Raport "Problemy polskiego e-commerce" w Wiadomościach Handlowych

Na łamach Wiadomości Handlowych pojawił się artykuł przedstawiający raport Problemy polskiego e-commerce. To duża dawka wiedzy i inspiracji dla wszystkich, którzy działają w tej branży, w zasadzie niezależnie od skali tej działalności.
17 czerwca 2019

Jak określił w artykule Wojciech Szymański, Managing Director w Ideo Force Szczególnym znaczeniem dla rzetelnego ujęcia całego zagadnienia był głos, jakim mówili sami przedstawiciele e-commerce: menadżerowie i właściciele sklepów internetowych oraz marketingowcy. Przygotowany raport "Problemy polskiego e-commerce" powstał we współpracy z firmą onData.

wiadomosci-handlowe

Wiadomości Handlowe, w ramach których ukazał się artykuł przedstawiający powstały z rąk Ideo Force raport, to portal profesjonalistów rynku handlowego, hurtowego i branży FMCG w Polsce i na świecie. Przeznaczony jest do dzielenia się informacjami i analizami na temat rynku sieci handlowych, w tym również tych elektronicznych. Dlatego umieszczenie notki o raporcie "Problemy polskiego e-commerce" w tym właśnie miejscu jest jak najbardziej celne i wierzymy, że przekazana wiedza przyniesie czytelnikomjasne wskazówki do dalszych działań, a z pewnością skłoni do przemyśleń.

raport e-commerce

Tu i teraz

Raport – dane w nim zawarte, wnioski, komentarze – odnosi się to obecnego stanu rzeczy. Opisujemy wyzwania i problemy, z którymi mierzy się polski rynek e-commerce właśnie w tym momencie. Świadomie wybraliśmy takie podejście. To, czym żyje branża teraz, ma bezpośrednie przełożenie na kierunek działań w najbliższej przyszłości. I nie są to dalekosiężne, wizjonerskie plany, ale bardzo realne i codzienne wyzwania, które decydująco wpływają na rozwój każdego biznesu e-commerce w tym właśnie momencie. Nie można przecież żyć jedynie branżowymi nowinkami, nie skupiając się na zabezpieczeniu tego, co ważne tu i teraz, i teraz przynosi wymierne korzyści. Tym bardziej, że wszelkie nowości potrzebują czasu na adaptację. Zmiany zachodzące na polskim rynku e-commerce mają wyraźnie charakter ewolucyjny, a nie rewolucyjny.

Głos polskiego e-commerce

Założeniem, które nam przyświecało, było uchwycenie najistotniejszych wyzwań i problemów u samego źródła. Dlatego głos oddaliśmy polskim przedsiębiorcom, marketerom i start'up-owcom działającym na rynku e-commerce. Reaserch, który przeprowadziliśmy, pozwolił nam na przedstawienie dyskursu, który tworzy branża i którym żyje. Mamy tu na myśli zarówno dużych graczy rynkowych, jak i mniejszych przedsiębiorców. Na tej podstawie możemy przedstawić i przeanalizować to, jak określone podmioty działają –  z czym mają trudność, czego potrzebują, jakie rozwiązania wybierają, jakie są bariery korzystania w różnych narzędzi. Ten głos, podążając za najbardziej rezonującymi tematami, uzupełniliśmy o komentarz ekspercki. Wartość dodaną naszego raportu stanowią właśnie ich wypowiedzi. Bez wątpienia można się nimi inspirować, a niekiedy nawet znaleźć konkretną odpowiedź na pojawiające się wątpliwości. Wiedza, którą podzieli się eksperci, pozwala również podążać za najistotniejszymi trendami rynkowymi i zrozumieć ich wagę.

Co rezonuje z polskimi e-commercami?

Tematów, które podejmuje polski e-commerce w sieci, jest oczywiście mnóstwo. Jednak ten wielogłos można okiełznać. Przyglądając się konkretnym wypowiedziom i analizując je, udało nam się wyodrębnić ważne, powtarzające się wątki tematyczne. Nie jest to z pewnością zbiór zamknięty, ale można powiedzieć, że reprezentatywny. W ten sposób, podzieliliśmy nasz raport na trzy działy, które dość wyczerpująco odnoszą się do konkretnych obszarów związanych z funkcjonowaniem e-commerce. Są to jednocześnie te obszary, które w sposób najbardziej dotkliwy mogą ograniczać budowanie swojej pozycji rynkowej i rozwój. A zatem, za te najważniejsze duże tematy uznaliśmy: technologie, używane narzędzia, które mocno związane są z podejściem marketingowym i współpracę z agencjami marketingowymi.

Technologie

Dostęp do określonych technologii najczęściej determinowany jest przez skalę prowadzonej działalności w relacji do kosztów wdrożenia określonych rozwiązań. Tu oczywiście nie ma jednomyślności co do konkretnych technologii, używanych platform dedykowanych e-commerce. Każda z nich ma swoje zalety i ograniczenia. Za używaniem tej konkretnej stoją równie konkretne argumenty. Warto ich wysłuchać, by uświadomić sobie, jakie są główne kryteria wyboru w kontekście technologii. Punktem dojścia każdego e-commerce są z pewnością spersonalizowane rozwiązania „uszyte na miarę”. W raporcie pojawiły się również tak ważkie tematy jak wykorzystywanie i rozumienie potencjału mobile w świecie e-handlu, zagadnienia związane z ochroną danych osobowych i automatyzacją procesów czy obecnością sprzedawców na platformach typu marketplace.

Narzędzia/podejście do marketingu

Narzędzia do obsługi e-sklepów to na pewno gorący temat. Chodzi przecież o to, co w ogóle umożliwia działanie sprzedaży internetowej i służy jej promocji – od narzędzi do ułatwienia obsługi przesyłek, przez platformy e-mailingowe, po narzędzia do analizy efektywności prowadzanych kampanii reklamowych. Bardzo ciekawy jest wątek dotyczący tego, co firmy uważają za istotne elementy marketingu, które bezpośrednio służą sprzedaży. Warto go przeanalizować szczególnie w kontekście budowania zaufania klientów i długotrwałych relacji z nimi. W raporcie poświęciliśmy również uwagę kanałom działań marketingowych i reklamowych, które najczęściej i najchętniej są wybierane do wsparcia sprzedaży. Nie mogliśmy oczywiście pominąć wątków związanych ze Świętym Graalem polskiego e-commerce czyli pozycjonowaniem i ogólnie działaniami SEO.

Współpraca z agencjami marketingowymi

To dla nas, jako agencji e-marketingowej, bez wątpienia bardzo ciekawy temat. Ale równie ciekawy może być dla wszystkich właścicieli e-commercowych biznesów. Co ich koledzy z branży myślą o outsourcingu w obszarze marketingu? Jakie argumenty stoją za podjęciem współpracy z agencją, a jakie przeciwko niej? Tego można dowiedzieć się oczywiście z raportu.

Jesteśmy przekonani, że dzieląc się naszą wiedzą i przedstawiając ten raport, zainspirujemy do jeszcze lepszego wykorzystania potencjału firm działających w branży e-commerce.

 

Źródło: https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/raport-problemy-polskiego-e-commerce,55193

Wojciech Szymański
AUTOR
CEO Ideo Force
tel.500 226 626
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 3 ocen

Inne wpisy