Dobrze zaprojektowana architektura informacji wpływa na pozytywne doświadczenia użytkowników wchodzących na naszą stronę. Ma to szczególne znaczenie dla sklepów internetowych, których skuteczność uzależniona jest od ruchu w witrynie. Skupienie się na AI to podstawa w tworzeniu nowej strony internetowej. Jest to proces mający bezpośredni wpływ na jej ostateczny kształt. Nierzadko jednak spotykamy się z sytuacją, w której optymalizacja architektury informacji jest wymagana na już istniejącej witrynie. Najczęściej spowodowane jest to brakiem logicznej struktury treści, utrudnionym poruszaniem się po kategoriach produktowych czy też błędami wpływającymi na SEO, np. duplikacją treści. To wszystko powoduje niską widoczność witryny, a tym samym coraz większy spadek sprzedaży. W takim momencie najlepszym rozwiązaniem jest optymalizacja AI, która zwiększa efektywność strony, umożliwiając wyeliminowanie znacznych problemów związanych jej użytkowaniem i zwiększenie jej wartości dla wyszukiwarki Google.
Architektura informacji wspiera proces wyszukiwania i nawigowania po treściach. Dobrze zaprojektowana, pozytywnie wpływa na szybkość i łatwość korzystania z produktu.

- tel. 796 071 870
Czym jest architektura informacji (AI)?
Architektura informacji to dziedzina, która koncentruje się na efektywnej organizacji informacji w produktach cyfrowych. Proces projektowania serwisów internetowych i aplikacji wymaga przemyślanych działań w zakresie organizacji i etykietowania stron internetowych oraz optymalizacji przepływu użytkownika przez poszczególne elementy serwisu lub aplikacji. Architektura informacji jest de facto łącznikiem użytkownika z treścią.
Poprawnie zaprojektowana architektura informacji, poprzez właściwie zdefiniowane treści, ich kontekst oraz strukturę, pozwala usprawnić komunikację z odbiorcami treści, czyli użytkownikami. Uwzględnia ich potrzeby, doświadczenia i zachowania związane z poszukiwaniem informacji.
Dlaczego architektura informacji jest ważna?
Jako użytkownicy technologii cyfrowych oczekujemy, że nasze potrzeby zostaną zaspokojone przy jak najmniejszym wysiłku z naszej strony oraz w jak najkrótszym czasie.
Czas stał się jednym z najistotniejszych zasobów ludzkich i w przypadku, gdy wyszukiwanie informacji staje się zbyt uciążliwe (poprzez nadmierny stopień skomplikowania ścieżki prowadzącej do poszukiwanych przez nas informacji lub też zbyt długi czas poszukiwania), istnieje duża szansa, że porzucimy aktualne źródło pozyskiwania informacji, aby poszukać takiego, które spełni nasze oczekiwania. Projektowanie architektury informacji odgrywa kluczową rolę w optymalizacji doświadczeń związanych z komunikacją w obszarze źródeł cyfrowych.
Dlaczego dobrze przemyślana Architektura Informacji ma znaczenie?
Głównym celem projektowania architektury informacji jest wsparcie użytkowników w zakresie informacji na temat tego, gdzie znajdują się oni w obrębie serwisu www czy aplikacji, do jakich informacji dotarli, jakie informacje znajdują się w ich najbliższym otoczeniu oraz czego mogą się spodziewać po tym otoczeniu. W realizacji powyższych celów kluczowe znaczenie ma projektowanie interakcji użytkownika z treściami zamieszczonymi na stronie lub w aplikacji oraz sama strategia treści.
Z punktu widzenia projektanta architektury informacji, główne wyzwania stanowi analiza potrzeb użytkowników, która opiera się na poznaniu odpowiedzi na zagadnienia dotyczące przepływu użytkowników w witrynie. Chcemy wiedzieć, w jaki sposób informacje zawarte w witrynie są prezentowane użytkownikom oraz w jaki sposób aplikacja wspiera użytkownika w pozyskaniu i gromadzeniu informacji, którymi jest zainteresowany.
Jak tworzymy architekturę informacji?
Proces tworzenia architektury informacji możemy podzielić na kilka etapów, które stanowią swego rodzaju plan mający na celu zaspokojenie potrzeb zarówno firmy, jak i użytkowników, do których kierowana jest komunikacja.
Podstawowym krokiem jest zdefiniowanie celów, a więc określenie potrzeb każdej ze stron biorących udział w procesie dostarczania i odbioru treści. Jasno zdefiniowane cele pozwalają na wspieranie użyteczności nowych komunikatów, dając jednocześnie podstawę do analizy użyteczności treści już istniejących. W ten sposób jesteśmy w stanie odpowiedzieć na pytanie, czy treści serwowane użytkownikom niosą za sobą wartość, której potrzebują i jakie to ma przełożenie na cele organizacji. Weryfikacja użyteczności treści pozwala na szerszy wgląd w aktualną strukturę informacji i może stanowić podstawę do zdefiniowania tej struktury na nowo.
Kolejny krok to kategoryzacja treści, czyli ich usystematyzowanie celem weryfikacji wszelkich potencjalnych luk w strukturze informacji i obszarów wymagających modyfikacji lub rozbudowy. Kategoryzacja pozwala na ewaluację skuteczności poszczególnych treści oraz pozwala wyznaczać swego rodzaju wewnętrzny benchmark, do którego dążymy podczas optymalizacji zawartości serwisu.
Jasna definicja celów oraz kategoryzacja i weryfikacja jakości treści prowadzą do kolejnego kroku, którym jest dostosowanie naszego kanału komunikacji do potrzeb użytkowników.
Ten element jest szalenie ważny, gdyż to właśnie zachowania użytkowników stanowią inspirację, która pozwala znaleźć luki i niedoskonałości, których samodzielne wykrycie byłoby trudne lub wręcz niemożliwe. Projektanci architektury informacji często tworzą persony użytkowników, aby lepiej zrozumieć ich preferencje, zwracając uwagę na konkretne potrzeby, które bywają na tyle subtelne, że mogą pozostać niezauważone podczas czysto technicznego podejścia do zagadnienia. Alternatywnie, testowanie prawdziwych użytkowników, ankiety i monitorowanie wydajności stanowią bardziej bezpośrednie metody badawcze, będące bazą do diagnozy obszarów problemowych dostarczając informacji służących wdrożeniu optymalnych rozwiązań.
Dane i ich wpływ na budowę architektury informacji
Kiedy budujemy architekturę informacji, dane pozyskane podczas badań, testów i wskazań użytkowników, stanowią solidny fundament i platformę wyznaczające wektor prac. Należy jednak mieć świadomość, że architektura informacji będzie podlegała naturalnemu procesowi ewolucji, dostosowując się do zmieniającego się otoczenia Twojej firmy. Niesłychanie ważne zatem jest, aby utrzymywać kontakt z użytkownikami i cyklicznie poddawać ewaluacji wdrażane zmiany i optymalizacje.
Kluczowe obszary danych:
- Jasna definicja celów.
- Identyfikacja klienta i jego potrzeb.
- Wykorzystanie optymalnych systemów testowych.
- Ewaluacja każdego podejmowanego działania. W przypadku zdiagnozowania problemu, należy ten problem rozwiązać przed przejściem do następnego kroku.
- Weryfikacja integracji struktury platform w zakresie sub-domen i mikro witryn, pod kątem potencjalnych problemów nawigacyjnych, na które może natknąć się użytkownik.
- Weryfikacja danych wejściowych (marketing, sprzedaż, recenzja użytkownika) w celu zaspokajania dwustronnych potrzeb na linii marka – użytkownik.
Narzędzia stosowane do zoptymalizowania architektury informacji (AI)
Architektura informacji czerpie z wielu ciekawych dziedzin i metodologii. Są to m.in. psychologia poznawcza, bibliotekoznawstwo i architektura. Samo pojęcie funkcjonuje już od lat 70. ubiegłego wieku, a więc powstało znacznie wcześniej niż aplikacje mobilne, internetowe, czy też same serwisy www. Aby badać zależności pomiędzy użytkownikami a treściami, które im proponujemy oraz optymalizować strukturę treści, korzystamy z całego szeregu narzędzi i procesów wspierających pozyskiwanie danych do analizy.
Czym różni się AI od UX?
W tym momencie może nasunąć Ci się pytanie: W zasadzie jaka jest różnica pomiędzy projektowaniem architektury informacji a projektowaniem user experience? Oba te pojęcia są ze sobą ściśle powiązane, ale UX to pojęcie znacznie szersze niż architektura treści.
Projektowanie UX łączy użyteczność z przyjemnością korzystania z serwisu, opierając się na doświadczeniach użytkownika i na tym co czuje podczas obcowania z usługą, systemem czy produktem. Punktem stycznym tych dwóch dyscyplin jest fakt, że niemożliwe jest projektowanie doświadczeń użytkownika bez fundamentu, który stanowi architektura informacji. Mamy tu do czynienia z efektem synergii, gdzie te dwie dziedziny stają się komplementarne i uzupełniają się nawzajem.
Inwestycja czasu i środków w projektowanie architektury informacji, jest bazą do efektywnego budowania doświadczenia użytkownika, a pozytywne wrażenia odczuwane poprzez interakcję z produktem wynikają wprost z dobrze zorganizowanej i ustrukturyzowanej treści.