Zmiany algorytmu Google w 2019

Google stale pracuje nad udoskonaleniem algorytmu określającego pozycje poszczególnych stron w SERPach swojej wyszukiwarki. Rok 2019 był kolejnym rokiem, w którym sporo wydarzyło się w tym zakresie. Zobaczcie, co zmienił Google w poprzednim roku.
5 lutego 2020

Google stale pracuje i modyfikuje algorytmy mające wpływ na pozycje stron internetowych w wynikach wyszukiwania. Gigant z Kalifornii nie zawsze ma jednak w zwyczaju potwierdzanie jakichkolwiek zmian. Część z nich jest celowo zatajana, a ich wpływ na wyniki działań pozycjonerskich widoczne są dopiero po pewnym czasie.

Każda zmiana, o której dowiaduje się świat odbija się mocnym echem w branży SEO. W sumie w 2019 roku wprowadzonych zostało 11 zmian, z czego oficjalnie potwierdzono 7. Były to nie tylko aktualizacje wnoszące coś nowego do sposobu obliczania pozycji stron w wynikach wyszukiwania lub wymagań co do ich optymalizacji, ale również poprawki dotychczasowych błędów.

W poniższym artykule udało nam się zebrać największe update’y algorytmu Google oraz te, które wiele wnoszą do branży SEO. Każda z nich po wejściu w życie, w mniejszy lub większy sposób, poróżniła pozycje poszczególnych stron. Najważniejszą i największą aktualizacją, która pojawiła się zeszłego roku był z pewnością BERT. Ale o tym czym on się charakteryzował i czy wyróżniają sie pozostałe zmiany algorytmów dowiecie się z dalszej części artykułu. Zapraszamy do lektury!

Spis treści:

1. Zmiany algorytmu Google w lutym 2019
2. Zmiany algorytmu Google w marcu 2019
3. Zmiany algorytmu Google w czerwcu 2019
4. Zmiany algorytmu Google w lipcu 2019
5. Zmiany algorytmu Google we wrześniu 2019
6. Zmiany algorytmu Google w październiku 2019
7. Zmiany algorytmu Google w listopadzie 2019
8. Podsumowanie

zmiany algorytmu google 2019

Zmiany algorytmu Google w lutym 2019

Algorytmy śledzące już w lutym wykazały znaczne zmiany w SERPach. Google bez informowania swoich użytkowników rozpoczął wdrażanie Valentine’s Day Update. Aktualizacja ta nie została jednak potwierdzona przez firmę z Kalifornii. Przez pewien okres wyniki widoczności oraz ruchu organicznego na stronach były bardzo rozchwiane. Specjaliści zaangażowani w śledzenie zmian w algorytmach Google’a donosili o różnych czynnikach wpływających na pozycję stron w wynikach wyszukiwania. Były one jednak na tyle dynamiczne i niepewne, że trudno było od razu jednoznacznie ustalić czego ta zmiana dotyczyła.

Obecnie można powiedzieć, że w tym wypadku Google skupiło się na targetowaniu i dostarczeniu swoim użytkownikom możliwie najbardziej trafnych treści. Najprawdopodobniej brane są pod uwagę następujące czynniki:

  • doświadczenie autora,
  • autorytet,
  • wiarygodność,
  • szczegółowe treści z dobrymi linkami,
  • związek treści z zapytaniami użytkowników.

Co ciekawe znaczna większość obserwujących te zmiany na przykładzie własnych stron stwierdziła, że Valentine’s Day Update przyniósł im poprawę wyników, więc zmiana przyniosła bardzo pozytywny odzew i większość specjalistów przyjęła ją z zadowoleniem.

Oprócz tego w lutym odnotowaliśmy jeszcze jedną aktualizację, która została potwierdzona oficjalnie przez Google dopiero w sierpniu. Znana jest pod nazwą Featured Snippet Freshness Update. Dotyczyła ona fragmentów rozszerzonych i jej celem było wyświetlanie w wynikach wyszukiwania informacji, które są najświeższe.

Zmiany algorytmu Google w marcu 2019

W pierwszej połowie marca pojawiła się druga aktualizacja algorytmu Google. Ta z kolei została oficjalnie potwierdzona przez firmę i otrzymała nazwę March 2019 Core Update. Nazywana jest również Florida 2 w odniesieniu do jednej z większych aktualizacji algorytmów z 2003 roku. Według specjalistów jest ona nawiązaniem do Medic Update.

 

Największe wzrosty zanotowały strony prezentujące sobą mocne marki i takie, które publikowały treści o bardzo wysokiej jakości. Na wykresach widoczności odbiły się również serwisy, które mocno straciły po Medical Update z 2018 roku, natomiast strony które wtedy wiele zyskały powróciły do stanu wyjściowego.

Wśród witryn, które najbardziej ucierpiały po tym updacie pojawiły się te, które miały problem z optymalizacją UX, a także z usterkami technicznymi. W wynikach spadły również strony o przesadnej optymalizacji oraz takie, których wygląd sugerował na clickbait’owe i spamerskie treści.

Zmiany algorytmu Google w czerwcu 2019

Kolejną dużą i oficjalnie potwierdzoną, a nawet zapowiedzianą wcześniej aktualizacją było June 2019 Core Update. Nie zostały jednak opublikowane żadne wytyczne, ani szczegółowe informacje na temat zakresu wprowadzonych zmian.

Obserwatorzy i specjaliści ds. SEO odnotowali znaczne spadki w serwisach posiadających małe ilości linków pochodzących z domen o wysokiej jakości. Aktualizacja June 2019 Core Update dotknęła ponownie serwisy o niskiej jakości treściach, posiadających duże ilości okienek pop-up i przeoptymalizowanych. Z tego powodu ten update został uznany jako kontynuacja działań Google’a z poprzednich miesięcy.

 

 

Z innych nowości, które pojawiły się w czerwcu możemy odnotować również aktualizację algorytmu nazwaną Site Diversity Update. Powoduje ona ograniczenie ilości wyników do maksymalnie 2 dla tej samej domeny. Ma to na celu zwiększenie różnorodności w SERPach i możliwość skutecznego dopasowania większej ilości stron do określonych oczekiwań użytkownika.

Zmiany algorytmu Google w lipcu 2019

Aktualizacja ta była kolejną, o której Google nie poinformował swoich użytkowników. Nagłe zachwiania w SERPach pojawiły się w połowie miesiąca i mocno dały się we znaki niektórym serwisom.

Według specjalistów i obserwatorów branży aktualizacja Maverick była dalszym ciągiem poprawiania branży medycznej. Chodziło tutaj głównie o zweryfikowanie i skierowanie całej uwagi na autorytet domeny. Ważnym elementem branym pod uwagę przez roboty Google po aktualizacji stało się powiązanie domen z kanałami komunikacji w sieci. Wszystko po to, żeby ułatwić użytkownikom wybór usługi czy domeny o możliwie najlepszej jakości.

A skąd nazwa? Wzięła się od trailera produkcji filmowej będącej kontynuacją popularnego filmu z lat ’80. Aktualizacja pojawiła się dzień po publikacji zwiastuna filmu.

Zmiany algorytmu Google we wrześniu 2019

We wrześniu pojawiła się kolejna, tym razem zapowiedziana aktualizacja głównego algorytmu Google. Firma nie podała jednak żadnych szczegółów dotyczących konkretnych zmian, co spowodowało znaczne zachwiania w wynikach wyszukiwania.

Szybko udało się jednak ustalić, że zmiany wprowadzone przez Google po raz kolejny dotyczyły dopasowania fraz kluczowych do zapytań użytkowników. Tym razem aktualizacja pozwoliła na bardziej precyzyjne pokazywanie wyników wyszukiwania na frazę wskazaną przez użytkownika.

Wrzesień był pracowitym miesiącem dla specjalistów Google. Oprócz wspomnianej aktualizacji algorytmu wprowadzone zostały zmiany, które spowodowały usunięcie w wielu wypadkach gwiazdek z wyników wyszukiwania Google, a dodatkowo wprowadzone zostały zupełnie nowe oznaczenia linków, a mianowicie rel=”sponsored” dla linków sponsorowanych oraz rel=”ugc” dla linków generowanych przez użytkowników.

Zmiany algorytmu Google w październiku 2019

W październiku branżę SEO mocno poruszył fakt, że wprowadzona została aktualizacja o nazwie BERT. Była to z pewnością jedna z większych i najważniejszych aktualizacji od czasu wprowadzenia RankBrain. Aktualizacja BERT sprowadza się do lepszego rozumienia języka naturalnego wykorzystywanego przez użytkowników Internetu.

algorytm BERT
źródło grafiki: https://www.seroundtable.com/google-bert-update-28427.html

Wyszukiwarka ma na celu dokładniejsze analizowanie wyszukiwanych haseł i badanie intencji użytkowników, którzy je wprowadzają. Zmiana ta objęła około 10% słów kluczowych wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkę Google.

Wprowadzenie BERT ma docelowo promować treści tworzone pod użytkownika, a nie pod roboty indeksujące. Mowa tutaj o ilości oraz sposobie stosowania słów kluczowych w treściach, ilości tekstu na stronie oraz jego użyteczności dla użytkownika.

BERT update został dokładnie opisany w artykule na naszym blogu. Wszystkich zainteresowanych tym tematem zapraszamy: Algorytm wyszukiwania BERT – co wiemy o nim do tej pory?

Zmiany algorytmu Google w listopadzie 2019

W listopadzie pojawiła się kolejna aktualizacja. Tym razem Google przyznał się do jej wprowadzenia, jednak oficjalna informacja pojawiła się dopiero w grudniu. Firma z Kalifornii ogłosiła, że update ten dotyczył wprowadzenia sztucznej inteligencji. Chodzi dokładnie o zastosowanie dopasowania neuronowego, które pozwala wykraczać poza dopasowanie konkretnych słów kluczowych.

 

 

Aktualizacja ta nie wprowadziła zbyt dużych zawirowań w pozycjach stron w wynikach wyszukiwania. Różnice natomiast widoczne są w skuteczniejszym dopasowaniu wyników lokalnych. Zmniejszona została w ten sposób średnia odległość pomiędzy lokalizacją użytkownika, a lokalizacją miejsc czy firm, które zwróciły nam wyniki przeglądania.

9 Grudnia 2019 Google na Twiterze ogłosił, że aktualizacja algorytmu BERT została wprowadzona w 70 krajach z całego świata, w tym również w Polsce. Oznacza to, że zakończył się długi i trudny proces wdrażania oraz testowania nowych funkcjonalności algorytmu Google.

Podsumowanie

Rok 2019 był bardzo intensywny pod względem ilości zmian wprowadzonych przez Google. Liczne aktualizacje głównego algorytmu, kilka dodatkowych zmian, a to wszystko ukierunkowane na potrzeby, wymagania i oczekiwania użytkowników.

Google stale nam udowadnia, że chce rozwijać swoje algorytmy, dodawać do nich nowe funkcjonalności, tworzyć niezawodny system, który w znacznym stopniu będzie badał potrzeby, oczekiwania oraz przyzwyczajenia użytkowników, a następnie brał te parametry pod uwagę podczas określania pozycji danych stron internetowych.

A co przyniesie nam 2020 rok? Z pewnością pierwsze zmiany pojawią się już niedługo! Specjaliści SEO w Ideo Force czuwają na bieżąco i śledzą poczynania Google. Zainteresowanie branżą sprawia, że do wszystkich projektów podchodzą z pełnym zaangażowaniem, z czego rodzi się kompleksowa obsługa i końcowo zadowolony klient ze stroną internetową w TOP3. 

Sprawdź naszą ofertę na pozycjonowanie!

Podobne wpisy

Jak zwiększyć sprzedaż w e-commerce w 2020 roku?

28 stycznia 2020
Sektor e-commerce ulega nieustannej ewolucji. Duża konkurencja sprawia, że konieczne jest nadążanie za trendami, a nawet wyprzedzanie ich o krok. Zobacz, jak na pytanie "Jak zwiększyć sprzedaż w e-commerce w 2020 roku?" odpowiadają eksperci z branży.

Jak zoptymalizować sklep internetowy pod kątem SEO?

24 stycznia 2020
Branża e-commerce charakteryzuje się sporą konkurencyjnością. Pozycjonowanie sklepu internetowego należy do działań niezbędnych, jeśli chcemy generować sprzedaż, budować rozpoznawalność na rynku i wzmacniać zaufanie konsumentów do marki.
kontakt // ideoforce.pl