Mity o User Experience

Masz realny wpływ na proces tworzenia strony firmowej, sklepu internetowego i każdego produktu cyfrowego. Zobacz trzy najpopularniejsze mity o User Experience, których nie należy powielać podczas projektowania rozwiązania zorientowanego na użytkowników.
13 sierpnia 2019

user experience mityUser Experience daje ogromne możliwości odkrywania i zaspokajania potrzeb użytkownika. Pozytywne doświadczenia odgrywają znaczącą rolę na drodze do sukcesu w sferze biznesu internetowego. Zauważa to coraz więcej osób decyzyjnych, które biorą udział w procesie tworzenia i rozwoju produktu. Szczególnie widoczne jest to w niewielkich przedsiębiorstwach, które w wyniku rosnącej konkurencji zmuszane są do działań wielopłaszczyznowych.

Wyżej wspomniany wzrost świadomości ma zarówno swoje jasne, jak i ciemne strony. Do tych pierwszych możemy zaliczyć wzrost nakładów na działania mające na celu poprawę użyteczności. Skutkuje to lepszą ergonomią użytkowania strony, dzięki czemu internauci są w stanie wykonywać swoje cele efektywniej.

Poprawa użyteczności przynosi także wymierne korzyści właścicielowi produktu, ponieważ wiąże się to często ze zwiększeniem skuteczności biznesowej np. sklepu internetowego.

Po drugiej stronie mamy jednak sytuację, w której decyzje co do danego rozwiązania podejmowane są arbitralnie na bazie doświadczeń i z perspektywy osoby decyzyjnej, z przekonaniem, że perspektywa użytkowników jest zbieżna z tą właściciela danego produktu. Dodając do tego informacje, które są niesłusznie powielane i usilnie forsowane jako „złote zasady” możemy otrzymać mieszankę wybuchową.

Niezależnie od tego, czy jesteś marketing managerem, product managerem, właścicielem startupu czy sklepu internetowego, pozytywne doświadczenia Twoich użytkowników będą jednym z ważniejszych składników przepisu na sukces. Za jakimi przekonaniami nie należy  ślepo podążać oraz do stosowania jakich zasad podchodzić z rezerwą? Przedstawiam Ci najczęściej spotykane i powtarzane mity o User Experience.

mity o user experience

Dotarcie do informacji to trzy kliknięcia

mity o ux

Większa liczba wymaganych kliknięć, wbrew przekonaniom nie spowoduje, że użytkownik opuści stronę internetową czy aplikację. To, o czym należy pamiętać i co ma naprawdę duże znaczenie przy projektowaniu nawigacji, jest fakt że internauci podczas poszukiwania informacji w internecie podążają za tzw. „zapachem informacji”. W użyteczności główną rolę odgrywają dobrze oznaczone linki. Oznacza to, że na bazie m.in. nagłówków, tytułów, słów kluczowych czy linków oceniają ewentualną drogę dotarcia do interesujących ich informacji. W przypadku podjęcia tropu podążają śladem rosnącej lub malejącej intensywności zapachu informacji. Dlatego treść, którą użytkownik przegląda, musi skłaniać go do myślenia o słuszności kliknięć.

Użytkownicy nie lubią przewijać stron

mity o ux

Firma ClickTale, która dostarcza narzędzie służące między innym do generowania heatmap, przeprowadziła analizę 100 000 odsłon. Na podstawie tego badania stwierdzono, że użytkownicy używają paska przewijania na 76% odwiedzanych stron, natomiast 22% przewijana jest do samego końca niezależnie od tego, jak jest długa. Pokazuje to, że użytkownicy poświęcają najwięcej uwagi początkowi strony i warto o tym pamiętać już w fazie projektu.  

W obecnych czasach przewijanie stron jest naturalne.

Należy unikać usilnego umieszczania zbyt dużej ilości elementów nad linią załamania lub w górnych partiach strony tylko po to, aby wszystkie były bardziej widoczne.

W takich przypadkach możemy doprowadzić do sytuacji, w której duża liczba treści spowoduje szum informacyjny oraz znacznie utrudni efektywność nawigacji.

Jeżeli zadbamy o to, aby treść znajdująca się pod linią zgięcia była angażująca i ciekawa, możemy liczyć, że odwiedzający internauta nie będzie miał problemu z dalszym przewijaniem podstrony. Oczywiście, należy przy tym pamiętać, że część nad linią załamania wciąż będzie zdobywała największa uwagę i na jej podstawie użytkownik będzie decydował o dalszym czytaniu.

Użytkownik lubi nieograniczony wybór

mity o ux

Projektowanie funkcjonalności i tworzenie potencjalnych wyborów umożliwiających użytkownikowi pełną kontrolę nad interfejsem jest nieodzownym elementem procesu tworzenia i rozwoju produktu. Odbiorcy doceniają możliwość dokonywania wyborów oraz sprawowania kontroli. Z drugiej strony im większa liczba możliwości wyboru, tym interfejs jest trudniejszy w przyswojeniu oraz nauce.

Badania dowodzą, że zbyt duża liczba koniecznych wyborów często prowadzi do frustracji odbiorcy. Finalnie więc rozwiązania prostsze dostarczają zdecydowanie większa satysfakcję z użytkowania takiego produktu.

Przykład sklepu internetowego: Użytkownicy z większym prawdopodobieństwem dokonają zakupu wówczas, gdy liczba potencjalnych wyborów jest ograniczona. Co więcej, w takim przypadku będą bardziej usatysfakcjonowani swoim wyborem niż wtedy, kiedy mnogość opcji będzie zdecydowanie większa. Warto mieć to na uwadze zwłaszcza, że podczas tworzenia danego rozwiązania lub jego rozwoju przychodzi czas, w którym kolejne funkcjonalności dodawane są na zasadzie „może przydać się użytkownikom”, „niektórzy mogą chcieć skorzystać” lub z punktu widzenia osoby decyzyjnej lub zaangażowanej po stronie klienta „moim zdaniem będzie to przydatna funkcjonalność”.

Wówczas łatwo zatracić się w udostępnianych możliwościach dodawanych pod płaszczykiem usprawniania rozwiązania. Tak naprawdę komplikują produkt i obniżają satysfakcję z jego użytkowania, a to z kolei negatywnie wpływa na realizację celów biznesowych założonych przez właściciela.

User experience jest zbyt kosztowne

mity o ux

Panuje przekonanie, że testy UX są bardzo kosztowne. Owszem, przeprowadzenie badań UX nie jest bezpłatne, jednak korzyści niejednokrotnie przewyższają wkład finansowy. Zoptymalizowanie witryny pod kątem doświadczeń użytkownika pozwala stronie stać się dostępną dla odbiorcy, ale także zaoszczędzić czas i środki nad pracą w innych obszarach. Być może konieczna będzie jedynie korekta aktualnego stanu rzeczy. Przy czym nawet pozornie nieistotna, wyeliminuje w przyszłości negatywne odczucia użytkowników.

Często słychać głosy, że do badań UX potrzeba zaangażować liczną grupę osób, co oczywiście wiąże się z astronomicznymi kwotami.

Jak pokazuje praktyka, już kilku użytkowników wystarczy do przeprowadzenia testów dających miarodajne wyniki.

Przykładem są zogniskowane wywiady grupowe, inaczej mówiąc badania fokusowe. Jest to metoda badań jakościowych, w której udział bierze zazwyczaj od 6 do 8 osób. Jednak nawet w przypadku kilkudziesięciu osobowej grupy, tak jak ma to miejsce podczas przeprowadzania testów A/B, wypracowane wnioski pozwalają na uzyskanie szeregu korzyści eliminujących straty finansowe. Dzięki nim można np. zaoszczędzić koszty stworzenia witryny obarczonej poważnymi nieprawidłowościami lub pozbyć się dotychczas generujących poważne straty.

UX to tylko tworzenie designu

mity user experience

Oczywiście estetyka strony jest istotna, bo to jej wygląd jest czynnikiem oddziałującym na pozytywne wrażenia odbiorcy. Design strony poprzez atrakcyjność poszczególnych elementów prowadzi użytkownika dokładnie do miejsca, które chce odwiedzić. Każdy człowiek ma określone potrzeby względem stylistyki. Projektując stronę trzeba pamiętać o zaspokojeniu potrzeb estetycznych użytkowników. Dlatego też witryna oferująca konkretne produkty czy usługi powinna mieć wgląd w upodobania odbiorców swoich treści. To właśnie forma prezentacji treści w dużej mierze wpływa na dobre samopoczucie i zadowolenie z odkrywania kolejnych podstron.

Design ma za zdanie przede wszystkim rozwiązywać problemy. Jak twierdzi Jared Spool, amerykański specjalista w zakresie badań użyteczności:

„Dobry design jest niewidzialny. Dopiero zrobiony słabo staje się zauważalny.”

Tak więc design strony nie może krzyczeć, ma być subtelnym tłem towarzyszącym użytkownikom podczas podejmowania decyzji.

Użytkownicy czytają w internecie

mity ux

Po części jest to prawda, jednak w przypadku znacznej większości użytkowników powyższe stwierdzenie nie sprawdza się. Według badań przeprowadzonych w 2008 roku przez Jakoba Nielsena, użytkownicy czytają jedynie 20%, maksymalnie do 28 % tekstu. Natomiast w 2013 roku, specjaliści z Chartbeat w swoich wnioskach z dokonanej analizy ruchu w sieci, wykazali że ponad połowa użytkowników jedynie przegląda stronę (nie czytając jej). Internauta przeczyta w sieci tylko ten tekst, który wzbudzi jego zainteresowanie.

Na ogół, jak pokazują badania, ludzie nie czytają w internecie, a skanują. Przeskakując po poszczególnych fragmentach przenoszą wzrok na elementy, które w danym momencie przyciągają wzrok. Skanowanie najczęściej przybiera formę litery F, ale także E i L. Dlatego tutaj ogromną rolę odgrywa content – chcąc zwiększyć prawdopodobieństwo przeczytania tekstu, kluczowym aspektem jest jego jakość.

Strona internetowa musi być intuicyjna i prosta w użyciu. Znamy zasady tworzenia użytecznych witryn i się nimi kierujemy!
Skontaktuj się

User experience w przekonaniach

Do informacji umniejszających znaczenie badań użyteczności warto podchodzić z pewną rezerwą. Na przestrzeni lat narosło wiele mitów, które wynikają głównie z nieznajomości User Experience. Obok wyżej opisanych możemy wymienić wiele innych, jak chociażby to, że możliwość wyszukiwania na stronie rozwiąże wszystkie problemy użytkownika, pozbywając się jego dezorientacji i zagubienia. UX jest nie tylko analizą i sztuką trafnej interpretacji wyników uzyskiwanych w drodze badań. Jest przede wszystkim nieustannym udoskonalaniem na drodze spełniania potrzeb konsumentów. W badaniach użyteczności nie ma miejsca na stereotypy i powielanie mitów. User Experience jest również lekcją pokory dla ekspertów ds. użyteczności, bo to właśnie do użytkownika należy ostatnie zadanie.

user experience

Porozmawiajmy o User Experience Twojej witryny!

Podobne wpisy

Analiza social media dla biznesu: przegląd wskaźników i narzędzi

7 sierpnia 2019
Prowadząc biznes na pewno większość z nas posiada własne kanały social media. To dobrze. Jednak czy Wasze działania ograniczają się do wrzucania postów na Facebooka i sprawdzaniu ilu macie fanów? Jeśli tak, to najwyższa pora to zmienić.

Co warto wiedzieć o influencer marketingu?

2 sierpnia 2019
Influencer marketing jest formą marketingu, która zyskuje coraz większą popularność. Angażowanie znanych osób do promocji marki stało się nieodłącznym elementem strategii rozpowszechniającej wizerunek firmy w internecie.
kontakt // ideoforce.pl