry kategorii dla swoich list produktów w aplikacji, zapewniając większy potencjał odkrywania dla swoich stron produktów B2B, które po raz pierwszy uruchomił jeszcze w 2020 roku.

To tylko niektóre ze zmian, które LinkedIn planuje wprowadzić w 2023 roku, kontynuując budowanie swojej pozycji, jako profesjonalnej sieci społecznościowej oraz miejsca, w którym można dyskutować o karierze i możliwościach pracy.

Więcej:https://www.socialmediatoday.com/news/linkedin-previews-new-job-and-b2b-product-search-options-coming-in-2023/639482/


YouTube dodaje nowe statystyki krótkich filmów i opcje prezentacji postów


YouTube statystyki

YouTube ogłosił szereg poprawek i aktualizacji w swoim ostatnim filmie Creator Insider z 2022 roku. W tym również nowy wyświetlacz wskaźników Shorts, rozszerzenie kreatywnych narzędzi do publikowania oraz nową stronę z informacjami o transmisji na żywo.

Po pierwsze YouTube udostępnia raport dotyczący remiksów filmów Shorts, zawierający wszystkie klipy, których użyto do stworzenia innych Shorts oraz liczbę remiksów treści, wraz z wyświetleniami remiksów. To kolejny sposób śledzenia zwiększonej skuteczności  krótkich klipów.

Po drugie YouTube dodaje również nowe dane do wyświetlania kluczowych wskaźników w YouTube Studio, zapewniając lepszy wgląd w aplikację. Dodatkowo zostaną dodane również dane, w tym polubienia i subskrybenci, zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i w sieci.

Po trzecie YouTube wprowadza także nowe opcje postów, rozszerzając Quizy, które testuje z wybranymi twórcami, a także wprowadzając na iOS swoje naklejki i nakładki graficzne.

YouTube nie zamierza wprowadzać w tym roku żadnych ogromnych aktualizacji lub zmian, ale niektóre z tych, które są planowane, mogą być warte uwagi.

Więcej: https://www.redmention.com/news/youtube-provides-new-shorts-insights-and-publish-presentation-choices/


TikTok chce zapewnić lepszy wgląd w to, dlaczego wyświetla użytkownikom każdy film, w zakładce „Dla Ciebie”


TikTok wygląd

TikTok chce zapewnić lepszy wgląd w to, dlaczego użytkownik widzi określone treści w swoim kanale, dzięki nowemu narzędziu wyjaśniającemu „Dlaczego to widzę?”, które wyjaśni, czym kierowały się algorytmy.

Teraz w menu „Udostępnij” dowolny klip wideo w swoim kanale, użytkownik zobaczy nową opcję „Dlaczego ten film?” w wierszu pod opcjami udostępniania w mediach społecznościowych. Klikając  to,  otrzyma kilka możliwych powodów, dla których ten konkretny film pojawia się na ekranie.

Te dodatkowe informacje, pomogą użytkownikom lepiej zrozumieć, jak działa algorytm TikToka i dlaczego stwierdza, ze dany klip, może spodobać się konkretnej osobie.

Więcej: https://www.socialmediatoday.com/news/TikTok-Adds-Algorithm-Explainer-Notes-on-Clips/639230/ 

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.


 

Ostatnie tygodnie w świecie SEO upływają pod hasłem AI, a raczej narzędzia, które może zrewolucjonizować tworzenie contentu (i nie tylko). Mowa oczywiście o modelu ChatGPT, który cieszy się obecnie dużą popularnością. Z licznych źródeł wynika, że w przeciągu kilku miesięcy, Microsoft chce wdrożyć możliwość wyszukiwania, właśnie z wykorzystaniem wspomnianego narzędzia. Jak takie rozwiązania wpłyną na SEO i SEM? Póki co, można jedynie obserwować sytuację.


Znak wodny ChatGPT i jak sobie z tym poradzić?


Znak wodny

Popularność AI jest coraz większa. Dla wielu niepokojącym faktem jest jednak znak wodny treści generowanych przez ChatGPT. Pozwala on bowiem na rozpoznanie wygenerowanych treści. Znak wodny jest znany z różnych materiałów graficznych, czy video. Polega na kryptografii, gdzie wzór jest osadzony w postaci słów, liter i znaków interpunkcyjnych.

Więcej: https://www.searchenginejournal.com/chatgpt-watermark/475366/


Chrome Canary i funkcje dla technicznego SEO


Chrome canary

Canary to wczesna wersja przeglądarki Google Chrome, która jako pierwsza otrzymuje aktualizacje. Otrzymuje także najnowsze funkcje, czy interfejsy API. Dotyczy to też poprawek błędów. Dzięki temu nowe zmiany są testowane na użytkownikach, a dopiero później publikowane w kolejnym kanale. Dzięki Canary możemy rejestrować i mierzyć: ładowanie strony, nawigację i interakcję użytkowników oraz wiele więcej.

Więcej: https://www.searchenginejournal.com/chrome-canary-features-for-technical-seo/473803/


Google zaktualizowało wytyczne dotyczące Structure Data Guidance


Structure data

Google zmieniło wytyczne dotyczące danych strukturalnych, które opisują nagłówki. Dane strukturalne artykułów, są jednym z najpopularniejszych typów danych. Mnogość publikowanych artykułów wymusza ich wykorzystywanie. Google natomiast łagodzi wytyczne dotyczące nagłówków. Nowe wytyczne nie zawierają już ograniczeń dotyczących długości, gdzie podana jest konkretna liczba znaków. Obecnie w wytycznych znajdziemy rekomendacje wykorzystywania zwięzłych treści, gdyż mogą zostać obcięte.

Więcej: https://www.searchenginejournal.com/google-updates-article-type-structured-data-guidance/475566/#close


Microsoft dodaje funkcję ChatGPT do wyszukiwania Bing


Microsoft

W ostatnich miesiącach ChatGPT bardzo mocno zyskał na popularności. Narzędzie wykorzystywane jest do pisania treści, tworzenia skryptów i do uzyskiwania odpowiedzi na pytania. Szerokie możliwości dały więcej opcji użytkownikom. Jak donoszą źródła, Microsoft w przeciągu kilku miesięcy chce wdrożyć możliwość wyszukiwania za pomocą ChatGPT. Wdrożenie takich rozwiązań może wprowadzić wiele zmian w SEO i SEM.

Więcej:https://searchengineland.com/microsoft-to-add-chatgpt-features-to-bing-search-390936


W obszarze PPC jak zawsze wiele nowości. W Google Skillshop pojawiły się nowe plakietki certyfikacyjne, które marki mogą udostępniać m.in. w mediach społecznościowych. Zmiany pojawiły się także w konfiguracji kampanii w sieci wyszukiwania, a ich wynikiem jest ograniczenie możliwości tworzenia kampanii dynamicznych.


Nowe plakietki certyfikacyjne w Google Skillshop


Plakietki certyfikacyjne

Google wprowadził nowe cyfrowe plakietki, potwierdzające zdane certyfikaty z Google Skillshop. Nowe plakietki są dostępne na platformie https://skillshop.credential.net/. Możesz udostępnić je na swoim profilu w mediach społecznościowych lub opublikować je w publicznym katalogu.

Więcej: mailing Google / https://skillshop.credential.net/


Google udostępniło atrybucję opartą na danych


Atrybucja danych

Aktualnie domyślnym modelem atrybucji w Google Ads jest model oparty o dane (data-driven attribution), bazujący na danych historycznych kampanii. Jest najczęściej stosowanym modelem atrybucji w kampaniach wykorzystujących automatyczne strategie ustalania stawek. Wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego, które przypisują ułamkowe wartości punktom styku z klientem, które w innych modelach mogły nie być uwzględnione. Dzięki temu zwiększa się wydajność kampanii reklamowych, bazujących na automatycznych strategiach ustalania stawek.

Google zapowiedziało wdrożenie nowego narzędzia symulującego, które pozwoli sprawdzić, w jaki sposób zmiana modelu atrybucji na ten, oparty o dane wpłynie na automatyczne stosowanie stawek. Pozwoli to lepiej zrozumieć wpływ zmiany modelu atrybucji przed jej fizycznym wprowadzeniem w kampaniach reklamowych.

Dodatkowo model atrybucji opartej na danych zostanie dodany do nowych typów kampanii reklamowych: Discovery oraz Performance Max. Jak dotąd, był dostępny tylko dla kampanii w sieci wyszukiwania, sieci reklamowej, kampaniach produktowych oraz w YouTube.

Więcej: https://blog.google/products/ads-commerce/turning-data-into-results-with-data-driven-attribution/


Google testuje nowe oznaczenie reklam „Sponsored” / „Sponsorowane” w reklamach na urządzeniach typu desktop


Google testuje

W tym roku Google wprowadził nowe oznaczenie reklam w wyszukiwarce w widoku mobilnym z „Reklama” na „Sponsorowane”. W ostatnim czasie podobnej aktualizacji uległo oznaczenie reklam w wyszukiwarce, wyświetlanych z urządzeń typu desktop oraz reklam w Google Discovery.

Więcej: https://www.seroundtable.com/google-sponsored-label-on-desktop-search-ads-34615.html
https://www.seroundtable.com/google-discovery-ads-sponsored-label-34566.html


Google wprowadza zmiany w konfiguracji kampanii w sieci wyszukiwania (Search Ads)


Google aktualnie wprowadza zmiany w konfiguracji kampanii w sieci wyszukiwania, które ograniczają możliwości tworzenia kampanii dynamicznych. Aktualnie, aby utworzyć kampanię dynamiczną (Dynamic Search Ads) należy przejść do ustawień kampanii w sieci wyszukiwania i włączyć opcję dynamicznych reklam w wyszukiwarce. Następnie należy dodać nowe grupy reklam dynamicznych i skonfigurować reklamy.

Więcej: https://www.seroundtable.com/google-ads-dynamic-search-ads-experimental-flow-34637.html


Google testuje opcję wyświetlania historii cen produktów w Google Shopping


Google historia

Opcja nie jest jeszcze dostępna w każdym kraju. Na ten moment Google prowadzi testy wyświetlania historii cen produktów dostępnych w zakupach Google.

Więcej: https://www.linkedin.com/posts/adriaan-dekker-93b048a9_marketing-onlinemarketing-sea-activity-7014633189390352384--N5y


Podsumowanie

Analizując zmiany, nowości i trendy, które pojawiły się w ostatnim czasie, można stwierdzić, że wszystko zmierza w kierunku cyfrowej i jeszcze bardziej zautomatyzowanej przyszłości                  e-commerce. W związku z tak silnym rozwojem technologii trzeba więc na bieżąco śledzić pojawiające się funkcjonalności, by wdrażać je do strategii działań e-marketingowych, jeszcze zanim zdąży zrobić to konkurencja. Już teraz zapraszamy więc na kolejny przegląd newsów z branży, którego dokonujemy cyklicznie – co 2 tygodnie.

Zespół Ideo Force
AUTOR
tel.+48 17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 0.0 na podstawie ocen

Inne wpisy