Wszystko, co trzeba wiedzieć o optymalizacji sklepu internetowego

Efektywność procesów sprzedażowych uwarunkowana jest poziomem osiąganej konwersji. Dlatego przy tworzeniu sklepu internetowego ważna jest platforma e-commerce oraz optymalizacja zgodna z obowiązującymi zasadami SEO. Jak więc stworzyć sklep?
13 listopada 2013

Nowoczesne platformy handlu elektronicznego wyróżniają się dużą elastycznością, dzięki czemu można tworzyć rozbudowane sklepy internetowe. Wdrażanie nowych funkcjonalności zwykle ma na celu ułatwienie zarządzania sklepem i usprawnienie procesów sprzedażowych. Opcja tworzenia dodatkowych modułów to możliwość ciągłego dostosowywania sklepu do zaistniałych potrzeb.

Jednak nie tylko funkcjonalność i intuicyjność sklepu internetowego są ważne dla efektywności procesów sprzedażowych. Nawet najlepszy sklep nie będzie miał dużej ilości odwiedzin, jeśli nie uzyska wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Dlatego tak ważna jest prawidłowo przeprowadzona optymalizacja SEO, która przekłada się na dużą ilość odwiedzin.

Optymalizacja sklepu internetowego – krok po kroku

1. Oryginalny znacznik tytułowy

Tytuł jest pierwszą informacją na temat strony, która wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Dlatego powinien krótko definiować jej zawartość, zawierając jednocześnie ważną z punktu widzenia pozycjonowania frazę kluczową,przy czym ważne jest, aby była ona jak najbliżej początku tytułu. W tytule strony głównej najlepiej zawrzeć frazę, która ogólnie charakteryzuje sklep i jego asortyment oraz tą, która jest dla nas najważniejsza lub najtrudniejsza pod względem dużej konkurencji. Tytuły podstron warto powiązać z poszczególnymi kategoriami i przypisanymi do nich produktami.

Tytuły stron, będące informacją o ich zawartości, są przygotowywane tak dla wyszukiwarek, jak i dla użytkowników.

2. Unikalny description

Opis zawartości strony musi być powiązany ze znajdującą się na niej treścią. Jest on najważniejszą informacją dla użytkowników i to od niego zależy, czy potencjalni klienci odwiedzą sklep. Nie powinien więc tylko zawierać słów kluczowych, musi być przede wszystkim interesujący dla użytkowników, zachęcający do kliknięcia i zapoznania się z ofertą sklepu. Ponieważ opis jest krótką informacją ukazującą się w wynikach wyszukiwania, powinien oscylować w granicach 150 znaków, aby w całości był widoczny dla użytkowników.

3. Odpowiednie nagłówki

Przy optymalizacji sklepu internetowego niezbędne jest prawidłowe rozlokowanie nagłówków, wyznaczających podział treści znajdującej się na stronie. Najważniejszy jest nagłówek <h1> określający tematykę strony, za którym zgodnie z hierarchią ważności wyznaczane są kolejne. Ponieważ nagłówki sugerują podział treści na stronie, pod każdym musi znajdować się adekwatny content.

4. Uzupełnione atrybuty ALT

Istotne znaczenie ma atrybut ALT będący dla robotów wyszukiwarek informacją o zawartości obrazka. Ponieważ w sklepie internetowym zdjęć jest zwykle dużo, warto zadbać o poprawne opisy,  które mogą zawierać frazę wykorzystywaną przy pozycjonowaniu.

5. Interesujący i wartościowy content

Content to coś, co powinno wyróżniać serwis spośród innych mu podobnych. Content znajdujący się w serwisie to zarówno treści, jak i zdjęcia – w przypadku sklepu internetowego głównie produktów będących w ofercie. Dlatego tak ważne jest zadbanie o unikalną zawartość stron, która będzie odpowiadać potrzebom i oczekiwaniom potencjalnych klientów, a jednocześnie będzie zoptymalizowana pod kątem SEO. Content nie może być powielany, warto przygotować oryginalne treści tak na stronę główną, jak i na poszczególne podstrony. W treści znajdującej się na stronach serwisu rozmieszcza się frazy kluczowe, których nie może być zbyt wiele, nawet jeśli pozycjonowanie opiera się na zasadzie „long tail”. Zbyt duże nagromadzenie fraz kluczowych w jednym miejscu jest bardzo widoczne, co sprawia, że content zwyczajnie przestaje być interesujący dla użytkowników.

Koniecznie trzeba więc zachować pewne proporcje, które docenią tak użytkownicy, jak i roboty wyszukiwarek.

6. Linki wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne wspomaga indeksację serwisu przez roboty wyszukiwarek i ułatwia użytkownikom poruszanie się pomiędzy stronami. Jest wiele skutecznych sposobów na optymalne rozmieszczenie linków w obrębie serwisu, które stworzą odzwierciedlającą go strukturę. Na stronie głównej umieszcza się linki prowadzące do najważniejszych stron sklepu, aby szybciej zyskały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Natomiast na podstronach, gdzie jest wiele kategorii i podkategorii produktowych, stosuje się ścieżkę zagłębienia breadcrumbs. Ponieważ jest to forma zapamiętywania ostatnio odwiedzonych podstron, pomaga ona użytkownikom w poruszaniu się w obrębie serwisu.

7. Jednolite adresy URL

Optymalizacja SEO wymaga rzetelnego pilnowania poprawnego zapisu adresów URL. Prawidłowa budowa to zestawienie nazwy sklepu, podstrony, kategorii itd, tak aby adres odpowiadał zawartości przypisanej mu strony.

8. Nawigacja i sitemap

Ponieważ sklep internetowy jest zwykle serwisem mocno rozbudowanym, niezbędne jest stworzenie nawigacji, która ułatwi użytkownikom przemieszczanie się pomiędzy podstronami. Nawigacja wiąże się z linkowaniem wewnętrznym i poprawnością adresów URL. Jednak niezbędne jest przygotowanie informacji o podstronach serwisu również dla robotów wyszukiwarek, do czego niezbędna jest aktualizacja sitemap.

9. Tag kanoniczny i porządkowanie stron

Dbając o unikalność contentu sklepu internetowego, warto za pomocą taga kanonicznego https://support.google.com/webmasters/answer/139394?hl=pl usunąć zbędne kopie podstron. Wskazując w ten sposób adres właściwej strony, zapobiega się niepotrzebnemu indeksowaniu stron zawierających taką samą treść. Nie bez znaczenia jest również poróżnianie stron poprzez zamieszczanie na nich różnicowanej treści kosztem elementów stałych.

Optymalizując sklep internetowy, można wspomóc wyszukiwarkę w rozpoznawaniu  kolejności podstron, wynikającej ze stronicowania. W tym celu stosuje się http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2011/09/pagination-with-relnext-and-relprev.html

10. Szczegółowe opisy Rich Snippets

Dla użytkowników zachętą do odwiedzenia sklepu internetowego jest dobrze przygotowany opis, będący szczegółową informacją o zawartości strony. Aby stworzyć precyzyjny opis, warto skorzystać z Rich Snippets, które ułatwia optymalne formatowanie treści. Rich Snippets z powodzeniem można wykorzystywać przy tworzeniu ścieżki zagłębienia (breadcrumbs). Rozwiązanie to, wdrażane w sklepach internetowych, nie tyko pomaga w przygotowaniu szczegółowej informacji, ale pełni też funkcję pewnego rodzaju nawigacji.

Co zapewnia optymalizacja sklepu internetowego?

Zastosowanie zasad SEO przy tworzeniu sklepu internetowego to znacznie większa szansa za uzyskanie wysokich pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania i pozyskanie potencjalnych klientów. Natomiast rozbudowany sklep oparty na funkcjonalnej platformie e-commerce, z dobrze przedstawionym asortymentem, to gwarancja zatrzymania klientów, którzy nie tylko chętnie ponownie dokonają zakupu, ale też polecą sklep swoim znajomym.

analityka internetowaw

Podobne wpisy

Koliber - nowy algorytm Google

04października2013
Na początku była wielka Panda, później pojawił się Pingwin - dwie aktualizacje algorytmu Google, które mocno uderzyły w tych, którzy stosowali black hat seo. Celem aktualizacji było eliminowanie spamu z wyszukiwarki, na rzecz wartościowych treści.

Wpływ treści na wysokie pozycje strony

25września2013
Serwis oceniany jest przez roboty wyszukiwarek oraz użytkowników, którzy decydują o jego przydatności i wysokiej wartości, w tym merytorycznej. Dlatego tak ważny jest content umieszczany na stronie, na który składa się między innymi wysokiej jakości treść