Korzystanie ze specjalistycznych narzędzi marketingowych usprawnia codzienną pracę. Dowiedz się, po jakie narzędzia warto sięgnąć. Świat od dawna zmierza w kierunku usprawnień. Wynikiem tego kierunku rozwoju są nie tylko taśmy produkcyjne w fabrykach, kasy samoobsługowe w sklepach, czy aplikacje bankowe. Teraz to również automatyzacja i usprawnienia w obszarze marketingu internetowego i e-commerce.
Spis treści:
- Marketing Automation – co to jest?
- Social media - skrócenie czasu poświęconego publikacji i sprawna komunikacji.
- E-commerce - optymalizacja lejka sprzedażowego
- Streszczenie
- Podsumowanie
Marketing Automation - co to jest?
Marketing Automation to znane wszystkim marketerom szerokie pojęcie określające po prostu automatyzację działań marketingowych. Narzędzia służące automatyzacji mają wiele zalet. Nie tylko przyspieszają, ale przede wszystkim usprawniają codzienną pracę - i to w wielu różnych kanałach. Dodatkowo są one stosunkowo łatwe w obsłudze - można w nich tworzyć na przykład kompletne kampanie marketingowe, wyzwalane w zależności od działań po stronie potencjalnego odbiorcy, sterować komunikacją bezpośrednią z klientem - w zależności od jego profilu - czy też stworzyć pełen harmonogram publikacji w mediach społecznościowych. Dodatkowo dzięki nim zbierzemy również dane transakcyjne czy behawioralne, pozwalające zoptymalizować lejek sprzedażowy.
Poniżej przedstawiam subiektywny wybór narzędzi do automatyzacji w zakresie marketingu.
Social media - skrócenie czasu poświęconego publikacji i sprawna komunikacja
Jak pisałam, automatyzacja działań w mediach społecznościowych umożliwia na przykład zaplanowanie harmonogramu publikacji postów na Facebooku. Co z tego - pomyślicie - skoro Facebook wyposażony jest w odpowiednie narzędzie temu służące? Ano to, że niestety - nie każde medium społecznościowe ma taką funkcję. Na przykład posty na Linkedinie czy Instagramie można publikować jedynie w czasie rzeczywistym. Bez specjalnych narzędzi służących automatyzacji, musimy mieć zawsze rękę na pulsie i dokładnie pamiętać, co i kiedy powinniśmy opublikować.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Należy też pamiętać o bieżącej moderacji komentarzy, czy spójnej komunikacji marki, którą zdecydowanie ułatwi narzędzie synchronizujące nasze działania na kliku różnych platformach. Alternatywą jest oczywiście zatrudnienie agencji specjalizującej się w mediach społecznościowych, która będzie pamiętać o tym za nas - albo, co bardziej prawdopodobne - sama korzysta z narzędzi do automatyzacji - usprawniając pracę zespołu i działając w naszych mediach społecznościowych za jego pomocą.
Dodatkowo takie narzędzia marketingowe, pozwalają zaprogramować boty np. w aplikacji Facebook Messenger. Są one szczególnie przydatne w momencie, kiedy na nasz firmowy fanpage wpada dużo zapytań, które mogą być obsłużone bez realnego zaangażowania pracowników - automatycznie.
Nie będą oni musieli wykonywać powtarzalnych czynności, dzięki czemu znajdą czas na bardziej wymagające zadania. Na jakie narzędzia warto zwrócić uwagę w tej sferze? O tym poniżej - w dwóch sekcjach.
Chatboty
Jeżeli chodzi o chatboty intuicyjnym i wygodnym narzędziem jest ItsAlive. Za jego pomocą można skonfigurować chat w Facebook Messenger. Dzięki przejrzystemu interfejsowi, bota może przygotować nawet laik. Konfigurator pozwala zaplanować różne scenariusze odpowiedzi zależne od tego, o co zapyta użytkownik i co chcemy przekazać. Rozszerzona wersja umożliwia synchronizację danych po API, dzięki czemu można na przykład usprawnić obsługę reklamacji i zamówień (informacja o statusie) czy odpowiedzieć na pytania klienta odnoszące się do wybranego produktu.
Chatbot od ItsAlive posiada też funkcję pauzy, dzięki której użytkownik, którego nie zadawalają odpowiedzi bota, może przełączyć się na konwersację z człowiekiem. Wszystko odbywa się bez zmiany komunikatora. Wadą dla niektórych może być fakt, że rozwiązanie nie występuje w polskiej wersji językowej, więc jeśli szukamy alternatywy warto sięgnąć na przykład po PerfectBot.
Ciekawym narzędziem jest też Chatfuel, więcej o nim przeczytacie w artykule opublikowanym już w zakładce Akademia Ideo Force, zdradzę tylko, że jest to relatywnie tanie narzędzie - co jest istotne zwłaszcza dla niewielkich firm, np. prowadzących pojedyncze sklepy internetowe. Funkcje chata, czy innych form komunikacji bezpośredniej często posiadają również bardziej rozbudowane narzędzia, takie jak Hootsuite.
Planery publikacji
Jeśli mowa o mediach społecznościowych - nie może zabraknąć narzędzi służących do automatycznych publikacji czy moderacji. Najwygodniejsze rozwiązania w tej grupie to te, które zintegrują działania na kilku platformach - pozwala to na utrzymanie spójności komunikacji marki.
NapoleonCat
Jednym z najpopularniejszych narzędzi do automatyzacji działań w mediach społecznościowych jest NapoleonCat. Dzięki niemu można zautomatyzować zresztą dużo więcej, niż tylko publikacje. Na dużych fanpage’ach specjalizujących się w sprzedaży detalicznej obserwuje się często wysokie zaangażowanie fanów. Czasami trudno nad nim zapanować bez wsparcia dużej liczby moderatorów.
NapoleonCat umożliwia filtrowanie komentarzy i wychwycenie treści, które pojawiają się najczęściej, a następnie ustawienie automatycznych odpowiedzi - co znacznie odciąża zespół i poprawia wizerunek marki dzięki szybkiej reakcji. Dodatkowo narzędzie zapobiega spamowi na profilach automatycznie ukrywając komentarze, które zawierają linki czy niepożądane treści. NapoleonCat jest zintegrowany z platformami należącymi do Facebooka, Google, a także Twittera i Linkedina - na wszystkich opublikujemy treści jednym kliknięciem.
Hootsuite
Drugim wyborem na liście przydatnych narzędzi do marketing automation jest Hootsuite. To jedno z niewielu rozwiązań na rynku z tak dużą liczbą integracji - można go zsynchronizować z około 20 platformami. W porównaniu do NapoleonCat nie ogranicza się on tylko do optymalizacji mediów społecznościowych, ale też komunikacji bezpośredniej z klientami przez Whatsapp, SMS-y czy live chat.
Według wielu raportów klienci oczekują najprostszej drogi komunikacji - zresztą wystarczy wpisać to hasło w Google, by się o tym przekonać. Taka forma kontaktu z nimi spełnia ich potrzeby. Dodatkowo Hootsuite ma wbudowaną funkcję skracania linków. Jest to narzędzie bardziej kompleksowe i warto się na nie zdecydować w momencie, gdy nie chcemy obsługiwać naszych platform z użyciem dwóch różnych programów. Jest też wygodny w obsłudze dzięki możliwości korzystania z aplikacji mobilnej, zapewniającej jeszcze większą elastyczność. Przyda się zwłaszcza w przypadku nagłych wypadków i braku komputera pod ręką.
Later
Later przypadnie do gustu fanom automatyzacji, którzy pod swoimi skrzydłami mają marki komunikujące się przede wszystkim wizualnie. To jedno z niewielu narzędzi na rynku, w którym oprócz Linkedina, Facebooka, Twittera i Instagrama zsynchronizujemy też Pinteresta czy Tiktoka. Sama w swojej komunikacji określa się jako ulubiona światowa platforma marketingowa do obsługi Instagrama. I trudno się z tym nie zgodzić. Zwłaszcza, że ma sporo zalet.
Jest prosta w obsłudze m.in. dzięki takim funkcjom jak drag and drop - ustawimy nie tylko kolejność publikacji, ale też podejrzymy wygląd feedu. Dodatkowo jako jedno z niewielu narzędzi do automatyzacji umożliwia zaplanowanie relacji w formie stories. Poza automatyzacją znajdziemy tu jeszcze kilka smaczków - jeżeli nie mamy pomysłów na posty, zaproponuje nam treści stworzone przez użytkownika (user-generated content), które zostały opublikowane pod naszym hashtagiem. Z narzędziem szybko je zrepostujemy (red. udostępnimy z profilu innego użytkownika na nasz). Wbudowany edytor obrazów pozwoli też na obróbkę zdjęcia w jednym miejscu - bez konieczności importu na przykład z Adobe Lightroom, czy innej aplikacji temu służącej, co choć nie jest to funkcja w pełni automatyzującą, również wpłynie na pewne usprawnienia - a przy okazji - oszczędności na dodatkowych programach.
E-commerce - optymalizacja lejka sprzedażowego
Na myśl o e-commerce pierwszym skojarzeniem będzie sklep internetowy i zakupy w nim. Słusznie. Wszyscy dobrze wiemy, że jakość produktu gra ogromną rolę w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Podobnie, jak strona internetowa, na której zbudowany został sklep, a także jej projekt pod kątem UI/UX. Dodatkowo jesteśmy świadomi, że bez dobrej optymalizacji pod kątem SEO czy różnego rodzaju reklam trudno będzie klientom do niego trafić. Ale czy to wszystko, co możemy zrobić? Niekoniecznie. Te i wszystkie pokrewne działania może wspierać automatyzacja, która realnie wpływa na poziom konwersji lejka sprzedażowego i pozyskiwanie leadów.
Tworzenie scenariuszy behawioralnych i łańcuchów, które wyzwolą odpowiednie działania po naszej stronie, pozwoli na przykład przywrócić klienta na ścieżkę zakupową - ratując porzucony koszyk. Dodatkowo wesprze ona nasze kampanie e-mail marketingowe poprzez proponowanie klientowi takich produktów, których szuka - inteligentny remarketing jest oparty o dane, a marketing automation nie tylko pozwala je wychwycić, lecz także na niego zareagować. Wszystko dzięki szeroko pojętej integracji z wykorzystaniem np. API.
Jakie narzędzia będą nas wspierać w sprzedaży i usprawnią pracę naszego zespołu - zarówno sprzedaży, jak i marketingu?
SALESmanago
To jedna z największych platform do marketing automation używana na naszym kontynencie. Nic więc dziwnego, że to kompleksowe narzędzie zawiera w sobie także wspomniane wcześniej funkcje - np. sales chat, czyli zsynchronizowany z Messengerem Facebooka wirtualny asystent, który ułatwia klientom znalezienie produktów, których akurat poszukują.
Jeżeli więc stawiamy rozwiązania all in one, warto wybrać narzędzie do marketing automation tego typu. Należy dodać, że chat to oczywiście tylko wieczko tego pudełka pełnego, oczywiście pozytywnych, niespodzianek. Do wcześniej wspomnianej automatyzacji działań w social media na korzyść SALESmanago działa fakt, że narzędzie jest zintegrowane z Facebook Lead Ads, dzięki czemu w bazie, do której chcemy skierować nasze działania marketingowe nie zostaną pominięci konsumenci z tego kanału.
Dodatkowo w narzędziu nie zabrakło narzędzi analitycznych, dzięki którym klienci będą automatycznie segmentowani - w zależności od tego, jakie mają preferencje behawioralne, jakie decyzje zakupowe podejmują oraz kiedy wykonują transakcję i na jaką kwotę - będą otrzymywali inne rekomendacje produktowe. Dzięki tym informacjom możliwe będzie również zaprojektowanie dodatkowych elementów, które przykują uwagę konkretnych grup - czyli automatycznie wyświetlanych spersonalizowanych powiadomień pop-up czy subtelnych, aczkolwiek trafnych dla danego użytkownika sidebarów.
Konkretne działania są wyzwalane na podstawie zdarzeń i grup, które zdefiniujemy na podstawie analiz. Możemy zrobić to w kreatorze stworzonym do tego celu. Workflow, które możemy zaprojektować odpowie nawet na skomplikowane procesy czy modele zachowań, więc oprócz działań na stronie będziemy mogli też zaplanować działania e-mail marketingowe czy skonfigurować odpowiednie powiadomienia sms.
Dodatkowo niezależnie od tego czy jesteśmy w trakcie budowy nowej strony, czy chcemy zmienić bądź optymalizować obecną często chcemy ją przetestować, tak, by była przyjazna wielu użytkownikom i przynosiła jak największą liczbę konwersji. Z pomocą SALESmanago wykonamy testy A/B - od formularzy aż po landing page, dzięki czemu dowiemy się, jakie treści są najlepsze. W narzędziu tym zmierzymy też ROI, zaprojektujemy roboty, zbadamy leady pod kątem jakościowym.
Z podobnymi funkcjami spotkamy się także w YouLead, user.com czy edrone, który dodatkowo działa w dodatku w oparciu o AI oraz uczenie maszynowe.
Streszczenie
- Narzędzia do marketing automation usprawniają procesy i odciążają zasoby ludzkie ze żmudnych czynności wykonywanych ręcznie.
- Z ich pomocą zaprogramujemy chatbota, usprawnimy komunikację w mediach społecznościowych i zoptymalizujemy poprzez lejek sprzedażowy dzięki spersonalizowanym działaniom na stronie czy w mailingach.
- Na rynku istnieją różne narzędzia, posiadają wiele różniących funkcji, niektóre ograniczają się do automatyzacji tylko jednego działania, inne wspierają kompleksowo.
- Warianty cenowe tych narzędzi są bardzo szerokie - dzięki czemu mogą z nich korzystać nie tylko giganci, ale również wchodzące na rynek działalności, które od początku chcą reagować na wszystkie.
- Przed podjęciem decyzji o wyborze narzędzia należy zdefiniować obszary wymagające automatyzacji oraz przetestować narzędzia.
Podsumowanie
Narzędzia do marketing automation nie są wymysłem zarobkowym start-upów. To one pomagają wznieść marketing internetowy na inny poziom. Mimo swojej złożoności, nie warto upatrywać w nich robotów, które zastąpią pracę zespołu ludzi. Same wymagają nadzoru kompetentnej osoby, która będzie je konfigurować lub wdroży nowe. W zależności od etapu, na którym znajduje się dana firma i jej codziennych celów oraz działań dobrane narzędzia do marketing automation będą inne. Wszystko podyktowane jest obszarami, które wymagają automatyzacji i optymalizacji.
Mogą one przykład usprawnić szeroko pojętą obsługę klienta i odciążą dział marketingu z powtarzalnych bądź żmudnych czynności, ściągając z nich trud wykonywania pracy ręcznie. Pozwolą na przykład na zaprogramowanie chatbota, usprawnienie komunikacji w mediach społecznościowych, a także wpłyną na optymalizację lejka sprzedażowego poprzez spersonalizowane działania e-mail marketingowe, czy na stronie internetowej. Dzięki narzędziom do automatyzacji błyskawicznie zareagujemy na potrzeby klientów czy trafimy w ich gusta - wszystko dzięki modelom przewidywania zachowań, które sami możemy zaprojektować bazując na doświadczeniach. Na rynku istnieje wiele narzędzi, funkcje niektórych ograniczają się do konkretnych działań tylko w wybranych kanałach, inne będą podążać za nim w zależności od wyzwolonych zdarzeń. Warianty cenowe tych narzędzi są bardzo szerokie - dzięki czemu mogą z nich korzystać nie tylko giganci, ale również wchodzące na rynek działalności.
Przed podjęciem decyzji o zakupie i wdrożeniu narzędzi do automatyzacji, warto je przetestować. W tym celu można skorzystać z narzędzi bezpłatnych lub - co będzie lepszą decyzją - wersji demo docelowego narzędzia, którym jesteśmy zainteresowani. Dzięki temu poznamy nie tylko zakres dostępnych funkcji, ale też sprawdzimy prostotę obsługi interfejsu - co da nam pole do porównania i pozwoli na świadomy wybór.