Testy porównawcze warto przeprowadzać przed i po wprowadzaniu zmian wynikających z działań optymalizacyjnych. Można je wykonać np. w związku ze wdrożeniem nowego rozwiązania lub zastosowaniem rekomendacji z audytu UX. Tego rodzaju testy mogą być przeprowadzane właściwie na każdym etapie życia projektu, a szczególnie istotną rolę mogą one odegrać w sytuacji, gdy zauważymy znaczny spadek efektywności lub problemy związane ze skutecznością konkretnego procesu. Dobrym rozwiązaniem jest także zaplanowanie testów porównawczych w regularnych odstępach czasu, np. co 6 lub 12 miesięcy. Przyjęcie konkretnego przedziału czasowego jest jednak uzależnione od cyklu rozwoju danego projektu.
Benchmark UX to wykorzystanie określonych metryk do oceny UX produktu oraz porównania go z innymi produktami. Testy porównawcze UX pozwalają na tworzenie produktów dostosowanych do użytkownika.

- tel. 697 411 900
Benchmark UX
Po wykonanym etapie, jakim jest analiza biznesowa, kolejnym krokiem będzie przeprowadzenie analizy konkurencji i benchmarkingu. W przypadku analizy konkurencji będziemy mówić o zbadaniu rynku, na którym działa klient. Chodzi o zebranie informacji o konkurencyjnych podmiotach, określenie atrakcyjności firmy z jej mocnymi i słabymi stronami (analiza SWOT), zidentyfikowanie strategii marketingowej oraz wielu innych czynników określających otoczenie, w którym będzie ulokowany produkt lub usługa. Przy zastosowaniu odpowiedniej metodologii badań, analiza konkurencji powinna być przeprowadzana cyklicznie – jednym z głównych elementów definiujących sukces produktu czy usługi jest wiedza o konkurencji.
Benchmarkingu nie należy traktować jako alternatywy dla analizy konkurencji. Mówimy tutaj o całkowicie oddzielnym procesie dostarczającym informacji w osobnym obszarze, który również ma istotny wpływ na podniesienie atrakcyjności projektowanego lub posiadanego produktu. W omawianym zakresie benchmarking będziemy definiować jako proces pozyskiwania wzorców projektowych.
Błędem jest realizowanie benchmarkingu bez wcześniej przeprowadzonej analizy biznesowej. Odpowiednio przeprowadzona analiza, będzie wyznaczała główne procesy dla produktu. Musi być swojego rodzaju mapą potrzeb, które należy skonfrontować z istniejącymi rozwiązaniami dostępnymi na rynku. Dlatego benchmarking jest odpowiednią metodą pozyskania wiedzy o standardach i procesach, z których korzystają na co dzień użytkownicy.
Analiza UX
Realizując ten proces analizy UX, musimy określić stopień szczegółowości kluczowych procesów, które mają być realizowane w aplikacji lub serwisie internetowym. Jest to niezbędny element do przeprowadzenia prawidłowego benchmarkingu. Należy zestawić ze sobą rozwiązania, które realizują te same cele. Omawiany proces nie ma na celu porównania samego w sobie istniejącego rozwiązania, jako propozycji zastosowania. Kierujemy się zasadą, że to, co działa u konkurencji, nie musi działać u mnie.
Istnieje szereg zależności, które mogą w znacznym stopniu deprymować zasadność zaadoptowania danej funkcjonalności, w takiej postaci, jaka jest stosowana u konkurencji. Mając wiedzę na temat logiki działania i określonych celów projektowanego rozwiązania, przeprowadzamy badania dostępnych na rynku serwisów lub aplikacji, które są następnie ze sobą porównywane. Przeprowadzona analiza operuje na warstwie logicznej, co umożliwia zaczerpnięcie najlepszych rozwiązań spoza obszaru działalności klienta.
Benchmark ma na celu:
- Podniesienie atrakcyjności produktu lub usługi.
- Poprawę User Experience (UX) na etapie projektowania.
- Określenie dominujących wzorców projektowych.
- Wypracowanie punktów przewagi nad konkurencją.
- Identyfikację słabych punktów rozwiązania.
Metryki benchmarkingu
Pierwszym etapem benchmarkingu jest przygotowanie serii metryk, które pozwolą zmierzyć stopień doświadczeń użytkowników. Każdy realizowany projekt posiada indywidualne właściwości, które nie są spotykane w konkurencyjnych rozwiązaniach. Dla celów biznesowych ustalamy wskaźniki, które będą mierzone dla poszczególnych operacji w sklepie internetowym, aplikacji czy specjalistycznej platformie. Jednym z takich wskaźników są Key Performance Indicators (KPI), które definiują główne cele – wskaźniki sukcesu.
Wybór odpowiedniego wzorca
Kolejnym etapem jest przeprowadzenie dokładnego rozpoznania i porównania dostępnych rozwiązań. Korzystając z wiedzy naszych specjalistów oraz przygotowanych wcześniej analiz przygotowujemy rozszerzoną listę możliwych realizacji pojedynczych operacji. Następnie przygotowana lista zostaje poddana dodatkowej weryfikacji, gdzie podlega ocenie jakościowej oraz szeregu dodatkowych wytycznych UX. Gotowy dokument obejmuje kilka wyselekcjonowanych przykładów wzorców dla pojedynczego procesu. Do każdego zestawienia dołączony jest szczegółowy opis określający sposób i zakres wykorzystania, z wyszczególnionymi elementami mającymi wpływ na postawę i percepcję użytkownika. Dokumentacja uwzględnia wytyczne, które zostały określone na etapie analizy biznesowej oraz spotkaniach roboczych.
Benchmark UX jest ważnym krokiem na etapie projektowania nowego serwisu czy aplikacji mobilnej. Zestawienie, jakie jest wynikiem przeprowadzonej analizy, ma istotny wpływ na kolejne etapy projektowania. Wykorzystując rekomendowane wzorce projektowe, możemy ograniczyć koszty inwestycji na wczesnym etapie projektowania oraz uniknięcia kosztownych i co ważne bardzo czasochłonnych zmian w prototypowaniu.
Test porównawczy
Warto wspomnieć, że benchmark UX pojawia się również na kolejnych etapach życia produktu – ale dotyczy innego procesu poprawy użyteczności produktu. W takim przypadku mówimy o teście porównawczym, który weryfikuje doświadczenia użytkownika za pomocą określonych wskaźników, a jego wyniki są zestawione z wcześniej zebranymi danymi ilościowymi. W dużym uproszeniu mówimy o przeprowadzeniu testu przed i po rekomendowanych modyfikacjach, wynikłych na etapie wtórnej optymalizacji. Mówimy tutaj o procesie rozwoju istniejących mechanizmów. Powtarzalnym procesie, który ma na celu systematyczną poprawę użyteczności. Prowadząc benchmark istniejącego produktu lub usługi, należy przeprowadzić badania na odpowiednio dobranej grupie użytkowników.